Dassault Aviation je francúzsky letecký výrobca. Tento priemyselný koncern vznikol v roku 1929. Založil ho Marcel Dassault. V rámci leteckého priemyslu sa špecializuje na leteckú dopravu a vyrába najmä vojenské lietadlá, ale aj súkromné tryskové lietadlá určené pre obchodné letectvo.
Povieme vám všetko o histórii a úspechoch tejto francúzskej spoločnosti: od jej prvých lietadiel po najnovší Falcon 10X.
Dassault Aviation dnes:
Niekoľko čísel:
Dnes má Dassault Aviation, s obratom 7,2 miliardy eur v roku 2021, 12 371 zamestnancov. 75 % z nich pracuje vo Francúzsku.
Letecký výrobca oznamuje 2 100 Falcon a 1 000 bojových lietadiel v prevádzke.
Spoločnosť sa umiestnila v rebríčku 2023 100 najviac sociálne zodpovedných spoločností. (zdroj: Inštitút Statista)
Výrobca Falcon s angažovanosťou:
Spoločnosť sa angažuje na viacerých úrovniach:
Klima a environmentálna angažovanosť: Dassault Aviation je súčasťou výboru pre ochranu životného prostredia OACI (Organizácia civilného letectva medzinárodného). V tomto rámci sa zaväzujú pracovať na dosiahnutí uhlíkovej neutrality do roku 2050. Letecký výrobca sa zaväzuje používať udržateľné palivá (SAF). Spoločnosť Dassault sa tiež zúčastňuje na výskumnom programe Clean Sky, aby našla alternatívy na zníženie spotreby paliva.
Spoločenská angažovanosť: výrobca lietadiel podporuje rovnosť príležitostí a rozmanitosť. Spoločnosť chce udržať svojich zamestnancov prostredníctvom atraktívneho a motivujúceho sociálneho modelu.
História Dassault Aviation
Dassault Aviation je divízia patriaca skupine Dassault (ako Dassault-Systémy alebo Immobilière Dassault, napríklad). Jeho zakladateľ, Marcel Dassault, sa narodil ako Marcel Ferdinand Bloch. Pre zaujímavosť, zmenil svoje priezvisko “Bloch” na “Dassault” v roku 1949. Toto meno bolo odvodené od kódu “chardasso”, ktorý používal jeho brat, generál počas odboja. Okrem toho, spoločnosť Dassault Aviation prijala tento názov až v roku 1990 (predtým sa nazývala AMD-BA).
Pôvod Dassault od roku 1918
1918: na konci prvej svetovej vojny, Marcel Dassault (ešte vtedy nazývaný Bloch) zakladá SEA: Spoločnosť leteckých štúdií. Vtedy uskutočnili doručenia 300 dvojmiestnych lietadiel (vojenské lietadlá) určených pre francúzske letectvo.
1930: dochádza k zmene tímu a spoločne vytvárajú novú radu lietadiel: bojové lietadlá pre armádu Francúzska:
poštové trojmotorové lietadlo
ťažký bombardér
lietadlo určené na prepravu, ktoré je štvormotorové,
jednomiestny stíhač
Všetky tieto lietadlá sa volajú MB, nasledované číslom podľa modelu.
1938: Predtým, ako sa dostal pod nárazy 2. svetovej vojny, Marcel Dassault zakladá novú továreň v Saint-Cloud v parížskom regióne. Táto továreň je dnes hlavným projektovým úradom priemyselnej skupiny. V tejto továrni vytvorí vrtule a motory.
Príbeh Dassault Aviation pokračuje po druhej svetovej vojne
1945: Tento rok znamená nové zriadenie a expanziu tovární Marcela Dassaulta. Jedna továreň v Boulogne bude premenovaná na “Boulogne Avions Marcel Bloch” a továreň v Talence (Nová Akvitánia) je pomenovaná rovnako. Nakoniec, jeho hlavná továreň v Saint-Cloud prijíma rovnakú nomenklatúru, čo je znak jednoty leteckej skupiny.
1947: Nové letecké výtvory prichádzajú na svet, vrátane rodiny Mystère-Étendard. Niektoré modely sa vyvážajú do Izraela a Indie. To sú prvé francúzske vývozy v oblasti letectva.
Je tiež v tomto období, že Mystère II, vytvorené leteckým výrobcom, sa stáva prvým lietadlom, ktoré prekonalo zvukovú bariéru. To vzbudilo záujem, pretože Spojené štáty (na základe dohody s NATO) objednali viac ako 220 lietadiel.
