Rozhovor s pilotom súkromného lietadla Citation 2 François-Valéry Vannimenusom.
Globálna prezentácia

- Ako dlho ste pilotom súkromného lietadla?
Približne 25 rokov, ale mám za sebou strakatú kariéru.
- Vždy ste chceli robiť túto prácu, alebo ako ste sa stali pilotom?
Áno, vždy som chcel lietať, už keď som bol dieťa. Mal som to šťastie, že som absolvoval prvý let; veľmi sa mi páčil a potvrdil som si túžbu stať sa svojím povolaním.
- Aký bol váš výcvik?
Vyškolil som sa v škole EPAG so sídlom v Merville (severné Francúzsko). Má dve časti: prvá je teoretická, na získanie preukazu ATPL, a druhá je praktická. Praktická časť má niekoľko stupňov vrátane kvalifikácie obchodného pilota a lietania podľa prístrojov. Celkovo trvá dva až tri roky.
Licencie som získal v roku 1997, ale v letectve som hneď nepracoval. Vykonával som rôzne práce v rôznych odvetviach, kým som sa k nemu o niekoľko rokov neskôr vrátil natrvalo.
- Môžete sa stať pilotom súkromného lietadla hneď, alebo musíte začať tým, že sa stanete pilotom komerčnej leteckej spoločnosti?
Sú to dve veľmi odlišné veci; môžete začať priamo so súkromným letectvom, pretože to som robil aj ja. Keď som začínal, bolo to pomalé obdobie a letecké spoločnosti neprijímali nových zamestnancov. Mal som možnosť lietať pre súkromnú osobu a jedna vec viedla k druhej, vytvoril som si sieť kontaktov a rozhodol som sa zostať v tejto oblasti, pričom dodnes nič neľutujem.
- Aký bol váš prvý let?
V letectve je veľa prvých letov. Ak to bol môj prvý firemný let, tak to bolo medzi Lille a Toussusom, myslím, že v roku 2002. Bol som sám, bolo to v čase, keď sa ešte dalo lietať na malých lietadlách na vlastnú päsť. Teraz v drvivej väčšine prípadov potrebujete dvoch ľudí, najmä na turbovrtuľových a turbovrtuľových lietadlách. Z osobného hľadiska sa veľa naučíte, keď ste sami, ale byť dvaja je v prípade problému oveľa bezpečnejšie.
- S akými typmi lietadiel môžete lietať?
Teoreticky všetky, prakticky len tie, na ktoré mám kvalifikáciu; pre mňa je to Citation 2 (Cessna). Na každý model, s ktorým chcete lietať, musíte absolvovať kvalifikáciu, ale v spoločnosti predpisy povoľujú maximálne tri kvalifikácie.
- Stále absolvujete výcvik?
Áno, výcvik prebieha nepretržite. Každých šesť mesiacov sa koná osvieženie určitých bodov predpisov a techniky ovládania lietadla. K dispozícii sú aj simulátory, na ktorých trénujeme kritické fázy letu. Nedávno som absolvoval školenie na používanie nových navigačných systémov (v štýle GPS).
Obchodné letectvo

- Ako sa mení práca pilota?
V kabíne je druhý pilot a pilot a rozdiel medzi nimi je otázkou služobného veku a zodpovednosti. Prvým dôstojníkom ste skôr ako kapitánom. Rozdiel je vidieť, pretože kapitánske pásky majú štyri pruhy (viditeľné na úrovni ramien), zatiaľ čo pásky druhého pilota majú tri.
- Aké sú hlavné rozdiely medzi komerčným a obchodným letectvom?
Obchodná letecká doprava je oveľa pravidelnejšia; piloti majú svoje rozvrhy na mesiac dopredu a často lietajú do rovnakých destinácií alebo majú rovnaké letové poriadky. Súkromné a obchodné letectvo sa mení každý deň a vopred neviete, ako dlho tam budete. Oboje má svoje výhody aj nevýhody, ale ja dávam prednosť obchodnému letectvu.
- Zaznamenali ste nejaké zmeny vo vašej zákazníckej základni?
