Snívate o práci letušky a neviete, kde začať? Alebo by ste sa jednoducho chceli dozvedieť viac o tomto povolaní a zistiť, či je to pre vás to pravé? Potom čítajte ďalej, pretože ste na správnej stránke.
Letušky, všeobecne známe ako palubný personál, sú v prvom rade zodpovedné za pohodlie a bezpečnosť cestujúcich.
Letušky majú dve hlavné úlohy: bezpečnosť/ochranu a predaj. Konkrétne je letuška zodpovedná za :
- kontrolu funkčnosti vybavenia kabíny (masky, záchranné vesty, šmykľavky) pred letom
- privítanie cestujúcich a ich usadenie
- prezentáciu bezpečnostných opatrení
- zabezpečenie dodržiavania pokynov
- distribúciu občerstvenia, nápojov a jedál
- predávať doplnkové produkty a spravovať účty
- reagovať na požiadavky cestujúcich
- spolupracovať s palubou lietadla
Prečo sa stať letuškou?
Letušky reprezentujú spoločnosť, pre ktorú pracujú, a preto musia mať bezúhonné správanie, zmysel pre zodpovednosť a rešpektovať pravidlá. Vysoko sa cenia aj organizačné schopnosti, prispôsobivosť a sebakontrola.
Ak uvažujete, či je to práca pre vás, zamyslite sa nad tým, ako komunikujete s ľuďmi, či máte radi kontakt s rôznymi kultúrami, prácu v tíme alebo napríklad komunikáciu v cudzom jazyku. Dobrá stevardka slúži cestujúcim a musí vedieť láskavo a trpezlivo reagovať na niekedy chúlostivé požiadavky, ako aj upokojiť cestujúcich v prípade problému. Je to skrátka práca zameraná na ľudskosť a služby.
Napokon, v rozpore s niektorými predsudkami je práca letušky náročná, fyzicky aj psychicky. Musíte byť schopní zostať na nohách niekoľko hodín, vyrovnať sa s jet lagom a niekedy aj s osamelosťou počas medzipristátí. Zosúladiť pracovný a rodinný život nie je jednoduché vzhľadom na nepravidelný pracovný čas. Vo všeobecnosti je to práca pre ľudí, ktorí majú vášeň pre svoju prácu, ale zároveň im umožňuje veľa cestovať.

Ako sa stať letuškou?
Pred začatím akéhokoľvek vzdelávacieho postupu sa uistite, že spĺňate nasledujúce podmienky:
- Máte viac ako 18 rokov
- Získali ste maturitu
- Ovládate dobre angličtinu (viac ako 720 bodov v teste TOEFL)
- Ste v dobrej fyzickej kondícii a viete plávať
- Nemáte žiadne viditeľné tetovanie
- Máte platný cestovný pas a povolenie na pobyt platné viac ako šesť mesiacov pre cudzincov
Odporúča sa, aby ste pred začatím kurzu absolvovali dva roky vysokoškolského štúdia a ovládali niekoľko jazykov. Veľmi sa cení aj prax v hotelierstve alebo v oblasti predaja.
Po splnení podmienok je potrebné získať osvedčenie Certificat d’Aptitude Médicale a predovšetkým osvedčenie CCA (Cabin Crew Attestation).
Po absolvovaní povinnej lekárskej prehliadky musíte byť najprv uznaní za fyzicky a psychicky spôsobilých. Tá zahŕňa kompletné vyšetrenia a môže stáť až 400 eur. Vo Francúzsku je prvá prehliadka na vaše náklady, ale ďalšie prehliadky, ktoré sa majú vykonať každé dva roky, hradí spoločnosť, pre ktorú pracujete. V prípade anglosaských, ázijských a blízkovýchodných leteckých spoločností je prvá lekárska prehliadka hradená a vykonáva sa po úspešnom absolvovaní výberového konania na palubný personál.
Vo Francúzsku poskytujú odbornú prípravu verejné školy schválené francúzskym úradom pre civilné letectvo ( DGAC) . Skúšky CCA nie je možné absolvovať ako nezávislý kandidát.
