V 21. storočí už globálne otepľovanie nie je problémom. Je zrejmé, že letecká doprava nesie svoj podiel zodpovednosti. Ale v čase, keď sa od ľudí žiada, aby si utiahli opasky, pokiaľ ide o spotrebu energie, najmä tým, že sa rozhodnú cestovať radšej vlakom ako lietadlom. Superhviezdy ako Kylie Jenner nadmerne využívajú svoje súkromné lietadlá na veľmi krátke vzdialenosti.

Emisie zo súkromných lietadiel v praxi
Emisie uhlíka zo súkromných lietadiel predstavujú 2 % celosvetových emisií. V posledných rokoch, v súvislosti s rozmachom obchodnej leteckej dopravy, vzrástli ich emisie C02 v Európe o 31 %. Navyše podľa Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie súkromné lietadlá znečisťujú životné prostredie 50-krát viac ako vlaky. Aj keď sa 2 % emisií zdajú byť v porovnaní s najväčšími producentmi emisií oxidu uhličitého nízke, všetky tieto analýzy nás oprávnene nútia spochybňovať používanie súkromných lietadiel.
Používanie súkromných lietadiel celebritami
Súkromné lietadlá hviezd: kto ich využíva najviac?
Skupina Yard nedávno zostavila rebríček uhlíkovej stopy celebrít. Na vrchole zoznamu je Taylor Swift s 8 293,54 tonami C02 za 170 letov. V zozname sú aj také známe mená ako Jay Z (6 981,3 tony za 136 letov), Steven Spielberg (4 465 ton za 61 letov) a Kim Kardashian (4 268,5 tony za 57 letov). Rodina Kim Kardashian, klan Kardashian-Jenner, neustále vytvára rozruch okolo používania svojho súkromného lietadla.
Niektoré z týchto hviezd obhajovali používanie svojho súkromného lietadla, napríklad Taylor Swift, a vysvetľovali, že si svoje lietadlo požičiava a že nie je jediným používateľom. Argument, ktorý len málo upokojuje hnev tých, ktorí si uťahujú opasky pri každodennej spotrebe energie.
Každodenný život celebrity ako žiadna iná
Ale aj keď chápeme, že hviezdy majú rušný, obmedzujúci každodenný život a že súkromné lietadlá sú pre nich jedným z najlepších riešení. Ale práve zneužívanie súkromných lietadiel spôsobuje taký rozruch. Nedávno spôsobila rozruch Kylie Jenner, jedna zo sestier klanu Kardashian-Jenner. Jedno z týchto súkromných lietadiel použila na cestu trvajúcu len 15 minút. Túto cestu by mohla absolvovať za 50 minút autom. Takýmto spôsobom však svoje súkromné lietadlá využívajú aj iné hviezdy. Tejto praxi sa oddávajú aj spevák Drake a boxer Floyd Mayweather.
Skutočné využitie súkromných lietadiel

Hoci sa predpokladá, že súkromné lietadlá využívajú najväčšie hviezdy, ako sú speváci a futbalisti, skutočnosť je úplne iná. V skutočnosti sú väčšinou zákazníkov biznis letectva v 99 % prípadov obchodní lídri, politici alebo bežní ľudia. Je však veľmi málo veľkých celebrít, ktoré tvoria menej ako 1 % zákazníkov. Toto 1 % používateľov získava 99 % pozornosti médií.
Aby sme pochopili, prečo musíme do našej analýzy zahrnúť dôvody používania súkromného lietadla, musíme najprv pochopiť, že používanie súkromného lietadla je zárukou bezpečnosti a dôvernosti.
Napríklad pre politikov je jednoduchšie zaistiť ich bezpečnosť na palube súkromného lietadla ako na palube dopravného lietadla. Po druhé, flexibilita. Na svete je 9 000 letísk a heliportov. Navyše, čakacia doba na FBO je 20 minút v porovnaní s 3 hodinami na tradičnom letisku. To je skutočná úspora času, najmä pre podnikateľov/politikov, ktorí musia vybavovať neodkladné záležitosti.
V konečnom dôsledku by sa súkromné letectvo nemalo zakázať. Využíva sa na lekárske evakuácie, na podpis strategických zmlúv alebo v prípade poruchy v továrni.
