Dornier je nemecký letecký výrobca, ktorý založil odborník a inžinier v oblasti letectva Claudius Dornier. Táto letecká spoločnosť, založená počas medzi vojnami v roku 1922, bola uzavretá v roku 2002. Zanecháva za sebou krásny príbeh a úspechy vo svete letectva. Dornier sa najmä preslávil výrobou lietadiel s pohonom (turbovrtuľové motory, turbohútnice). Medzi hlavné modely lietadiel patrí Dornier 328 alebo Dornier 228. Okamžitý vzlet a vyšetrenie tejto bývalej nemeckej spoločnosti špecializujúcej sa na letectvo.
Príbeh Claudiusa Dorniera, zakladateľa leteckého výrobcu Dornier
Každý krásny príbeh začína hlavným protagonistom. Tým je Claudius (alebo Claude) Dornier. C. Dornier sa narodil 14. mája 1884 v Nemecku v meste Kempten, na juhozápade Bavorska. Jeho rodina má francúzske korene, konkrétne z mesta Arçon v regióne Burgundsko-Franche-Comté. Rodičia C. Dorniera: Dauphin-Désiré Dornier a Mathilde Buck sa po svadbe usadili v Nemecku.
Generálny riaditeľ, Claudius Dornier, bol vždy nadšencom v oblastiach letectva a aerokozmonautiky. V roku 1907 sa 23-ročný muž stal inžinierom na technickej univerzite v Mníchove. Má francúzsku národnosť po svojich rodičoch, ale žil výlučne v Nemecku, C. Dornier bol naturalizovaný ako Nemec v roku 1913. Napriek tomu si zachoval svoju francúzsku národnosť. Potom začal pracovať v oblasti inžinierstva v meste Karlsruhe. Na základe svojich úspešných skúseností v leteckej spoločnosti Zeppelin, C. Dornier začal niekoľko výskumov. Na jednej strane skúmal, akoby to boli rutinné operácie, návrh a odolnosť niektorých ľahkých kovov. Jeho cieľom bolo inovovať v oblasti lietadiel, lietadiel alebo hydravlov.
V roku 1922 bol vytvorený Dornier Wal, hydravión. Názov Wal pochádza z nemeckého slova pre veľrybu a odkazuje na vzhľad týchto lietadiel.
Následne vyrobil typy lietadiel s pohonom s vrtuľami s inovatívnym usporiadaním. To bol začiatok flotily zariadení leteckej spoločnosti. C. Dornier konfiguroval systém s vrtuľami vpredu aj vzadu motora. To vytvára ťah vpredu a tlak vzadu, čím sa zvyšuje manévrovateľnosť lietadiel. Tento spôsob pohonu z neho robí referenciu v tejto oblasti.
C. Dornier sa venoval kariére v letectve a vyrábal množstvo lietadiel, od štúdie materiálov po ich konečnú montáž. Zomrel v roku 1969 vo Švajčiarsku. Mal 4 deti, z ktorých Peter Dornier prevzal jeho miesto vo firme až do roku 2002 (rok, ktorý znamená smrť P. Dorniera, ale aj zastavenie priemyslu Dornier).
Príbeh leteckého výrobcu Dornier
Začiatky výrobcu Dornier počas medzi vojnami
Ako sme videli v príbehu jeho zakladateľa Claudiusa Dorniera, spoločnosť bola založená v roku 1922 počas obdobia medzi vojnami. Jeho prvé hydravióny Dornier Wal boli najprv vyrobené v Taliansku v prímorskom stredisku Marina di Pisa. Prečo Taliansko? Pretože Dornier musel čeliť obmedzeniam stanoveným Versailleskou zmluvou na výrobu lietadiel. Tieto hydravióny budú exportované po celom svete.
Počas obdobia medzi dvoma svetovými vojnami Dornier skutočne zažil rozmach svojej leteckej spoločnosti. V skutočnosti, lietadlá Dornier uskutočnili svoj prvý skúšobný let, najmä jeho hydravióny s trupom, ktoré sú ideálne a veľmi používané na zabezpečenie spojení medzi kontinentmi, ale najmä transatlantických. V skutočnosti to boli Dornier (Do) Wal a ich nástupcovia Do 18 a Do 26, ktorí otvorili prvé linky na prepravu pasažierov, ktoré umožnili prekročiť Atlantický oceán. Rovnako pred druhou svetovou vojnou Dornier vyrobil to, čo bude najväčším lietadlom medzi vojnami, Do X. Je to lietadlo vybavené najmenej 12 vrtuľovými motormi usporiadanými po dvoch. To posledné bolo prezývané lietajúca loď. Claudius Dornier sa nielen snažil nájsť spôsoby, ako zlepšiť aerodynamiku týchto lietadiel. Napríklad na modeli Do 26 sú nainštalované sklopné plováky počas letu, ktoré sa rozvinú pred pristátím, vlastne pri pristátí, pretože tieto lietadlá pristávajú na vode! Tento pokrok zlepšuje ovládanie týchto masívnych lietadiel vo vzduchu.