Myslím, že nie, je to stále ten istý štýl ľudí, milí ľudia, veľa ľudí, ktorí sa chcú držať pri zemi. Inak to závisí od ročného obdobia, počas sviatkov je viac požiadaviek od rodín, čo nie je prípad biznis ľudí.
- Aké sú výhody a nevýhody práce pilota súkromného lietadla?
Páči sa mi, že sa to neopakuje. V menších štruktúrach je aj rodinný aspekt. Väčšinou poznáte napríklad svojho partnera. Je to tiež práca, pri ktorej si po niekoľkých rokoch dobre zarobíte. Čo sa týka nevýhod, povedal by som, že chýba plánovanie a neistota zamestnania.
- Môžete nám priblížiť bežný deň?
Typický deň vlastne neexistuje, môžete kedykoľvek odísť. Vo všeobecnosti však odchádzam z domu dve hodiny pred letom (s počítačovou taškou a/alebo kufrom) a zastavím sa v reštaurácii, aby som si vyzdvihol catering. Potom idem do kancelárie, kde si vytlačím a preštudujem dokumenty týkajúce sa letu (letový plán, predpoveď počasia, skontrolujem prípadné poruchy na lietadle atď.) Rozprávam sa s druhým pilotom a pripravujem lietadlo (napríklad aktualizujem mapy a kontrolujem palivové príplatky).
Cestujúci zvyčajne prichádzajú približne pätnásť minút pred odletom. Privítame ich; druhý pilot sa postará o ich uvedenie do prevádzky, zatiaľ čo ja im poskytnem bezpečnostnú inštruktáž a vysvetlím, ako bude let prebiehať. Ak cestujúci meškajú, odlet odložíme. Zvyčajne to nepredstavuje problém, s výnimkou niekoľkých letísk a určitých období (najmä keď štrajkujú riadiaci letovej prevádzky…), keď môžeme s cestujúcimi na palube čakať aj viac ako hodinu.
Let prebieha bez problémov: pravidelne kontrolujeme parametre lietadla, pýtame sa pax (skratka pre cestujúcich), či je všetko v poriadku, a niekedy sa rozprávame.
Po prílete do cieľovej destinácie sa po handlingových službách (t. j. službách na dráhe spojených s letiskovou asistenciou a údržbou lietadla) otvoria dvere a cestujúci môžu vystúpiť. Potom lietadlo upratujeme, čistíme a dopĺňame palivo. Nakoniec buď počkáme na letisku na návrat cestujúcich, ak ide o spiatočný let v ten istý deň, alebo ideme do hotela a navštívime mesto, alebo sa vrátime prázdni. Vo všeobecnosti príprava lietadla na ďalší let trvá hodinu.
- Čo vás na vašej práci najviac baví?
Cestovanie. Byť pri riadení lietadla a lietať. Rád sa tiež stretávam s ľuďmi a navštevujem rôzne mestá.
- Aké zručnosti potrebujete, aby ste boli dobrým pilotom?
Povedal by som, že byť poriadkumilovný, ľahko sa orientovať v priestore, byť otvorený a počúvať ostatných.

Osobné otázky
- Je pre vás ťažké zosúladiť pracovný a osobný život?
Áno, je to veľmi ťažké. Potrebujete veľmi chápavého partnera. Niekedy musíte odísť na niekoľko dní, odísť skoro ráno alebo neskoro večer. Ale dá sa to zvládnuť.
- Aký bol váš najlepší zážitok? Ktorý let na vás urobil najväčší dojem?
Obrovské množstvo letov. Každý let je iný a je zložité si vybrať.
- Aký bol váš najhorší zážitok?
Najhorším zážitkom bola námraza počas letu počas pilotného výcviku. Na lietadle sa nahromadil ľad, ktorý sa stal ťažším, čo malo za následok stratu výkonu. Ľad bol aj na vrtuľiach a to bolo nebezpečné.
- Aké sú vaše obľúbené a najmenej obľúbené pristávacie dráhy?
