Prevádzkový a regulačný odkaz pre rozhodovacie orgány
Sprostredkovanie leteckej dopravy predstavuje balansovanie medzi regulačnou prísnosťou, prevádzkovou pružnosťou a absolútnou dôverou zákazníkov.
V AEROAFFAIRES sme chceli v tejto príručke zhromaždiť všetky odkazy, texty a osvedčené postupy, ktoré túto profesiu v Európe a na celom svete štruktúrujú.
Tento dokument je určený osobám s rozhodovacou právomocou, prevádzkovateľom a sprostredkovateľom, ktorí chcú pracovať podľa noriem verejnej osobnej dopravy v súlade s predpismi EASA (Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva), DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile), ICAO (Medzinárodná organizácia civilného letectva) a kódexmi správania stanovenými Asociáciou leteckých charterových spoločností (ACA) aEBAA (Európska asociácia podnikateľského letectva).
1. Úloha leteckého makléra
Letecký maklér pôsobí ako sprostredkovateľ medzi profesionálnym zákazníkom a certifikovaným prevádzkovateľom, zabezpečuje dodržiavanie právnych predpisov, kvalifikuje riziko, organizuje realizáciu a riadi komplexný vzťah. Jeho úlohou nie je „nájsť lietadlo“, ale zabezpečiť správneho prevádzkovateľa, FBO, obsluhu, posádku, colné služby, sloty, letový plán, poistenie, platobné prostriedky a služby po lete s možnosťou sledovania dokumentov.
Letecký maklér nie je len obchodný sprostredkovateľ. Ich úlohou je premeniť požiadavku na let na vyhovujúcu, bezpečnú a zdokumentovanú operáciu bez toho, aby sa na zákazníka prenieslo akékoľvek riziko.
Kódex postupov Asociácie leteckých charterových spoločností stanovuje osvedčené postupy pre túto profesiu, pokiaľ ide o transparentnosť a povinnosť poskytovať informácie, pričom podrobne opisuje transparentnosť cenových ponúk, postavenie sprostredkovateľa, dodržiavanie právnych predpisov a priebežné vzdelávanie.

Úloha sprostredkovateľa charterových letov v praxi s Hugom, hlavným poradcom pre súkromný predaj v spoločnosti AEROAFFAIRES
Hugo je tým, čo nazývame pilotom misie na zemi.
Jeho úloha sa neobmedzuje len na nájdenie lietadla: zostavuje let od prvej požiadavky až po konečné pristátie, pričom zahŕňa celý reťazec – certifikovaného prevádzkovateľa, posádku, FBO, handling, colné orgány, sloty, letový plán, poistenie a platobné prostriedky.
Každý súbor, ktorý spracúva, musí byť v súlade s predpismi, vysledovateľný a bezpečný.
Jeho prioritou nie je rýchlosť, ale solídnosť: dodržiavanie predpisov, overenie AOC, dodržiavanie letových časov, overenie letového plánu a kontrola dokumentov.
Jeho úlohou je odstrániť oblasti neistoty ešte predtým, ako ich zákazník uvidí.
„Úspešný let je taký, o ktorom nehovoríme, pretože všetko bolo predvídané,“ zhrnie.
Referencia na odvetvie:
2. Regulačný rámec pre sprostredkovanie leteckej dopravy
2.1 Európa
Obchodné operácie spadajú pod nariadenie (EÚ) č. 965/2012 o leteckej prevádzke, ktoré sa skladá z niekoľkých častí:
- Časť ORO (Organizačné požiadavky na leteckú prevádzku): požiadavky týkajúce sa organizácie prevádzkovateľov;
- Časť CAT (Commercial Air Transport Operations): požiadavky na obchodnú leteckú dopravu;
- Časť SPA (Osobitné schválenia): osobitné schválenia (ETOPS – prevádzka dvojmotorových lietadiel s predĺženým doletom, RVSM – minimálna vertikálna separácia, PBN – navigácia podľa výkonnosti atď;)
- Časť NCC (Non-Commercial Complex) / NCO (Non-Commercial Other) / SPO (Specialised Operations): nekomerčná a špecializovaná prevádzka.
Konsolidovaná verzia Pravidiel jednoduchého prístupu umožňuje orientáciu v príslušných dodatkoch a AMC/GM.
Osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC) vydáva príslušný orgán, vo Francúzsku DGAC, pod dohľadom ministerstva pre ekologickú transformáciu.
Zdroje :
2.2 Časové sloty a riadenie siete
Letiskové sloty sa riadia celosvetovými usmerneniami pre letiskové sloty (WASG), vydanie 4, ktoré sú účinné od 1. augusta 2025.
Manažér siete Eurocontrol koordinuje opatrenia ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management) a poskytuje prevádzkovateľom špecializované služby B2B.
