NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Turbovrtuľové lietadlo: Ako funguje?

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Ako funguje turbovrtuľové lietadlo?

Chcete si prenajať turbovrtuľové lietadlo? AEROAFFAIRES vám ukáže výhody a nevýhody týchto veľmi špecifických lietadiel.

V biznis letectve sa používajú dva typy súkromných lietadiel s motorom: súkromné lietadlá s prúdovým motorom a turbovrtuľové biznis lietadlá. Rozdiel medzi týmito dvoma typmi lietadiel nie je vždy zrejmý, je však zásadný. Napriek tomu nepatria do rovnakej kategórie ako napríklad veľké komerčné lietadlá. Aby ste si mohli vybrať, musíte definovať svoje potreby a túžby.

Turbovrtuľové lietadlo je málo známe lietadlo, a preto vám poskytneme všetky podrobnosti, ktoré potrebujete na prenájom turbovrtuľového lietadla.

Čo je turbovrtuľové lietadlo?

V Spojených štátoch v roku 1939 prišlo niekoľko inžinierov s inovatívnym nápadom. Na otáčanie vrtúľ použili nový mechanizmus: plynovú turbínu.Prvým turbovrtuľovým motorom bol Rolls-Royce Trent, skonštruovaný v roku 1945.

Dnes je turbovrtuľové lietadlo ľahko rozpoznateľné podľa vrtúľ. Či už sú na krídlach alebo na prove, lopatky sú rozhodujúcim prvkom, ktorý umožňuje lietadlu vzlietnuť.

V letectve je základným rozdielom medzi súkromným prúdovým lietadlom a turbovrtuľovým lietadlom princíp činnosti motora.

Prechod vzduchu cez motor je kľúčom k jeho naštartovaniu. Vzduch prechádza cez kompresor (vysokotlakový kompresor) a potom cez spaľovaciu komoru. Pokiaľ ide o spotrebu paliva, palivo sa následne vstrekuje a spaľuje, čo spôsobuje nárast tepla. To poháňa turbínu a vrtuľu. Čím rýchlejšie vniká vzduch, tým väčšia je rýchlosť otáčania turbíny, ktorá poháňa lietadlo. Výfukové plyny a ich vyvrhnutie a zvyšková energia, ktorú lopatky turbíny nezískali, poskytujú dodatočný ťah.

Ako funguje turbovrtuľový motor

Schéma montrant le fonctionnement d'un moteur turbopropulseur
Foto : Aeroaffaires

Ako funguje prúdový motor používaný v súkromných lietadlách

shéma montrant le fonctionnement d'un moteur réacteur
Foto : Aeroaffaires

Tieto 2 schémy znázorňujú rozdiel v činnosti.

Aké sú výhody a nevýhody prenájmu turbovrtuľového lietadla?

V súčasnosti toto lietadlo trpí stereotypmi. Cestujúci ich považujú za pomalé, staromódne a horšie ako súkromné lietadlá (hoci niektoré vojenské lietadlá sú napríklad tiež turbovrtuľové). Napriek tomu vrtuľové lietadlá ponúkajú výkon, ktorému sa nevyrovná žiadne súkromné prúdové lietadlo.

Výhody prenájmu turbovrtuľového lietadla

  • Univerzálnosť: Turbovrtuľové lietadlá prekonávajú súkromné tryskové lietadlá pri pristávaní a vzlietaní. Vrtuľové lietadlá môžu pristávať na krátkych dráhach (menej ako 900 metrov) a na akomkoľvek type povrchu (zem, tráva alebo dokonca piesok). Vďaka tomu majú prístup prakticky na všetky letiská (8 000 letísk na celom svete ponúka spoločnosť AEROAFFAIRES). Ak chcete ísť napríklad do Courchevelu, môžete pristáť len s turbovrtuľovým lietadlom, pretože súkromné lietadlá nemajú potrebné povolenia na pristátie.

  • Nižšie náklady: v leteckej doprave spotrebuje turbovrtuľové lietadlo menej parafínu ako súkromné prúdové lietadlo. Navyše prevádzkové náklady turbovrtuľových lietadiel sú často desatinové v porovnaní s turbovrtuľovými lietadlami.

  • Krátke trate: turbovrtuľové lietadlá ponúkajú na krátke vzdialenosti porovnateľný výkon ako veľmi ľahké súkromné prúdové lietadlá. Turbovrtuľové lietadlo lieta o niečo nižšou rýchlosťou ako veľmi ľahké prúdové lietadlo. Pri cestovnej rýchlosti to znamená priemernú rýchlosť 500 km/h pre vrtuľové lietadlá v porovnaní s priemernou rýchlosťou 650 km/h pre veľmi ľahké súkromné prúdové lietadlá. Turbovrtuľové lietadlo však môže letieť v malej výške, čo šetrí čas pri vzlete a pristátí a umožňuje kratšiu trasu. V dôsledku toho je čas letu podobný: let z Paríža Le Bourget do Ženevy v turbovrtuľovom lietadle bude trvať rovnako dlho ako let v ľahkom súkromnom lietadle pri nižších nákladoch.

