Snívate o práci letušky a neviete, kde začať? Alebo by ste sa jednoducho chceli dozvedieť viac o tomto povolaní a zistiť, či je to pre vás to pravé? Potom čítajte ďalej, pretože ste na správnej stránke.
Letušky, všeobecne známe ako palubný personál, sú v prvom rade zodpovedné za pohodlie a bezpečnosť cestujúcich.
Letušky majú dve hlavné úlohy: bezpečnosť/ochranu a predaj. Konkrétne je letuška zodpovedná za :
- kontrolu funkčnosti vybavenia kabíny (masky, záchranné vesty, šmykľavky) pred letom
- privítanie cestujúcich a ich usadenie
- predstavenie bezpečnostných opatrení
- zabezpečenie dodržiavania pokynov
- distribúciu občerstvenia, nápojov a jedál
- predávať doplnkové produkty a spravovať účty
- reagovať na požiadavky cestujúcich
- spolupracovať s palubou lietadla
Prečo sa stať letuškou?
Letušky reprezentujú spoločnosť, pre ktorú pracujú, a preto musia mať bezúhonné správanie, zmysel pre zodpovednosť a rešpektovať pravidlá. Ďalšími vysoko cenenými vlastnosťami sú organizovanosť, prispôsobivosť a sebakontrola.
Ak uvažujete, či je to práca pre vás, zamyslite sa nad tým, ako komunikujete s ľuďmi, či máte radi kontakt s rôznymi kultúrami, prácu v tíme alebo napríklad komunikáciu v cudzom jazyku. Dobrá stevardka slúži cestujúcim a musí vedieť láskavo a trpezlivo reagovať na niekedy chúlostivé požiadavky, ako aj upokojiť cestujúcich v prípade problému. Je to skrátka práca zameraná na ľudskosť a služby.
Napokon, v rozpore s niektorými predsudkami je práca letušky náročná, fyzicky aj psychicky. Musíte byť schopní zostať na nohách niekoľko hodín, vyrovnať sa s jet lagom a niekedy aj s osamelosťou počas medzipristátí. Zosúladiť pracovný a rodinný život nie je jednoduché vzhľadom na nepravidelný pracovný čas. Vo všeobecnosti je to práca pre ľudí, ktorí majú vášeň pre svoju prácu, ale zároveň im umožňuje veľa cestovať.

Ako sa stať letuškou?
Pred začatím akéhokoľvek vzdelávacieho postupu sa uistite, že spĺňate nasledujúce podmienky:
- Máte viac ako 18 rokov
- Získali ste maturitu
- Ovládate dobre angličtinu (viac ako 720 bodov v teste TOEFL)
- Ste v dobrej fyzickej kondícii a viete plávať
- Nemáte žiadne viditeľné tetovanie
- Máte platný cestovný pas a povolenie na pobyt platné viac ako šesť mesiacov pre cudzincov
Odporúča sa, aby ste pred začatím kurzu absolvovali dva roky vysokoškolského štúdia a ovládali niekoľko jazykov. Veľmi sa cení aj prax v hotelierstve alebo v oblasti predaja.
Po splnení podmienok je potrebné získať osvedčenie Certificat d’Aptitude Médicale a predovšetkým osvedčenie CCA (Cabin Crew Attestation).
Po absolvovaní povinnej lekárskej prehliadky musíte byť najprv uznaní za fyzicky a psychicky spôsobilých. Tá zahŕňa kompletné vyšetrenia a môže stáť až 400 eur. Vo Francúzsku je prvá prehliadka na vaše náklady, ale ďalšie prehliadky, ktoré sa majú vykonať každé dva roky, hradí spoločnosť, pre ktorú pracujete. V prípade anglosaských, ázijských a blízkovýchodných leteckých spoločností je prvá lekárska prehliadka hradená a vykonáva sa po úspešnom absolvovaní výberového konania na palubný personál.
Vo Francúzsku poskytujú odbornú prípravu verejné školy schválené francúzskym úradom pre civilné letectvo ( DGAC) . Skúšky CCA nie je možné absolvovať ako nezávislý kandidát.
Európske a medzinárodné letecké spoločnosti ponúkajú vlastné kurzy odbornej prípravy a nie je potrebné absolvovať skúšky CCA.
