NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Návrat civilných nadzvukových lietadiel: Boom XB-1 prekonáva zvukovú bariéru

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

28. januára 2025 americké nadzvukové demonštračné lietadlo XB-1 spoločnosti Boom Supersonic prekonalo zvukovú bariéru a dosiahlo rýchlosť Mach 1,122 (približne 1 210 km/h) vo výške 35 290 stôp (približne 10 750 m). Tento let predstavuje významný míľnik v civilnom letectve, prvý nezávislý civilný nadzvukový let od čias Concordu.

„Musel si byť trochu blázon“: Concorde, zašlá legenda nadzvukového letu. Úvod.

concorde

Concorde stelesnil leteckú revolúciu svojimi letmi s rýchlosťou Mach 2, vďaka ktorým bolo možné letieť z Londýna do Washingtonu len za 3 hodiny.

Tento výkon však mal svoju cenu: nadzvukový tresk, intenzívny výbuch zvuku, ktorý narúšal pokoj prelietavaných regiónov a spôsoboval nepríjemnosti a nepohodlie miestnemu obyvateľstvu. Tento problém s hlukom viedol k zákazu nadzvukových letov nad obývanými oblasťami, čo urýchlilo ukončenie programu Concorde v roku 2003.

V súčasnosti však túto krajinu mení významná inovácia. Americká spoločnosť Boom Supersonic dosiahla 28. januára 2025 výnimočný prielom so svojím prototypom XB-1, elegantne prezývaným „Baby Boom“. Niekoľkokrát prekonal zvukovú bariéru bez toho, aby vydával najmenší hluk počuteľný zo zeme. Ako to bolo možné?

XB-1 a inovácia „Boomless Cruise“

Na úplné pochopenie tohto prelomového objavu musíme najprv pochopiť pojem nadzvukový výbuch.
Predstavte si bazén: ak pomaly pohybujete rukou, voda okolo nej jemne tečie.
Ak však náhle zrýchlite, vytvoríte silnú vlnu. Princíp je rovnaký aj vo vzduchu: pri miernej rýchlosti lietadlo generuje zvukové vlny rozptýlené v kruhu okolo lietadla; nad rýchlosťou zvuku lietadlo tieto vlny, ktoré sa nemôžu plynule rozptýliť, dobehne a potom ich predbehne a tie potom vytvoria kužeľ na zadnej strane lietadla. To spôsobuje rázovú vlnu. Tlak vzduchu sa veľmi náhle zmení, čím vznikne charakteristický „výbuch“. Tento hluk pretrváva počas celej cesty lietadla, ak letí rýchlejšie ako rýchlosťou zvuku, a nielen vtedy, keď prekoná zvukovú bariéru.

murduson aeroaffaires

XB-1 sa tomuto javu vyhýba pomocou sofistikovanej metódy nazývanej „Machovo odrezanie“. Tým, že letí vo väčšej výške, kde je vzduch menej hustý a zvuk sa šíri inak, sa rázové vlny rozptýlia ľahšie, oveľa skôr, ako môžu dopadnúť na zem. Nejde teda len o konštrukciu tichých lietadiel, ale o lietadlá schopné lietať vo výškach, v ktorých sa ich prelet stáva nepostrehnuteľným pre tých, ktorí zostávajú na zemi.

Hoci niektoré vojenské lietadlá už túto technológiu využívajú, pre komerčné civilné letectvo je to absolútna novinka.

boomless cruise mach cutoff

Kľúčové údaje pre XB-1

  • Maximálna dosiahnutá rýchlosťMach: 1,18 (približne 1 240 km/h)
  • Maximálna výška: 36 500 stôp (približne 11 100 m)
  • Celkový počet letov: 13 (od marca 2024 do februára 2025)
  • Počet nadzvukových letov: 2
  • Dĺžka trupu: 21 metrov (68 stôp)
  • Rozpätie krídla: 5,2 metra
  • Motory: 3 motory GE J85-15
  • Materiály: uhlíkové kompozity