  • Lekárske evakuácie: turbovrtuľové lietadlá sa najčastejšie používajú na lekárske evakuácie. Pilatus PC-12 ponúka bezkonkurenčný výkon, ktorý je pre lekárske lety nevyhnutný. Toto lietadlo má prístup na 2 500 letísk v Európe, zatiaľ čo súkromné lietadlá majú prístup len na 1 500 vzletových a pristávacích dráh. Pilatus PC-12 je navyše ekonomický, má veľký nákladný priestor a kabínu možno ľahko upraviť tak, aby mohla reagovať na naliehavé lekárske prípady. Lietadlo preto môže pristáť a vzlietnuť čo najbližšie k vášmu zdravotníckemu zariadeniu a vďaka preprave špecifického zdravotníckeho vybavenia ponúka úplne bezpečný let.

  • Úsporná cena: Turbovrtuľové lietadlá sú oveľa úspornejšie ako súkromné tryskáče. Lietadlo Phenom 100, ktoré nesmie chýbať v kategórii ultraľahkých súkromných prúdových lietadiel, je k dispozícii na prenájom za 2 300 EUR na hodinu. Pilatus PC-12, najpredávanejší turbovrtuľový stroj, je k dispozícii za 1 400 EUR na hodinu. Na lety na krátke vzdialenosti bude prenájom turbovrtuľového lietadla oveľa výhodnejší.

  • Letecká nákladná doprava: turbovrtuľové lietadlá sú ideálnym nástrojom na uspokojenie dopytu po leteckej nákladnej doprave. Tieto ekonomické lietadlá s ľahko prispôsobiteľným interiérom a možnosťou pristávať na špecifických miestach sú veľmi obľúbené pre leteckú nákladnú dopravu.

Obmedzenia prenájmu turbovrtuľových lietadiel

  • Letová rýchlosť: Turbovrtuľovým motorom sú vybavené len lietadlá, ktorých rýchlosť nepresahuje 700 km/h. Rýchlosť vzduchu narážajúceho na vrtule spôsobuje transsonické rázové vlny. Napríklad pri rýchlosti 800 km/h je zasiahnutá tretina dĺžky lopatiek. Tým sa zníži účinnosť lietadla o 50 %, čo znemožňuje let.

  • Komfort niektorých lietadiel: Turbovrtuľové lietadlá sa modernizujú. Nové lietadlá na trhu, ako napríklad Pilatus PC-12 NGX, teraz ponúkajú úroveň komfortu takmer podobnú ako súkromné lietadlo. Väčšina vrtuľových lietadiel však trpí problémami so zvukovou izoláciou a nedostatkom špičkového technologického vybavenia na palube.

Cabine du nouveau jet privé Pilatus PC12 NGX
Foto: Pilatus

Aké sú najobľúbenejšie turbovrtuľové lietadlá na prenájom?

Nižšie uvedené lietadlá sú k dispozícii na prenájom v spoločnosti AEROAFFAIRES. Pri prenájme lietadla od makléra alebo leteckej spoločnosti sa musia dodržiavať prísne pravidlá verejnej osobnej dopravy. Letecké spoločnosti majú osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC). Toto povolenie zaručuje cestujúcim lietadlo v perfektnom stave a kvalifikovaných pilotov. AOC zaručuje vysokú úroveň údržby lietadiel a prísne monitorovanie kvalifikácie pilotov.

V prípade turbovrtuľových lietadiel sa pridáva základné pravidlo: „dva motory, dvaja piloti“. To znamená, že všetky lietadlá, ktoré si môžu letecké spoločnosti a sprostredkovatelia prenajať, musia byť dvojmotorové (s výnimkou lietadiel Pilatus PC-12 a TBM 850), aby bol v prípade poruchy k dispozícii druhý motor. Je nevyhnutné pochopiť význam AOC, aby bolo možné rozlišovať medzi lietadlami ponúkanými maklérmi a osobnými lietadlami ponúkanými leteckými spoločnosťami.

Pilatus PC-12, najmodernejšie turbovrtuľové lietadlo

Pilatus PC-12, skutočný švajčiarsky armádny nôž obchodného letectva, spĺňa všetky požiadavky bohatej klientely. Toto lietadlo, ktoré je technologickým skvostom, je zároveň úspechom z hľadiska dizajnu a komfortu. Vďaka koženému interiéru prepracovanému spoločnosťou BMW Design Work, Wi-Fi, klimatizačnému systému najnovšej generácie, zníženému hluku, zvýšenej letovej rýchlosti a rekordnej vzletovej vzdialenosti (len 750 metrov) je Pilatus PC-12 NGX turbovrtuľové lietadlo, ktoré musíte mať na trhu.