Ako prebieha výcvik CCA?
Absolvovanie kurzu trvá menej ako rok. Trvá približne päť týždňov rozložených do štyroch mesiacov.
Teoretická príprava trvá tri týždne. Zahŕňa technické aspekty lietadla, predpisy, prvú pomoc (vedieť rozpoznať zdravotné prípady a niekedy ich aj ošetriť) a bezpečnosť (vedieť, ako postupovať napríklad v prípade požiaru). Zahŕňa aj časť o vzťahoch so zákazníkmi a ľudskom faktore (ako riešiť stres, únavu atď.). Štátna teoretická skúška sa koná štyrikrát ročne.
Praktická príprava trvá týždeň a pol a začína sa po úspešnom absolvovaní teoretickej skúšky. Zahŕňa simulované situácie a učí budúce hostesky, ako rýchlo reagovať v prípade problému alebo nebezpečenstva (ako poskytnúť masáž srdca, ako použiť hasiaci prístroj atď.) Po tomto školení sa účastníci musia zúčastniť na skúšobnom dni.
Počas kurzu CCA alebo po jeho skončení môžete absolvovať aj skúšku CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC). Nie je to povinné, ale umožní vám to ďalej rozvíjať vaše zručnosti, najmä tie, ktoré sa týkajú bezpečnosti a komunikácie.
Navyše spoločnosť, ktorá vás zamestná, môže požadovať, aby ste absolvovali ďalšie školenia.

Čo bude nasledovať?
Málokedy si budete môcť vybrať, ku ktorej leteckej spoločnosti sa po absolvovaní školenia pripojíte, pretože nie všetky prijímajú zamestnancov v rovnakom čase. Francúzske letecké spoločnosti prijímajú palubný personál spolu s CCA na výberových dňoch, počas ktorých sa robia písomné testy a osobnostné pohovory.
Vaše prvé lety budú pravdepodobne na krátkych tratiach v ekonomickej triede, potom budete postupne prideľovaní na dlhšie lety obsluhujúce náročnejšiu klientelu.
S pribúdajúcimi skúsenosťami a praxou budete postupovať po kariérnom rebríčku a môžete byť povýšení na vedúceho palubného sprievodcu a vedúceho tímu, potom na staršieho palubného sprievodcu, inštruktora a nakoniec na vedúceho palubného sprievodcu.
Koľko zarába palubný sprievodca?
Plat palubného sprievodcu na začiatku kariéry je približne 1 700 EUR brutto mesačne. U skúsených palubných sprievodcov sa tento plat zvyšuje na 4 700 EUR bez bonusov. Počet odpracovaných hodín a pracovné podmienky sa môžu v jednotlivých leteckých spoločnostiach výrazne líšiť.
Ak chcete zistiť viac informácií
- Upozorňujeme, že vo Francúzsku už neplatia požiadavky na minimálnu výšku a hmotnosť, ktoré sú potrebné na získanie pozície palubného sprievodcu. Z praktických dôvodov sa však uistite, že ste dostatočne vysokí, aby ste mali prístup k batožine cestujúcich a k vybaveniu lietadla. V prípade medzinárodných leteckých spoločností musia mať ženy výšku od 1,58 do 1,78 metra.
- Popri výcviku môžete navštevovať tréningy, aby ste zvýšili svoje šance na prijatie do zamestnania. Ak napríklad nemáte maturitu, trénovanie vám môže pomôcť absolvovať skúšky DAEU a umožniť vám pokračovať v stredoškolskom vzdelávaní.
- Odporúčame vám, aby ste sledovali aktuálne informácie o novinkách a pracovných ponukách v letectve na webových stránkach a blogoch týkajúcich sa letectva, ako sú Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation a L’Aérien.
- Môžete sa tiež informovať o tom, ako sa stať letovým personálom PCB (Personnel Complémentaire de Flight) na leto. To vám umožní pomáhať letuškám a zarobiť si trochu peňazí. Nábor je však veľmi selektívny.
Naše odpovede na často kladené otázky o práci letušky
Aký je rozdiel medzi prácou letušky a stevarda?
