Airbus: letecký výrobca

location airbus neo aeroaffaires

Airbus je európsky letecký výrobca. Bol založený na konci 60. rokov po spojení viacerých európskych leteckých výrobcov a entít. Jeho sídlo sa nachádza neďaleko Toulouse vo Francúzsku, presnejšie v Blagnacu. Tento výrobca lietadiel, predtým nazývaný Airbus Commercial Aircraft, sa špecializuje najmä na výrobu linkových lietadiel pre dlhé trasy. Je jedným z najväčších výrobcov lietadiel na svete v oblasti letectva. V skutočnosti takmer polovica linkových lietadiel vo svete leteckej dopravy patrí Airbusu a prevádzkuje ich množstvo leteckých spoločností. Airbus je priamym konkurentom amerického leteckého výrobcu Boeing. Spoločne sa pozrieme na históriu, aktivity, akcie Airbusu a jeho flotu lietadiel.

Pôvod leteckého výrobcu Airbus
Po druhej svetovej vojne sa svet letectva rozvíja. Vznikajú turbohútnice, ale aj množstvo lietadiel určených na prepravu pasažierov alebo na náklad. Či už sú civilné, vojenské alebo komerčné. Prichádzajú 60. roky a rast leteckej dopravy akéhokoľvek druhu. V roku 1965 na salóne v Bourget diskutujú európski aktéri z oblasti letectva o projektoch lietadiel, aby sa odlíšili od amerických gigantov a ich veľkokapacitných strojov. Museli nájsť iný trh. Týmto trhom sa ukázala byť preprava mnohých pasažierov na krátke a stredné vzdialenosti. Ako vzdušné autobusy, “Air Bus”. Európski aktéri a leteckí výrobcovia, každý so svojimi úlohami, sa pýtajú, či by sa mali spojiť. Prijímajú názov Airbus, ktorý sa tak stáva európskym leteckým výrobcom.

Prvé projekty leteckého výrobcu Airbus od roku 1965

1965: prvý projekt veľkokapacitného lietadla sa zrodil. Medzi Francúzskom, Anglickom a Nemeckom vznikol projekt lietadla s kapacitou približne 225 miest.
1966-1967: toto obdobie znamená pre Airbus vznik projektu Airbus A300. Členovia Airbusu vypracovali lietadlo s väčšou kapacitou, 300 miest, s finančnými nákladmi 190 miliónov libier. Tieto náklady budú pokryté rôznymi členskými štátmi Airbusu. Vo výške 37,5% pre Francúzsko a Anglicko a 25% pre Nemecko.
1968: cieľom, ktorý si Airbus stanovil, bolo dosiahnuť minimálne 75 objednávok, aby mohol úspešne realizovať projekt A300. Avšak mnohé letecké spoločnosti nenašli pre tento stroj zjavný záujem. Airbus nedostal žiadnu objednávku, keď prišiel jún 1968. Avšak partnerstvá už boli podpísané, najmä s Lockheed a Rolls-Royce, ktorí mali vybaviť A300 motormi. Muselo sa teda nájsť riešenie. Tak sa zrodil A300B. Je to zmenšená verzia A300. Bude to ľahšie lietadlo s menším počtom miest ako 300 plánovaných. Avšak Anglicko sa z tohto projektu stiahlo. Nemecko a Francúzsko financujú projekt po 50% každý.
1969: Obidve krajiny sa spojili v rámci dohody uzavretej na leteckom salóne v Bourget. Potom spustili A300B, dvojmotorové lietadlo s 226 miestami. Bude mať výhodu, že bude hospodárnejšie ako iné lietadlá konkurencie (najmä štvormotorové alebo trojmotorové). V skupine Airbus a pre tento projekt sa uskutoční niekoľko reorganizácií. Ukazuje sa, že Holandsko sa pripojilo k projektu a finančne sa podieľa vo výške 6,6%.
1970: Letecké skupiny Aerospatiale a Deutsche Airbus sa spojili, aby oficiálne vytvorili skupinu Airbus Industrie. Táto skupina je GIE (Skupina hospodárskeho záujmu) spájajúca niekoľko národností. Sídlo sa nachádza v Paríži. Skupinu Airbus Industrie viedol Franz-Josef Strauss. Následne sa k skupine Airbus pripojili aj ďalšie európske letecké entity. To je prípad najmä španielskeho výrobcu lietadiel CASA.

