28. januára 2025 americké nadzvukové demonštračné lietadlo XB-1 spoločnosti Boom Supersonic prekonalo zvukovú bariéru a dosiahlo rýchlosť Mach 1,122 (približne 1 210 km/h) vo výške 35 290 stôp (približne 10 750 m). Tento let predstavuje významný míľnik v civilnom letectve, prvý nezávislý civilný nadzvukový let od čias Concordu.
„Musel si byť trochu blázon“: Concorde, zašlá legenda nadzvukového letu. Úvod.

Concorde stelesnil leteckú revolúciu svojimi letmi s rýchlosťou Mach 2, vďaka ktorým bolo možné letieť z Londýna do Washingtonu len za 3 hodiny.
Tento výkon však mal svoju cenu: nadzvukový tresk, intenzívny výbuch zvuku, ktorý narúšal pokoj prelietavaných regiónov a spôsoboval nepríjemnosti a nepohodlie miestnemu obyvateľstvu. Tento problém s hlukom viedol k zákazu nadzvukových letov nad obývanými oblasťami, čo urýchlilo ukončenie programu Concorde v roku 2003.
V súčasnosti však túto krajinu mení významná inovácia. Americká spoločnosť Boom Supersonic dosiahla 28. januára 2025 výnimočný prielom so svojím prototypom XB-1, elegantne prezývaným „Baby Boom“. Niekoľkokrát prekonal zvukovú bariéru bez toho, aby vydával najmenší hluk počuteľný zo zeme. Ako to bolo možné?
XB-1 a inovácia „Boomless Cruise“
Na úplné pochopenie tohto prelomového objavu musíme najprv pochopiť pojem nadzvukový výbuch.
Predstavte si bazén: ak pomaly pohybujete rukou, voda okolo nej jemne tečie.
Ak však náhle zrýchlite, vytvoríte silnú vlnu. Princíp je rovnaký aj vo vzduchu: pri miernej rýchlosti lietadlo generuje zvukové vlny rozptýlené v kruhu okolo lietadla; nad rýchlosťou zvuku lietadlo tieto vlny, ktoré sa nemôžu plynule rozptýliť, dobehne a potom ich predbehne a tie potom vytvoria kužeľ na zadnej strane lietadla. To spôsobuje rázovú vlnu. Tlak vzduchu sa veľmi náhle zmení, čím vznikne charakteristický „výbuch“. Tento hluk pretrváva počas celej cesty lietadla, ak letí rýchlejšie ako rýchlosťou zvuku, a nielen vtedy, keď prekoná zvukovú bariéru.

XB-1 sa tomuto javu vyhýba pomocou sofistikovanej metódy nazývanej „Machovo odrezanie“. Tým, že letí vo väčšej výške, kde je vzduch menej hustý a zvuk sa šíri inak, sa rázové vlny rozptýlia ľahšie, oveľa skôr, ako môžu dopadnúť na zem. Nejde teda len o konštrukciu tichých lietadiel, ale o lietadlá schopné lietať vo výškach, v ktorých sa ich prelet stáva nepostrehnuteľným pre tých, ktorí zostávajú na zemi.
Hoci niektoré vojenské lietadlá už túto technológiu využívajú, pre komerčné civilné letectvo je to absolútna novinka.

Kľúčové údaje pre XB-1
- Maximálna dosiahnutá rýchlosťMach: 1,18 (približne 1 240 km/h)
- Maximálna výška: 36 500 stôp (približne 11 100 m)
- Celkový počet letov: 13 (od marca 2024 do februára 2025)
- Počet nadzvukových letov: 2
- Dĺžka trupu: 21 metrov (68 stôp)
- Rozpätie krídla: 5,2 metra
- Motory: 3 motory GE J85-15
- Materiály: uhlíkové kompozity
Testy a nadzvukové ticho
Druhý nadzvukový let XB-1 10. februára 2025 umožnil vykonať ďalšie testy vrátane aerodynamických meraní a vibračného správania pri vysokej rýchlosti (flutter). Vďaka inovatívnej technológii bezhlučnej plavby sa na zemi nezaznamenala žiadna hluková záťaž, čo dokazuje možnosť tichých nadzvukových komerčných letov.

„Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technológia komerčných nadzvukových letov je už pripravená. Malá skupina talentovaných a odhodlaných inžinierov dosiahla to, čo si kedysi vyžadovalo zásah vlády a miliardy dolárov. Naším ďalším krokom je prispôsobiť osvedčenú technológiu XB-1 nadzvukovému lietadlu Overture. Naším konečným cieľom je sprístupniť výhody nadzvukového letu všetkým
– Blake Scholl, generálny riaditeľ spoločnosti Boom Supersonic
Vyvíjajúci sa regulačný rámec
Americký prezident Donald Trump podpísal 6. júna 2025 nariadenie, v ktorom nariadil Federálnemu leteckému úradu (FAA ), aby do 180 dní zrušil zákaz nadzvukových letov nad pevninou za predpokladu, že nevytvárajú na zemi počuteľný rachot. Príkaz nadväzuje na zavedenie zákona o modernizácii nadzvukového letectva v máji 2025, ktorý podporila dvojstranná skupina amerických zákonodarcov a ktorého cieľom je uľahčiť inovácie a potvrdiť vedúce postavenie USA v civilnom letectve budúcnosti.

Overture, komerčný nástupca XB-1
Demonštrátor XB-1 pripravuje pôdu pre príchod nadzvukového komerčného lietadla Overture. Overture, ktorého uvedenie do prevádzky je naplánované na roky 2029 – 2030, bude schopné prepravovať 64 až 80 cestujúcich rýchlosťou Mach 1,7 (približne 2 220 km/h) s doletom takmer 7 870 km.
Spoločnosť Boom Supersonic, povzbudená technickým úspechom lietadla XB-1, chce od roku 2029 uviesť na trh svoje vlajkové lietadloOverture. Toto sofistikované lietadlo bude schopné pojať 64 až 80 cestujúcich a bude letieť rýchlosťou Mach 1,7 (približne 2 220 km/h, čo je takmer dvakrát viac ako súčasné komerčné lietadlá). S doletom takmer 7 870 km by sa cesty, ako napríklad Londýn – Dubaj, mohli uskutočniť len za 4 hodiny.
Táto výnimočná letecká inovácia je prirodzene určená pre náročnú klientelu, ktorá si potrpí na diskrétny luxus a optimálnu účinnosť. Letenky sa budú ponúkať za vyššiu cenu ako bežné lietadlá a sú určené predovšetkým pre obchodných cestujúcich a súkromné osoby, ktoré uprednostňujú rýchlosť, pohodlie a exkluzivitu.
Overture bude poháňané vlastnými motormi Symphony, ktoré vyvinula spoločnosť Boom Supersonic v Severnej Karolíne, a bude môcť lietať výlučne na udržateľné letecké palivo (SAF).

Praktické dôsledky pre podniky
Návrat nadzvukovej dopravy sľubuje, že zásadne zmení medzinárodné obchodné cesty:
- Výrazná úspora času: let z Paríža do Tokia by sa mohol skrátiť na 6 hodín.
- Prémiové umiestnenie: ceny leteniek sú porovnateľné so zvýšenou biznis triedou.
- Udržateľný záväzok: Lety využívajúce až 100 % udržateľných palív s integrovanou kompenzáciou emisií oxidu uhličitého.
Spoločnosti budú môcť optimalizovať časový manažment, zvýšiť produktivitu a posilniť svoj environmentálny záväzok.



Záver: Smerom k novej nadzvukovej ére?
Vďaka úspechu XB-1 sa spoločnosť Boom Supersonic stavia do pozície lídra v oživení civilných nadzvukových letov. Blízka budúcnosť sOverture by mohla priniesť revolúciu v obchodnom cestovaní a ponúknuť vedúcim pracovníkom hmatateľné a efektívne riešenie pre rýchle medzinárodné cestovanie.
Ďalšie etapy testov a certifikácie sa očakávajú v období do roku 2027, pred prvými komerčnými letmi, ktoré sa odhadujú približne na rok 2029.
Ste pripravení zažiť túto novú nadzvukovú éru?
Máte otázku? Kontaktujte náš tím

Isabelle CLERC
CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Zakladateľ AEROAFFAIRES
Naši leteckí odborníci sú vám k dispozícii, aby vám pomohli v každom kroku vašej rezervácie.