Hlavný rozdiel spočíva výlučne v pohlaví tohto pojmu: „letuška“ sa vzťahuje na ženu a „stevard“ na muža. V praxi sú ich úlohy totožné. Obaja patria k palubnému personálu a sú zodpovední za bezpečnosť, pohodlie a prijatie cestujúcich. Absolvujú rovnaké školenia, majú rovnaké certifikáty (napríklad CCA) a rovnaké možnosti kariérneho rastu.
Koľko stojí vyškolenie na letušku?
Náklady na výcvik CCA (Cabin Crew Attestation) sa líšia podľa vybranej verejnej školy. V priemere by ste mali počítať s tým, že za celú výučbu vrátane teórie a praxe zaplatíte od 3 000 do 5 000 EUR. Existuje aj niekoľko ďalších nákladov, ako napríklad vstupná lekárska prehliadka (približne 400 EUR) a test z angličtiny. Ak sa rozhodnete absolvovať navyše aj skúšku CQP PNC, náklady môžu byť o niečo vyššie. Na druhej strane, niektoré medzinárodné letecké spoločnosti platia za výcvik po schválení náboru.
Aké jazyky musím ovládať, aby ma prijali do zamestnania?
Angličtina je základným jazykom pre túto prácu, pretože je medzinárodným jazykom v letectve. Vyžaduje sa dobrá úroveň, ktorú spravidla potvrdzuje minimálny počet 720 bodov v teste TOEFL alebo jeho uznávanom ekvivalente. Ovládanie iných cudzích jazykov je však skutočnou výhodou. V závislosti od destinácií, ktoré letecká spoločnosť obsluhuje, sú vyhľadávané najmä španielčina, taliančina, nemčina, arabčina, mandarínčina a ruština. Čím viac jazykov ovládate, tým väčšie sú vaše šance na prijatie do zamestnania.
Aká je minimálna výška potrebná na to, aby ste sa stali letuškou?
Vo Francúzsku už neexistujú žiadne oficiálne kritériá minimálnej výšky stanovené predpismi. Z čisto praktických dôvodov je však vhodnejšie mať výšku aspoň 1,58 metra, aby ste ľahko dosiahli na batožinové priestory a bezpečnostné vybavenie. Na medzinárodnej úrovni niektoré letecké spoločnosti stále stanovujú kritériá: väčšina z nich vyžaduje výšku od 1 m58 do 1 m78 pre ženy a od 1 m68 do 1 m90 pre mužov.
Je možné stať sa letuškou bez maturity?
Teoreticky je maturita nevyhnutnou podmienkou na zaradenie do odbornej prípravy vo Francúzsku. Existujú však alternatívy pre ľudí bez diplomu. Môžete napríklad absolvovať štúdium DAEU (Diplôme d’Accès aux Études Universitaires), ktoré potvrdzuje úroveň rovnocennú s bakalárskym vzdelaním. Navyše, významná prax v hotelierstve, reštaurácii alebo maloobchode môže niekedy nahradiť chýbajúcu bakalársku skúšku pre niektoré zahraničné spoločnosti. Špecializovaný koučing vám môže pomôcť aj pri príprave alternatívnej kariérnej cesty.
Aké osobné vlastnosti hľadajú letecké spoločnosti?
Letecké spoločnosti očakávajú od uchádzačov vynikajúce interpersonálne zručnosti a bezchybné vystupovanie. Nevyhnutná je trpezlivosť, empatia a schopnosť zvládať stresové situácie. Letušky musia byť všestranné, schopné rýchlo reagovať v núdzových situáciách a zachovať si chladnú hlavu. Organizačné schopnosti, tímový duch a veľká prispôsobivosť sú tiež kľúčovými vlastnosťami pre úspech v tejto náročnej profesii.
Môžem sa stať letuškou s tetovaním?
Spoločnosti systematicky nezakazujú tetovania, ale vyžadujú, aby neboli viditeľné pri nosení uniformy. Tetovanie na ramenách, krku, tvári alebo rukách preto môže predstavovať problém. Niektoré medzinárodné spoločnosti uplatňujú prísnu toleranciu a odmietajú všetky viditeľné tetovania, dokonca aj keď sú nalíčené alebo obviazané.
Aké sú kariérne vyhliadky po niekoľkých rokoch praxe?
