Airbus je európsky výrobca leteckej techniky. Bol založený koncom 60. rokov po spojení niekoľkých európskych výrobcov a leteckých subjektov. Jeho sídlo je blízko Toulouse vo Francúzsku, presnejšie v Blagnac. Tento výrobca lietadiel, predtým nazývaný Airbus Commercial Aircraft, sa špecializuje najmä na výrobu linkových lietadiel na dlhých trasách. Je jedným z najväčších výrobcov lietadiel vo svete letectva. Priamo takmer polovica linkových lietadiel vo svete leteckej dopravy patrí Airbusu a prevádzkuje ich množstvo leteckých spoločností. Airbus je v priamom konkurenčnom boji s americkým výrobcom leteckej techniky Boeing. Spoločne si prejdeme históriu, činnosti, akcie Airbusu, ako aj jeho leteckú flotilu.
Pôvod výrobcu leteckej techniky Airbus
Po druhej svetovej vojne sa svet letectva vyvíja. Vznikajú turbohriadele, ale aj množstvo lietadiel určených na prepravu pasažierov alebo na náklad, najmä. Či už sú civilné, vojenské alebo komerčné. Prichádzajú 60. roky a rastúca letecká doprava akéhokoľvek druhu. V roku 1965 na salóne v Bourgete diskutujú európski aktéri z leteckého sveta o projektoch lietadiel s cieľom odlíšiť sa od amerických gigantov a ich veľkokapacitných lietadiel. Museli nájsť iný trh. Tento trh sa ukazuje byť preprava veľkého množstva pasažierov na krátke a stredné vzdialenosti. Ako vzdušné autobusy, „Air Bus“. Európski aktéri a výrobcovia leteckej techniky, každý s svojimi misiami, sa pýtajú, či by sa mali zjednotiť. Prijali teda názov Airbus, ktorý sa stal európskym výrobcom leteckej techniky.
Prvé projekty výrobcu leteckej techniky Airbus od roku 1965
- 1965: prvý projekt veľkokapacitného lietadla vzniká. Medzi Francúzskom, Anglickom a Nemeckom vychádza projekt, ktorý produkuje lietadlo s kapacitou približne 225 miest.
- 1966-1967: toto obdobie sa zapisuje do histórie Airbusu s objavením projektu Airbus A300. Členovia Airbusu vyvíjajú lietadlo s väčšou kapacitou, 300 miest, pri finančných nákladoch 190 miliónov libier. Tieto náklady sa rozdelia medzi rôzne členské štáty Airbusu. Vo výške 37,5% pre Francúzsko a Anglicko a 25% pre Nemecko.
- 1968: cieľ, ktorý si dal Airbus, bol dosiahnuť minimálne 75 objednávok, aby mohol projekt A300 úspešne realizovať. Mnohé letecké spoločnosti však nenašli žiadny očividný záujem o toto lietadlo. Airbus nedostal žiadnu objednávku, keď prišiel jún 1968. Už však boli podpísané partnerstvá, najmä s Lockheed a Rolls-Royce, ktoré mali vybaviť A300 motormi. Bolo potrebné nájsť riešenie. Tak sa objavil A300B. Je to zjednodušená verzia A300. Bude to ľahšie lietadlo s menej miestami ako 300 predpokladaných. Avšak Anglicko sa z tohto projektu stiahlo. Nemecko a Francúzsko teda financujú projekt po 50% každý.
- 1969: 2 krajiny sa spájajú v dohode uzavretej na leteckom salóne v Bourgete. Spúšťajú A300B, dvojmotorové lietadlo pre 226 pasažierov. Má výhodu, že je hospodárnejšie ako iné lietadlá konkurencie (najmä štvormotorové alebo trojmotorové). V rámci skupiny Airbus sa uskutoční niekoľko reorganizácií a pre tento projekt najmä. Zistilo sa, že Holandsko sa pripojilo k projektu a finančne sa podieľalo výškou 6,6%.
- 1970: aerokluby Aerospatiale a Deutsche Airbus sa spojili a oficiálne vytvorili skupinu Airbus Industrie. Táto skupina je GIE (Ekonomická záujmová skupina) združujúca viacero národností. Sídlo sa nachádza v Paríži. Skupinu Airbus Industrie vedie Franz-Josef Strauss. Následne sa k skupine Airbus pripojí aj iné európske letecké subjekty, ako napríklad španielsky výrobca lietadiel CASA.
