NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Výzvy, ktorým čelí letecký priemysel v kontexte udržateľného rozvoja

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Ako nám pripomína najnovší spor o súkromné lietadlá, udržateľný rozvoj je jednou z najdôležitejších otázok 21. storočia. Jednoducho povedané, všetkých nás trápi trvalo udržateľný rozvoj a spôsob, akým naša spoločnosť vplýva na životné prostredie. Pre letecký priemysel je rešpektovanie životného prostredia dôležitým faktorom technologického vývoja lietadiel budúcnosti. Ako však môžeme dosiahnuť ciele dekarbonizácie do roku 2050? Aké sú výzvy, ktorým čelí letecký priemysel z hľadiska udržateľného rozvoja?

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
source: freepik

Súčasný stav leteckého priemyslu

Letecký priemysel v číslach

Podľa GIFAS má letecký priemysel vo Francúzsku obrat 55,2 miliardy eur. Od 1. januára 2022 do dnešného dňa, 8. septembra 2022, dosiahol letecký priemysel tržby v hodnote 34,79 miliardy eur. Okrem toho sa vo Francúzsku každoročne prepraví 170 miliónov cestujúcich.

Pokiaľ ide o vplyv tohto odvetvia na životné prostredie, ročne vyprodukuje 660 miliónov ton CO2, čo predstavuje 3 % celosvetových emisií. Z tohto čísla vyplýva, že približne 99 % emisií leteckých spoločností a približne 50 % emisií letísk súvisí so spotrebou paliva.

Ciele leteckej dopravy z hľadiska trvalo udržateľného rozvoja

Cieľom do roku 2050 je dekarbonizácia letectva. Inými slovami, v stávke je veľa. Lietadlá si budú musieť nájsť iný druh paliva na svoj pohon. V súčasnosti sú všetky lety civilnej leteckej dopravy poháňané fosílnymi palivami. Všetci poznáme klasický parafín. Petrolej bol v posledných mesiacoch predmetom vysokého zdanenia a nepochybne bude aj v nasledujúcich rokoch.

Podľa uvedených údajov je prvým riešením používanie SAF: udržateľného leteckého paliva. Táto alternatíva ku konvenčným fosílnym palivám už bola vyvinutá a testovaná v komerčných lietadlách. Zatiaľ sa však väčšinou nepoužíva. Prečo sa teda nepoužíva vo veľkom rozsahu?

Používanie SAF v leteckom priemysle

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
source: pixabay

Výhody používania SAF

Systém FAS je veľkou výhodou pre udržateľný rozvoj v leteckom priemysle. Tento typ paliva už bol vyvinutý a môže sa používať bez rizika. To sú len niektoré z výhod:

  1. Výroba SAF recykluje emisie CO2.
  2. Zníženie mikročastíc uvoľňovaných počas používania: pri používaní SAF dochádza k 90 % zníženiu častíc, čo je bonusový bod pre kvalitu ovzdušia.
  3. Energetická účinnosť: energetická účinnosť pri používaní FAS je o 3 %1,5 % vyššia ako pri používaní konvenčného paliva.
  4. používanie obnoviteľných materiálov: hlavné materiály používané na výrobu FAS sú :
  • Rastlinnýkuchynský olej
  • Komunálny odpad
  • Cukor
  • Biomasa
  • Drevný odpad
  • Morské riasy

Nevýhody FAS

Hlavnou nevýhodou systému FAS je jeho cena. Ako už bolo uvedené, hoci je systém FAS funkčný, nepoužíva sa vo veľkom rozsahu. Veľké používanie výrobku by však umožnilo využiť úspory z rozsahu a dosiahnuť konkurencieschopnú cenu s konvenčným palivom.

Žiaľ, nie je to tak. SAF je drahší ako bežný parafín, takže pre cestujúcich sa zvýši cena. Ak letecké spoločnosti nesúhlasia so znížením svojich marží, riziko zníženia konkurencieschopnosti, najmä na trhu nízkonákladových spoločností, je príliš veľké. Trh, ktorý by sa mohol najlepšie prispôsobiť FAS, je trh súkromných lietadiel. Je pravdepodobné, že spotrebiteľ súkromného lietadla zaplatí za svoj let vyššiu cenu ako spotrebiteľ nízkonákladovej leteckej spoločnosti.

