Snívate o tom, že sa stanete pilotom leteckej spoločnosti? Alebo ste jednoducho zvedaví na rôzne cesty a možnosti, ktoré sú v tomto odbore k dispozícii?
Náš tím odborníkov na súkromné letectvo a leteckú dopravu vám poskytne svoje rady a porovnávaciu analýzu najlepších leteckých škôl vo Francúzsku.
Povolanie pilota: prísnosť, vášeň a odolnosť
Piloti, ktorí sú zodpovední za prepravu cestujúcich z bodu A do bodu B, sú tzv. palubní sprievodcovia. Ich úlohy sú prierezové a majú dlhú a zložitú trasu: prebiehajú pred letom, počas neho a aj po ňom.
Pred letom
Pred každým letom je potrebná inštruktáž, aby sa pochopili technické aspekty lietadla: rádiové zariadenia, komunikačné zariadenia, geolokácia, navigačné prístroje atď. Musí sa skontrolovať veľmi presný kontrolný zoznam a jeho úlohy sa rozdelia medzi pilotov. Vo všeobecnosti má jeden pilot na starosti “ predletovú kontrolu „, t. j. vonkajší vzhľad lietadla. Druhý pilot ide priamo do vnútra lietadla, aby ho nakonfiguroval a pripravil letový plán. Táto prípravná fáza je veľmi dôležitá a musí sa vykonávať starostlivo, najmä pri výpočte potrebného množstva paliva a pri štúdiu poveternostných podmienok.
Počas letu
Pilotako jediná osoba na palube musí byť dostatočne rozvážny, pohotový a chladnokrvný, aby dokázal riešiť rôzne nepredvídané situácie. Preto musí mať posádka lietadla okrem silného zmyslu pre zodpovednosť a analytických schopností aj výborný zdravotný stav a dobrú fyzickú a nervovú odolnosť. V tejto súvislosti vyvoláva veľa otázok to, či majú alebo nemajú zdravotné osvedčenie. Vyžaduje sa vyšetrenie PNT 1. triedy v stredisku leteckej zdravotnej služby. Počas tejto lekárskej prehliadky sa bude skúmať viacero faktorov:
- zrak
- sluch
- prítomnosť neurologických problémov
- problémy so srdcom atď.
V kokpite pilot pôsobí na viacerých úrovniach: ovláda všetky parametre, monitoruje palubné počítače a je v neustálom kontakte s riadením letovej prevádzky. Pilotovanie, ktoré je čoraz viac automatizované, zostáva zložitou disciplínou, ktorá si vyžaduje určité know-how a dobrú znalosť navigačných systémov. Ako osoba zodpovedná za posádku a cestujúcich potrebujú piloti dve ďalšie struny: zmysel pre predvídanie a dokonalú znalosť angličtiny.
Po lete
Poslanie pilota sa končí niekoľko hodín po pristátí. Musí podať správu o lete, inými slovami komunikovať a odovzdať svoje postrehy. Tie sa môžu týkať údržby lietadla: cieľom je zvýšiť bezpečnosť letovej prevádzky a predvídať prípadné incidenty pri budúcich letoch.
Kariérny postup pilota
Kariéra pilota ponúka veľa možností a príležitostí na postup v rôznych hodnostiach. Vo všeobecnosti sa začína ako letecký pilot na krátkych a stredných tratiach, neskôr na diaľkových letoch. Po približne desiatich rokoch praxe sa stanete kapitánom na krátkych a stredných tratiach a nakoniec kapitánom na diaľkových letoch. Stať sa kapitánom inštruktorom na určitom type lietadla je vrcholom kariéry pilota.
Pred dosiahnutím tejto fázy je samozrejme potrebné absolvovať niekoľko výcvikových kurzov a kvalifikácií. Pozrieme sa na to, čo zahŕňa štúdium, aby ste sa mohli stať pilotom leteckej spoločnosti alebo súkromným pilotom..
Letecký výcvik: ako sa stať pilotom?
Stať sa pilotom si vyžaduje dlhé učňovské obdobie a solídny pozemný výcvik. Či už sa vyberiete „kráľovskou“ štátnou cestou grandes écoles alebo paralelnými kurzami (platené kvalifikácie, armáda), naučiť sa lietať trvá dlho. Štúdium je obzvlášť výberové, každý rok sa na ENAC (Národnú školu civilného letectva ) prijíma približne tridsať uchádzačov.