Po niekoľkých rokoch skúseností s lietaním môže letuška postúpiť na pozíciu vedúcej letušky a potom vedúcej letušky, kde dohliada na tím a koordinuje všetky obchodné a bezpečnostné operácie v kabíne. S vyšším počtom odpracovaných rokov je možné stať sa aj inštruktorom palubného personálu, ktorý je zodpovedný za výcvik nových zamestnancov, alebo hlavným palubným sprievodcom, čo je v rámci leteckej spoločnosti veľmi zodpovedná pozícia. Niektorí palubní sprievodcovia sa tiež rozhodnú pre prácu v oblasti cestovného ruchu, hotelového manažmentu alebo VIP recepcie.
Je táto práca zlučiteľná s rodinným životom?
To je jedna z hlavných ťažkostí tejto práce. Pracovný čas je nepravidelný, často dochádza k časovým rozdielom a časté sú aj dlhšie niekoľkodňové absencie. Môže byť komplikované zorganizovať si normálny rodinný život. S pribúdajúcimi skúsenosťami a služobným vekom však niektoré letecké spoločnosti ponúkajú väčší výber úloh a rozvrhov, čo prispieva k väčšej stabilite. Mnohí členovia palubného personálu sa tiež naučia zvládnuť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom vďaka dobrej organizácii a podpore okolia.
Ktoré letecké spoločnosti prijímajú najviac palubných sprievodcov?
Vo Francúzsku pravidelne prijímajú zamestnancov spoločnosti Air France, Transavia, Corsair a Air Corsica. V medzinárodnom meradle sú prestížne letecké spoločnosti ako Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines a Cathay Pacific známe svojimi veľkými náborovými kampaňami. Nízkonákladové letecké spoločnosti ako Ryanair, EasyJet a Wizz Air tiež vo veľkom počte prijímajú nových zamestnancov a často ponúkajú mladým absolventom dostupné prvé skúsenosti.
Môžem pracovať ako letuška na čiastočný úväzok?
Táto práca je spravidla na plný úväzok, pretože letové poriadky sú veľmi premenlivé a letecké spoločnosti potrebujú zaručiť dostupnosť svojich zamestnancov. Niektoré letecké spoločnosti však ponúkajú sezónne alebo dočasné zmluvy, najmä na posilnenie svojich tímov počas leta alebo v období dopravnej špičky. Môže to byť dobrý spôsob, ako sa o tejto práci dozvedieť skôr, ako sa k nej dlhodobo zaviažete.
Aké sú konkrétne výhody práce letušky?
Okrem pravidelného cestovania a spoznávania nových kultúr letušky často využívajú širokú škálu sociálnych výhod: zľavnené letenky pre seba a svoje rodiny, ubytovanie a stravovanie počas medzipristátia, výhodné sociálne zabezpečenie, bonusy za let, ako aj možnosti rýchleho kariérneho rastu. Toto povolanie tiež ponúka jedinečnú príležitosť na vytvorenie medzinárodnej siete a získanie širokého kultúrneho povedomia.
Je ľahké nájsť si prácu po skončení CCA?
Áno, ale veľmi to závisí od leteckej spoločnosti, ročného obdobia, siete obsluhovaných leteckých spoločností a vašich schopností (jazyky, vzťahy so zákazníkmi, geografická dostupnosť). CCA je často nevyhnutnou podmienkou, ale nie vždy postačujúcou: niektoré letecké spoločnosti vyžadujú aj predchádzajúcu prax alebo hovoria o „internom školiacom stredisku“ po prijatí do zamestnania. Na trhu môže byť konkurencia, najmä vo veľkých, prestížnych leteckých spoločnostiach, ale príležitosti sú aj v regionálnych a nízkonákladových leteckých spoločnostiach, kde môžu byť požiadavky trochu flexibilnejšie.
Ako sa mám pripraviť na prijímací pohovor na palubný personál?
Ak chcete maximalizovať svoje šance:
- Zistite si informácie o leteckej spoločnosti: o jej trasách, kultúre, očakávaniach v oblasti služieb, aby ste ukázali, že ste si urobili domácu úlohu.
- Pripravte si svoj osobný príbeh: prečo práve táto práca, čo vás motivuje, čo prinesiete spoločnosti.