Zdroj: Eurocontrol
- EUROCONTROL – Portál sieťových operácií
- IATA – Usmernenia o prevádzkových intervaloch na svetových letiskách, 4. vydanie
2.3 Časy letov a služieb
Obmedzenia času letu (FTL) definované v podčasti ORO.FTL sa vzťahujú na všetkých prevádzkovateľov verejnej dopravy.
Upravujú maximálny čas služby, čas odpočinku a riadenie únavy v rámci systému riadenia bezpečnosti (SMS).
Zdroj :
2.4 Údaje o cestujúcich a dodržiavanie predpisov
Systémy API (predbežné informácie o cestujúcich) a PNR (záznam o cestujúcom) sa riadia európskymi textami 2024 a 2025 pod dohľadom GR pre migráciu a vnútorné záležitosti a Rady Európskej únie.
Tieto údaje sa spracúvajú v súlade so všeobecným nariadením o ochrane údajov (GDPR) a odvetvovými normami IATA.
Zdroj: MZVaEZ SR:
2.5 Boj proti nezákonnej činnosti
Boj proti sivým chartrom je prioritou v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch.
Profesijné organizácie pravidelne uverejňujú príručky o prevencii a kontrolné databázy:
- The Air Charter Association ( kampaň Stop nelegálnym chartrom) ;
- NBAA (program informovanosti o nelegálnych chartroch).
Pre maklérov znamená náležitá starostlivosť odmietnutie všetkých operácií mimo AOC, kontrolu oprávnení a dokumentovanie dôkazov o dodržiavaní predpisov.
Zdroje :
- Corporate Jet Investor – Analýza sivých charterov
- Asociácia leteckých charterových spoločností
- NBAA – Nelegálne charterové lety
2.6 Zodpovednosť dopravcu
Montrealský dohovor (1999) stanovuje režimy zodpovednosti leteckých dopravcov.
Stropy odškodnenia boli revidované do 28. decembra 2024:
- Zdržanie cestujúcich: 6 303 SDR;
- Batožina: 1 519 SDR;
- Náklad: 26 SDR/kg.
Zdroj:
2.7 Práva cestujúcich
Nariadenie (ES) č. 261/2004 sa uplatňuje v závislosti od trasy a štatútu dopravcu (len verejná doprava).
V súčasnosti prebieha v Európskej únii reforma s cieľom aktualizovať postupy odškodňovania a oznamovania.
Úlohou sprostredkovateľa je poskytnúť rámec pre zmluvné očakávania, najmä v prípade zrušenia alebo meškania.
Zdroj :
3. Bezpečnosť a kvalita, referenčný rámec sprostredkovateľa
3.1 Dobrovoľné medzinárodné normy
Normy IS-BAO (pre letovú prevádzku) a IS-BAH (pre pozemnú obsluhu) sú v súčasnosti celosvetovým meradlom bezpečnosti a dodržiavania predpisov.
Tieto programy, ktorých pilotom jeMedzinárodná rada pre biznis letectvo (IBAC), definujú prísne postupy riadenia bezpečnosti, auditu a neustáleho zlepšovania pre prevádzkovateľov a FBO (prevádzkovateľov pevných základní).
Prevádzkovateľ s certifikátom IS-BAO alebo letisko so značkou IS-BAH zaručuje úroveň vnútornej kontroly v súlade s najlepšími svetovými postupmi.
Zdroj :
IBAC – normy IS-BAO a IS-BAH
3.2 Posúdenie bezpečnosti treťou stranou
Nezávislé hodnotenia Wyvern Wingman a ARGUS Ratings poskytujú ďalšie záruky spoľahlivosti prevádzkovateľov leteckých spoločností.
Skúmajú dodržiavanie predpisov, výcvik posádky, údržbu, dokumentáciu a prevádzkovú históriu.
V praxi profesionálny sprostredkovateľ vyžaduje :
- platný štatút Wyvern alebo zlatý/platinový rating ARGUS;
- overenie posledných správ pred podpisom zmluvy ;
- a uchovávanie týchto dôkazov v letovej dokumentácii.
Zdroj:
3.3 Výcvik a kvalifikácia tímov
Kvalifikácia makléra, ktorú vyvinula Asociácia leteckých charterových spoločností, stanovuje spoločný súbor zručností pre odborníkov v oblasti leteckého maklérstva.
Toto školenie, ktoré je teraz dostupné online, zahŕňa európske predpisy, dodržiavanie AOC, riadenie rizík, zmluvnú transparentnosť a vzťahy so zákazníkmi.
Jeho cieľom je zaručiť jednotnú úroveň profesionality a znalosti právneho rámca v odvetví, v ktorom dôvera závisí od prísnosti.