Európske a medzinárodné letecké spoločnosti ponúkajú vlastné kurzy odbornej prípravy a nie je potrebné absolvovať skúšky CCA.
Ako prebieha výcvik CCA?
Absolvovanie kurzu trvá menej ako rok. Trvá približne päť týždňov rozložených do štyroch mesiacov.
Teoretická príprava trvá tri týždne. Zahŕňa technické aspekty lietadla, predpisy, prvú pomoc (vedieť rozpoznať zdravotné prípady a niekedy ich aj ošetriť) a bezpečnosť (vedieť, ako postupovať napríklad v prípade požiaru). Zahŕňa aj časť o vzťahoch so zákazníkmi a ľudskom faktore (ako riešiť stres, únavu atď.). Štátna teoretická skúška sa koná štyrikrát ročne.
Praktická príprava trvá týždeň a pol a začína sa po úspešnom absolvovaní teoretickej skúšky. Zahŕňa simulované situácie a učí budúce hostesky, ako rýchlo reagovať v prípade problému alebo nebezpečenstva (ako poskytnúť masáž srdca, ako použiť hasiaci prístroj atď.) Po tomto školení sa účastníci musia zúčastniť na skúšobnom dni.
Počas kurzu CCA alebo po jeho skončení môžete absolvovať aj skúšku CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC). Nie je to povinné, ale umožní vám to ďalej rozvíjať vaše zručnosti, najmä tie, ktoré sa týkajú bezpečnosti a komunikácie.
Navyše spoločnosť, ktorá vás zamestná, môže požadovať, aby ste absolvovali ďalšie školenia.

Čo bude nasledovať?
Málokedy si budete môcť vybrať, ku ktorej leteckej spoločnosti sa po absolvovaní odbornej prípravy pripojíte, pretože nie všetky prijímajú zamestnancov v rovnakom čase. Francúzske letecké spoločnosti prijímajú palubný personál spolu s CCA na výberových dňoch, počas ktorých sa robia písomné testy a osobnostné pohovory.
Vaše prvé lety budú pravdepodobne na krátkych tratiach v ekonomickej triede, potom budete postupne prideľovaní na dlhšie lety obsluhujúce náročnejšiu klientelu.
S pribúdajúcimi skúsenosťami a praxou budete stúpať po kariérnom rebríčku a môžete byť povýšení na vedúceho palubného sprievodcu a vedúceho tímu, potom na staršieho palubného sprievodcu, inštruktora a nakoniec na vedúceho palubného sprievodcu.
Koľko zarába palubný sprievodca?
Plat palubného sprievodcu na začiatku kariéry je približne 1 700 EUR brutto mesačne. U skúsených palubných sprievodcov sa tento plat zvyšuje na 4 700 EUR bez bonusov. Počet odpracovaných hodín a pracovné podmienky sa môžu v jednotlivých leteckých spoločnostiach výrazne líšiť.
Ak chcete zistiť viac informácií
- Upozorňujeme, že vo Francúzsku už neplatia požiadavky na minimálnu výšku a hmotnosť, ktoré sú potrebné na získanie pozície palubného sprievodcu. Z praktických dôvodov sa však uistite, že ste dostatočne vysokí, aby ste mali prístup k batožine cestujúcich a k vybaveniu lietadla. V prípade medzinárodných leteckých spoločností musia mať ženy výšku od 1,58 do 1,78 metra.
- Popri výcviku sa môžete zúčastňovať na tréningoch, aby ste zvýšili svoje šance na prijatie do zamestnania. Ak napríklad nemáte maturitu, trénovanie vám môže pomôcť absolvovať skúšky DAEU a umožniť vám pokračovať v stredoškolskom vzdelávaní.
- Odporúčame vám, aby ste sledovali aktuálne informácie o novinkách a pracovných ponukách v letectve na webových stránkach a blogoch týkajúcich sa letectva, ako sú Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation a L’Aérien.
- Môžete sa tiež informovať o tom, ako sa stať letovým personálom PCB (Personnel Complémentaire de Flight) na leto. To vám umožní pomáhať letuškám a zarobiť si trochu peňazí. Nábor je však veľmi selektívny.