Letecký výrobca Dornier počas druhej svetovej vojny
Na začiatku druhej svetovej vojny sú lietadlá modelu Do 26 a Do 18 vybavené zbraňami. Používa ich Luftwaffe, nemecké letectvo od roku 1939. Tieto hydravióny umožnia vykonávať prieskum, najmä na Severnom mori. Model Do 24 je trimotor, ktorý bol vyrobený niekoľko rokov pred začiatkom vojny. Svoj prvý let uskutočnil v roku 1937. Nemecké letectvo objednalo nie menej ako 217 kusov. Tento typ zariadenia sa stáva jedným z najdôležitejších v tomto období a vykonáva najmä záchranné misie na mori. Po vojne model Do 24 prechádza do francúzskeho námorníctva. Rovnako Dornier uvádza do prevádzky Do 17, vojenské lietadlo, ktoré je prezývané „“lietajúca ceruzka““ kvôli štíhlosti jeho trupu.
Potom na konci vojny je vyrobený Dornier 335, ktorý uskutočnil svoj prvý let v roku 1943. Je to bimotor, ktorý bol v tej dobe označovaný ako najrýchlejšie lietadlo vo svojej kategórii, s rýchlosťou 765 km/h. A novinkou tej doby je, že s týmto lietadlom je nainštalované ejection seat.
Príbeh Dorniera počas povojnového obdobia
Počas vojny bol gigant letectva Dornier leteckým priemyslom, ktorý teda vyrábal lietadlá pre vojnu, a teda akosi produkoval zbrane. V Nemecku po vojne prebehla denacifikácia, výrobca lietadiel Dornier nebol za to súdený, ale jeho podnik sa mal zle. V skutočnosti bola jeho továreň nachádzajúca sa pri Bodenskom jazere zničená. Dornier sa teda usadil vo Švajčiarsku v meste Zug. V skutočnosti bolo v Nemecku po vojne na chvíľu zakázané vykonávať leteckú výrobu. Paralelne so svojou továreňou vo Švajčiarsku nechal montovať svoje zariadenia v Španielsku. Keď bolo toto obmedzenie zrušené, znovu otvoril továreň v Lindau (Nemecko).
Až od roku 1956 sa Dornier konečne postavil na nohy s postupnou výrobou lietadiel Do 27, Do 28 a Do 31.
V roku 1962, vo veku 78 rokov, Claudius Dornier odovzdáva svoju spoločnosť svojim synom a odchádza z funkcie. Spoločnosť Dornier stále funguje a neskôr vyvíja turbovrtuľové lietadlo Dornier 228 a Dornier 328. Obe sú krátkodobé lietadlá.
V roku 1985 bola rodinná letecká spoločnosť Dornier odkúpená automobilkou Daimler Benz. Potom v roku 1996 bola Dornier predaná Fairchild, americkému leteckému výrobcovi. To je úpadok spoločnosti Dornier a výroby lietadiel, ktorá mala ambíciu pristávať svoje lietadlá na interkontinentálnych trasách po príliš vysokých nákladoch a nedokončených projektoch ako typy lietadiel, spoločnosť vyhlásila bankrot v roku 2002. Definitívne zatvorila svoje dvere a znamenala koniec príbehu leteckého výrobcu Dornier.
Hlavné lietadlá leteckého výrobcu Dornier
Dornier 328 : Tento model lietadla je bimotor s tryskovými motormi špecializovaný na regionálnu dopravu a krátke vzdialenosti. U Dorniera neexistuje dlhé letecké spojenie. Po mnohých lietadlách vyrobených pre armádu, ale aj hydravióny, sa Dornier rozhodol diverzifikovať svoju ponuku. Tak vznikol Dornier 328, regionálne lietadlo s 33 miestami pre pasažierov na palube, plus členovia posádky v priestrannej kabíne. To uskutočnilo svoj prvý let v roku 1998 a bolo certifikované nasledujúci rok. Dnes je v prevádzke približne sto kusov Dornier 328, je to model, ktorý sa najviac približuje obchodnému lietadlu.
Interiér kabíny má výšku 1,87 m, čo umožňuje väčšine pasažierov cítiť sa dobre a nie stiesnene v zariadení. Toto regionálne lietadlo má na palube kompletné služby, vrátane toaliet a dobre vybaveného kuchynského kútika.
Dornier 228 : Vyrobený od 80. rokov, Dornier 228 predchádza Dornier 328. Je to regionálne lietadlo schopné prepraviť 16 pasažierov, ale aj vykonávať nákladné lety na prepravu tovaru. Rovnako ako Do 328, toto regionálne lietadlo je ideálne a rentabilné na krátke vzdialenosti. V skutočnosti má jeho dolet 1800 km. Toto lietadlo bolo ocenené a uznané za svoju robustnosť a efektívnosť v ťažkých podmienkach. Okrem toho má schopnosť pristávať na krátkych a niekedy málo využívaných dráhach. To mu vynieslo prezývku „“nákladný automobil vzduchu““.
V AEROAFFAIRES sú naši odborníci na súkromné letectvo k dispozícii 7 dní v týždni a 24 hodín denne a odpovedajú na všetky vaše požiadavky na prenájom. Kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, alebo vyplňte priamo našu online ponuku.