NEVÁHAJTE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA ZIMNÚ SEZÓNU!

Žiadosť o cenovú ponuku
Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Zničené najväčšie nákladné lietadlo na sveteAntonov 225

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Smutná správa zo sveta letectva, Antonov An-225. Najväčšie nákladné lietadlo na svete bolo zničené počas ruského bombardovania na Ukrajine. Toto lietadlo, známe ako „Mrija“, čo znamená „sen“, bolo schopné prepraviť a naložiť na palubu tony vybavenia, ale počas konfliktu ho postihla nočná mora. LietadloAntonov 225 bolo zaparkované na letiskovej ploche na letisku Hostomel neďaleko Kyjeva, keď sa mesto stalo terčom útokov ruských ozbrojených síl. Letisko bolo zasiahnuté a najväčšie lietadlo na svete sa v hangári ocitlo v plameňoch. Prinášame vám ohliadnutie za touto významnou udalosťou a históriou najväčšieho dopravného lietadla na svete, ktoré je tak symbolické.

Zničenie lietadla Antonov 225 oznámili v tweete.

Dňa 27. februára 2022 ukrajinský minister zahraničných vecí Dmytro Kuleba na svojom účte na Twitteri oznámil zničenie ukrajinského dopravného lietadla.

Išlo o najväčšie lietadlo na svete AN-225 „Mrija“ („Sen“ v ukrajinčine). Rusko možno zničilo našu ‚Mriju‘. Nikdy však nebudú môcť zničiť náš sen o silnom, slobodnom a demokratickom európskom štáte. Zvíťazíme!

Bolo to najväčšie lietadlo na svete, AN-225 „Mrija“ („Sen“). Rusko mohlo zničiť našu Mriju. Ale nikdy nemôže zničiť náš sen o silnom, slobodnom a demokratickom európskom štáte. My zvíťazíme!

Toto vyhlásenie zaznieva ako strata národného znaku Ukrajiny. Každoročne v auguste sa toto lietadlo zúčastňovalo na prelete pri príležitosti štátneho sviatku Ukrajiny. Krajina vlastnila jediný exemplár najväčšieho dopravného lietadla na svete. Využívalo sa na početné letecké nákladné lety a zohralo kľúčovú úlohu najmä počas pandémie Covid 19, keď sa používalo na prepravu masiek a iného zdravotníckeho vybavenia na boj proti zdravotnej kríze. Veľká rana pre odvetvie leteckej nákladnej dopravy.

Podľa článku v televízii BFM TV sa však už začalo diskutovať a plánovať oprava. Momentálne by trvalo približne 5 rokov a stálo by to nie menej ako 3 miliardy dolárov, aby sa lietadlo An 225 vrátilo do vzduchu.

Samozrejme, zničenie lietadla je vzhľadom na súčasnú znepokojujúcu situáciu na Ukrajine anekdotické. AEROAFFAIRES podporuje obyvateľov krajiny v tomto temnom období.

História a charakteristika lietadla Antonov 225.

Antonov 225 uskutočnil svoj prvý let z Kyjeva na Ukrajine 21. decembra 1988. Toto impozantné širokotrupé lietadlo bolo vyvinuté v Kyjeve v spolupráci s Čínou a Ukrajinou. Práve ukrajinský výrobca lietadiel Antonov Design Bureau vyvinul toto dopravné lietadlo, ktoré je v histórii letectva jedinečné svojou nosnosťou a dlhým doletom. Ukrajinská spoločnosť nemá čo závidieť iným výrobcom lietadiel, ako napríklad Boeing alebo Airbus, a dokázala sa od nich odlíšiť. Do prevádzky bolo oficiálne uvedené v roku 1988. Na rozdiel od bežných dopravných lietadiel je to jediné dopravné lietadlo, ktoré si vyžaduje šesťčlennú posádku.

Lietadlo vzniklo na základe Antonova 124, menšieho modelu dopravného lietadla. Jedným z hlavných poslaní lietadlaAntonov 224 boli vojenské účely: vojenská preprava. Malo byť schopné prepravovať Buran, raketoplán, ktorý ZSSR postavil počas studenej vojny. Zohrávalo dôležitú úlohu pri preprave nadrozmerného nákladu, ako sú turbíny, ťažké priemyselné zariadenia, lietadlá, vrtuľníky a dokonca aj núdzová pomoc počas prírodných katastrof.

V roku 1989 počas letu trvajúceho 3 h30 prekonalAntonov 225 všetky rekordy. Tento vzdušný obor držal rekord v maximálnej celkovej hmotnosti (samotné lietadlo, náklad atď.) pri vzlete (508 ton). V tom istom roku tento vzdušný obor predviedol ukážku nad letiskom Le Bourget počas parížskeho leteckého veľtrhu.

An 225 dodnes drží rekordy za najťažšie a najdlhšie lietadlo na svete.