- Precvičte si klasické otázky (zvládanie stresu, náročné situácie, tímová práca) pomocou metódy STAR (Situácia, Úloha, Činnosť, Výsledok).
- Precvičte si angličtinu (a všetky ďalšie potrebné jazyky). Ústne zručnosti a porozumenie musia byť dobré.
- Dbajte na svoju prezentáciu: oblečenie, držanie tela, rečový prejav. Prijímanie je súčasťou práce.
Aké testy alebo skúšky sa robia počas výberového konania na palubného sprievodcu?
V dňoch výberového konania môžete byť vyzvaní, aby ste absolvovali :
- Písomné alebo psychotechnické testy, v ktorých sa hodnotí vaša logika, organizácia a schopnosť rýchlo sa rozhodovať.
- Skupinové cvičenia: riadenie cestujúcich, obsluha, simulované núdzové situácie.
- Individuálny pohovor s personalistami alebo prevádzkovými pracovníkmi, ktorý posúdi vašu motiváciu, osobnosť a správanie.
Aké zdravotné testy musím absolvovať, aby som sa kvalifikoval ako palubný sprievodca?
Okrem základnej lekárskej prehliadky uvádzame niektoré prvky, ktoré sú zvyčajne súčasťou testov:
- Kontrola registra trestov: spoločnosť môže vyžadovať čistý výpis z registra trestov.
- Všeobecná fyzická spôsobilosť: správny zrak, sluch, kardiovaskulárne testy podľa noriem DGAC alebo ekvivalentného orgánu.
- Schopnosť plávať, ako sa uvádza pri bezpečnostných postupoch (v prípade vypúšťania vody alebo záchrany) v niektorých spoločnostiach.
Je práca letušky „doživotná“ alebo existujú vekové obmedzenia?
Vo všeobecnosti neexistuje zákonná veková hranica pre prácu letušky, ale niektoré letecké spoločnosti zavádzajú obmedzenia súvisiace s platnosťou zdravotného preukazu, fyzickou kapacitou a výkonnosťou v núdzových situáciách alebo pri dlhých letoch. V priebehu rokov zostávajú základnými kritériami únava, fyzicky náročné obmedzenia (medzipristátia, služobné cesty, nosenie nákladu) a schopnosť dodržiavať bezpečnostné protokoly. Niektoré spoločnosti môžu mať interné pravidlá týkajúce sa veku alebo odpracovaných rokov pri dlhých alebo medzinárodných úlohách.
Aké ďalšie náklady je potrebné zohľadniť okrem školenia CCA?
Tu sú náklady, ktoré sa často prehliadajú:
- (Niekedy) poplatky za prijímací pohovor alebo koučovanie pri prijímacom pohovore.
- Náklady na dopravu a ubytovanie, ak je škola vzdialená.
- Uniforma, vhodná obuv, prípadne jazykové kurzy alebo rekvalifikačné kurzy.
- Náklady na jazykové testy (TOEFL, TOEIC atď.), ak nie sú súčasťou kurzu.
- Poistenie, certifikáty alebo administratívne dokumenty.
Aké sú výhody a príspevky pre palubný personál?
Okrem základného platu palubný personál často dostáva :
- Príplatky za let, skúsenosti a diaľkovú službu v závislosti od interných pravidiel.
- Príspevky na medzipristátie alebo diéty (ubytovanie, strava) pri cestovaní.
- Zvýhodnené ceny leteniek pre seba a/alebo svoje rodiny.
- Zdravotné poistenie, úrazové poistenie a repatriačné poistenie v závislosti od spoločnosti.
Uznávajú všetky spoločnosti CCA získané vo Francúzsku alebo v Európe?
Nie systematicky. Vo všeobecnosti sa v európskej leteckej doprave uznáva CCA (alebo jeho ekvivalent), ale niektoré medzinárodné spoločnosti alebo spoločnosti mimo Európy môžu vyžadovať vlastné školenia alebo úpravy. Na druhej strane, niektoré spoločnosti si po prijatí do zamestnania sami vyškolia palubný personál bez toho, aby spočiatku vyžadovali CCA. Je dôležité overiť si vstupné požiadavky jednotlivých leteckých spoločností (miestnych alebo medzinárodných).