Dornier: letecký konštruktér

Dornier je letecký výrobca z Nemecka, ktorý založil odborník a inžinier v oblasti letectva Claudius Dornier. Táto letecká spoločnosť bola založená počas medzi vojnového obdobia v roku 1922 a ukončila svoju činnosť v roku 2002. Zanecháva za sebou krásny príbeh a úspechy vo svete letectva. Dornier sa najmä preslávil vytvorením lietadiel na pohon (vrtuľové motory, turbočerpadlá). Hlavnými modelmi týchto lietadiel sú najmä Dornier 328 alebo Dornier 228. Okamžité vzlet a vyšetrenie tejto bývalej nemeckej spoločnosti špecializujúcej sa na letectvo.

Príbeh Claudiusa Dorniera, zakladateľa leteckého výrobcu Dornier

Každý krásny príbeh začína hlavným protagonistom. Tým je Claudius (alebo Claude) Dornier. C.Dornier sa narodil 14. mája 1884 v Nemecku v meste Kempten, na juhozápade Bavorska. Jeho rodina pochádza z Francúzska, konkrétne z mesta Arçon v regióne Burgundsko-Franche-Comté. Rodičia C.Dorniera: Dauphin-Désiré Dornier a Mathilde Buck, sa usadili v Nemecku po svadbe.

Generálny riaditeľ, Claudius Dornier, bol vždy nadšencom v oblastiach letectva a aerokozmonautiky. V roku 1907 sa 23-ročný mladík stal inžinierom na technickej univerzite Mníchov. Vzhľadom na to, že mal francúzske občianstvo od svojich rodičov, ale žil úplne v Nemecku, C.Dornier sa v roku 1913 naturalizoval za Nemca. Napriek tomu si ponechal svoje francúzske občianstvo. Potom začal pracovať v oblasti inžinierstva v meste Karlsruhe. Na základe svojich úspešných skúseností v leteckej spoločnosti Zeppelin C.Dornier začal množstvo výskumov. Na jednej strane študoval, akoby to boli rutinné operácie, dizajn a odolnosť niektorých ľahkých kovov. Jeho cieľom bolo inovácia v oblasti vzducholodí, lietadiel alebo hydrolodí.

V roku 1922 bol vytvorený Dornier Wal, hydrolod. Názov Wal pochádza z nemeckého slova pre veľrybu a odkazuje na vzhľad týchto lietadiel.

Následne vyrobí typy lietadiel s pohonom s vrtuľou s inteligentným usporiadaním. To je začiatok flotily lietadiel leteckej spoločnosti. C.Dornier konfiguruje systém s vrtuľami vpredu aj vzadu od motora. To vytvára ťah vpredu a tlak vzadu, čo umožňuje lepšiu manévrovateľnosť lietadiel. Tento spôsob pohonu ho robí referenciou v tejto oblasti.

C.Dornier sa venuje kariére v letectve a vyrába množstvo lietadiel, od štúdia materiálov po ich konečnú montáž. Zomrel v roku 1969 vo Švajčiarsku. Mal 4 deti, medzi nimi aj Petera Dorniera, ktorý po ňom prevzal vedenie spoločnosti až do roku 2002 (rok, ktorý znamená smrť P.Dorniera aj zastavenie výroby Dornier).

Príbeh leteckého výrobcu Dornier

Začiatky výrobcu Dornier počas medzi vojnového obdobia

Ako vidno z príbehu jeho zakladateľa Claudiusa Dorniera, spoločnosť bola založená v roku 1922 počas medzi vojnového obdobia. Jeho prvé hydrolode Dornier Wal boli najprv postavené v Taliansku v prímorskom stredisku Marina di Pisa. Prečo Taliansko? Pretože Dornier musel čeliť obmedzeniam stanoveným Versailleskou zmluvou na výrobu lietadiel. Tieto hydrolode budú exportované po celom svete.