An-225 bol pôvodne navrhnutý na prepravu sovietskeho raketoplánu Buran, ako aj na prepravu vybavenia a veľkého užitočného nákladu. Vývoj sa začal v 80. rokoch a prvý let sa uskutočnil v decembri 1988. Po rozpade Sovietskeho zväzu sa však od programu raketoplánu upustilo a dokončený bol len jeden An-225. Následne sa používal na civilné účely, na rozvoz nadrozmerného vybavenia a na dopĺňanie paliva.

Antonov 225 je skutočný vzdušný obor. Má impozantné rozpätie krídiel vyše 88 metrov a môže dosiahnuť maximálnu vzletovú hmotnosť 640 ton. Poháňa ho šesť prúdových motorov, ktoré mu umožňujú prepravovať mimoriadne ťažké náklady na dlhé vzdialenosti.

Lietadlo má jedinečnú konfiguráciu s 32-kolesovým podvozkom, ktorý mu umožňuje efektívne rozložiť hmotnosť pri pristávaní na zemi. Má tiež nakladacie dvere v zadnej časti, ktoré uľahčujú nakladanie a vykladanie nákladu. Toto lietadlo nevykonávalo misie pre tradičné letecké spoločnosti.

Na záver treba poznamenať, že napriek mnohým projektom na výrobu ďalšieho lietadla Antonov 225 sa tieto nikdy neuskutočnili. An-225 tak zostal jediným lietadlom na trhu leteckej nákladnej dopravy od roku 1988. Avšak vzhľadom na snahu opraviť a prestavať An-225 by to mohla byť príležitosť, kto vie, na vytvorenie ďalších exemplárov tohto legendárneho dopravného lietadla.

Foto: Antonov

Antonov 225 v číslach.

  • Viac ako 250 ton užitočného zaťaženia: to je kapacita, ktorú môže An 225 prepraviť vo svojom mimoriadnom nákladnom priestore. Toto impozantné lietadlo je napríklad schopné niesť 240-tonové lietadlo Airbus A340 v častiach.
  • 15 000 km: okrem neuveriteľnej kapacity má Antonov 225 dolet na dlhé vzdialenosti až 15 000 km (v závislosti od nákladu). Bez problémov môže vykonávať letecké nákladné misie bez medzipristátia do 4 kútov sveta. Je schopný prepraviť tony nákladu na doteraz nedosiahnutej úrovni. Je to skutočne jedno z lietadiel, ktoré nikdy nebolo vyrobené pred rokom 1988. Jeho dolet z neho robí jedno z najvýkonnejších lietadiel na svete. Toto obrovské lietadlo však nemôže pristáť na každom letisku. Potrebuje dostatočne dlhú dráhu na rolovanie.
  • rozpätie krídel84 metrov: to je dĺžka trupu lietadla.
  • 88 metrov: to je rozpätie krídiel lietadla (plus mínus niekoľko metrov, lietadlo zaberá celú dĺžku futbalového štadióna!)
  • 6: počet turbodúchadiel

Viac informácií o lietadleAntonov 225 nájdete tu.

AEROAFFAIRES z celého srdca podporuje obyvateľov Ukrajiny a je zarmútená stratami spôsobenými týmto konfliktom. AEROAFFAIRES bude chýbať toto lietadlo, ktoré sa používalo na špeciálne charterové lety, ako napríklad dodávka masiek počas celosvetovej zdravotnej krízy Covid 19.

  • Prečo bola stránkaAntonov 225 na trhu leteckej nákladnej dopravy jedinečná?

    Antonov 225 bol jedinečný nielen svojou veľkosťou a nosnosťou, ale aj špecifickou konštrukciou na prepravu nadrozmerného nákladu. Žiadne iné lietadlo na svete nekombinovalo nosnosť viac ako 250 ton, dolet 15 000 km a trup prispôsobený pre neobvykle tvarovaný náklad. Táto kombinácia z neho urobila nenahraditeľné lietadlo pre výnimočné prepravné misie, v ktorých iné nákladné lietadlá zlyhávali.

  • Aké technické výzvy spôsobili, že jeho prevádzka bola taká zložitá?

    Obrovské rozmery Antonova 225 predstavovali množstvo technických problémov. Výber letísk bol obmedzený: na bezpečný vzlet a pristátie potreboval veľmi dlhú, spevnenú dráhu. Jeho 32-kolesový podvozok si vyžadoval špeciálnu údržbu, aby udržal náklad. Údržba šiestich prúdových motorov bola tiež zložitá a nákladná. Napokon, pozemná koordinácia nakladania a vykladania obrovských nákladných lietadiel si vyžadovala špecializované vybavenie a vysokokvalifikovaný tím.

  • Mohol byťAntonov 225 použitý na prepravu cestujúcich?

