NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Zničené najväčšie nákladné lietadlo na sveteAntonov 225

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Smutná správa zo sveta letectva, Antonov An-225. Najväčšie nákladné lietadlo na svete bolo zničené počas ruského bombardovania na Ukrajine. Toto lietadlo, známe ako „Mrija“, čo znamená „sen“, bolo schopné prepraviť a naložiť na palubu tony vybavenia, ale počas konfliktu ho postihla nočná mora. LietadloAntonov 225 bolo zaparkované na letiskovej ploche na letisku Hostomel neďaleko Kyjeva, keď sa mesto stalo terčom útokov ruských ozbrojených síl. Letisko bolo zasiahnuté a najväčšie lietadlo na svete sa v hangári ocitlo v plameňoch. Prinášame vám ohliadnutie za touto významnou udalosťou a históriou najväčšieho dopravného lietadla na svete, ktoré je tak symbolické.

Zničenie lietadla Antonov 225 oznámili v tweete.

Dňa 27. februára 2022 ukrajinský minister zahraničných vecí Dmytro Kuleba na svojom účte na Twitteri oznámil zničenie ukrajinského dopravného lietadla.

Išlo o najväčšie lietadlo na svete AN-225 „Mrija“ („Sen“ v ukrajinčine). Rusko možno zničilo našu ‚Mriju‘. Nikdy však nebudú môcť zničiť náš sen o silnom, slobodnom a demokratickom európskom štáte. Zvíťazíme!

Bolo to najväčšie lietadlo na svete, AN-225 „Mrija“ („Sen“). Rusko mohlo zničiť našu Mriju. Ale nikdy nemôže zničiť náš sen o silnom, slobodnom a demokratickom európskom štáte. My zvíťazíme!

Toto vyhlásenie zaznieva ako strata národného znaku Ukrajiny. Každoročne v auguste sa toto lietadlo zúčastňovalo na prelete pri príležitosti štátneho sviatku Ukrajiny. Krajina vlastnila jediný exemplár najväčšieho dopravného lietadla na svete. Využívalo sa na početné letecké nákladné lety a zohralo kľúčovú úlohu najmä počas pandémie Covid 19, keď sa používalo na prepravu masiek a iného zdravotníckeho vybavenia na boj proti zdravotnej kríze. Veľká rana pre odvetvie leteckej nákladnej dopravy.

Podľa článku v televízii BFM TV sa však už začalo diskutovať a plánovať oprava. Momentálne by trvalo približne 5 rokov a stálo by to nie menej ako 3 miliardy dolárov, aby sa lietadlo An 225 vrátilo do vzduchu.

Samozrejme, zničenie lietadla je vzhľadom na súčasnú znepokojujúcu situáciu na Ukrajine anekdotické. AEROAFFAIRES podporuje obyvateľov krajiny v tomto temnom období.

História a charakteristika lietadla Antonov 225.

Antonov 225 uskutočnil svoj prvý let z Kyjeva na Ukrajine 21. decembra 1988. Toto impozantné širokotrupé lietadlo bolo vyvinuté v Kyjeve v spolupráci s Čínou a Ukrajinou. Práve ukrajinský výrobca lietadiel Antonov Design Bureau vyvinul toto dopravné lietadlo, ktoré je v histórii letectva jedinečné svojou nosnosťou a dlhým doletom. Ukrajinská spoločnosť nemá čo závidieť iným výrobcom lietadiel, ako napríklad Boeing alebo Airbus, a dokázala sa od nich odlíšiť. Do prevádzky bolo oficiálne uvedené v roku 1988. Na rozdiel od bežných dopravných lietadiel je to jediné dopravné lietadlo, ktoré si vyžaduje šesťčlennú posádku.

Lietadlo vzniklo na základe Antonova 124, menšieho modelu dopravného lietadla. Jedným z hlavných poslaní lietadlaAntonov 224 boli vojenské účely: vojenská preprava. Malo byť schopné prepravovať Buran, raketoplán, ktorý ZSSR postavil počas studenej vojny. Zohrávalo dôležitú úlohu pri preprave nadrozmerného nákladu, ako sú turbíny, ťažké priemyselné zariadenia, lietadlá, vrtuľníky a dokonca aj núdzová pomoc počas prírodných katastrof.