Zdroj :
Asociácia leteckých charterových spoločností – odborná príprava a kvalifikácia maklérov



4. Trh, nástroje a základné spojovacie prvky
4.1 Získavanie zdrojov a stanovovanie cien
Každý maklér v oblasti obchodnej leteckej dopravy si v súčasnosti vyvíja vlastný nástroj na vyhľadávanie zdrojov a stanovovanie cien, aby si zabezpečil priamy, rýchly a bezpečný prístup na celý globálny trh.
V spoločnosti AEROAFFAIRES nám táto technológia umožňuje prepojiť viac ako 20 000 lietadiel na celom svete v reálnom čase, a to vo všetkých kategóriách: ľahké prúdové lietadlá, diaľkové lietadlá, vrtuľníky a regionálne lietadlá.
Tieto interné platformy zaručujú okamžitý prehľad o dostupnosti, konfiguráciách kabín a optimalizovaných trasách a zároveň integrujú riešenia pre platby a riadenie, ktoré sú v súlade s európskymi normami bezpečnosti a sledovateľnosti.
4.2 Kontrola a overovanie prevádzkovateľov
Nezávislé hodnotiace registre ARGUS a Wyvern dopĺňajú regulačné kontroly (AOC, flotila, údržba).
Predstavujú kritériá na výber bezpečných a vyhovujúcich prevádzkovateľov, najmä v prípade letov s vysokou zodpovednosťou (vedúci pracovníci, ministerské tímy, zdravotnícka doprava atď.).
Pred každou misiou sprostredkovateľ kontroluje :
- platnosť AOC,
- bezpečnostný rating prevádzkovateľa
- a súlad medzi typom ponúkaného lietadla a povolenou oblasťou prevádzky.
Tieto kontroly pomáhajú zabezpečiť prevádzkový reťazec a zdokumentovať súlad v letovej dokumentácii.
Zdroje :
- ARGUS International – Databáza ratingov prevádzkovateľov
- Wyvern – Adresár registrovaných prevádzkovateľov
4.3 Časové sloty a riadenie siete
Plánovanie prevádzkových intervalov na koordinovaných letiskách vychádza z celosvetových usmernení o prevádzkových intervaloch na letiskách (WASG ), ktoré vydalaorganizácia IATA a ktorých 4. vydanie nadobudlo účinnosť v auguste 2025.
Pred vypracovaním ponuky musí sprostredkovateľ konzultovať :
- publikácie siete Eurocontrol,
- obmedzenia ATFCM,
- a miestne parkovacie, FBO a palivové kapacity.
Táto koordinácia zaručuje skutočnú uskutočniteľnosť letu a zabraňuje akémukoľvek riziku nepresností v letovom poriadku oznámenom zákazníkovi.
Zdroj:
5. Metóda AEROAFFAIRES, realizačný reťazec
Každé pridelenie sa riadi prísnym, plne zdokumentovaným a auditovateľným procesom. Cieľ je jednoduchý: zaručiť dodržiavanie predpisov, bezpečnosť cestujúcich a plynulosť prevádzky od prvého kontaktu až po uzavretie spisu.
5.1 Kvalifikácia žiadosti
Všetko sa začína podrobným pochopením potreby. Tím analyzuje účel cesty, obmedzenia denníka, možné letiská a profily cestujúcich. Skúmajú sa aj špecifické parametre: objem batožiny, preprava zvierat, citlivých zariadení, zdravotníckych pomôcok alebo regulovaného tovaru.
Táto prvá fáza poskytuje jasný rámec pred začatím hľadania lietadla.
5.2 Dodržiavanie právnych predpisov
Pred každým obchodným návrhom sa na stránke AEROAFFAIRES overuje platnosť AOC (osvedčenie leteckého prevádzkovateľa) každého prevádzkovateľa, ako aj povolenia SPA, ktoré sa vyžadujú podľa typu misie. Kontroluje sa úroveň osvedčenia IS-BAO, ako aj nezávislé hodnotenia Wyvern a ARGUS.
Administratívne oddelenia tiež vykonávajú kontrolu KYC (Know Your Customer) platiteľa a kontrolu AML v prípade medzinárodných transakcií alebo transakcií v kryptomenách v súlade s európskymi smernicami.
Zdroje :
EASA – nariadenie (EÚ) č. 965/2012
IBAC – normy IS-BAO
ESMA – AML & Cryptoasset Compliance
5.3 Získavanie a hodnotenie
Po identifikácii požiadavky sprostredkovateľ kontaktuje niekoľko schválených prevádzkovateľov prostredníctvom platformy Avinode a jej priamej siete partnerov.
Hodnotenie sa týka konfigurácie kabíny, stavu údržby, počtu hodín draku a motorov, výkonnosti na krátkom letisku, histórie incidentov a politiky posádky s ohľadom na obmedzenia času letu (FTL).