V Maroku je pristávacia dráha Errachidia, na ktorú prilietate preletom ponad horský masív, potom preletíte ponad vodnú rezerváciu, aby ste nakoniec pristáli na dráhe obklopenej púšťou. Nádherný pohľad. Veľmi krásne sú aj pristátia na dráhach v Sione a Innsbrucku, kde prilietate uprostred mrakov medzi horami. Existuje mnoho ďalších, ktoré vám poskytnú vzrušenie, napríklad Alesund s cieľom pozdĺž nórskych fjordov.
Vôbec sa mi nepáči pristávanie na letisku Sabadell v Španielsku. Je to krátka dráha a pri štarte si držíte palce, aby vám nezlyhal motor, pretože všade naokolo sú domy.
- Rozprávate sa veľa s cestujúcimi?
Veľmi nie. Záleží na tom, čo sú zač; niektorí sa radšej rozprávajú medzi sebou a my ich väčšinou nechávame na pokoji. Iní prichádzajú a rozprávajú sa s nami, pretože sa zaujímajú o letectvo.
- Aké je vaše obľúbené lietadlo?
Nemám konkrétne obľúbené, pretože som, žiaľ, nevyskúšal všetky. Momentálne lietam na Citation 2 a páči sa mi.
Budúcnosť
- Čo sa zmenilo v obchodnom letectve, odkedy ste sa stali pilotom, a aké zmeny podľa vás nastanú v budúcnosti?
V kokpite sa všetko mení veľmi rýchlo, s inváziou obrazoviek a automatizácie. Základ profesie však zostáva rovnaký: bezpečne prepravovať cestujúcich z bodu A do bodu B. Pokiaľ ide o budúcnosť, neviem, ale papierovania a obmedzení je čoraz viac, a to je záťaž.
- Čo si myslíte o nových obchodných modeloch v súkromnom letectve (spoločné pilotovanie / lety na sedadlách)? Ako sa podľa vás bude v najbližších rokoch vyvíjať úloha leteckého sprostredkovateľa?
Nemyslím si, že je veľa ľudí, ktorí si chcú rezervovať súkromné lietadlo za dostatočne vysokú cenu, aby skončili s ľuďmi, ktorých nepoznajú, a nemohli si vybrať ich letový poriadok.
S týmto typom činnosti už boli spojené smrteľné nehody. Lietadlá nepodliehajú mnohým veľmi prísnym predpisom obchodného letectva, najmä pokiaľ ide o údržbu. Piloti sú tiež menej vyškolení.
Pokiaľ ide o úlohu makléra, neviem, ale nemyslím si, že v najbližších rokoch dôjde k mnohým zmenám. Zmeny budú určite súvisieť s novými technológiami, napríklad s väčším riadením prostredníctvom aplikácií.
- Aký vplyv mal na vás koronavírus?
Pre mňa osobne sa nič nezmenilo. Ostatní kolegovia absolvovali veľa repatriácií a lekárskych letov. Na niektoré letecké spoločnosti to nemalo žiadny vplyv; závisí to od požadovaných modelov lietadiel.
- Vyskúšali ste niekedy systém Autoland od spoločnosti Garmin, ktorý umožňuje lietadlám autonómne pristávať? Je k dispozícii vo vašom súkromnom lietadle?
Nie, netestoval som ho a nie je dostupný v mojom lietadle.
- Môžete dôverovať takýmto technologickým inováciám?
Áno, pretože to už robíme. Mnohé veci sú v lietadlách automatizované a väčšina letu sa vykonáva na autopilota.
- Myslíte si, že budúcnosť pilotov bude čoraz viac automatizovaná?
Žiaľ, áno, tomu sa nedá uniknúť. Automatizácia je skvelá, keď všetko ide dobre, ale ak nastane problém, potrebujete alternatívu.
- Aká je vaša vízia ekológie v letectve?
Existujú rôzne techniky motorizácie na zníženie spotreby paliva, dokonca aj elektrické, ale v súčasnosti im veľmi neverím. Bližšie sa k tomu radšej nebudem vyjadrovať.
- Na záver, máte nejakú radu alebo odkaz, ktorý by ste chceli odovzdať?
Poradil by som ľuďom, aby sa venovali obchodnému letectvu. A budúcim pilotom, aby sa vyzbrojili odvahou a nikdy sa nevzdávali.