Ďalšou veľkou nevýhodou FAS je jeho distribúcia. Nie je distribuovaný na všetky letiská. Používa sa najmä na severoamerických a európskych letiskách. Aj keď systémy FAS má mnoho veľkých letísk, vzhľadom na to, že používanie FAS ešte nie je populárne u všetkých veľkých leteckých spoločností, je ich na letiskách a v prevádzkach FBO nevyhnutne menej. Tie, ktoré ich nemajú, musia transformovať svoje štruktúry, aby ich mohli distribuovať. Navyše, FAS sa nedá skladovať rovnakým spôsobom ako bežné palivo. Na všetky tieto nevýhody neexistuje zázračné riešenie. Viac leteckých spoločností musí prejsť na FAS a pripraviť pôdu pre rozsiahlu spotrebu.

Letectvo ako odpoveď na výzvy trvalo udržateľného rozvoja

Hoci hlavnou výzvou udržateľného rozvoja v letectve sú emisie paliva, existujú aj udržateľnejšie riešenia pre infraštruktúru, palubné vybavenie, techniky pilotovania atď.

Infraštruktúra, ktorá spĺňa výzvy trvalo udržateľného rozvoja

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
source: pixabay

Po prvé, infraštruktúra.

Uhlíková stopa letectva v skutočnosti zohľadňuje aj infraštruktúru a budovy vo všeobecnosti, ktoré pomáhajú udržiavať dopravu v pohybe.

Napríklad na asfalte sa v súčasnosti používa oveľa viac vozidiel, ktoré sú poháňané ekologickým plynom alebo elektrickou energiou na prepravu cestujúcich, kufrov a iných druhov dopravy, ktoré si vyžadujú vozidlo. Sme tiež svedkami vzniku energeticky sebestačnejších letiskových infraštruktúr vyrobených z udržateľnejších materiálov. Podobne sa zavádzajú programy na ochranu flóry a fauny v okolí letísk. V spoločnosti AEROAFFAIRES realizuje tieto druhy udržateľných opatrení náš partner ecotree, s ktorým úzko spolupracujeme.

Úloha technológie v udržateľnom letectve

ekologické pilotovanie je ďalším riešením nadmerných emisií. Táto technológia je založená na jednoduchom koncepte: zabezpečiť, aby lietadlo lietalo menej znečisťujúcim spôsobom. Na dosiahnutie tohto cieľa využíva eko-pilotovanie technológiu, ktorá vypočítava výkyvy vonkajšieho prostredia a definuje spôsob letu s menšou spotrebou paliva. Inými slovami, vyžaduje si menšie úsilie lietadla pri manévrovaní v jeho prostredí.

K ďalším vývojovým trendom, ktoré zahŕňajú technológiu, patria projekty hybridných elektrických alebo vodíkových lietadiel, ako sú Alice, Voltaero a FlyZero.

Menšia hmotnosť pre menej emisií

Les enjeux de l'industrie aéronautique face au développement durable
source: pixabay

Ak chcete znížiť emisie v letectve, musíte niekedy uvažovať logicky. Hmotnosť robí lietadlo ťažším a nevyhnutne zvyšuje spotrebu paliva, aby sa to počas letu kompenzovalo. Preto je v súčasnosti hmotnosť sedadiel navrhovaná tak, aby bola výrazne znížená. Vo všeobecnosti sú materiály, ktoré sa v súčasnosti používajú pri konštrukcii lietadiel, o 20 % ľahšie ako tie, ktoré sa používali predtým.

Celkovo možno povedať, že zmeny súvisiace s výzvami trvalo udržateľného rozvoja sú v leteckom priemysle čoraz viditeľnejšie a hmatateľnejšie. Ich pokrok bude najmä výsledkom investícií zo strany vlády, investorov, leteckých spoločností a spotrebiteľov.

V spoločnosti AEROAFFAIRES sme vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, aby sme reagovali na vaše požiadavky týkajúce sa letov súkromným lietadlom. Ak chcete viac očakávať, rezervujte si svoju ďalšiu cestu teraz. Náš tím je vám k dispozícii na telefónnom čísle: 33144099182 alebo e-mailom : charter@aeroaffaires.com. O cenovú ponuku môžete požiadať aj online, aby ste získali odhad ceny vášho súkromného letu.