Každý prvok sa porovnáva a zaznamenáva s cieľom zdokumentovať konečné rozhodnutie.
Zdroj :
Avinode – trh pre profesionálov v oblasti leteckého prenájmu
5.4 Sloty a uskutočniteľnosť siete
V prípade koordinovaných letísk sa pred každým potvrdením overuje uskutočniteľnosť letu. Analyzujú sa časové sloty, odbavovacie kapacity, obmedzenia ATFCM, počasie a dostupnosť parkovísk.
Sprostredkovateľ vždy poskytuje záložné riešenie, aby sa zabezpečila kontinuita misie v prípade prevádzkového ohrozenia.
Zdroj :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, 4. vydanie
5.5 Cenová ponuka a zmluva
V cenovej ponuke poskytnutej zákazníkovi sú transparentným spôsobom uvedené všetky parametre: budúci prevádzkovateľ, orientačná registrácia, limity zodpovednosti v súlade s Montrealským dohovorom (MC99), storno podmienky, poistenie, batožina a palivová politika, dostupnosť SAF, prípadné nahradenie prevádzkovateľa a doložky o vyššej moci.
Ku každej ponuke AEROAFFAIRES je priložená kompletná dokumentácia, ktorá zaručuje sledovateľnosť záväzkov.
Zdroj :
IATA – Usmernenia pre letiskové sloty na celom svete
5.6 Realizácia letu
Hneď po potvrdení zmluvy AEROAFFAIRES koordinuje celý prevádzkový reťazec: letový plán, povolenia na prelet a pristátie, handling, catering, transfery, bezpečnostnú inštruktáž a správu údajov o cestujúcich (API/PNR).
Každý dokument sa pred odletom skontroluje. V deň letu sa prevádzka monitoruje v reálnom čase a každý incident je predmetom zaznamenanej správy.
Zdroj :
Európska komisia – Migrácia a vnútorné záležitosti (Cestovné informácie)
5.7 Uzavretie a dodržiavanie predpisov
Po ukončení úlohy oddelenie kvality skonsoliduje a archivuje zmluvné dokumenty: AOC, osvedčenie o poistení, podpísanú cenovú ponuku, faktúru a správu o vykonaní.
Ukazovatele dochvíľnosti a spokojnosti sa začlenia do interného monitorovania, pričom sa aktualizujú postupy KYC/AML a audity prevádzkovateľa.
Takto sa každá zákazka stáva základom pre neustále zlepšovanie ďalších zákaziek.
Zdroj :
Európska komisia – Rámec pre finančnú kriminalitu a AML
6. Zmluvy, zodpovednosť a očakávania klientov
6.1 Sprostredkovateľské zmluvy
Vzťah medzi zákazníkom, sprostredkovateľom a prevádzkovateľom je založený na presnom zmluvnom rámci.
AEROAFFAIRES v Kódexe postupov v oblasti leteckého prenájmu, ktorý vydala Asociácia leteckých charterových spoločností, sú definované osvedčené postupy v tejto profesii: transparentnosť cenových ponúk, jasnosť úloh medzi maklérom a prevádzkovateľom, spravodlivé zaobchádzanie s majetkom a úplné informácie pre zákazníka pred podpisom.
Tento rámec zaručuje vyvážené rozdelenie zodpovednosti a jasnú právnu ochranu pre všetky strany.
Zdroj :
The Air Charter Association – Kódex postupov (2023)
6.2 Zodpovednosť dopravcu
Montrealský dohovor (1999) stanovuje medzinárodný režim zodpovednosti, ktorý sa vzťahuje na obchodnú leteckú dopravu.
Od revízie z decembra 2024 sú limity odškodnenia 1 519 SDR za batožinu, 6 303 SDR za meškanie cestujúcich a 26 SDR za kilogram nákladu.
Tieto sumy vyjadrené v osobitných právach čerpania (SDR) sa pravidelne revidujú s cieľom zohľadniť infláciu a trhové podmienky.
AEROAFFAIRES systematicky informuje výkonných zákazníkov a právne oddelenia o týchto stropoch, aby sa zabezpečilo úplné pochopenie platného rámca zodpovednosti.
Zdroje :
ICAO – Montrealský dohovor z roku 1999 (v znení zmien a doplnení)
Kennedys Law – Aviation Market Insights, apríl 2025
6.3 Práva cestujúcich
Európske nariadenie (ES) č. 261/2004 stanovuje práva cestujúcich v leteckej doprave v prípade odmietnutia nástupu na palubu, zrušenia letu alebo veľkého meškania.
Jeho uplatňovanie závisí od trasy a štatútu dopravcu: týka sa letov prevádzkovaných leteckými spoločnosťami s osvedčením na verejnú osobnú dopravu.
