Zatiaľ čo prevažná väčšina komerčných lietadiel je natretá vo farbách, ktoré odrážajú a reprezentujú spoločnosť, ktorá ich prevádzkuje, väčšina súkromných lietadiel je celá biela alebo má biely základ.
V skutočnosti nejde len o bielu farbu, ale o Matterhorn White , špecifický odtieň bielej farby, ktorý odkazuje na vrchol v Alpách. Táto farba je v leteckom svete veľmi obľúbená.
V začiatkoch komerčnej leteckej dopravy si letecké spoločnosti vyberali lietadlá v chrómovej alebo kovovej farbe. Lietadlá tejto farby sa však veľmi rýchlo zašpinili. Letecké spoločnosti museli tieto lietadlá veľmi pravidelne čistiť, aby sa vyhli zlému odrazu na svojich zákazníkoch. Z tohto dôvodu sa letecké spoločnosti rozhodli pre bielu farbu. Aké sú však dôvody tejto voľby?

-
Voľba pre bezpečnosť
O výbere farby rozhoduje priamo letecká spoločnosť. Z technických a finančných dôvodov si letecká spoločnosť spravidla vyberá bielu farbu Matterhorn. Prvým dôvodom je, že biela farba najlepšie odráža svetlo, takže lietadlo sa menej zahrieva. Čím tmavšia farba, tým viac tepla absorbuje a zahrieva lietadlo. Napríklad čierne lietadlo spotrebuje viac energie na chladenie, čo zvyšuje spotrebu paliva a náklady leteckej spoločnosti na let.
Navyše biele lietadlá sa dajú v noci vo vzduchu ľahko spozorovať: preto majú vojenské lietadlá tmavšie farby, napríklad sivú alebo zelenú.

Lietadlá sa z bezpečnostných dôvodov pravidelne kontrolujú a analyzujú. Biela farba lietadla uľahčuje viditeľnosť a odhalenie akýchkoľvek anomálií alebo poškodení , ako sú praskliny, preliačiny, poškodenia alebo olejové škvrny na lietadle, čím uľahčuje prácu personálu údržby na zemi. V skutočnosti by sivé alebo čierne lietadlo mohlo tieto konštrukčné chyby zamaskovať a sťažiť ich analýzu, čo by mohlo byť v niektorých prípadoch veľmi nebezpečné.
-
Biela farba ako reklamný prostriedok
Niektoré letecké spoločnosti alebo ich majitelia využívajú oblohu ako marketingový nástroj na propagáciu spoločnosti alebo produktu. Napríklad spoločnosť TUIfly je známa tým, že na svojich lietadlách zobrazuje farebné reklamné motívy odrážajúce značku Haribo.

Niektoré spoločnosti sa zameriavajú na detaily trupu lietadla, aby svoje lietadlo odlíšili od konkurencie a zvýšili jeho prestíž: výrobca lietadiel Honda napríklad používa pomerne jasné farby, ako je červená a žltá, aby odlíšil svoj Hondajet od iných ľahkých súkromných lietadiel.

-
Biela farba zvyšuje hodnotu prenájmu
Biele lietadlá sa predávajú lepšie ako farebné, pretože umožňujú novým majiteľom prispôsobiť si lietadlo podľa svojich predstáv bez toho, aby museli platiť napríklad za kompletné premaľovanie lietadla. V skutočnosti je biela farba jedným z kritérií, ktoré zohľadňujú kupujúci, ktorí chcú ušetriť náklady na údržbu. To isté platí aj pre lietadlá určené na prenájom: lietadlo natreté na bielo je nenápadnejšie, a preto je na prenájom obľúbenejšie ako lietadlo natreté úplne jasnými farbami. Navyše štúdie ukázali, že biela farba má pre cestujúcich tradičnú upokojujúcu vlastnosť.
-
Biela farba, ekonomické riešenie
Biela farba na rozdiel od farebnej menej rýchlo bledne. Lietadlá sú denne vystavené silnému vetru, snehu, zmenám teploty a dažďu. Tieto intenzívne atmosférické a meteorologické podmienky môžu poškodiť lak lietadla.
Preto je potrebné biele lietadlo prelakovať len každé štyri roky, na rozdiel od farebných lietadiel, ktoré je potrebné prelakovať v priemere každé dva roky. Navyše, na premaľovanie lietadla je potrebných v priemere sto litrov farby: rozpočet na premaľovanie celého lietadla sa v prípade dopravného lietadla považuje za 200 000 až 400 000 USD, čo pre majiteľov bielych lietadielpredstavuje pozoruhodnú úsporu, najmä ak si uvedomíme, že biela farba je najlacnejšou farbou na trhu.
Chcete si prenajať súkromné lietadlo? Naši odborníci na letectvo AEROAFFAIRES sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni pre váš súkromný let na telefónnom čísle+33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhajte a využite našu online ponuku na získanie odhadu ceny vášho súkromného letu.