NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Môže kopilotáž konkurovať obchodnej leteckej doprave?

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Za posledných 5 rokov sa model spolupráce stal nevyhnutnou realitou. V mnohých odvetviach sa objavili nové koncepcie zdieľania založené na „uberizácii“ alebo „blablacarizácii“. Rovnako ako zdieľanie áut sa rozvíja aj letecký priemysel! V posledných rokoch sa noví hráči pokúšajú o revolúciu v tomto sektore tým, že ponúkajú prevratné ponuky lacného spolujazdy súkromných lietadiel prostredníctvom aplikácií na spolujazdy. AEROAFFAIRES sa pozrel na to, ako tento nový model funguje a aké sú limity bezpečného cestovania.

Čo je co-piloting?

Koncept co-pilotingu je jednoduchý: neprofesionálny pilot naplánuje let ľahkým lietadlom a ponúkne svoje voľné miesta na vyhradenej platforme. Od roku 2015 túto službu spustilo niekoľko začínajúcich podnikov.

Aké predpisy sa vzťahujú na leteckú spoločnosť Blablacar v Európe?

V Európskej únii sa na používanie lietadiel ako služby zdieľanej jazdy vzťahuje výnimka. Článok 6 § 4a písm. a) nariadenia (EÚ) č. 965/2012 z 5. októbra 2012 povoľuje prevádzku „nekomplexných lietadiel s motorovým pohonom“ vo forme „letov so spoločnými nákladmi, ktoré vykonávajú súkromné osoby, za predpokladu, že priame náklady sú rozdelené medzi všetkých cestujúcich v lietadle vrátane pilota a že počet osôb znášajúcich priame náklady nepresahuje šesť osôb“.

Vo Francúzsku je spoločné pilotovanie povolené, keďže vo vyhláške z 31. júla 1981 o osvedčeniach, preukazoch a kvalifikáciách neprofesionálneho personálu civilného letectva (letecký personál lietadla) sa v článku 4.2.2 a) stanovuje, že „súkromný pilot sa môže podeliť o prevádzkové náklady letu so svojimi cestujúcimi“. Právo Európskej únie bolo transponované do francúzskeho práva dekrétom z 9. februára 2015.

Od roku 2016 DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) uvádza, že „organizátori činnosti spoločného pilota budú musieť získať osvedčenie leteckého dopravcu (AOC) a prevádzkovú licenciu“.

V auguste 2016 DGCA vydalo nové predpisy, ktorých cieľom bolo poskytnúť rámec pre činnosti spoločného pilotovania a obmedziť nezákonnú prepravu cestujúcich, aká sa týkala napríklad aféry futbalistu Sala.

Rozlišovali sa v ňom dve kategórie letov súkromnými lietadlami:

„okružné lety kratšie ako 30 minút medzi vzletom a pristátím, počas ktorých lietadlo neprekoná vzdialenosť viac ako 40 kilometrov od miesta odletu, vykonávané súkromným pilotom“ s licenciou a „bude sa vyžadovať najmenej 200 hodín letovej praxe po získaní pilotnej licencie a 25 hodín nedávnej letovej praxe za posledných 12 mesiacov“. Na túto kategóriu letov sa vzťahuje zákon o prvých letoch vykonávaných v rámci aeroklubov.

Navigačné lety, teda lety lietadla a jeho posádky z bodu A do bodu B, s prísnejšou legislatívou: „bude sa (…) vyžadovať, ak pilot nie je držiteľom licencie obchodného pilota, aby bol držiteľom prístrojovej alebo inštruktorskej kvalifikácie“

V roku 2017 sa súkromný pilot odvolal na Conseil d’Etat, ktorá zrušila pokyn vydaný DGAC 23. augusta 2016. Odvtedy je vo Francúzsku povolené druhé pilotovanie bez akýchkoľvek obmedzení okrem tých, ktoré stanovuje európske právo.

Spočiatku bola kopilotáž povolená a praktizovala sa od počiatkov turistického letectva. Podľa Európskej komisie je súkromný pilot s licenciou PPL (Private Pilot Licence) oprávnený vziať na palubu svojho lietadla cestujúcich, ak sa podieľa na nákladoch letu so všetkými osobami na palube. Akonáhle sa cestujúci nepodieľa na nákladoch, považuje sa to za nezákonnú komerčnú osobnú dopravu. Predpisy v tejto veľmi špecifickej súvislosti obmedzujú počet cestujúcich na 6 osôb. V skutočnosti sa toto pravidlo uplatňuje len vtedy, ak sú osoby na palube z osobnej siete pilota. Naopak, nové platformy pre spolupilotov spájajú ľudí, ktorí sa vopred nepoznajú. V istom zmysle sa hrajú na pravidlá, aby ich prinútili vyvíjať sa.