AEROAFFAIRES zabezpečuje presné vymedzenie zmluvných očakávaní a vysvetľuje situácie, na ktoré sa vzťahuje, a výnimky stanovené v texte.
Spoločnosť sa zdržiava akýchkoľvek prísľubov odškodnenia, ktoré presahujú právny rámec vymedzený Európskou úniou.
Zdroj :
EUR-Lex – nariadenie (ES) č. 261/2004
6.4 Profesionálne odškodnenie
Tak ako všetci prevádzkovatelia obchodnej leteckej dopravy s licenciou, aj AEROAFFAIRES je krytá špecializovaným poistením profesijnej zodpovednosti.
To chráni spoločnosť aj jej zákazníkov pred rizikami spojenými so sprostredkovaním služieb: administratívne chyby, zlyhanie komunikácie alebo zmluvné incidenty.
Poisťovne v tomto odvetví – najmä ITIC, ktorá uvádza medzinárodných leteckých maklérov – pravidelne zverejňujú spätnú väzbu a štúdie o poistných udalostiach, ktoré slúžia ako základ pre neustále zlepšovanie interných postupov.
Zdroj :
ITIC – Profesionálne odškodnenie pre maklérov v oblasti leteckej dopravy
7. Platby, kryptomeny a dodržiavanie predpisov
7.1 Finančné nástroje a toky
Medziodborové transakcie sú teraz do veľkej miery bezpečné vďaka platobnému riešeniu Paynode, ktoré vyvinula skupina Avinode.
Táto platforma, integrovaná priamo do trhoviska, uľahčuje zúčtovanie medzi maklérmi a obchodníkmi a zároveň znižuje prevádzkové riziko.
Finančné toky sa realizujú vo viacerých menách, s úplnou sledovateľnosťou a bankovým rámcom, ktorý je v súlade s európskymi predpismi.
Systém je založený na infraštruktúre spoločnosti Currencycloud, ktorá je autorizovaná ako platobná inštitúcia v Spojenom kráľovstve a Európskej únii.
Zdroj :
Currencycloud – prípadová štúdia Avinode Paynode
7.2 Kryptomeny a regulácia MiCA
Európska únia prijala nariadenie o trhoch s kryptomenami (Markets in Crypto-Assets – MiCA), ktoré doplnila revízia nariadenia o prevode finančných prostriedkov (Transfer of Funds Regulation – TFR).
Tieto texty ukladajú všetkým poskytovateľom služieb v oblasti digitálnych aktív (CASP) cestovné pravidlo, ktoré nadobudne účinnosť koncom roka 2024.
Letecký sprostredkovateľ, ktorý prijíma platby v kryptomenách, musí spolupracovať s poskytovateľom registrovaným príslušným vnútroštátnym orgánom, zabezpečiť úplnú vysledovateľnosť finančných prostriedkov a aktualizovať svoje interné postupy dodržiavania pravidiel AML.
Cieľom je zabezpečiť rovnakú transparentnosť ako pri tradičných bankových platbách a zároveň rešpektovať zmluvné tajomstvo zákazníkov.
Zdroj :
ESMA – nariadenie o trhoch s kryptoaktívami (MiCA)
7.3 Postupy na zabezpečenie súladu s AML a KYC
Európske smernice proti praniu špinavých peňazí (AMLD ) vyžadujú, aby všetci autorizovaní finanční sprostredkovatelia a sprostredkovatelia leteckej dopravy overovali totožnosť platiteľa a zisťovali všetky súvisiace riziká.
AEROAFFAIRES skupina uplatňuje primeraný systém, ktorý je v súlade s požiadavkami európskeho legislatívneho balíka 2025, ktorý zahŕňa kontrolu politicky exponovaných osôb (PEP), overovanie pôvodu finančných prostriedkov a monitorovanie citlivých transakcií.
Každá transakcia je plne sledovateľná a bezpečne archivovaná ako súčasť interného systému dodržiavania predpisov.
Zdroj :
Európska komisia – Rámec pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu
8. Udržateľné palivá, emisie a politika v oblasti klímy
8.1 Udržateľné palivá (SAF) v Európe
Nariadenie ReFuelEU o leteckej doprave, ktoré prijala Európska komisia, stanovuje progresívne kvóty pre udržateľné palivá v leteckej doprave. Cieľom je harmonizovať používanie SAF (udržateľných leteckých palív ) v celej EÚ s cieľom postupne znížiť uhlíkovú náročnosť tohto odvetvia.
V texte sa zavádzajú povinnosti pre letiská a prevádzkovateľov, pričom časový harmonogram integrácie je rozložený na niekoľko rokov. Dopĺňajú ho stimulačné mechanizmy a dotácie na podporu miestnej výroby, ktorá je stále obmedzená a nákladná.
