Vo svete letectva sú najznámejšie profesie spravidla tie najviditeľnejšie: posádky lietadiel, či už sú to piloti, kapitáni alebo letušky. Existuje však jedno povolanie, bez ktorého by žiadne lietadlo nemohlo pristáť ani vzlietnuť. Je to riadiaci letovej prevádzky, anjel strážny cestujúcich. Ako sa stať dispečerom letovej prevádzky? Aký výcvik potrebujete? Aký je plat? Zistite všetko, čo potrebujete vedieť o tom, ako sa stať riadiacim letovej prevádzky.
Čo je to riadiaci letovej prevádzky?
Riadiaci letovej prevádzky, ako už názov napovedá, kontroluje a riadi letovú prevádzku a všetky pohyby lietadiel na letisku zo svojej riadiacej veže. Ich úlohou ako garanta dobrého toku letovej prevádzky je :
- riadiť a monitorovať letové trasy lietadiel
- monitorovať vzdušný priestor, aby sa zabránilo kolíziám medzi lietadlami a vrtuľníkmi
- vydávať časové intervaly a povolenia na vzlet a pristátie
- poskytovať informácie o poveternostných podmienkach
- poskytuje navádzanie pomocou radaru.
Je spojovacím článkom medzi vzduchom a zemou a komunikuje s pilotom počas celého letu (od štartu až po pristátie). Ako skutočný riadiaci letovej prevádzky komunikuje s letovou posádkou prostredníctvom rádia. Riadiaci letovej prevádzky vydávajú letové povolenia pre oblasť, ktorú riadia.
Tento inžinier riadenia letovej prevádzky, ktorý je skutočným garantom bezpečnosti a plynulosti leteckej dopravy, nenecháva žiadny priestor na chybu. Musí mať dobrú toleranciu voči stresu. Každé ich rozhodnutie môže ohroziť životy stoviek cestujúcich. Pracujú s kolegom v letovej prevádzke, pretože veža je stále v prevádzke.
Existujú dva typy riadiacich letovej prevádzky: civilní a vojenskí.
Čo je potrebné na to, aby ste sa stali riadiacim letovej prevádzky?
Podmienky prijatia na výberovú skúšku na riadiaceho letovej prevádzky:
Aby ste sa mohli stať riadiacim letovej prevádzky v štátnej službe, musíte absolvovať prijímacie skúšky na INAC (ingénieur du contrôle de la navigation aérienne). Táto skúška sa vykonáva po dvojročnom bakalárskom štúdiu, a to buď prostredníctvom prípravnej triedy, BTS alebo L2.
Prijímacia skúška je veľmi výberová a každý rok je k dispozícii len približne sto miest. V roku konania výberového konania nesmiete mať viac ako 26 rokov a musíte mať dobré jazykové znalosti, najmä angličtiny. Skúšku je možné opakovať len trikrát.
Výcvik na riadiaceho letovej prevádzky :
Vstupný výcvik pre inžiniera riadenia letovej prevádzky (ICNA) trvá tri roky a prebieha v Toulouse na ENAC (École Nationale d’Aviation Civile).
Táto odborná príprava je teoretická aj praktická. Okrem teórie a praxe zahŕňa aj :
- 18-mesačnú stáž
- výcvik na získanie licencie súkromného pilota
- 8-týždňový pobyt v anglicky hovoriacej krajine
- pracovnú stáž v leteckej spoločnosti.
Študenti sú počas celej odbornej prípravy platení.
Kurz vedie k získaniu magisterského titulu v oblasti riadenia a kontroly letovej prevádzky (MCTA). Po absolvovaní kurzu ICNA sa študent pripojí k DGAC (Direction de l’Aviation Civile) a z riadiaceho strediska bude zabezpečovať plynulý tok dopravy na francúzskom nebi.
Koľko zarába riadiaci letovej prevádzky?
Plat civilného riadiaceho letovej prevádzky :
Celkový mesačný príjem riadiaceho letovej prevádzky na začiatku jeho kariéry je približne 4 916 EUR.
Plat riadiaceho letovej prevádzky v armáde :
Priemerný mesačný plat riadiaceho letovej prevádzky vo francúzskom letectve je :
- 1 329 EUR v čistom pre poddôstojníka
- 1 471 netto pre seržanta
- 1 763 po 10 rokoch služby
Ak sa riadiaci letovej prevádzky podieľajú na externých operáciách, ich plat sa násobí koeficientom 2,5. K tomuto základnému platu sa môžu pripočítať príplatky v závislosti od rodinnej situácie a miesta.
Ako sa môže kariéra riadiaceho letovej prevádzky vyvíjať?
Kariérny rozvoj v civilnom živote riadiaceho letovej prevádzky:
V rámci interného výberového konania môžu riadiaci letovej prevádzky pokračovať vo výskume, riadení alebo riadení služieb civilného letectva (v závislosti od dĺžky praxe).
Kariérny postup v armáde :
V armáde je kariérny postup založený na hodnosti. Každá hodnosť so sebou prináša rôzne povinnosti a odmeňovanie.
Letoví dispečeri sú dôležití pre plynulý tok leteckej dopravy. Vášniví, nároční a prísni riadiaci letovej prevádzky sú vyškolení ako skutoční anjeli strážcovia. Práve im vďačia cestujúci za svoju bezpečnosť a hladký priebeh svojej cesty.