Môžeme tiež dodať, že obchodná letecká doprava vo všeobecnosti nezahŕňa len tento typ klientely. Sú tu, samozrejme, aj subjekty, ktoré sme už spomenuli. Existujú však aj nákladné alebo nákladné lietadlá, lekárske lety a lety pre skupiny osôb. Niektoré z týchto ciest sú nevyhnutné pre geopolitické, hospodárske a zdravotné fungovanie krajiny.
Letectvo zajtrajška

Je zrejmé, že subjekty podieľajúce sa na leteckej doprave musia prevziať svoj podiel zodpovednosti za zmenu klímy. Preto je vznik nových technológií a nových riešení cenným kľúčom k udržateľnosti tohto odvetvia.
Jedným z navrhovaných riešení je kompenzácia emisií uhlíka v rámci programu Sky Co2. Tento program ponúka zákazníkom možnosť zaplatiť kompenzáciu za to, čo spotrebujú počas letu. Niektoré letecké spoločnosti to už zahŕňajú do svojich leteniek.
Navyše sa už dosiahol určitý pokrok. Od roku 1990 do roku 2020 sme dosiahli o 54,3 % menej emisií CO2 na osobokilometer. Na trh bolo uvedené prvé elektrické súkromné lietadlo Alice.Ecopiloting je nová technológia, ktorá šetrí palivo tým, že prispôsobuje riadenie lietadla jeho prostrediu. Napokon sa znižuje hmotnosť súkromných lietadiel. Najmä zaťaženie sedadiel sa znížilo o 20 %, čo znamená, že sa spotrebuje menej energie.
Tým sa však riešenia nekončia. To, ktoré bude v nasledujúcich rokoch najdôležitejšie, je veda. Technologický pokrok je totiž významný a vyvíja sa čoraz viac. Týka sa to biopalív, vodíka a hybridných súkromných lietadiel, ktoré sa čoskoro objavia, ako aj krídel, ktoré boli zmenené s cieľom zlepšiť vztlak.
Inými slovami, ľudia neustále napredujú. Snažíme sa robiť všetko pre to, aby sme našli riešenia problémov, ktoré nás obklopujú, a niekedy aj tých, ktoré sami vytvárame.
V spoločnosti AEROAFFAIRES vám ponúkame najlepší zážitok zo súkromnej leteckej dopravy a umožňujeme vám kompenzovať vašu uhlíkovú stopu prostredníctvom nášho programu SkyCo2. V prípade všetkých vašich požiadaviek na prenájom obchodných lietadiel nás kontaktujte na telefónnom čísle + 33 1 44 09 91 82, e-mailom: [email protected] alebo vyplňte náš online formulár s ponukou. Ozveme sa vám čo najskôr.
Často kladené otázky o súkromných lietadlách a ekológii
Ako súkromné lietadlá kompenzujú svoje emisie uhlíka?
Mnohé súkromné letecké spoločnosti, ako napríklad AEROAFFAIRES, v súčasnosti ponúkajú programy kompenzácie emisií oxidu uhličitého, ako napríklad Sky CO2.
Tieto iniciatívy umožňujú cestujúcim vypočítať emisie vyprodukované počas ich letu a financovať environmentálne projekty (zalesňovanie, obnoviteľné zdroje energie atď.) na ich neutralizáciu. Hoci sa tým neodstráni priame znečistenie, pomáha to čiastočne vyvážiť ekologický vplyv.
Niektorí kritici sa však domnievajú, že toto riešenie by sa nemalo používať ako „povolenie na znečisťovanie“ bez konkrétneho úsilia o zníženie emisií pri zdroji.
Prečo celebrity tak často využívajú súkromné lietadlá na krátke cesty?
Okrem jednoduchého pohodlia sú dôvodmi aj bezpečnosť, preplnené rozvrhy a dôvernosť. Napríklad hviezda ako Taylor Swift môže potrebovať absolvovať sériu koncertov bez toho, aby riskovala meškanie komerčných letov alebo nekontrolovateľné davy na letiskách.