Hospodársky kontext sa stále vyvíja: dostupnosť surovín, štruktúrovanie odvetvia a rozpočtové kompromisy medzi členskými štátmi patria medzi hlavné výzvy v krátkodobom horizonte.
Zdroj: Európska komisia – ReFuelEU
Európska komisia – nariadenie ReFuelEU o letectve
Reuters – SAF Implementation Challenges (2025)
8.2 Kompenzácia a CORSIA
V prípade medzinárodných letov sa kompenzácia emisií uhlíka riadi systémom CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), ktorý zriadila Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO).
Tento systém vyžaduje, aby prevádzkovatelia nahlasovali svoje emisie a kompenzovali ich pomocou certifikovaných uhlíkových kreditov. Leteckí makléri ako sprostredkovatelia musia zohrávať úlohu pri poskytovaní poradenstva a transparentnosti: musia informovať svojich zákazníkov o používaných mechanizmoch, vybraných programoch a limitoch kompenzácie.
Cieľom je vyhnúť sa nejasnej komunikácii alebo ekologickej reklame tým, že sa uprednostnia projekty, ktoré sú vysledovateľné, auditované a zaregistrované v oficiálnych registroch uznaných ICAO.
Zdroj :
ICAO – Prehľad a vykonávanie CORSIA
8.3 Doktrína AEROAFFAIRES
AEROAFFAIRES uplatňuje pragmatický a merateľný prístup k environmentálnemu správaniu.
Prioritou je skutočné zníženie emisií, a nie samotná kompenzácia. Táto politika je založená na optimalizovanom plánovaní letov, dôslednom riadení hmotnosti a vyváženosti, výbere trás s nízkou spotrebou paliva a používaní zmesí SAF vždy, keď to dostupnosť umožňuje.
Kompenzácia sa potom uskutočňuje transparentným a sledovateľným spôsobom s cieľom dosiahnuť zdokumentovanú uhlíkovú neutralitu pre každú misiu.
9. Špecifiká segmentu
9.1 Prevádzka vrtuľníkov
Prevádzka vrtuľníkov podlieha špecifickým obmedzeniam spojeným s výkonnosťou a miestnymi predpismi.
Sprostredkovateľ kontroluje kategóriu HEMS, keď je misia zdravotná, obmedzenia preletov a hluku, postupy FATO/TLOF na miestach pristátia a podmienky vetra a zaťaženia v pevnom bode.
Toto všetko sa riadi dodatkami k predpisom EASA Air OPS, ktoré sa vzťahujú na špecializovanú prevádzku.
Zdroj :
EASA – Pravidlá jednoduchého prístupu pre leteckú prevádzku
9.2 Skupinové lety a motivačné misie
Skupinové lety si vyžadujú starostlivé plánovanie.
Sprostredkovateľ musí zohľadniť koordinačné obmedzenia na preplnených letiskách, rozdelenie miest a batožiny, organizáciu palubných služieb a administratívne riadenie zoznamov API (predbežné informácie o cestujúcich) a zoznamov cestujúcich.
Počas období vysokého dopytu je stratégia využívania prevádzkových intervalov založená na zásadách WASG (Worldwide Airport Slot Guidelines), aby sa zaručila presnosť a prevádzková realizovateľnosť.
Zdroj :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, vydanie 4
9.3 Naliehavá nákladná a kritická doprava
Letecká preprava urgentného nákladu si vyžaduje úplné zvládnutie právneho a technického rámca.
Sprostredkovatelia informujú svojich zákazníkov o limitoch zodpovednosti stanovených v Montrealskom dohovore (MC99) a o všetkých výnimkách súvisiacich s povahou tovaru.
Koordinujú dodržiavanie predpisov o nebezpečnom tovare (IATA DGR), organizujú colné formality a zabezpečujú bezpečnosť nakládky a vykládky.
Každá zásielka podlieha kontrole dokladov a vyhláseniu o hodnote, aby sa zaručilo poistné krytie prepravy.
Zdroj :
Zákon Benesch – Obmedzenia zodpovednosti v medzinárodnej leteckej doprave (aktualizácia 2024)
10. Ukazovatele kvality a riadenie
Prevádzková výkonnosťAEROAFFAIRES je založená na nepretržitom meraní kvality.
Každá misia podlieha podrobnému monitorovaniu po lete vrátane ukazovateľov presnosti pri odlete a prílete, preradenia lietadla a dodržiavania dokumentov.
V rámci systému riadenia bezpečnosti (SMS) sa analyzuje spätná väzba o bezpečnosti, nahlásené incidenty a nápravné opatrenia.
Spoločnosť tiež monitoruje podiel letov uskutočnených so systémom SAF, priemerné časy platieb prevádzkovateľov a mieru spokojnosti (NPS ) cestujúcich a asistentov riadenia.
