Je to veľmi jednoduché! Aby sme sa dostali z jedného mesta do druhého, cestujeme po cestách, ktoré navrhli a vypočítali stavební inžinieri, aby zabezpečili bezpečnosť, pohodlie a logistiku. Letecký koridor je rovnaký princíp, ale pre leteckú dopravu.
Ako fungujú letecké koridory?
Letecký koridor je približne 19 kilometrov dlhá letecká trasa s definovanou vertikálnou hrúbkou, po ktorej lietajú lietadlá podľa presných pravidiel a ktorá ich prepravuje z jedného bodu do druhého. Týmito bodmi môžu byť rádionavigačné zariadenia umiestnené na zemi a vysielajúce na presných frekvenciách na rozpoznanie, priesečníky radiál niekoľkých pozemných majákov alebo najnovšie zemepisné súradnice známe satelitným navigačným systémom.
Vo vzdušnom koridore sú lietadlá v neustálom kontakte s riadiacim strediskom, ktoré zabezpečuje horizontálnu separáciu a vertikálne rozstupy lietadiel na zaistenie bezpečnosti letovej prevádzky. Z riadiacej veže riadiaci letovej prevádzky alebo dispečer letovej prevádzky zabezpečuje plynulý tok leteckej dopravy a to, aby sa žiadne lietadlo nezrazilo s iným lietadlom na zemi alebo vo vzduchu. Na zemi usmerňujú lietadlá po trasách podobných tým, ktoré používajú autá. Vo vzduchu riadiaci letovej prevádzky prispôsobí trasu lietadla tak, aby sa vyhlo inému lietadlu.
Letecké koridory tiež zaručujú bezpečnostnú vzdialenosť od prekážok na zemi najmenej 1 000 metrov v rovinatých oblastiach a 2 000 metrov v horských oblastiach.
Dispečer, ktorý je zodpovedný za riadenie letovej prevádzky, môže byť nútený otáčať lietadlá vo vyčkávacích schémach, aby vyriešil dopravné zápchy na oblohe (napríklad z dôvodu nepoužiteľnosti vzletovej a pristávacej dráhy kvôli zlému počasiu). Lietadlá budú usporiadané do stohov, v ktorých budú v konštantnej výške vykonávať štandardné vyčkávacie schémy.
Ako komunikujeme vo vzdušnom koridore?
Dialóg medzi dispečerom, ktorý je zodpovedný za riadenie letovej prevádzky, a lietadlom sa zabezpečuje prostredníctvom rádiovej komunikácie vo frekvenčnom pásme vyhradenom pre letectvo, aby sa zabránilo akémukoľvek rušeniu. V regionálnom stredisku riadenia letovej prevádzky pracujú dispečeri v tímoch a každé dve hodiny sa striedajú, aby si zachovali rozhodovací potenciál. V sektore priblíženia, kde sa riadi fáza klesania lietadla, sa všetky lietadlá pripájajú na rovnakú trajektóriu pristátia a priestor medzi nimi je zmenšený na 3 námorné míle.
Dispečeri komunikujú s pilotmi v angličtine.
Francúzsky vzdušný priestor
Riaditeľstvo leteckých navigačných služieb (DSNA) je poskytovateľom leteckých navigačných služieb v zmysle európskych predpisov. Má prevádzkovú zodpovednosť za riadenie letovej prevádzky vo francúzskom vzdušnom priestore, a to v kontinentálnom Francúzsku aj v zámorí.
Vo Francúzsku je vzdušný priestor rozdelený na päť oblastných riadiacich stredísk (Aix-en-Provence, Athis-Mons pri Orly, Bordeaux, Brest a Remeš). V rámci týchto oblastí je vzdušný priestor rozdelený na traťové kontrolné sektory. V každom sektore pracujú dvaja dispečeri, ktorí môžu súčasne obsluhovať až 25 lietadiel v závislosti od zložitosti prevádzky. Lietadlá sa presúvajú z jedného sektora do druhého zmenou frekvencie, aby mohli vždy hovoriť s dispečerom, ktorý ich dopraví na cieľové letisko. Pri riadení fázy klesania odovzdávajú traťoví dispečeri riadenie približovacím dispečerom. Tí sú zodpovední za zabezpečenie hladkého priebehu pristátia.
Letových koridorov je čoraz viac, najmä na priblížení k medzinárodnému letisku Roissy Charles-De-Gaulle v Paríži, kde sa každý deň zaznamená viac ako 1 300 pohybov.