NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Vplyv počasia na let súkromným lietadlom

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Počasie je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré je potrebné zohľadniť pri lete súkromným lietadlom. Pri väčšine dopravných operácií je závislosť od poveternostných podmienok veľmi malá. Pri lete súkromným prúdovým lietadlom alebo turbovrtuľovým lietadlom to tak nie je.

Počasie môže mať vplyv na čas letu a jeho priebeh. Môže mať vplyv aj na to, kde business jet vzlietne a pristane. Všetci leteckí prevádzkovatelia, s ktorými spolupracujeme, pred každou misiou dôkladne analyzujú počasie. Je to dôležité kritérium pri tvorbe letového plánu. Súkromné lietadlo môže počas letu zmeniť svoju trajektóriu aj podľa počasia.

S pomocou našich leteckých odborníkov vám vysvetlíme, ako môže počasie ovplyvniť let súkromného lietadla.

Rozdiel medzi letmi IFR a VFR

Aby sme plne pochopili vplyv počasia na let súkromným lietadlom, musíme najprv rozlišovať medzi letmi podľa IFR a VFR.

Lety podľa pravidiel letu podľa prístrojov (IFR) sú tie, ktoré sú schopné lietať výlučne s prístrojmi. Tieto lety sú teda napriek strate viditeľnosti schopné pristávať a vzlietať v noci. Aby sa mohol uskutočniť let VFR, musí byť príletové letisko oprávnené na ich prijatie. Letisko preto musí mať potrebné vybavenie. Táto požiadavka na vybavenie znižuje počet letísk prístupných podľa IFR.

Na druhej strane lety VFR (Visual Flight Rules) sú lety, ktoré sa môžu vykonávať vizuálne. Tento letový systém sa môže riadiť výlučne zrakom pilota. Vizuálne lety majú prístup na viac letísk ako lety VFR.

Cockpit Moderne Pilatus PC24

Stručne povedané, letovú viditeľnosť možno pri letoch VFR ovplyvniť ľahšie ako pri letoch IFR.

Rozdielne poveternostné podmienky

Dážď a búrky

Súkromné lietadlá sú určené na lietanie v daždivom počasí. Dážď však môže mať vplyv na letové podmienky. Rovnako ako v aute môže dážď ovplyvniť viditeľnosť pilotov. Súkromné lietadlá však majú systémy na čistenie čelného skla. Obchodné lietadlá majú stierače čelného skla alebo vysokotlakové systémy na odstraňovanie vody pomocou tlakového vzduchu.

Po vzore stránky Gulfstream vyrábajú výrobcovia lietadiel svoje lietadlá z materiálov, ktoré odpudzujú vodu. Táto technológia zlepšuje viditeľnosť za mokrého počasia.

V prípade neočakávaných silných dažďov môžu byť lety IFR nútené zmeniť cieľ cesty. Takto sa môžu vyhnúť extrémnym zrážkam a pristáť v lepších podmienkach.

V prípade búrky alebo krupobitia je vhodnejšie zmeniť trasu, aby sa vyhli poruchám.

Aký vplyv má vietor na let?

Vietor je nepochybne najčastejším meteorologickým faktorom, ktorý ovplyvňuje let súkromným lietadlom, a to z rôznych dôvodov.

  • Vietor môže ovplyvniť rýchlosť lietadla. Vo veterných podmienkach sa môže rýchlosť súkromného lietadla znížiť. Na druhej strane vietor môže tlačiť aj súkromné lietadlo, čím sa zvyšuje jeho rýchlosť a obmedzuje spotreba paliva.
  • Vietor je tiež zodpovedný za turbulencie. Tá je neškodná, ale môže znepokojovať cestujúcich a ovplyvňovať pohodlie na palube.
  • Lietadlo musí byť počas vzletu a pristátia umiestnené proti vetru. Silný bočný vietor môže sťažovať manévre. Preto majú letiská vzletové a pristávacie dráhy orientované rôznymi smermi.

Teploty pod nulou a sneh

Teploty pod bodom mrazu spôsobujú tvorbu námrazy. Ľad môže poškodiť prístroje lietadla, najmä sondy umiestnené na trupe. Procedúry odstraňovania námrazy sa vykonávajú v poslednej chvíli pred vzletom podľa uváženia posádky. Tieto služby preto nie sú zahrnuté v cene vášho letu. Odmrazovanie môže pri súkromnom lete predstavovať značné náklady. Ak je pravdepodobné, že si váš let bude vyžadovať odmrazovanie, naši odborníci na letectvo vás budú informovať a ponúknu vám poistenie.

Sneh neovplyvňuje lietadlá, ale dráhy. Silné sneženie môže váš let oddialiť. Letiská určené pre obchodnú leteckú dopravu majú kratšie vzletové a pristávacie dráhy. Z definície sú preto rýchlejšie odstránené od snehu. Oneskorenia sú preto menej závažné ako v prípade letov na palube dopravných lietadiel na medzinárodných letiskách.

K narušeniu letov v chladnom počasí dochádza najčastejšie na letiskách ako Courchevel a Gstaad.

Hmla

Hmla je jedným z prvkov, ktoré najviac ovplyvňujú viditeľnosť počas letu. Napriek hmle je veľká väčšina súkromných lietadiel schopná pristáť aj napriek hmle. Riadiaci letovej prevádzky sú však povinní obmedziť počet lietadiel na vzletových a pristávacích dráhach v hmle. Toto obmedzenie platí preto, aby sa predišlo nehodám na vzletových a pristávacích dráhach.

Znížený počet lietadiel na vzletových a pristávacích dráhach môže byť príčinou meškaní.

Hmla môže ovplyvniť napríklad letiská Paríž-Le Bourget, Caen a Deauville.

Teplo

Extrémne teplo do 60 °C nemá na spotrebič žiadny vplyv. Môže však ovplyvniť výkon lietadla. Keďže horúci vzduch má menšiu hustotu, ovplyvňuje aerodynamiku lietadla. Vysoké teploty môžu znížiť aj výkon motora.

Za určitých podmienok môže teplo ovplyvniť vzlet lietadla. Najmä v Saint-Tropez la Môle.

Naši odborníci na letectvo sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni na telefónnom čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhajte a využite našu online ponuku na získanie odhadu ceny vášho súkromného letu.