Kredit foto: Airbus
Zahájovanie činnosti lietadiel výrobcu leteckej techniky Airbus
- 1974: prvý model A300B uskutočnil svoj prvý komerčný let. Pôvodný projekt A300B sa rozvinul do mnohých modelov (od A300B1 po B11), aby čo najlepšie vyhovel požiadavkám trhu. Verzia pre nákladnú dopravu, ľahšia verzia, zvýšený dolet, zmenšený podvozok alebo dlhšia verzia, mnohé lietadlá prešli skúškami vo vzduchu a nielenže sa osvedčili. V tento rok obsluhuje lietadlo A300 prvýkrát letecká spoločnosť, Air France. Je to jedna z mála spoločností, ktorá si vybrala veľkokapacitné lietadlá. Lietadlo uskutočňuje svoj prvý komerčný let v apríli medzi Parížom a Londýnom.
- 1978: Airbus sa snaží preniknúť na americký trh niekoľko rokov, ale bez úspechu. V tomto roku zaznamenáva výrobca svoje prvé skutočné objednávky od americkej spoločnosti Eastern Air Lines (EAL), so 23 objednávkami modelu B4 A300. Rôzne modely A300 majú výnimočný úspech a vážne konkurujú americkému gigantu Boeingu. To je motivácia pre Airbus vyrábať nové modely lietadiel, ktoré sú viac prispôsobené požiadavkám leteckých spoločností. Pretože pôvodný model A300 svoj úspech čiastočne vďačí Air France, ktorá potrebuje veľkokapacitné zariadenia, ale nie všetky letecké spoločnosti to potrebujú. Program nového modelu bol spustený, ide o A310 predstavené v roku 1978 v Hannoveri na leteckom salóne.
- 1979: A310 zaujal a mnoho leteckých spoločností už objednáva. Aj keď sa Spojené kráľovstvo stiahlo z predchádzajúceho projektu, podieľa sa 20% na vývoji A310. Francúzsko a Nemecko po 37,9% a Španielsko 4,2%.
- 1982: skúšobný let pre A310.
- 1983: prvé dodávky zariadenia pre Swissair a Lufthansa. Niekoľko verzií bude vyrobených spoločnosťou Airbus (napríklad A310-200, A310-300 alebo A310-600). Tieto rôzne verzie budú mať úpravy na krídle, chvoste, ako aj na kapacite zariadenia alebo verzii na náklad, napríklad.
- 1984: výroba modelov A300B sa zastavuje.
Flotila výrobcu leteckej techniky Airbus sa diverzifikuje
- Na začiatku 80. rokov Airbus vidí príležitosť a dopyt po výrobe lietadiel s kapacitou približne 150 miest, schopných pokryť stredné vzdialenosti. Aby súperil najmä s Boeingom 737-200, GIE plánuje projekt podobného lietadla. V roku 1981 bol spustený projekt A320, lietadlo s kapacitou 150 miest. Aby sa odlíšilo od konkurencie, výrobca lietadiel chce, aby jeho budúce zariadenia boli hospodárnejšie v spotrebe paliva a mali technologické novinky (všimneme si najmä objavenie elektrických ovládacích prvkov).
- 1984: oficiálne začína výroba A320. Objednávky sú už tu, 80 zariadení pre 5 leteckých spoločností.
- 1988: Prvé linkové lietadlo A320 uskutočňuje svoje prvé lety. Vo Francúzsku bolo slávnostne uvedené do prevádzky predchádzajúci rok. Air France ho potom uviedla do prevádzky v roku 1988. A320 zaznamenal významný úspech a dokonca prekonal svojho amerického konkurenta Boeing vďaka veľkej objednávke zo strany spoločnosti Pan Am, americkej leteckej spoločnosti.
A320 je akýmsi pákovým efektom pre výrobcov leteckej techniky Airbus, ktorý je považovaný za jedného z najdôležitejších výrobcov na svete. Tento model lietadla má rekord 400 objednávok pred jeho uvedením do prevádzky, oproti iba 15 pre model A300.
- 1989: využívajúc vlnu úspechu svojho A320, Airbus sa rozhodne vytvoriť A321, dlhší model s kapacitou 186 pasažierov.
