Čo je nadzvukové lietadlo? Vedeli ste, že nadzvukové lietadlo je také, ktoré dokáže letieť rýchlejšie ako je rýchlosť zvuku (Mach 1)? Poznáte históriu nadzvukových lietadiel? V tomto článku sa dozviete všetko, čo ste vždy chceli vedieť o nadzvukových lietadlách.
História nadzvukových lietadiel
Studená vojna pri vzniku nadzvukových lietadiel :
Studená vojna bola priaznivým obdobím pre technologický vývoj. Okrem vesmírnych pretekov medzi Spojenými štátmi a Sovietskym zväzom Sovieti súperili s ďalšími dvoma západnými armádami, Francúzskom a Veľkou Britániou.
Cieľom týchto šialených pretekov bolo zostrojiť civilné nadzvukové dopravné lietadlo (SST), vo Francúzsku známe ako Concorde.
Kľúčové dátumy v nadzvukovom letectve na celom svete :
V roku 1956 začali Francúzsko a Veľká Británia pracovať na projekte a v roku 1962 spojili svoje sily. Prvý Concorde vzlietol v roku 1969 a do komerčnej prevádzky bol uvedený o sedem rokov neskôr.
Prvé nadzvukové lietadlo vzlietlo v Rusku v roku 1968. Bol to Tupolev Tu-144.
Pokiaľ ide o Spojené štáty, v roku 1966 Federálny letecký úrad vybral stránku Boeing na stavbu amerického nadzvukového lietadla HSCT (High Speed Civil Transport). Prezident Nixon však projekt v roku 1971 zrušil, pretože bol príliš nákladný.
Úspechy a katastrofy Concordu :
Prečo bol Concorde jediným komerčným lietadlom?
V roku 1978 bolo lietadlo Tu-144 zrušené po dvoch vážnych nehodách. Odvtedy sa francúzsko-britský Concorde stal jediným komerčným lietadlom schopným preletieť Atlantik za tri hodiny rýchlosťou vyššou ako Mach 2. Concorde je technický úspech.
Katastrofy Concordu :
Napriek svojej sláve bol Concorde aj ekonomickou a ekologickou katastrofou.
Jeho dolet 4 000 míľ mu zabránil využívať potenciálne lukratívne trasy, ako napríklad Los Angeles – Tokio a Los Angeles – Sydney.
Výfukové plyny obsahujú aj oxidy dusíka, ktoré vážne poškodzujú ozónovú vrstvu.
Koľko stojí sedadlo na palube nadzvukového lietadla, ako je Concorde?
Podľa British Airways sú minimálne prevádzkové náklady 1814 USD na jedno sedadlo.
Spiatočná letenka z New Yorku do Londýna stojí 8 729 dolárov, zatiaľ čo letenka do ekonomickej triedy 747 stojí na tú istú cestu len 300 dolárov.
Dôvody, prečo boli nadzvukové lietadlá vyradené z prevádzky, a pokusy o ich oživenie:
Concorde, francúzsko-britské lietadlo, ktoré vstúpilo do prevádzky v roku 1976, bolo v roku 2003 odstavené z dôvodu nedostatočnej rentability a katastrofy v Gonesse.
Sovietsky Tupolev Tu-144, ktorý vstúpil do služby v roku 1975, bol vyradený z prevádzky v roku 1978 po iba 102 pravidelných letoch.
Pokiaľ ide o Concorde budúcnosti, Ouverture, do roku 2030by mal prepraviť 55 cestujúcich na vzdialenosť 8 000 km.
Nadzvukové lietadlo budúcnosti
Po skončení kariéry Concordu vo Francúzsku pred 17 rokmi už žiadne nadzvukové lietadlo nepreletelo planétu.
Odvtedy sa viaceré spoločnosti snažia oživiť tieto známe lietadlá tým, že sa pokúšajú odstrániť ich hlavný nedostatok: vysokú spotrebu paliva.
Tieto spoločnosti sú :
- Aerion, ktorého projekt bol zrušený v máji 2021 z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov.
- Boom Supersoinc , ktorá predstavila ďalší prototyp
- Spoločnosť Virgin Galactic už dlhé roky pracuje na vlastnom lietadle.
XB-1: jediná skutočná budúcnosť pre Concorde
Spoločnosť Boom Supersonic oznámila uvedenie lietadla XB-1 na trh v stredu 7. októbra 2020.
Hoci prvé testy boli naplánované na rok 2021, súčasný generálny riaditeľ Blake Scholl priznáva meškanie, ale ubezpečuje, že všetky testy prebiehajú bez problémov.
Odhaduje sa, že lietadlo XB-1 bude schopné prepraviť 65 až 88 cestujúcich. A bude schopné letieť medzi Parížom a Montrealom za 3 hodiny a 45 minút. Do jeho uvedenia do prevádzky však pravdepodobne uplynie ešte 10 rokov.
Nadzvukové lietadlo má napriek svojej búrlivej minulosti budúcnosť. V najbližších rokoch by mohlo byť opäť v prevádzke.