Generálne riaditeľstvo civilného letectva(Direction Générale de l’Aviation Civile– DGAC) sa po vyjadrení obáv z rozvoja platforiem kopilotovania nakoniec rozhodlo túto prax povoliť. Francúzska letecká federácia (Fédération Française Aéronautique –FFA) zasa vydala svoje stanovisko k tomuto modelu v januári 2020. Spoločné pilotovanie“ sa má nazývať “ rozšírené lietanie so spoločnými nákladmi “ a majú ho ponúkať len letecké kluby a platformy združené v FFA. Federácia ho schvaľuje, pretože uznáva jeho úlohu pri rozvoji turistického letectva a jeho demokratizácii. V skutočnosti podľa FFA v roku 2019 povolilo rozšírené lety so zdieľanými nákladmi 148 leteckých klubov v rozsahu 2 535 letových hodín s 3 647 prepravenými cestujúcimi. Do týchto aeroklubov sa vďaka spoločnému lietaniu dostalo približne 400 000 EUR.

FFA však stanovuje niekoľko ochranných opatrení. Každý aeroklub musí definovať vlastné kritériá pre rozšírené lety s rozdelením nákladov. Okrem toho musia predsedovia aeroklubov zaviesť presný výber pilotov oprávnených lietať v rámci rozšíreného systému zdieľania nákladov. Nakoniec, cena za nástup na tieto lety nesmie prekročiť celkové náklady na let; musí zostať v režime rozdelenia nákladov.

V súčasnosti sa spoločné pilotovanie rozvíja vo Francúzsku aj v Európe. Nie všetky tieto platformy sú však umiestnené v rovnakom segmente. Niektoré sa špecializujú na turistické lety. Piloti v podstate ponúkajú výlety s rovnakým miestom odletu a príletu s cieľom spoznať región zo vzduchu. Iné sa špecializujú na dopravu, pričom miesto príletu sa líši od miesta odletu. Práve tí druhí majú ambíciu konkurovať obchodnej a komerčnej leteckej doprave.

Podobne ako sprostredkovatelia, aj tieto platformy so spoločným pilotom budú využívať rôzne typy lietadiel: vrtuľníky, súkromné lietadlá atď.

Cirrus SR22 en finale à l'atterrissage
Foto: Cirrus Design

Spolupilotovanie vrtuľníkov

Možná je aj kopilotáž vrtuľníka. Spočiatku zákon ukladal určité bezpečnostné opatrenia, ktoré spôsobovali, že verejná preprava cestujúcich vrtuľníkom bola nedostupná. Napríklad na Tour de Paris boli povolené len dvojmotorové vrtuľníky. Keďže išlo o obývanú oblasť bez bezprostredných zberných oblastí, DGAC vysvetlil, že sa vyžadujú vrtuľníky vybavené dvoma „vysokovýkonnými“ motormi.

Od rozhodnutia Štátnej rady z 22. júna 2017 neexistujú pre túto disciplínu žiadne výnimky: prax kopilotovania sa vzťahuje aj na vrtuľníky. Teraz je možné užiť si výnimočný let s využitím platformy tretej strany, ktorá spája nezávislých pilotov a cestujúcich.

Vrtuľníky sú ideálne na krátke vzdialenosti a možno sa nimi dostať na ťažko dostupné miesta, ako je napríklad letisko Saint-Tropez La Môle.

Tu je zoznam misií, na ktoré sa prenájom vrtuľníka dokonale hodí:

Spoločné cestovanie obchodným lietadlom

Užite si prestížny let s komfortom súkromného lietadla za výhodnú cenu?

To je výzva, ktorú sa v posledných rokoch rozhodlo prijať viacero webových stránok so spolupilotmi. Najmä vo Francúzsku sa spolulietanie súkromným lietadlom diverzifikuje a množí: spolulietanie do Paríža, Lyonu, Rennes, Marseille, Bordeaux: o výber nie je núdza.

Vďaka hnutiu smerujúcemu k demokratizácii a rozšíreniu princípu „špičkovej“ leteckej dopravy sa spoločné lety súkromným lietadlom stávajú čoraz dostupnejšími.

Koľko stojí let s druhým pilotom?

V týchto pretekoch o „zľavnené“ ceny niektoré platformy zverejňujú oslnivé ceny, napríklad Paríž – Londýn za 297 EUR. Hoci sa môže zdať, že tieto ceny vzdorujú akejkoľvek konkurencii, cestujúci tieto lety nemôžu vopred predvídať.