Zavedenie lietadiel leteckého výrobcu Airbus do prevádzky

1974: prvý model A300B uskutočnil svoj prvý komerčný let. Pôvodný projekt A300B bol rozvinutý do mnohých modelov (od A300B1 po B11), aby čo najlepšie vyhovoval požiadavkám trhu. Verzia pre nákladnú dopravu, ľahšia verzia, zvýšený dolet, znížený podvozok alebo predĺžená verzia, mnohé stroje mohli uskutočniť svoje letové testy a neskôr preukázať svoje schopnosti. V tom roku sa A300 prvýkrát použilo leteckou spoločnosťou, Air France. Táto spoločnosť je jednou z mála, ktorá sa rozhodla pre veľkokapacitné lietadlá. Lietadlo uskutočnilo svoj prvý let na komerčné účely v apríli medzi Parížom a Londýnom.
1978: Airbus sa snaží etablovať v USA už niekoľko rokov, ale bez úspechu. V tomto roku letecký výrobca zaznamenáva svoje prvé skutočné objednávky od americkej spoločnosti Eastern Air Lines (EAL), s objednávkou 23 modelov B4 A300. Rôzne modely A300 sú veľkým úspechom a vstupujú do vážnej konkurencie s americkým gigantom Boeing. To povzbudzuje Airbus k výrobe nových modelov lietadiel, ktoré sú lepšie prispôsobené požiadavkám leteckých spoločností. Pretože pôvodný model A300 vďačí za svoj úspech Air France, ktorá potrebuje veľkokapacitné stroje, ale to nie je prípad všetkých leteckých spoločností. Projekt nového modelu sa začína, ide o A310, ktorý bol predstavený v roku 1978 v Hannoveri na leteckom salóne.
1979: A310 sa páči a mnohé letecké spoločnosti už objednávajú. Ak sa Spojené kráľovstvo stiahlo z predchádzajúceho projektu, podieľa sa na 20% na vývoji A310. Francúzsko a Nemecko po 37,9% každý a Španielsko 4,2%.
1982: skúšobný let pre A310.
1983: prvé dodávky lietadla pre Swissair a Lufthansa. Airbus vyrobí niekoľko verzií (napríklad A310-200, A310-300 alebo A310-600). Tieto rôzne verzie budú mať úpravy na krídle, chvoste, ale aj na kapacite lietadla, alebo napríklad verziu pre náklad.
1984: výroba modelov A300B sa zastavila.

Flota leteckého výrobcu Airbus sa diverzifikuje

Na začiatku 80. rokov Airbus vidí príležitosť a dopyt po výrobe lietadiel s kapacitou približne 150 miest, schopných prekonávať stredné vzdialenosti. Aby konkuroval najmä Boeingu 737-200, GIE plánuje podobný projekt lietadla. V roku 1981 sa spúšťa projekt A320, lietadlo s 150 miestami. Aby sa odlíšil od konkurencie, letecký výrobca chce, aby jeho budúce stroje boli hospodárnejšie a mali technologické pokroky (spomenieme najmä zavedenie elektrických ovládacích prvkov).
1984: oficiálne spustenie A320. Objednávky sú už na obzore, 80 lietadiel pre 5 leteckých spoločností.
1988: Prvé linkové lietadlo A320 uskutočňuje svoje prvé misie. Vo Francúzsku bolo uvedené do prevádzky v predchádzajúcom roku. Air France ho potom uviedla do prevádzky v roku 1988. A320 zaznamenalo veľký úspech a dokonca zosadilo svojho amerického konkurenta Boeing, najmä s veľkou objednávkou od Pan Am, americkej leteckej spoločnosti.

A320 je akýmsi pákom pre leteckého výrobcu Airbus, ktorý je považovaný za jedného z najvýznamnejších svetových výrobcov. Tento model lietadla má rekord 400 objednávok pred uvedením do prevádzky, v porovnaní s iba 15 pre model A300.