V roku 1989 počas letu trvajúceho 3 h30 prekonalAntonov 225 všetky rekordy. Tento vzdušný obor držal rekord v maximálnej celkovej hmotnosti (samotné lietadlo, náklad atď.) pri vzlete (508 ton). V tom istom roku tento vzdušný obor predviedol ukážku nad letiskom Le Bourget počas parížskeho leteckého veľtrhu.

An 225 dodnes drží rekordy za najťažšie a najdlhšie lietadlo na svete.

An-225 bol pôvodne navrhnutý na prepravu sovietskeho raketoplánu Buran, ako aj na prepravu vybavenia a veľkého užitočného nákladu. Vývoj sa začal v 80. rokoch a prvý let sa uskutočnil v decembri 1988. Po rozpade Sovietskeho zväzu sa však od programu raketoplánu upustilo a dokončený bol len jeden An-225. Následne sa používal na civilné účely, na rozvoz nadrozmerného vybavenia a na dopĺňanie paliva.

Antonov 225 je skutočný vzdušný obor. Má impozantné rozpätie krídiel vyše 88 metrov a môže dosiahnuť maximálnu vzletovú hmotnosť 640 ton. Poháňa ho šesť prúdových motorov, ktoré mu umožňujú prepravovať mimoriadne ťažké náklady na dlhé vzdialenosti.

Lietadlo má jedinečnú konfiguráciu s 32-kolesovým podvozkom, ktorý mu umožňuje efektívne rozložiť hmotnosť pri pristávaní na zemi. Má tiež nakladacie dvere v zadnej časti, ktoré uľahčujú nakladanie a vykladanie nákladu. Toto lietadlo nevykonávalo misie pre tradičné letecké spoločnosti.

Na záver treba poznamenať, že napriek mnohým projektom na výrobu ďalšieho lietadla Antonov 225 sa tieto nikdy neuskutočnili. An-225 tak zostal jediným lietadlom na trhu leteckej nákladnej dopravy od roku 1988. Avšak vzhľadom na snahu opraviť a prestavať An-225 by to mohla byť príležitosť, kto vie, na vytvorenie ďalších exemplárov tohto legendárneho dopravného lietadla.

Antonov An-225 cargo plane for rent
Foto: Antonov

Antonov 225 v číslach.

  • Viac ako 250 ton užitočného zaťaženia: to je kapacita, ktorú môže An 225 prepraviť vo svojom mimoriadnom nákladnom priestore. Toto impozantné lietadlo je napríklad schopné niesť 240-tonové lietadlo Airbus A340 v častiach.
  • 15 000 km: okrem neuveriteľnej kapacity má Antonov 225 dolet na dlhé vzdialenosti až 15 000 km (v závislosti od nákladu). Bez problémov môže vykonávať letecké nákladné misie bez medzipristátia do 4 kútov sveta. Je schopný prepraviť tony nákladu na doteraz nedosiahnutej úrovni. Je to skutočne jedno z lietadiel, ktoré nikdy nebolo vyrobené pred rokom 1988. Jeho dolet z neho robí jedno z najvýkonnejších lietadiel na svete. Toto obrovské lietadlo však nemôže pristáť na každom letisku. Potrebuje dostatočne dlhú dráhu na rolovanie.
  • rozpätie krídel84 metrov: to je dĺžka trupu lietadla.
  • 88 metrov: to je rozpätie krídiel lietadla (plus mínus niekoľko metrov, lietadlo zaberá celú dĺžku futbalového štadióna!)
  • 6: počet turbodúchadiel

Viac informácií o lietadleAntonov 225 nájdete tu.

AEROAFFAIRES z celého srdca podporuje obyvateľov Ukrajiny a je zarmútená stratami spôsobenými týmto konfliktom. AEROAFFAIRES bude chýbať toto lietadlo, ktoré sa používalo na špeciálne charterové lety, ako napríklad dodávka masiek počas celosvetovej zdravotnej krízy Covid 19.