Veľmi krátke cesty (ako napríklad 15-minútové cesty Kylie Jenner) však vyvolávajú otázky o skutočnej potrebe, najmä keď na miestne cesty existujú alternatívy, ako napríklad vrtuľníky alebo obrnené vozidlá.
Sú súkromné lietadlá skutočne znečisťujú životné prostredie viac ako dopravné lietadlá?
Áno, oveľa viac. Podľa Európskej environmentálnej agentúry súkromné lietadlo vypúšťa v priemere 10 až 20-krát viac emisií CO2 na jedného cestujúceho ako komerčný let.
Je to spôsobené nízkou obsadenosťou lietadla (často 2 až 5 cestujúcich v porovnaní s niekoľkými stovkami cestujúcich v dopravnom lietadle) a vysokou spotrebou paliva v dôsledku výkonu (rýchlosť, výška).
Napríklad let súkromným lietadlom na trase Paríž – Nice môže vyprodukovať toľko emisií, ako ročné vykurovanie priemernej domácnosti.
Existujú ekologické alternatívy k tradičným súkromným lietadlám?
Riešenia sa objavujú, ale sú stále okrajové:
- Elektrické alebo hybridné lietadlá: ako Alice, prvé 100 % elektrické lietadlo, ale s obmedzeným doletom (približne 1 000 km).
- Biopalivá: Niektoré spoločnosti ich testujú, ale ich výroba je stále nákladná a kontroverzná (využívanie poľnohospodárskej pôdy).
- Ekopilotovanie: Optimalizácia letových trás a spotreby paliva.
Vlaky (najmä špičkové trasy, ako napríklad Orient Express) zatiaľ zostávajú najčistejšou alternatívou pre pozemné cesty, ale nie sú vhodné na medzikontinentálne alebo núdzové cestovanie.
Sú súkromné lietadlá nevyhnutné pre určité profesie?
Áno, v určitých prípadoch:
- Núdzové lekárske situácie: preprava orgánov alebo kritických pacientov do špecializovaných nemocníc.
- Diplomatické alebo humanitárne krízy: rýchly presun vedúcich pracovníkov alebo tímov do odľahlých oblastí.
- Priemysel: naliehavá údržba priemyselných objektov (napr. porucha v továrni na mori).
Tieto „nevyhnutné“ použitia však predstavujú menšinu letov. Hranica medzi nevyhnutnosťou a luxusom je často nejasná.
Prečo sa médiá zameriavajú na celebrity a nie na ostatných používateľov?
Celebrity priťahujú pozornosť, pretože ich životný štýl je pozorne sledovaný a ich cesty (niekedy ostentatívne) symbolizujú nerovnosti tvárou v tvár klimatickej núdzi.
Anonymný generálny riaditeľ, ktorý vypúšťa toľko emisií ako celebrita, sa nedostane na titulky novín, pretože jeho vplyv je menej „viditeľný“.
Môžeme regulovať používanie súkromných lietadiel bez toho, aby sme poškodili hospodárstvo?
Skúma sa niekoľko možností:
- Zákaz krátkych letov: Tak ako vo Francúzsku na komerčných trasách (napr. Paríž – Bordeaux), ak existuje alternatíva v podobe vlaku.
- Zvýšenie dane z emisií oxidu uhličitého: prinútiť ľudí, aby platili skutočné ekologické náklady, ako to navrhuje EÚ vo svojom systéme obchodovania s emisiami.
- Emisné kvóty: Uložiť leteckým spoločnostiam ročný limit a pokuty za jeho prekročenie.
Odvetvie však poukazuje na to, že by to znevýhodnilo malé a stredné podniky, ktorých činnosť závisí od obchodnej leteckej dopravy.
Zmiznú súkromné lietadlá v dôsledku klimatickej krízy?
V krátkodobom horizonte nie, ale spoločenský tlak a technologické inovácie by mohli :
- Znížiť počet súkromných lietadiel ich zdieľaním medzi používateľmi (napr. platformy spoločného plánovania);
- Nahradiť flotily menej znečisťujúcimi lietadlami (vodíkovými, elektrickými);
- Vyhradiť ich na „kritické“ použitie.
Veľkým luxusom zajtrajška už nemusí byť lietanie v lietadle, ale možnosť pochváliť sa nulovou uhlíkovou stopou.