VoltAero je francúzsky startup, ktorý od roku 2017 pracuje na modeli hybridného súkromného lietadla. Tento projekt vedie Jean Botti (generálny riaditeľ spoločnosti VoltAero), bývalý riaditeľ pre inovácie v spoločnostiAirbus. Vďaka svojej bývalej pozícii je priekopníkom v oblasti inovácií v letectve. Bol zodpovedný za projekt E-fan. airbus prvého 100 % elektrického lietadla, ktoré v roku 2015 preletelo kanál La Manche. VoltAero nie je prvým zodpovedným projektom súkromného lietadla; nájdeme tu aj Alice.
V súčasnosti si vytvorenie hybridného lietadla vyžaduje veľký technologický pokrok. Ako chce francúzsky start-up túto výzvu zvládnuť? Aké sú špecifické technické vlastnosti tohto nového lietadla? To sú otázky, ktoré budeme skúmať v tomto článku.
História francúzskeho hybridného súkromného lietadla Cassio
VoltAero je začínajúci podnik, ktorý existuje od roku 2017. Napriek svojmu mladému veku má tím 75 rokov skúseností v oblasti letectva. Najmä s projektom elektrického Cri-Cri v roku 2011 a E-fan v roku 2015.
Vytvorenie hybridného súkromného lietadla zahŕňa prijatie špecifickej výzvy. Hmotnosť lietadla: elektrické batérie vážia oveľa viac ako plná nádrž parafínu. Musíme teda vytvoriť ľahkú konštrukciu, ktorá by kompenzovala hmotnosť týchto nevyhnutných batérií. Na dosiahnutie tohto cieľa tím pracuje ruka v ruke s rôznymi partnermi. Cieľom je skončiť s produktom „Made in France“, ktorý bude dlhodobo životaschopný a certifikovaný.
Francúzska spoločnosťAero Composites Saintonge (ACS) úzko spolupracuje s VoltAero na tomto ambicióznom projekte. Sú to odborníci na inovatívne kompozitné materiály. Podporujú tím hybridného súkromného lietadla pri vývoji ľahkého kompozitu, ktorý spĺňa bezpečnostné normy. Sú tiež zodpovední za výrobu skúšobného prototypu Cassio 1. Okrem toho ich špecializovaná konštrukčná kancelária pre elektrický pohon spolupracuje so spoločnosťou VoltAero na tvorbe batérií.
SpoločnosťSafran Electrical & Power, dcérska spoločnosť známeho výrobcu motorov, podporuje spoločnosť VoltAero. Francúzska letecká skupina vybavuje Cassio 1 motormi ENGINEUS 45. Účelom tohto prototypu je otestovať pohonné ústrojenstvo.
VoltAero spolupracuje aj so spoločnosťou Solution F. Skupinou, ktorá má korene v automobilových pretekoch. Spoločnosť Solution F, zvyknutá na náročnú kultúru, ponúka francúzskemu start-upu riešenia hybridného pohonu.
Posledným významným partnerom spoločnosti VoltAero je región Nouvelle-Aquitaine. Podporuje a monitoruje projekt, najmä s ohľadom na umiestnenie finálnej montážnej linky v regióne.
Najnovšie správy od spoločnosti Cassio
21. októbra 2020 sme mohli byť svedkami prvého letu prototypu Cassio 1. Jednou z hlavných výziev lietadla Cassio 1 je výrazné zníženie hluku, ktorý produkuje súkromné lietadlo tejto veľkosti. Táto výzva nemusí byť nevyhnutne splnená počas fáz vzletu a pristátia. Počas zvyšku letu je však rozdiel zjavný. Pre mladého výrobcu so sídlom v Médis (Charente Maritimes) je to prvé víťazstvo.

Tento prvý úspešný let podporil príchod dobrých správ pre spoločnosť VoltAero. Francúzsky tím to 19. novembra oznámil v tlačovej správe. Výrobca lietadiel bol nedávno vybraný Európskou radou pre inovácie. Bude teda využívať finančnú podporu v rámci európskej stratégie a plánu obnovy ekologického hospodárstva. Jean Botti a jeho tím získajú pomoc v celkovej výške 13,1 milióna EUR. Pre VoltAero je záväzok tejto európskej inštitúcie financovať projekt Cassio znakom dôvery v túto súčasnú výzvu.
Budúcnosť VoltAero, francúzskeho hybridného súkromného lietadla
Mladý začínajúci podnik oznámil svoj časový plán výstavby, pričom jeho cieľom je získať certifikáciu a predávať prvé série do roku 2023. Pre tohto ambiciózneho výrobcu je to časovo náročný plán. Napätý harmonogram, ale nie nedosiahnuteľný.
Pripomeňme, že modelový rad lietadiel Cassio zahŕňa celkovo 3 modely. Všetky tieto tri lietadlá si budú veľmi podobné. To, čo ich bude skutočne odlišovať, je počet sedadiel na palube. Spočiatku bude k dispozícii model Cassio 330 so 4 sedadlami na palube. Potom je tu model Cassio 480, ktorý môže prepravovať až 6 osôb. A nakoniec tu máme model Cassio 600 s 10 miestami na sedenie.

Všetky tri lietadlá ponúkajú identický výkon. Majú hybridný elektrický pohon s výkonom od 330 kilowattov do 600, ako je uvedené v názve každého lietadla. Navyše majú dolet 3 h30 a letia rýchlosťou 370 km/h. To dáva dolet približne 1 350 km. A napokon, každé lietadlo môže vzlietnuť a pristáť vo vzdialenosti 548 metrov. Pri rovnakom výkone by konvenčné turbovrtuľové lietadlo spotrebovalo o 44,3 % viac paliva. Cassio lieta na biopalivo, čím opäť znižuje svoju uhlíkovú stopu.
Záverom možno konštatovať, že francúzske hybridné súkromné lietadlo spoločnosti VoltAero má množstvo výhod a zdá sa, že má pred sebou sľubnú budúcnosť. Pre Jeana Bottiho je Cassio len prvým krokom v ambicióznejšom projekte. Jeho konečným cieľom je modernizovať letectvo a zvýšiť jeho zodpovednosť.