1989: na vlne úspechu so svojím A320 sa Airbus rozhoduje vytvoriť A321, predĺžený model s kapacitou 186 pasažierov.
90. roky: Airbus diverzifikuje svoju ponuku lietadiel a zvyšuje svoju výrobnú kapacitu. Vytvára rôzne verzie A320 (A318, A319 alebo A321). Taktiež vyrába nové dlhé vzdialenosti ako A330 a A340 (pričom má na pamäti, aby sa odlíšil od Boeingu a jeho nového modelu, najmä Boeingu 767).
1993 – 1994: sú to prvé uvedenia do prevádzky prvých A340 a A330.
1995: menšia verzia A320, A319, uskutočňuje svoj prvý let. Toto lietadlo je dôležité, pretože jeho verzia A319-114 slúži ako referencia pre prvé obchodné lietadlá Airbus Corporate Jets (ACJ) v roku 1999.

Letecký výrobca Airbus po roku 2000
Na konci 90. rokov sa skupina Airbus reorganizovala, aby zostala jednotnou a konkurencieschopnou štruktúrou voči americkému gigantu a najmä aby obmedzila náklady. Došlo k fúziám medzi viacerými leteckými skupinami a v roku 2001 je Airbus vo vlastníctve 80% EADS (vytvoreného s Aérospatiale, CASA a DASA) a 20% BAE Systems. Sídlo Airbusu sa nachádza v Toulouse vo Francúzsku. Jeho generálnym riaditeľom je Noël Forgeard.

2000: spustený je obrovský projekt, štúdie už boli zahájené v 80. rokoch. Ide o veľkokapacitné lietadlo, ktoré bude mať kapacitu až 800 osôb a bude sa nazývať A3XX. Tento projekt je premenovaný na Airbus A380, ako ho poznáme dnes, najväčšie lietadlo na svete na prepravu pasažierov. V tomto čase Airbus už zaznamenal objednávku na 55 lietadiel od 6 leteckých spoločností.
2005: A380 uskutočňuje svoj prvý testovací let. Pri vytváraní sa niektoré aspekty lietadla ťažko realizovali. Najmä pokiaľ ide o konečnú montáž rôznych častí lietadla. Dodávky A380 sa oneskorujú. Prvé lietadlá pre letecké spoločnosti by mali byť k dispozícii v roku 2007. V dôsledku týchto neustálych oneskorení Airbus zaznamenáva stratu 4,8 miliardy eur. Niektoré letecké spoločnosti (napríklad Emirates) žiadajú o finančné odškodnenie. Aby čelil situácii, Airbus sa rozhoduje reorganizovať svoje rôzne výrobné závody a zjednotiť výrobné systémy.
2005: malý prehľad o vlajkových lietadlách Airbusu, je potrebné poznamenať, že v tejto dobe A320 predstavuje 75% objednávok výrobcu.
2006: Airbus vyvíja nové lietadlo, A350. Bude predstavené tento rok na Farnborough. Toto širokotrupé lietadlo bude konkurovať Boeingu 777. Má kapacitu 350 pasažierov. Jeho prvý let sa uskutočnil v roku 2013.
2007-2008: sú zavedené plány na reorganizáciu (Power8, Power8 plus). Je potrebné znížiť náklady, čo vedie k takmer 10 000 zrušeniam pracovných miest a silným protestom. Niektoré závody sú predané a iné presunuté.
2011: s ohľadom na environmentálne otázky Airbus odhaľuje svoj projekt NEO (Nová motorová možnosť). Bude aplikovaný na A320neo, ktoré spotrebuje o 15% menej paliva. Tento model lietadla sa stáva s 1425 objednávkami najžiadanejším lietadlom pred uvedením do prevádzky.
2010. roky: Airbus upevňuje svoju globálnu prítomnosť na leteckom trhu. V týchto rokoch dosahuje rekordy v objednávkach a výrobe.

V súčasnosti a od roku 2018 je generálnym riaditeľom skupiny Guillaume Faury.

Letecký výrobca Airbus po zdravotnej kríze

2020 – 2021: letecká skupina, ovplyvnená krízou Covid-19, oznámila, že v roku 2020 stratila 481 miliónov eur. Avšak v roku 2021 sa objednávky opäť zvýšili, pričom zaznamenali obrat 363 miliónov eur v prvom štvrťroku.

Rok 2021 tiež znamená experimentáciu zo strany Airbusu, ktorý po prvýkrát použil 100% biopalív pre jeden zo svojich letov. Táto iniciatíva sa zapadá do cieľa dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v letectve do roku 2050.