    Nie, Antonov 225 nikdy nebol určený na prepravu cestujúcich. Jeho kabína bola úplne určená na nákladnú dopravu, s konfiguráciou prispôsobenou na prepravu objemného tovaru. Jeho jediný exemplár bol optimalizovaný na prepravu mimoriadnych nákladov a vyžadoval šesť členov špecializovanej posádky. Prispôsobenie lietadla na prepravu cestujúcich by bolo technicky a finančne nerealizovateľné.

  • Aké sú vyhliadky na prestavbuAntonov 225?

    O prestavbe lietadla Antonov 225 sa už hovorilo. Podľa dostupných informácií by si kompletná prestavba vyžiadala približne 5 rokov práce a rozpočet minimálne 3 miliardy dolárov. Ukrajinské tímy uvažujú o obnove existujúcich lietadiel alebo dokonca o vytvorení nových exemplárov, projekt však naďalej závisí od politických a finančných podmienok. Táto rekonštrukcia by mohla oživiť trh s ultraťažkými nákladnými lietadlami a potvrdiť ukrajinské odborné znalosti v oblasti letectva.

  • Aké letecké rekordy držíAntonov 225?

    Antonov 225 bol držiteľom niekoľkých svetových rekordov. Bolo to najťažšie lietadlo, aké bolo kedy vyrobené, s maximálnou vzletovou hmotnosťou 640 ton. Bolo tiež držiteľom rekordu v najväčšej prepraviteľnej nosnosti (viac ako 250 ton) a v najväčšom rozpätí krídiel (88 metrov). Jeho trup bol dlhý 84 metrov, čo je takmer veľkosť futbalového ihriska. Tieto rekordy z neho urobili skutočný monument leteckého inžinierstva.

  • Prečo bola stránkaAntonov 225 pre Ukrajinu dôležitá?

    Okrem technickej úlohy bol Antonov 225 národným symbolom Ukrajiny. Predstavoval dokonalosť ukrajinského leteckého inžinierstva a jeho schopnosť realizovať projekty, ktoré boli vo svete jedinečné. Lietadlo sa pravidelne zúčastňovalo na národných podujatiach vrátane preletu pri príležitosti štátneho sviatku. Jeho zničenie sa preto okrem technického dopadu na leteckú dopravu vnímalo aj ako symbolická a morálna strata.

  • Aké druhy výnimočného nákladu by mohol prepravovaťAntonov 225?

    Antonov 225 dokázal prepravovať mimoriadne široký sortiment nákladu: priemyselné turbíny, raketoplány, demontované lietadlá, vrtuľníky, generátory, dokonca aj zdravotnícke potreby v čase krízy. Jeho obrovský nákladný priestor umožňoval prepravu predmetov, ktoré nebolo možné prepraviť inými prostriedkami, čím sa stal nepostrádateľným pre niektoré špecializované letecké nákladné misie.

  • Prečo bola stránkaAntonov An-225 pre Ukrajinu taká dôležitá?

    Antonov An-225, prezývaný „Mrija“ (čo v ukrajinčine znamená „sen“), bol národným symbolom Ukrajiny. Jeho zničenie počas ruskej invázie v roku 2022 sa považovalo za veľkú stratu nielen technologického výdobytku, ale aj symbolu národnej hrdosti.

  • Ako dlho trvala bitka o letisko Hostomel?

    Bitka o letisko Hostomel sa odohrala na začiatku ruskej invázie vo februári 2022. Vyznačovala sa intenzívnymi bojmi s leteckými útokmi a pokusmi o prevzatie kontroly nad strategickým letiskom.

  • Čo sa stalo s troskamiAntonov An-225?

    Po jeho zničení boli trosky lietadla Antonov An-225 čiastočne nájdené. Niektoré časti lietadla boli demontované, aby sa použili na opravu alebo konzerváciu, zatiaľ čo iné boli vzhľadom na ich stav ponechané na mieste.

  • Bola stránkaAntonov An-225 zničená počas bombardovania?

    Áno, Antonov An-225 bol zničený počas ruských útokov na letisko Hostomel 27. februára 2022. Satelitné snímky a výpovede očitých svedkov potvrdili jeho zničenie.

  • Prečo nebola stránkaAntonov An-225 evakuovaná pred útokom?

    Objavila sa kritika rozhodnutia neevakuovať Antonov An-225 pred inváziou. Niektorí sa domnievajú, že lietadlo mohlo byť presunuté na iné letisko, aby sa zabránilo jeho zničeniu, ale z logistických a strategických dôvodov sa tak nestalo.

  • Dá sa stránkaAntonov An-225 prestavať?

    Existujú plány na prestavbu Antonova An-225, ale tá by bola mimoriadne nákladná a zložitá. Podľa odhadov by mohla stáť viac ako 3 miliardy dolárov a trvať niekoľko rokov.

  • V čom bola stránkaAntonov An-225 jedinečná?

    Antonov An-225 bol jedinečný vďaka svojej výnimočnej veľkosti, rekordnej nosnosti a špecifickej konštrukcii na prepravu objemného nákladu. Na svete existoval len jeden exemplár tohto lietadla.