Tieto údaje sa štvrťročne konsolidujú, aby slúžili ako podklad pre proces neustáleho zlepšovania a udržiavania vysokých štandardov, ktorými sa spoločnosť AEROAFFAIRES vyznačuje na medzinárodnom trhu leteckého sprostredkovania.
11. Kontrolné zoznamy pripravené na použitie
11.1 Hĺbková kontrola prevádzkovateľa
Pred potvrdením každého letu maklér skontroluje všetky prvky, ktoré potvrdzujú súlad leteckého prevádzkovateľa.
Osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC) musí byť platné: ide o prevádzkovú licenciu vydanú vnútroštátnym orgánom (vo Francúzsku DGAC), ktorý povoľuje verejnú osobnú dopravu.
V oblasti SPA (špecifické schválenia) sa uvádzajú druhy prevádzky, ktoré je prevádzkovateľ oprávnený vykonávať, ako napríklad lety v obmedzenom priestore (RVSM), presné priblíženia (PBN) alebo transoceánske lety (ETOPS).
Vyžaduje sa platné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou lietadla, ktoré sa vzťahuje na cestujúcich, tretie strany a náklad v súlade s Montrealským dohovorom.
Sprostredkovateľ potom kontroluje letovú spôsobilosť lietadla, t. j. jeho technickú zhodu, platnosť osvedčenia o údržbe (ARC) a dodržiavanie termínov údržby.
Posádka musí dodržiavať FTL (Flight Time Limitations), ktoré stanovujú maximálne limity služby a odpočinku.
Prevádzkovateľ musí byť uvedený v norme IS-BAO (International Standard for Business Aircraft Operations) a v ideálnom prípade musí mať audit Wyvern Wingman alebo zlatý/platinový rating ARGUS, ktorý potvrdzuje kvalitu jeho prevádzkového riadenia.
Nakoniec sa prekonzultuje história inšpekcií SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft), ktoré vykonali európske orgány, ak sú pre príslušné lietadlo alebo flotilu k dispozícii.
Zdroje :
EASA – osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC)
Wyvern – Bezpečnostné audity a program Wingman
IBAC – norma IS-BAO
11.2 Plán misií
Trasový list konsoliduje všetky kroky potrebné na úspešné vykonanie letu.
Sprostredkovateľ potvrdzuje letiskové sloty, t. j. časové intervaly povolené na pristátie a vzlet, a to tak, že v systémeEurocontrol overí, či nie sú prijaté opatrenia ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management), ktoré by mohli ovplyvniť prevádzku.
Odbavenie, t. j. pozemné služby (pomoc cestujúcim, nakladanie, palivo, parkovanie, koordinácia FBO), sa potvrdzuje pre všetky medzipristátia.
V prípade letov mimo EÚ získava sprostredkovateľ povolenia na prelet a pristátie od príslušných tretích krajín.
Následne sa pripravia údaje API (predbežné informácie o cestujúcich) a PNR (záznam o cestujúcom), aby sa požadované informácie o cestujúcich mohli odovzdať úradom.
Stravovanie sa plánuje v súlade s prípadnými stravovacími obmedzeniami. Pozemné transfery sa rezervujú v koordinácii s príletovým FBO.
Systematicky sa vypracúva náhradný plán, ktorý v prípade nepredvídaných technických alebo meteorologických okolností zabezpečí náhradné letisko alebo lietadlo.
Nakoniec sa pred letom uskutoční bezpečnostná inštruktáž, aby sa cestujúcim pripomenuli núdzové postupy, pravidlá utajenia a pokyny.
Zdroje :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, vydanie 4
Eurocontrol – Portál sieťovej prevádzky
11.3 Cenová ponuka a zmluva so zákazníkom
Zmluvná cenová ponuka poskytnutá zákazníkovi formalizuje záväzok sprostredkovateľa.
Uvádza sa v nej potenciálny prevádzkovateľ, jeho regulačný štatút, orientačná registrácia a základné podmienky letu.
Limity zodpovednosti sú uvedené v súlade s Montrealským dohovorom (MC99), ktorý stanovuje stropy odškodnenia uplatniteľné v prípade meškania, straty batožiny alebo incidentu.
Podrobne sú uvedené pravidlá zrušenia a odloženia letu, ako aj podmienky používania paliva (vrátane možnosti čiastočného miešania SAF, udržateľného leteckého paliva).
Výslovne sú uvedené povinnosti týkajúce sa prepravy zvierat, krehkého vybavenia alebo nadrozmernej batožiny.
Zmluva obsahuje aj postup sprostredkovania a riadenia incidentov, akceptované platobné prostriedky, doložku AML (Anti-Money Laundering) týkajúcu sa zdroja finančných prostriedkov a odsek o ochrane osobných údajov (data privacy) v súlade so smernicou RGPD.