Január 2022: letecký výrobca Airbus podpisuje 36 veľkých objednávok na začiatku roka. Rovnako tak uskutočnil 30 dodávok lietadiel počas toho istého mesiaca pre približne dvadsať klientov. Okrem toho letecký výrobca uskutočnil dodávku svojho prvého ACJ TwoTwenty švajčiarskej leteckej spoločnosti Comlux. Je to Airbus 220-100 špeciálne usporiadaný v obchodnej verzii.
Február 2022: so svojou dodávkou lietadiel Airbus oznamuje, že jeho rok 2021 bol rekordný. V skutočnosti letecký výrobca dosiahol historický zisk 4,2 miliardy eur. S 611 dodanými komerčnými lietadlami, čo predstavuje nárast o 8% v porovnaní s rokom 2020.

Kľúčové čísla Airbusu
Letecký výrobca sa dá charakterizovať niekoľkými dôležitými číslami k dnešnému dňu:

130 000 zamestnancov z viac ako sto národností.
180: to je počet závodov Airbus po celom svete.
12 000: to je počet dodávateľov, ktorých má Airbus.

Rôzne aktivity leteckého výrobcu Airbus
Airbus nie sú len uznávané komerčné lietadlá ako A320 alebo A380. Sú to aj mnohé aktivity a realizácie v iných oblastiach. Už na výrobu komerčných lietadiel, samozrejme, ale aj na výrobu helikoptér (Airbus Helicopter), zariadení určených na obranu, vesmír a bezpečnosť. Cieľom spoločnosti je prepojiť populácie a prinášať inovatívne a bezpečné riešenia.
Nakoniec, Airbus kladie dôraz na výrobu stále zodpovednejších, čistejších, menej znečisťujúcich a vždy na čele priemyslu. Zapojuje sa do procesu výroby hybridných, zelenších a ekologických zariadení, elektrických alebo dokonca bezpilotných dronov. Budúcnosť mobility je oblasť, ktorú Airbus neustále rozvíja a inovuje.

Rôzne projekty Airbusu pre udržateľné letectvo
Téma nulových emisií je pre výrobcu priekopnícka. Letecký výrobca sa opiera o 4 oblasti a vyvíja rôzne projekty.
Predovšetkým Airbus vytvára zariadenia, ktorých cieľom je nevytvárať emisie CO2. To je prípad ich projektu CityAirBus, napríklad. Elektrické eVTOL, ktoré už vykonalo množstvo letových testov.
Následne letecká skupina plánuje zariadenia poháňané vodíkom. Pre Airbus je vodík veľmi sľubným zdrojom, ktorý zníži dopad letectva na globálnu klímu. Plánujú vybaviť svoje komerčné lietadlá do roku 2035.
Potom letecký výrobca využíva aj prírodnú energiu, a to slnko, na pohon svojich zariadení. Solárne panely by mohli zachytávať slnečnú energiu a premieňať ju na pohonný systém pre svoje zariadenia. V súčasnosti je to vesmírne zariadenie, Zephyr, ktoré je poháňané výlučne slnečnými lúčmi.
Nakoniec, Airbus chce tiež preinventovať mestskú leteckú mobilitu. Letecká doprava mesta budúcnosti je už na ceste. Elektrické vzdušné vozidlá sú vyrábané s cieľom priniesť riešenia pre mobilitu v mestách. Airbus navyše vytvoril špecializovanú oblasť pre tento projekt, Airbus Urban Mobility.

Flota leteckého výrobcu Airbus
Airbus vyrobil množstvo zariadení, lietadiel a helikoptér, ako pre komerčné, tak aj vojenské, vesmírne misie alebo projekty udržateľných zariadení pre letectvo zajtrajška.
Ak sa chcete dozvedieť viac, navštívte stránky týchto hlavných komerčných zariadení, ktoré dnes robia reputáciu leteckého giganta: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 alebo CityAirBus.
Teraz už viete o leteckom gigante o niečo viac. V AEROAFFAIRES sme k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, vrátane víkendov a sviatkov. Rýchlo odpovieme na vašu žiadosť o online cenovú ponuku aj telefonicky na +33 1 44 09 91 82.