NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Staňte sa pilotom súkromného lietadla

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Ako sa stať pilotom súkromného lietadla? Túto otázku si kladú mnohí nadšenci. Či už máte 13, 20, 35 alebo viac rokov, môžete sa začať pripravovať na získanie licencie profesionálneho pilota už teraz. V tomto článku vám AEROAFFAIRES vysvetlí všetky kroky, ktoré musíte urobiť, aby ste sa mohli odlepiť od zeme.

Prečo sa stať súkromným pilotom lietadla?

Ste mladý pilot v procese zdokonaľovania svojich zručností, pilotný učeň alebo úplný nováčik? Tu sú kľúče k úspechu pri učení sa pilotovať súkromné tryskové lietadlo, počnúc určitými predpokladmi:

Pilotovanie súkromného prúdového lietadla je práca s mnohými povinnosťami: okrem prepravy cestujúcich alebo nákladu budete zodpovedný za zostavenie letového plánu, kontrolu a prípravu lietadla, zabezpečenie pohodlia a kvality služieb, ale predovšetkým za bezpečnosť cestujúcich.

Je to práca, ktorá väčšinu ľudí baví, pretože si vyžaduje aj obete. Na rozdiel od pilotov leteckých spoločností nedostanete svoj plán mesiac vopred, ale často vás povolávajú napríklad na poslednú chvíľu. Táto schopnosť lietať na požiadanie je nevyhnutná a vzácna. To vysvetľuje, prečo ultrabohatým ľuďom chýbajú piloti pre ich súkromné lietadlá.

Podľa Françoisa-Valéryho Vannimenusa, pilota súkromného lietadla Citation 2, medzi schopnosti potrebné na to, aby ste boli dobrým pilotom, patrí „byť poriadkumilovný, ľahko sa orientovať v priestore, byť otvorený a počúvať ostatných.“ Môže sa od vás vyžadovať aj veľká diskrétnosť, ak prepravujete VIP osoby.

V neposlednom rade ide o fyzicky náročné povolanie, a to z profesionálneho aj osobného hľadiska. Pred začatím akéhokoľvek vzdelávacieho postupu sa uistite, že ste na túto prácu spôsobilí, a to absolvovaním lekárskej prehliadky 1. triedy. Túto prehliadku by ste potom mali vykonávať pravidelne.

Ako sa môžem stať pilotom súkromného lietadla?

Niekoľko kľúčových informácií o výcviku na súkromného pilota prúdového lietadla:

Na to, aby ste sa stali súkromným pilotom prúdového lietadla, potrebujete profesionálnu licenciu. Licencia obchodného pilota (CPL ) je licencia, ktorá vám umožňuje dostávať plat za lietanie. Získava sa overením 200 letových hodín. Zároveň musíte absolvovaťteoretickú skúšku ATPL alebo „zmrazenú skúšku ATPL“, ktorá pozostáva zo 14 osvedčení.

Tieto predpoklady vám umožnia začať kariéru druhého pilota (OPL). Ak sa chcete stať kapitánom lietadla (CBD), musíte absolvovať praktickú skúšku ATPL, t. j. 1 500 letových hodín. Vlastniť preukaz CPL však nestačí na to, aby ste sa mohli vzniesť do vzduchu na väčšine lietadiel. Na to je potrebné získať ďalšie kvalifikácie, ako je napríklad nočná alebo prístrojová kvalifikácia (IR), ktorá vám umožňuje lietať za zvláštnych poveternostných podmienok.

Nakoniec zostáva už len absolvovať typovú kvalifikáciu (QT ),aby ste sa mohli špecializovať na konkrétny typ lietadla. Počiatočný výcvik súkromného pilota je teda rovnaký ako u obchodného pilota. Rozdiel spočíva v ďalších kvalifikáciách, ktoré musíte absolvovať.Firemné predpisy povoľujú maximálne tri typové kvalifikácie.

Pilot-žiak teda nebude potrebovať dodatočný preukaz MCC (koordinácia viacerých posádok), ktorý sa vyžaduje od pilotov leteckých spoločností pracujúcich s posádkou.