- 90. roky: Airbus diverzifikuje svoju ponuku lietadiel a zvyšuje svoj výrobní rytmus. Vytvára rôzne verzie A320 (A318, A319 alebo A321). Rovnako vyrába nové lietadlá na dlhé vzdialenosti, ako A330 a A340 (už pri tom myslí na to, aby sa odlíšil od Boeing a jeho nový model, najmä Boeing 767).
- 1993 – 1994: v týchto rokoch prvýkrát vstupujú do prevádzky prvé A340 a A330.
- 1995: menšia verzia A320, A319, uskutočňuje svoj prvý let. Toto zariadenie je dôležité, pretože jeho verzia A319-114 slúži ako referencia pre prvé business jet lietadlá Airbus Corporate Jets (ACJ) v roku 1999.
Kredit foto: Airbus
Výrobca leteckej techniky Airbus po roku 2000
Na konci 90. rokov sa skupina Airbus reorganizovala, aby zostala jednotná a konkurencieschopná voči americkému gigantu a najmä aby obmedzila náklady. Dochádza k fúziám medzi viacerými leteckými skupinami a v roku 2001 je Airbus z 80% vo vlastníctve EADS (vznikol zlúčením Aérospatial, CASA a DASA) a zo 20% vlastní BAE Systems. Sídlo Airbusu sa nachádza v Toulouse vo Francúzsku. Jeho generálnym riaditeľom je Noël Forgeard.
- 2000: bol spustený ambiciózny projekt, štúdie sa začali už v 80. rokoch. Ide o veľkokapacitné lietadlo, schopné prijať do 800 ľudí, ktoré sa nazve A3XX. Tento projekt bol premenovaný na Airbus A380, ako ho poznáme dnes, najväčšie lietadlo na svete na prepravu pasažierov. K tomuto dátumu už Airbus eviduje objednávku na 55 zariadení od 6 leteckých spoločností.
- 2005: A380 uskutočňuje svoj prvý skúšobný let. Pri vytváraní sú niektoré aspekty lietadla ťažko realizovateľné. Najmä čo sa týka finálnej montáže rôznych častí lietadla. Dodávky A380 sa teda oneskorujú. Prvé lietadlá určené pre letecké spoločnosti by mali byť k dispozícii v roku 2007. Kvôli týmto opakovaným oneskoreniam Airbus zaznamenáva stratu 4,8 miliardy eur. Niektoré letecké spoločnosti (napríklad Emirates) požadujú finančné odškodnenie. Aby čelil situácii, Airbus sa rozhodne reorganizovať svoje výrobné závody a uniformne implementovať výrobné systémy.
- 2005: rýchly prehľad o vlajkových lietadlách Airbusu, stojí za zmienku, že v tejto dobe A320 predstavuje 75% objednávok výrobcu.
- 2006: Airbus vyvíja nové lietadlo, A350. Bude predstavené tento rok v Farnborough. Toto širokotrupé lietadlo bude súťažiť s Boeingom 777. Má kapacitu 350 pasažierov. Jeho prvý let sa uskutočnil v roku 2013.
- 2007-2008: sú zavedené plány na reorganizáciu (najmä Power8, Power8 plus). Je potrebné znížiť náklady, čo si vyžaduje takmer 10 000 zrušení pracovných miest a vzbudzuje veľké protesty. Rôzne závody sú predávané a ďalšie presúvané.
- 2011: s ohľadom na environmentálne otázky, Airbus odhaľuje svoj projekt NEO (New Engine Option). Ten bude aplikovaný na A320neo, ktoré spotrebuje o 15% menej paliva. Tento model lietadla sa stáva s 1425 objednávkami najžiadanejším lietadlom pred jeho uvedením do prevádzky.
- 2010. roky: Airbus posilňuje svoju svetovú prítomnosť na leteckom trhu. V týchto rokoch dosahuje rekordy v objednávkach a výrobe.
V súčasnosti a od roku 2018 je generálnym riaditeľom skupiny Guillaume Faury.
Výrobca leteckej techniky Airbus po pandemickej kríze
- 2020 – 2021: letecká skupina, ovplyvnená krízou Covid-19, oznámila, že v roku 2020 stratila 481 miliónov eur. Avšak v roku 2021 sa objednávky opäť začali zvyšovať, pričom v prvom štvrťroku zaznamenala obrat 363 miliónov eur.