V skutočnosti ide skôr o „príležitostné lety“ než o pravidelné lety, aby sa väčšinou vyhli prázdnym letom. Takže hoci je cestovanie kolaboratívnym súkromným lietadlom atraktívne kvôli cene, ponúka veľmi malú flexibilitu.

Spolupilotovanie: limity obchodnej leteckej dopravy

Blablacar letectva sa zdá byť ideálny pre business aviation. Pilotom umožňuje znížiť náklady a cestujúcim cestovať za veľmi výhodné ceny. Napriek tomu zostáva na hranici medzi súkromným letectvom a komerčnou dopravou. Vyvoláva najmä množstvo otázok týkajúcich sa bezpečnosti, poistenia a nekalej hospodárskej súťaže.


  • Neprofesionálni piloti


Rozšírené lety s rozdelením nákladov vykonávajú neprofesionálni súkromní piloti. Títo piloti sú kvalifikovaní na bezplatnú prepravu cestujúcich, ktorých poznajú, v rámci ľahkého leteckého letu. Nemajú však potrebnú kvalifikáciu a výcvik na to, aby mohli za poplatok prepravovať cestujúcich, ktorých nepoznajú. Preprava cudzincov za poplatok vyvíja na pilota tlak, pokiaľ ide o dodržiavanie letového poriadku, letových podmienok a riziko zrušenia letu v prípade zlého počasia. Druhí piloti musia spĺňať nižšie štandardy, pokiaľ ide o zručnosti, skúsenosti a zdravotnú spôsobilosť. To výrazne zvyšuje riziko incidentov počas letu.

Na druhej strane sa obchodná letecká doprava riadi pravidlami verejnej osobnej dopravy (TPP), kde sú podmienky oveľa prísnejšie. Vyžadujú sa minimálne dvaja piloti, ktorí musia mať všetky kvalifikácie požadované pre obchodnú osobnú dopravu. Títo piloti majú aj kvalifikáciu IFR (pravidlá lietania podľa prístrojov), ktorá im umožňuje lietať podľa prístrojov, najmä za zlých poveternostných podmienok. Naopak, väčšina neprofesionálnych pilotov nemá kvalifikáciu na lietanie podľa týchto pravidiel lietania.


  • Nevhodné ľahké lietadlá


Lietadlá používané v modeli kopilotovania sú často jednomotorové osobné lietadlá. Pilotuje ich jeden pilot, majú úzke kabíny a veľmi obmedzený dolet.
Pri obchodnom letectve platí jednoduché pravidlo: „dvaja piloti, dva motory“. Všetky lietadlá musia byť dvojmotorové (s výnimkou Pilatus PC-12 a TBM 850 od roku 2017), aby sa zabezpečilo, že v prípade poruchy bude k dispozícii jeden motor. Okrem toho letecké spoločnosti, ktoré prevádzkujú tieto súkromné lietadlá, majú osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC). Ide o základné schválenie, ktoré zaručuje vysokú úroveň údržby lietadiel a prísne monitorovanie kvalifikácie pilotov. Amatérski piloti ani letecké kluby však nemajú AOC, ktoré by im zaručovalo, že môžu prepravovať cestujúcich za najlepších možných podmienok.

Navyše ľahké lietadlá ponúkané na týchto platformách spolupráce sú pomerne pomalé, majú úzke kabíny, málo miest na sedenie a obmedzený dolet. Vôbec nie sú vhodné na obchodnú leteckú dopravu. Požiadavky na lety šité na mieru môžu splniť len súkromné lietadlá, ktoré sú za také uznané. Ich kabíny sú špeciálne navrhnuté na obchodné cesty a ich kapacita im umožňuje lietať v noci, za zlých poveternostných podmienok a vykonávať náročné priblíženia do odľahlých oblastí.


  • Chýbajúce poistenie


Pri spoločných letoch, ako je Blablacar, existuje značné poistné riziko. Týka sa to cestujúcich aj vlastníkov lietadiel.

V prípade bezplatnej prepravy (náklady rozdelené medzi cestujúcich a pilota) môže byť pilot zodpovedný len za preukázané zavinenie, pričom strop je 114 336 EUR na cestujúceho a „len neospravedlniteľné zavinenie zo strany dopravcu umožní upustiť od tohto stropu a poskytnúť plnú náhradu“.
V prípade letu, za ktorý sa platí cestovné, prevádzkovaného v podmienkach verejnej dopravy, môže vzniknúť zodpovednosť za predpokladané (a nepreukázané) zavinenie, pričom strop je 140 000 EUR na cestujúceho. Dopravca bude musieť preukázať, že nehodu nezavinil alebo že ju spôsobila tretia strana, aby sa vyhol plnému odškodneniu.
Cestujúci, ktorí absolvujú let ako druhý pilot, sú teda oveľa menej chránení, ako keby tak urobili v právnom rámci obchodnej leteckej dopravy.