Zdroj :
IATA – Montrealský dohovor a práva cestujúcich
12. Odkazy a kľúčové zdroje v odvetví
Na overovanie, odbornú prípravu a monitorovanie
– EBAA, usmernenia pre uzatváranie zmlúv o charterových letoch, dokument vydaný spoločne s Air Charter Association.
– The Air Charter Association, Code of Practice, Broker Qualification training, prevencia nezákonnej činnosti.
– IBAC, IS-BAO a IS-BAH, bezpečnostné normy pre prevádzkovateľov a obsluhu.
– EASA, Air OPS 965 a Pravidlá jednoduchého prístupu, AOC, FTL ORO. EASA
– DGAC Francúzsko, definície verejnej osobnej dopravy a úloha orgánu. Francúzske ministerstvo pre ekologickú transformáciu
– IATA, Worldwide Airport Slot Guidelines edition 4 a zdroje o prevádzkových intervaloch. IATA
– Eurocontrol, Správca siete, sieťová prevádzka a príručky ATFCM. eurocontrol.int
– ICAO, CORSIA a revízia 2024 limitov MC99. ICAO
– Európska únia, ReFuelEU Aviation, rozhodnutia Rady EÚ o MC99, rámec API PNR. Mobilita a doprava
– NBAA, zdroje proti nelegálnosti a sprievodcovia charterovými letmi. NBAA
– Argus a Wyvern, registre a ratingové kritériá. Argus International
– Avinode Group, trh, pracovné postupy a platby Paynode. Avinode
– MiCA a TFR, kryptografický rámec v Európe a cestovné pravidlá, zdroje ESMA. esma.europa.eu
– Nariadenie 261 a reformy, zdroje EUR-Lex a spotrebiteľské siete. EUR-Lex
– ITIC, poistenie profesijnej zodpovednosti pre leteckých maklérov. ITIC
– Novinky v oblasti politiky SAF a európske dotácie, kontext 2025. Reuters
12. Oficiálne odkazy na sektor
Inštitúcia | Oblasť | Odkaz |
---|---|---|
EBAA | Európska obchodná letecká spoločnosť | ebaa.org |
Asociácia leteckých charterových spoločností | Kódex správania a výcvik | theaircharterassociation.aero |
IBAC | Normy IS-BAO / IS-BAH | ibac.org |
EASA | Letecké OPS a predpisy | easa.europa.eu |
DGAC Francúzsko | Certifikácia a dohľad | ecologie.gouv.fr |
Eurocontrol | Riadenie európskych sietí | eurocontrol.int |
IATA | Sloty a medzinárodná regulácia | iata.org |
ICAO | MC99, CORSIA | icao.int |
Avinode / Paynode | B2B trhovisko | avinodegroup.com |
Wyvern / ARGUS | Bezpečnostné audity | flywyvern.com |
ESMA / EÚ | MiCA a AML | esma.europa.eu |
13. Rozdiel v AEROAFFAIRES
- Prísny výklad právnych predpisov a noriem a politika nulovej tolerancie všetkého nezákonného.
- Modelovanie rizík pre každú úlohu, pričom prioritou je bezpečnosť, dodržiavanie predpisov a pohodlie.
- Dokladová vysledovateľnosť na uistenie právnych a nákupných oddelení.
- Pragmatická klimatická politika s konkrétnou arbitrážou o smerovaní, hmotnosti, dostupnosti SAF a serióznych kompenzáciách.
- Jediná kontaktná osoba pre každý súbor, zodpovedná za výsledok, bez prenášania záťaže na zákazníka.

Nos Certifications
AEROAFFAIRES sélectionne ses avions avec les standards les plus élevés de l’industrie aéronautique.
14. Praktické prílohy
14.1 Informácie, ktoré treba zahrnúť do cenovej ponuky
Prevádzkovateľ a AOC, poistné krytie, orientačná registrácia, letiská a sloty, prípadné podmienky WASG, limity MC99, batožina a zvieratá, storno podmienky, náhradný plán, podmienky paliva a možnosť SAF, platobné prostriedky a doložky AML KYC, v prípade potreby zmienky API PNR. IATA
14.2 Ukazovatele súladu, ktoré sa majú oznámiť zákazníkovi
Dodržiavanie AOC a SPA, dodržiavanie posádky FTL, stav IS-BAO IS-BAH, overenie slotu, stav ATFCM, správy o incidentoch, dodržiavanie lehôt na oznamovanie, archivované podporné dokumenty.
14.3 Ochranné opatrenia proti nezákonnosti
Vždy požadujte doklad AOC a presný rozsah prevádzky, odmietnite akékoľvek ustanovenie o rozdelení nákladov mimo rámca, skontrolujte zahraničné povolenia na prenájom a vhodnosť lietadla pre navrhované segmenty, každú kontrolu zdokumentujte.