V období medzi dvoma svetovými vojnami zažíva Dornier skutočný rozmach svojej leteckej spoločnosti. V skutočnosti, lietadlá Dornier uskutočnili svoj prvý skúšobný let, obzvlášť jeho hydrolode s trupmi, ktoré sú ideálne a veľmi používané na zabezpečenie spojení medzi kontinentami, ale hlavne medzi Atlantikom. V skutočnosti to sú Dornier (Do) Wal a ich nástupcovia Do 18 a Do 26, ktorí otvorili prvé linky na prepravu pasažierov, ktoré umožnili prekročiť Atlantický oceán. Rovnako pred druhou svetovou vojnou Dornier vyrobil najväčšie lietadlo medzi svetovými vojnami, Do X. Je to lietadlo vybavené najmenej 12 vrtuľovými motormi usporiadanými po dvoch. Posledné bolo prezývané lietajúca loď. Claudius Dornier sa nielen snažil zlepšiť aerodynamiku týchto lietadiel. Napríklad na modeli Do 26 sú inštalované zasúvateľné plováky počas letu, ktoré sa rozvinú pred pristátím, teda pristátím na vode, pretože tieto lietadlá sa pristávajú na vode! Tento pokrok zlepšuje správanie týchto masívnych lietadiel vo vzduchu.

Letecký výrobca Dornier počas druhej svetovej vojny

Na začiatku druhej svetovej vojny sú lietadlá modelu Do 26 a Do 18 vybavené zbraňami. Užívajú ich Luftwaffe, nemecké letectvo už od roku 1939. Tieto hydrolode umožnia vykonávať prieskum, najmä na Severnom mori. Model Do 24 je trimotor, ktorý bol vyrobený niekoľko rokov pred začiatkom vojny. Prvý let uskutočnil v roku 1937. Nemecké letectvo objednalo najmenej 217 kusov. Tento typ lietadla sa stáva jedným z najdôležitejších v tomto období a vykonáva najmä námorné záchranné misie. Po vojne model Do 24 vstupuje do francúzskeho námorníctva. Rovnako Dornier uvádza do prevádzky Do 17, vojenské lietadlo prezývané „“lietajúci ceruzka““ kvôli štíhlosti jeho trupu.

Potom, na konci vojny, je vyrobený Dornier 335, ktorý uskutočnil svoj prvý let v roku 1943. Je to dvojmotorové lietadlo, ktoré bolo vtedy označované ako najrýchlejšie lietadlo vo svojej kategórii, so rýchlosťou 765 km/h. A novinkou tej doby je, že s týmto lietadlom je inštalované ejection seat.

Príbeh Dorniera po vojne

Počas vojny bol gigant letectva Dornier letecký priemysel, ktorý vyrábal lietadlá pre vojnu, a teda produkuje akúsi muníciu. V Nemecku po vojne prebehla denacifikácia, výrobca lietadiel Dornier nebol za to súdený, ale jeho spoločnosť sa mala zle. Faktom je, že jeho továreň sa nachádzala blízko Bodamského jazera, ktorá bola zničená. Dornier sa preto usadí vo Švajčiarsku v meste Zug. Skutočne, v Nemecku, na určité obdobie po vojne, bolo zakázané vyrábať lietadlá. Paralelne s jeho továrňou vo Švajčiarsku, necháva montovať svoje zariadenia v Španielsku. Keď je toto obmedzenie zrušené, znova zakladá továreň v Lindau (Nemecko).

Až od roku 1956 sa Dornier konečne zotavuje s postupným výrobou lietadiel Do 27, Do 28 a Do 31.

V roku 1962, vo veku 78 rokov, Claudius Dornier zanecháva svoju spoločnosť svojim synom a odchádza z funkcií. Spoločnosť Dornier stále funguje a nielen, že vyvíja cestovné lietadlo s vrtuľou Dornier 228 a Dornier 328. Obidve sú to lietadlá na krátke vzdialenosti.

V roku 1985 bola rodinná letecká spoločnosť Dornier kúpená automobilkou Daimler Benz. Následne, v roku 1996, je Dornier predaná Fairchild, americkému leteckému výrobcovi. Je to pád spoločnosti Dornier a výroby lietadiel, ktorá mala ambíciu prevádzkovať svoje lietadlá v interkontinentálnej doprave, po príliš vysokých nákladoch a nedokončených projektoch, ako sú typy lietadiel, je spoločnosť v bankrote v roku 2002. Navždy zatvára dvere a týmto končí príbeh leteckého výrobcu Dornier.

Hlavné lietadlá leteckého výrobcu Dornier

V AEROAFFAIRES sú naši odborníci na súkromné letectvo dostupní 7 dní v týždni a 24 hodín denne a odpovedajú na všetky vaše požiadavky na prenájom. Kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, alebo vyplňte priamo naše online ponuku.