K dispozícii je niekoľko štátnych kurzov na rôznych úrovniach:
- Postbac
- Bac+2 z vedeckého kurzu
- PPL (licencia súkromného pilota), CPL (licencia obchodného pilota) a teoretická ATPL (licencia dopravného pilota)
Rôznych diplomov, ktoré sa udeľujú po ukončení týchto štúdií, je veľa a predstavujú investíciu času a peňazí. Preto je dôležité vybrať si správny kurz, ktorý bude zodpovedať vašim cieľom a šanciam na úspech. Po absolvovaní týchto kurzov je hrubý mesačný plat začiatočníka približne 2 000 EUR. Táto suma sa však líši v závislosti od leteckej spoločnosti, typu lietadla, prekonávaných vzdialeností atď.
Reprezentatívna vzorka 6 francúzskych leteckých škôl: porovnanie
Tu je naša porovnávacia správa o 6 najlepších leteckých školách vo Francúzsku na základe nasledujúcich kritérií:
- poradie medzi najlepšími inžinierskymi školami vo Francúzsku
- ponuka teoretických kurzov (bakalárskych/magisterských) v oblasti letectva a aeronautiky
- vyučované programy praktického výcviku pilotov
- dostupné priestory a vybavenie
- náklady na rok štúdia
- dĺžka štúdia
ISAE-Supaéro
- poradie: 4
- počet programov: 14
- pilotný program: postgraduálny diplom v oblasti leteckého inžinierstva
- zariadenia: flotila deviatich lietadiel, platforma autonómnych systémov pre mikrodrony a roboty, letové simulátory a neuroergonomická platforma, veterné tunely, aerodynamický veterný tunel, skúšobná stolica pre turboventilátory, softvérom riadená rádiová miestnosť, pozemná stanica na sledovanie a prevádzku satelitov, stredisko riadenia a kontroly satelitov
- náklady na rok štúdia (francúzsky študent): 4 800 EUR
- trvanie kurzu: 24 mesiacov denná forma štúdia
ESTACA
- poradie: 8
- počet programov: 8
- pilotný program: letecký inžinier (master) a výcvik pilotov leteckých spoločností
- vybavenie: simulátory, výskumné laboratóriá, aerodynamické tunely
- náklady na rok štúdia (francúzsky študent): 7 990 EUR
- dĺžka štúdia: 12 mesiacov denná forma
École Centrale de Nantes
- poradie: 15
- počet programov: 2
- pilotný program: N/A
- zariadenia: veterné tunely, dynamické a statické testovacie centrum, rýchla výrobná platforma
- náklady na rok štúdia (francúzsky študent): 2 500 EUR
- dĺžka štúdia: 36 mesiacov denná forma
Institut Polytechnique des Sciences Avancées(IPSA)
- poradie: 36
- počet programov: 2
- pilotný program: letecký inžinier (magister)
- vybavenie: aerodynamické tunely, výskumné laboratóriá, inteligentné počítače
- náklady na rok štúdia (francúzsky študent): 5 500 EUR
- dĺžka štúdia: 36 mesiacov denná forma
École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)
- poradie: 53
- počet programov: 2
- pilotný program: letecká mechanika a energia (magisterský stupeň)
- vybavenie: výskumné laboratóriá
- náklady na rok štúdia (francúzsky študent): 7 300 EUR
- dĺžka štúdia: 24 mesiacov denná forma
ENAC
- poradie: 65
- počet programov: 12
- pilotný program: Diplom pilota leteckej dopravy (len pre absolventov alebo študentov prípravného cyklu)
- vybavenie: flotila 121 lietadiel, špeciálne letové simulátory, moderné simulátory riadenia letovej prevádzky, aerodynamická, elektronická, IT a jazyková infraštruktúra, štyri výskumné laboratóriá
- náklady na rok štúdia (francúzsky študent): 1 300 EUR
- dĺžka štúdia: 36 mesiacov denná forma
Nech si vyberiete akýkoľvek kurz, profesionálny pilot zostáva predovšetkým mužom alebo ženou s vášňou.
Naši odborníci na letectvo sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, na telefónnom čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhajte a využite našu online ponuku na získanie odhadu ceny vášho súkromného letu.