Majitelia lietadiel, či už jednotlivé právnické osoby alebo letecké kluby, sa tiež vystavujú riziku tým, že ponúkajú svoje lietadlá na tento typ letu. V prípade nehody môže byť spochybnená ich zodpovednosť, najmä trestnoprávna zodpovednosť.

Napokon, spoločné pilotovanie je na hranici obchodného letectva. V prípade nehody je na súde, aby preklasifikoval let so spoločným lietaním na nezákonnú verejnú osobnú dopravu. Podľa článku L6236-6 francúzskeho dopravného zákonníka hrozí dopravcovi trest odňatia slobody až na 1 rok a pokuta 75 000 EUR.

Tento nedostatok poistného krytia pripomína nehodu futbalistu Emiliana Salu z januára 2019. Nikto z účastníkov transakcie nemal osvedčenie leteckého prevádzkovateľa. Lietadlo ani pilot nemali oprávnenie prepravovať cestujúcich na komerčných letoch a dnes je veľmi ťažké určiť zodpovednosť za túto tragickú nehodu.
Spoločnosti, ktoré pravidelne využívajú súkromné lietadlá na služobné cesty, si nemôžu dovoliť obrátiť sa na spolupilota. Poistné riziko je príliš veľké. Spoločnosti musia prepravovať svojich zamestnancov v čo najbezpečnejších podmienkach s plným poistným krytím, aby ochránili svojich zamestnancov a svoju povesť.


  • Riziko prepravy podvodného tovaru


Spolupráca v leteckej doprave nie je let, ktorý by bol v súlade s predpismi o verejnej doprave. Lietadlá sú preto oslobodené od colných kontrol a kontrol Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Tieto lety môžu umožniť diskrétnu prepravu drog bez vedomia pilota lietadla.
Právna zodpovednosť pilota môže byť zapojená, ako ukázal prípad „Air Cocaïne“, v ktorom boli dvaja profesionálni francúzski piloti zapletení do prepravy drog.

Jet privé sur le tarmac à Saint-Moritz avec des montagnes enneigées
Foto: Pixabay

Spolupilotovanie nespĺňa požiadavky obchodných cestujúcich

Co-piloting v lietadlách len málo vyhovuje potrebám spoločností a obchodných cestujúcich. Obchodní cestujúci potrebujú prispôsobené riešenia, ktoré dokonale zapadajú do politiky obchodných ciest ich spoločnosti.
Navyše ľahké lietadlá ponúkané na týchto platformách vôbec nie sú vhodné na prepravu obchodných alebo bohatých cestujúcich.
Napokon, riziko nehody je vyššie ako vo verejnej doprave a poistné krytie nie je dostatočné na ochranu spoločností a zamestnancov. Nehody, ku ktorým, žiaľ, pravidelne dochádza v turistickej leteckej doprave, pripomínajú, že pri služobných cestách je potrebné obrátiť sa na kompetentných a poistených profesionálov.

Spolucestovanie súkromným lietadlom môže byť nízkonákladovým riešením na krátke lety po regióne, ale nie na obchodné cesty. Najlepším spôsobom, ako lietať v úplnej bezpečnosti a za najlepších podmienok, je stále kontaktovať špecializovaného leteckého sprostredkovateľa, akým je napríklad spoločnosťAEROAFFAIRES. Snažíme sa vám nájsť najlepšie riešenia, ktoré budú spĺňať vaše požiadavky.

Príklady odhadovaných cien za prenájom súkromného lietadla:

– Paríž – Deauville pre 4 alebo menej cestujúcich od 4 200 EUR bez DPH
– Paríž – Arcachon pre 4 alebo menej cestujúcich, od 7 100 EUR bez DPH
– Paríž – Biarritz pre 4 alebo menej cestujúcich od 7 800 EUR bez dane

Požiadajte o cenovú ponuku teraz prostredníctvom nášho online formulára.
TímAEROAFFAIRES môžete kontaktovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni na telefónnom čísle +33 (0)1 44 09 91 82 alebo e-mailom na adrese info@aeroaffaires.com

fotografie: Pixabay: SnottyBoggins, Pixel2013, InsightPhotography