Testy a nadzvukové ticho

Druhý nadzvukový let XB-1 10. februára 2025 umožnil vykonať ďalšie testy vrátane aerodynamických meraní a vibračného správania pri vysokej rýchlosti (flutter). Vďaka inovatívnej technológii bezhlučnej plavby sa na zemi nezaznamenala žiadna hluková záťaž, čo dokazuje možnosť tichých nadzvukových komerčných letov.

xb 1 quote black scholl 1 768×960

„Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technológia komerčných nadzvukových letov je už pripravená. Malá skupina talentovaných a odhodlaných inžinierov dosiahla to, čo si kedysi vyžadovalo zásah vlády a miliardy dolárov. Naším ďalším krokom je prispôsobiť osvedčenú technológiu XB-1 nadzvukovému lietadlu Overture. Naším konečným cieľom je sprístupniť výhody nadzvukového letu všetkým

Blake Scholl, generálny riaditeľ spoločnosti Boom Supersonic

Vyvíjajúci sa regulačný rámec

Americký prezident Donald Trump podpísal 6. júna 2025 nariadenie, v ktorom nariadil Federálnemu leteckému úradu (FAA ), aby do 180 dní zrušil zákaz nadzvukových letov nad pevninou za predpokladu, že nevytvárajú na zemi počuteľný rachot. Príkaz nadväzuje na zavedenie zákona o modernizácii nadzvukového letectva v máji 2025, ktorý podporila dvojstranná skupina amerických zákonodarcov a ktorého cieľom je uľahčiť inovácie a potvrdiť vedúce postavenie USA v civilnom letectve budúcnosti.

President Donald Trump signing

Overture, komerčný nástupca XB-1

Demonštrátor XB-1 pripravuje pôdu pre príchod nadzvukového komerčného lietadla Overture. Overture, ktorého uvedenie do prevádzky je naplánované na roky 2029 – 2030, bude schopné prepravovať 64 až 80 cestujúcich rýchlosťou Mach 1,7 (približne 2 220 km/h) s doletom takmer 7 870 km.

Spoločnosť Boom Supersonic, povzbudená technickým úspechom lietadla XB-1, chce od roku 2029 uviesť na trh svoje vlajkové lietadloOverture. Toto sofistikované lietadlo bude schopné pojať 64 až 80 cestujúcich a bude letieť rýchlosťou Mach 1,7 (približne 2 220 km/h, čo je takmer dvakrát viac ako súčasné komerčné lietadlá). S doletom takmer 7 870 km by sa cesty, ako napríklad Londýn – Dubaj, mohli uskutočniť len za 4 hodiny.

Táto výnimočná letecká inovácia je prirodzene určená pre náročnú klientelu, ktorá si potrpí na diskrétny luxus a optimálnu účinnosť. Letenky sa budú ponúkať za vyššiu cenu ako bežné lietadlá a sú určené predovšetkým pre obchodných cestujúcich a súkromné osoby, ktoré uprednostňujú rýchlosť, pohodlie a exkluzivitu.

Overture bude poháňané vlastnými motormi Symphony, ktoré vyvinula spoločnosť Boom Supersonic v Severnej Karolíne, a bude môcť lietať výlučne na udržateľné letecké palivo (SAF).

IMG 8607

Praktické dôsledky pre podniky

Návrat nadzvukovej dopravy sľubuje, že zásadne zmení medzinárodné obchodné cesty:

  • Výrazná úspora času: let z Paríža do Tokia by sa mohol skrátiť na 6 hodín.
  • Prémiové umiestnenie: ceny leteniek sú porovnateľné so zvýšenou biznis triedou.
  • Udržateľný záväzok: Lety využívajúce až 100 % udržateľných palív s integrovanou kompenzáciou emisií oxidu uhličitého.

Spoločnosti budú môcť optimalizovať časový manažment, zvýšiť produktivitu a posilniť svoj environmentálny záväzok.

Záver: Smerom k novej nadzvukovej ére?