Nakoniec, ak máte chuť, môžete sa sami stať inštruktorom pilotov. Toto povolanie ponúka veľký potenciál kariéry a rozvoja. Začínate na 1 200 EUR mesačne a môžete zarobiť až 2 000 až 3 000 EUR mesačne za FI-IRI-CRI (Flight Instructor – Instrument Flight Instructor – Class Instructor).

Jet Privé - pilotes cockpit
Foto: Pxhere

Ako prebieha výcvik?

Výcvik pilotov: tri hlavné prúdy

Existujú tri druhy výcviku, ktoré vedú k získaniu licencie pilota. Uchádzači musia mať maturitu a ukončené dva roky vysokoškolského štúdia, až na niektoré výnimky. Maturita môže byť všeobecná, odborná alebo technologická. Väčšina záujemcov pokračuje v štúdiu prírodných alebo technických vied (CPEG, licencie, DUT, BTS) a až potom sa rozhodne pre výcvik na pilota. Existujú tri možnosti:

    1. Štátny výcvik: je bezplatný, ale je ťažké sa naň dostať. Uskutočňuje sa naÉcole nationale de l’aviation civile (ENAC).
    2. Vojenská cesta: môžete byť prijatí do troch ozbrojených síl (vzdušných, pozemných a námorných), a to buď absolvovaním výberovej skúšky po dvoch rokoch prípravných kurzov (stanete sa dôstojníkom z povolania), alebo hneď po maturite (stanete sa zmluvným dôstojníkom). Po 10 rokoch služby môžete prejsť do súkromného sektora.
    3. Súkromný sektor: vo Francúzsku a v zahraničí existuje mnoho súkromných pilotných škôl. Môžete si tiež vybrať medzi dvoma typmi výcviku. Prvým je „kadetský“ výcvik ; niektoré letecké spoločnosti ponúkajú financovanie celého alebo časti vášho kurzu a potom vás prijmú. Air France je jednou z nich a táto možnosť sa ponúka aj v zahraničí. Druhou možnosťou je samostatný výcvik. Samostatný výcvik sa líši od leteckej spoločnosti k leteckej spoločnosti a je veľmi drahý. Jednou z výhod je, že si školenie môžete rozložiť do viacerých modulov, ak si to želáte.

A nech už si vyberiete akýkoľvek kurz, byť pilotom je predovšetkým práca, ktorú máte radi.

Čo môžete medzitým robiť?

Bez ohľadu na váš vek sa môžete začať teoreticky a/alebo prakticky pripravovať už teraz.

Od 13 rokov môžete získať preukaz Brevet d’initiation aéronautique (BIA), aby ste sa oboznámili s niekoľkými leteckými príbehmi a teóriami. Potom nasleduje základný pilotný preukaz (Brevet de pilote de base) v 15 rokoch, počas ktorého sa naučíte ovládať ľahké lietadlo. Od 16 rokov môžete získať licenciu súkromného pilota (PPL). Ide o neprofesionálny preukaz, ktorý vám umožní potvrdiť 45 hodín letu v ktoromkoľvek aeroklube, ako aj získať kvalifikáciu SPE (jednomotorové piestové lietadlo). Súčasťou osnovy licencie súkromného pilota je aj niekoľkohodinový výcvik na letovom simulátore.

Napokon, aby ste sa odlíšili, môžete absolvovať aj ďalšie výcvikové kurzy, napríklad ako prevádzkový dôstojník alebo letecký technik.

Jet privé à la montagne
Foto: Pixabay

Koľko zarába súkromný pilot lietadla?

Koľko zarába pilot súkromného prúdového lietadla? Vysvetľujeme:

Plat, ktorý dostanete, závisí od leteckej spoločnosti, ktorá vás zamestnáva, a od vašich skúseností a praxe. V spoločnosti Air France-KLM sa plat pohybuje od 4 000 do 11 000 eur mesačne pre druhého pilota a až do 18 500 eur pre kapitána. Plat pilota v obchodnej leteckej doprave bude vo všeobecnosti vyšší ako plat pilota v komerčnej leteckej doprave.