Príklad ceny:

Paríž – Saint Tropez od 8 500 EUR pre 7 cestujúcich

Nouveau jet privé Pilatus PC12 NGX au parking
Foto: Pilatus

Piaggio Avanti, najrýchlejší turbovrtuľový letún

Piaggio Avanti P 180, prezývaný Ferrari vzduchu, je porovnateľný so súkromným lietadlom: pohodlný, priestranný a rýchly. Jeho cestovná rýchlosť 700 km/h je rekordom pre turbovrtuľové lietadlo. Navyše, jeho veľké okná, výška stropu 175 cm, ticho na palube a dizajn interiéru ho stavajú na prvé miesto medzi najlepšími ľahkými súkromnými lietadlami.

Príklad ceny;

Ženeva – Nice od 5 500 EUR pre 7 cestujúcich

piaggio avanti sur la piste de décollage
Foto: Piaggio Aero

King Air C90 GT, najobľúbenejšie vrtuľové lietadlo

King Air je jedným z najobľúbenejších lietadiel na prenájom. Jeho luxusný interiér je dokonale organizovaný. Jeho kabína je o 50 % väčšia ako kabína ľahkých súkromných lietadiel. Lietadlo má dolet 1 700 km a priemernú rýchlosť 400 km/h, takže je ideálne na lety na krátke vzdialenosti.

Príklad ceny

Londýn – Amsterdam od 6 500 EUR pre 7 cestujúcich

King Air C90 GT
Foto: Beechcraft

Beechcraft 1900 D, pre skupinové lety s menej ako 20 osobami

Lietadlo Beechcraft 1900 D s kapacitou pre 19 cestujúcich je ideálnym lietadlom na vnútroštátne lety. Je to jedno z mála lietadiel na trhu, ktoré dokáže prepraviť viac ako 15 cestujúcich a pristávať na krátkych dráhach. Navyše kabínu lietadla možno upraviť tak, aby sa do nej zmestilo až 6 nosidiel na lekársku evakuáciu. S týmto turbovrtuľovým lietadlom je možné vykonávať aj leteckú nákladnú dopravu.

Príklad ceny

Paríž – Cardiff od 11 500 eur pre 18 cestujúcich

beech 1900 sur la piste d'atterrissage
Foto: Beechcraft

Fokker 50, pre lety s viac ako 20 osobami

Lietadlo Fokker 50, ktoré môže prepraviť až 50 cestujúcich, je ideálne na prepravu skupín a športových tímov. Toto lietadlo ponúka optimálne letové podmienky s veľkými oknami a výškou kabíny 1,97 metra. Interiér lietadla sa navyše dá upraviť do VIP konfigurácie a ponúknuť tak cestujúcim exkluzívny zážitok z letu.

Príklad ceny

Brusel – Nice od 35 500 EUR pre 49 cestujúcich

Fokker 50 jet privé
Foto: Fokker

Vulcanair Aviator TP 600, na lety do hôr

Lietadlo Vulcanair TP 600, vybavené najnovšou letovou technológiou, je jedným z najvýkonnejších lietadiel vo svojej kategórii. Tieto turbíny Rolls-Royce umožňujú lietadlu pristávať (najmä so systémom reverzácie ťahu) a vzlietať na veľmi krátkych dráhach. Spolu s lietadlom Vulcanair P68 je toto lietadlo jediným turbovrtuľovým lietadlom s potrebnými povoleniami na pristátie v Courcheveli pomocou verejnej dopravy.

Prenájom Vulcanair Aviator TP 600 medzi Parížom a Courchevelom od 7 500 €

vulcanair aviator sur la piste de courchevel
Foto: Alpine Airlines

Záver

Turbovrtuľové lietadlá sú ideálne na krátke vzdialenosti (Paríž-Ženeva alebo Nice-Miláno). Predovšetkým si však musíte dôkladne definovať svoje požiadavky. Ak sú náklady a flexibilita vzletu a pristátia dôležitejšie ako rýchlosť a pohodlie, turbovrtuľové lietadlo vás dokonale uspokojí. A nezabudnite, že niektoré vrtuľové lietadlá ponúkajú rovnakú úroveň pohodlia ako súkromné lietadlo.

Absolvujte svoj prvý let turbovrtuľovým lietadlom so spoločnosťou AEROAFFAIRES, naši odborníci na letectvo odpovedajú na všetky vaše otázky 24 hodín denne, 7 dní v týždni na telefónnom čísle +33 (0) 1 44 09 91 82