Vďaka úspechu XB-1 sa spoločnosť Boom Supersonic stavia do pozície lídra v oživení civilných nadzvukových letov. Blízka budúcnosť sOverture by mohla priniesť revolúciu v obchodnom cestovaní a ponúknuť vedúcim pracovníkom hmatateľné a efektívne riešenie pre rýchle medzinárodné cestovanie.

Ďalšie etapy testov a certifikácie sa očakávajú v období do roku 2027, pred prvými komerčnými letmi, ktoré sa odhadujú približne na rok 2029.

Ste pripravení zažiť túto novú nadzvukovú éru?

Máte otázku? Kontaktujte náš tím

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Isabelle CLERC

CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC

Zakladateľ AEROAFFAIRES

Naši leteckí odborníci sú vám k dispozícii, aby vám pomohli v každom kroku vašej rezervácie.

  • Aké sú konštrukčné vlastnosti XB-1 a Overture, ktoré umožňujú nadzvukový let bez sonického tresku?

    Na rozdiel od takzvaných „low-boom“ lietadiel technológia Boomless Cruise nevyžaduje, aby lietadlo malo zložitý tvar. Namiesto toho sa spolieha na schopnosť prekonať zvukovú bariéru v dostatočne veľkej výške, aby sa nadzvukový tresk odrazil od zeme a nerušil ľudí.

    V lietadleOverture túto technológiu osobitne uľahčujú motory Symphony, ktoré ponúkajú transsonický výkon lepší ako bežné komerčné motory. Vďaka tomu môže Overture účinne prekonávať zvukovú bariéru vo výškach nad 30 000 stôp.

    Technológia Boomless Cruise navyše využíva pokročilého autopilota, ktorý kombinuje údaje o počasí v reálnom čase so špecifickými algoritmami a automaticky vyberá optimálnu rýchlosť, aby sa zabezpečilo, že na zemi nevznikne zvukový tresk.

  • Aký vplyv má technológia Boomless Cruise na energetickú účinnosť?

    Overture je navrhnutý tak, aby bol najúčinnejší pri vysokých podzvukových rýchlostiach (Mach 0,94) a nadzvukových cestovných rýchlostiach (Mach 1,7). Keď sa lietadlo približuje k rýchlosti zvuku, aerodynamický odpor sa mierne zvyšuje, čo má za následok mierne zvýšenie spotreby paliva pri nízkych nadzvukových rýchlostiach. Napriek tejto miernej aerodynamickej nevýhode si Overture zachováva dostatočný dolet na najdlhšie transkontinentálne lety, ako napríklad Vancouver – Miami.

  • Povoľujú súčasné predpisy lety bez bómu?

    V Spojených štátoch platný predpis FAA (14 CFR 91.817) zakazuje nadzvukové lety nad zemou bez ohľadu na prítomnosť alebo neprítomnosť počuteľného hukotu na zemi. Spoločnosť Boom Supersonic žiada o revíziu tohto predpisu s cieľom povoliť technológiu Boomless Cruise a vytvoriť certifikačný rámec pre budúce lietadlá s nízkym rázom. Aktualizácia týchto predpisov by podporila inovácie, posilnila vedúce postavenie USA v civilnom letectve a upevnila národnú bezpečnosť USA.

    Treba však poznamenať, že prvá verziaOverture nie je navrhnutá ako lietadlo s nízkym rázom a Boom Supersonic nepredpokladá okamžitú certifikáciu na neobmedzený nadzvukový let nad pevninou.

    V júni 2025 boli prijaté konkrétne politické opatrenia na zmenu týchto predpisov. Americký prezident Donald Trump podpísal prezidentský dekrét, v ktorom požiadal FAA, aby zrušil zákaz nadzvukových letov nad územím USA. Okrem toho bol v Senáte USA predložený zákon o modernizácii nadzvukového letectva, ktorý predložil senátor Ted Budd (R-NC) a v Snemovni reprezentantov kongresman Troy Nehls (R-TX). Tento návrh zákona vyzýva FAA, aby prehodnotil súčasný zákaz civilných nadzvukových letov presahujúcich rýchlosť Mach 1 za predpokladu, že nadzvukový výbuch nedosiahne zem.