Rok 2021 sa tiež ukázal ako experiment pre Airbus, ktorý po prvýkrát použil 100% bio-palív pre jeden zo svojich letov. Táto iniciatíva súvisí s cieľom dosiahnuť nulové emisie uhlíka v letectve do roku 2050.
- Január 2022: výrobca lietadiel Airbus podpisuje 36 veľkých objednávok na začiatku roka. Rovnako vykonal 30 dodaní lietadiel počas toho istého mesiaca pre približne dvadsať klientov. Okrem toho výrobca leteckej techniky dodal svoje prvé ACJ TwoTwenty švajčiarskej leteckej spoločnosti Comlux. Je to Airbus 220-100 špeciálne upravený na verziu pre obchodných pasažierov.
- Február 2022: So svojím dodaním lietadiel Airbus oznamuje, že jeho rok 2021 bol rekordný. V skutočnosti spoločnosť vykázala historický zisk 4,2 miliardy eur, pričom dodala 611 komerčných lietadiel, čo predstavuje nárast o 8% v porovnaní s rokom 2020.
Kredit foto: Airbus
Kľúčové čísla Airbusu
Výrobca leteckej techniky sa vyznačuje niekoľkými dôležitými číslami k dnešnému dňu:
- 130 000 zamestnancov z viac ako stovky národností.
- 180: to je počet stránok Airbus po celom svete.
- 12 000: to je počet dodávateľov, ktorých má Airbus.
Rôzne akcie výrobcu leteckej techniky Airbus
Airbus nie sú len komerčné lietadlá oceňované ako A320 alebo A380. Sú to aj mnohé akcie a realizácie v iných oblastiach. Už na výrobu komerčných lietadiel, samozrejme, ale aj na výrobu vrtuľníkov (Airbus Helicopter), zariadení určených na obranu, vesmír alebo bezpečnosť. Cieľom spoločnosti je prepojiť populácie a priniesť inovatívne a bezpečnostné riešenia.
Nakoniec Airbus kladie veľký dôraz na výrobu zariadení, ktoré sú stále zodpovednejšie, čistejšie, menej znečisťujúce a vždy na čele priemyslu. Zameriava sa na výrobu hybridných zariadení, zelenších a ekologických, elektrických alebo dokonca dronov bez pilotov, napríklad. Budúcnosť mobility je oblasť, ktorú Airbus neustále skúma a inováciou.
Rôzne projekty Airbusu pre udržateľné letectvo
Téma nulových emisií je pre výrobcu priekopnícka. Výrobca lietadiel sa opiera o 4 oblasti a rozvíja rôzne projekty.
Najprv Airbus vytvára zariadenia, ktoré nemajú za cieľ emitovať CO2. To je prípad ich projektu CityAirBus, elektrické eVTOL, ktoré už uskutočnilo množstvo letových testov.
Následne aeroklub plánuje zariadenia poháňané vodíkom. Pre Airbus je vodík veľmi sľubný zdroj, ktorý zníži dopad letectva na globálny klimat. Plánujú vybavit svoje komerčné lietadlá do roku 2035.
Potom výrobca tiež používa prírodnú energiu, a to slnko na pohon týchto zariadení. Solárne panely by mohli zachytávať slnečnú energiu a prevádzať ju na pohonný systém pre svoje zariadenia. V súčasnosti je to vesmírne zariadenie, Zephyr, ktoré je poháňané výlučne slnečnými lúčmi.
Nakoniec chce Airbus tiež predefinovať mestskú leteckú mobilitu. Letecké prostriedky pre mesto budúcnosti sú už na ceste. Elektrické vzdušné vozidlá sa vyrábajú, aby poskytli riešenia prenosности v mestách. Airbus navyše vytvoril špecializovaný odbor pre tento projekt, Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Kredit foto: Airbus
Flotila výrobcu leteckej techniky Airbus
Airbus vyrobil množstvo zariadení, lietadiel a vrtuľníkov, a to pre komerčné, vojenské, vesmírne misie, alebo projekty udržateľných zariadení pre budúcnosť letectva.
Ak chcete vedieť viac, navštívte stránky týchto hlavných komerčných zariadení, ktoré dnes vytvárajú povesť gigantického letectva: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 alebo CityAirBus.
Teraz už viete trochu viac o gigante letectva. V AEROAFFAIRES sme k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, vrátane víkendov a sviatkov. Rýchlo reagujeme na vaše online požiadavky na cenovú ponuku, ale aj telefonicky na +33 1 44 09 91 82.