V začiatkoch letectva, kde sa všetko začalo, sa vtedajší konštruktéri inšpirovali oblohou a jej faunou: vtákmi a lietajúcimi zvieratami. Jedno viedlo k druhému a mená zvierat, ktoré lietali, ako aj pozemných a morských, sa vžili. Výsledkom je, že nielen dopravné lietadlá, ale aj súkromné tryskáče a mnohé vrtuľníky sú pomenované alebo prezývané podľa zvierat.
AEROAFFAIRES vysvetľuje pôvod a miesto zvierat vo svete letectva a obchodného letectva.
Vtáky a lietajúce zvieratá pri vzniku letectva
Čo je biomimikry, pôvod letectva?
Vedeli ste to? Jeden z prvých prototypov lietadla bol vytvorený v tvare netopiera? Z vedeckého hľadiska sa inšpirácia, ktorú ľudia získavajú pozorovaním prírody a zvierat pri vytváraní svojich lietajúcich strojov, nazýva„biomimikry“. Biomimikry je samotným základom leteckých zariadení všetkých druhov. Biomimikry je aktuálna aj dnes. Možnosti výrobcov lietadiel, ktorí sa zaujímajú o prírodu ako zdroj inšpirácie pre svoje lietadlá, sú nekonečné. Bezhlučný let sovy a formácia „V“ sťahovavých vtákov sa stále študujú pre budúce projekty lietadiel.
Aj vďaka biomimikrii vytvorili výrobcovia lietadiel winglety na koncoch krídel lietadiel. Mierne zdvihnutá špička krídla je inšpirovaná supom a žeriavom. Tieto veľké vtáky lietajú na veľké vzdialenosti a inšpirovali tieto letecké inovácie. Pri aplikácii na lietadlá táto inovácia znižuje vplyv turbulencií, a tým aj spotrebu paliva.
Vždy ma zaujímal let vtákov a hmyzu… Vyskúšal som všetky druhy vtáčích, netopierích a hmyzích krídel, buď mávajúcich, alebo upevnených pomocou vrtule.
Francúzsky inžinier Clément Ader, jeden z predchodcov letectva, v roku 1893 povedal.
Súkromné lietadlá a lietadlá s vtákmi
Inžinier C. Ader, ktorý sa zúfalo snažil dostať človeka do vzduchu, vytvoril niekoľko prototypov lietajúcich strojov. Inšpiroval sa najmä netopiermi a štruktúrou ich krídel. Koncepciou pre neho nebolo rekonštruovať a reprodukovať pohyb krídel vtákov a lietajúcich zvierat, ale inšpirovať sa štruktúrou krídel. Mať pevné krídla umožňuje väčšiu kontrolu nad letom. Takže to bolo pozorovanie krídel, ktoré viedlo k vývoju najmä krídel budúcich lietadiel.

Od roku 1900 našiel ďalší prototyp lietajúceho stroja svoju inšpiráciu v holuboch! Boli to postrehy bratov Wrightovcov, inžinierov a vynálezcov, keď vytvárali svoje rôzne klzáky.
Tento zvyk pozerať sa na oblohu a skúmať vtáky pri vytváraní lietajúceho stroja je dodnes veľmi živý. V skutočnosti sa Airbus inšpiroval albatrosom! Tento vták je pre výrobcu lietadiel veľmi zaujímavým zdrojom inšpirácie, pretože dokáže lietať na veľké vzdialenosti, niekoľko stoviek kilometrov, bez toho, aby mával krídlami! (Podľa Actu.fr). Inžinieri zAirbus potom študovali správanie albatrosa počas letu a pre svoj model lietadla dospeli k nasledujúcemu záveru: „AlbatrossOne má na dlhé vzdialenosti krídla zovreté na ramenách, ale v prípade nárazového vetra alebo manévrov sa sám uvoľní.“ Toto sú slová inžiniera spoločnostiAirbus pre AlbatrossOne, Toma Wilsona. Vďaka tomuto vývoju bude lietadlo ľahšie a predovšetkým úspornejšie. Po letových skúškach tohto nového typu krídla by Airbus mohol rovnaký typ krídla nainštalovať aj na iné lietadlá, napríklad A321.

Ďalší výrobca lietadiel sa pri výrobe svojich súkromných lietadiel inšpiroval vtákmi a lietajúcimi zvieratami. Je to spoločnosť Dassault Aviation so svojou rodinou biznis lietadiel Falcon. V čase vzniku prvého súkromného lietadla z tejto rodiny s názvom Mystère 20 sa o tieto modely lietadiel veľmi zaujímala letecká spoločnosť Pan American. Uvádza sa, že jeden z technických poradcov po ich pozorovaní ešte pred prvým letom povedal: „Našiel som nášho vtáka“. Čo znamená „našiel som nášho vtáka“. Odtiaľ pochádza aj názov, keďže rodina biznis lietadiel bola následne pokrstená Falcon.
Aj ďalšie lietadlá v civilnom a vojenskom letectve prevzali mená vtákov. Patrí medzi ne Condor od Focke-Wulf, Milan od Dassault Aviation, Vautour od Sud-Ouest, Hawk od British Aerospace, Dragonfly od Cessna a mnoho ďalších. (Z článku na avionlegendaire.net).
Ďalšie zvieratá, ktoré dali svoje mená súkromným lietadlám, vrtuľníkom a lietadlám
Nie sú to len vtáky, ktoré inšpirovali svet letectva. V skutočnosti mnohé druhy suchozemských a morských živočíchov prepožičali svoje mená obchodným lietadlám, helikoptéram a lietadlám.
Napríklad beluga, predtým ako sa stala jedným z najznámejších dopravných lietadiel, je predovšetkým živočíšnym druhom. Tento morský cicavec bol inšpiráciou pre konštrukciu lietadlaAirbus Beluga, ktoré je rozpoznateľné podľa charakteristického hrbu a impozantnej veľkosti. Na stránke Airbus, tiež nájdeme Super Guppy, tiež pomenovaný podľa morského živočícha, tentoraz malej ryby.


Napokon, mnohé lietadlá sú tiež pomenované podľa zvierat, ako je to v prípade najznámejších vrtuľníkov Aerospatiale, napríklad Ecureuil AS 350, Dauphin AS 365 a Cougar AS 332.
Mnohé vrtuľníky sú tiež pomenované podľa zvierat. Tieto názvy sa však môžu líšiť v závislosti od použitia vrtuľníka. Napríklad AS 332 s prezývkou Cougar v civilnom letectve sa môže vo vojenskom letectve nazývať Super Puma. Medzi ďalšie názvy vojenských vrtuľníkov, ktoré sa týkajú modelov vyrobených spoločnosťou Westland, patria gazely, osy a rysy.

Teraz viete o niečo viac o faune, ktorá dala meno rôznym súkromným lietadlám, lietadlám a vrtuľníkom.
Na stránke AEROAFFAIRES, sme k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni a po celý rok. Na vašu žiadosť o cenovú ponuku zareagujeme čo najrýchlejšie, a to online aj telefonicky na čísle +33 1 44 09 91 82.