Medzi 1949 a 1952: nové továrne sa otvárajú najmä v Mérignac (Nová Akvitánia), ale aj vo Villaroche (Île-de-France).
1955 : Marcel Dassault považuje za dobré sústrediť všetky svoje podniky na tú v Saint-Cloud, ktorej manažérom bude Benno Claude Vallières.
1956: Rodina lietadiel Mirage sa postupne vytvára a zvyšuje svoje vývozy. Tieto lietadlá sú skutočnými evolúciami v oblasti letectva a inžinierstva. Mirage III dosahuje nadzvukovú rýchlosť Mach 2.
Dassault Aviation vstupuje na trh obchodného letectva
1960: To je začiatok dodávok civilných lietadiel. Vznikajúce z technológií zavedených na vojenských lietadlách, Mystère-Falcon prichádza na trh. Je to prvé tryskové lietadlo s dvoma motormi od Dassault. Rýchlo si získa americký trh, pretože americké letecké spoločnosti ako “Pan Am” sa ponáhľajú objednať tieto stroje.
1971: Po získaní spoločnosti Bréguet Aviation rozširuje spoločnosť Dassault svoju činnosť na niekoľko programov vývoja vojenských lietadiel, ako sú:
lietadlá pre námornú hliadku
Alpha Jet (lietadlá Patrouille de France)
bojové lietadlá ako Mirage 2000, ktoré využíva skutočné špičkové technológie.
1974: V Spojených štátoch, v Little Rock v Arkansase, sa otvára továreň Dassault Falcon Jet. Táto továreň je úplne venovaná rodine obchodných tryskových lietadiel Falcon.
Nástupca spoločnosti
Apríl 1986: Marcel Dassault zomiera a zanecháva ako dediča Serge Dassault, svojho syna, ktorý sa stáva vedúcim jeho spoločnosti.
1987 – 1996: Počas desiatich rokov, čelí globálnemu poklesu leteckého priemyslu, spoločnosť Dassault sa bohužiaľ musí reorganizovať a znížiť počet zamestnancov. Počas týchto rokov muselo odísť takmer 60% zamestnancov.
1993 a 1995: respektíve sa uskutočnili prvé lety Falcon 2000 a Falcon 900EX.
1999: Dôležitý dátum, pretože Dassault Aviation, vtedy špecialista na vojenské letectvo, dosahuje obrat 68% v oblasti civilného letectva.
Príchod a využitie počítačov pri výrobe lietadiel Dassault
2000: Serge Dassault opúšťa svoju funkciu generálneho riaditeľa, Charles Edelstenne ho nahrádza.
2000 – 2015 : Technologický pokrok s príchodom informatiky umožňuje výrobcovi modelovať svoje makety priamo vo virtuálnom prostredí. To umožňuje súčasnú prácu tímov, a teda značné úspory času a zvýšenú produktivitu. V tomto období (v roku 2005) je prototyp Falcon 7X, trojmotorový, vyrobený a uvedený do prevádzky bez akýchkoľvek úprav.
2013: Eric Trappier sa stáva novým (a súčasným) generálnym riaditeľom Dassault Aviation.
2016: Dassault Falcon 8X vykonáva svoj prvý let na trhu obchodného letectva. Zároveň sa Rafale, stíhačka, vyváža a predáva na medzinárodnom trhu. Symbol leteckého boja. 36 Rafale bolo dodaných a ich pristátie sa uskutočnilo v Indii v tom roku.
2021: Falcon 6X vzlietol po prvýkrát (po zrušení projektu Falcon 5X). Tento rok je tiež poznačený impozantným obratom 3,1 miliardy eur, najmä vďaka mnohým objednávkam Rafale. V júni 2021, Dassault Aviation predstavuje Falcon 10X.
2025: Ako spoločnosť oznámila, v roku 2025 očakávame príchod Falcon 10X na trh.
Verejné vystúpenie Dassault Aviation
Francúzske lietadlá od Dassault majú dobrú povesť a už sa zúčastnili mnohých verejných vystúpení. Na slávnostných prehliadkach 14. júla sa v priebehu rokov objavili:
Dassault Mirage 2000
Dassault Falcon 50
Dassault Super-Etendard
Dassault Rafale.
Každoročne ich vidíme prechádzať od križovatky Champs Elysées až po námestie Concorde. (Počas niekoľkých rokov sa táto prehliadka mohla konať aj z námestia Invalides v Paríži na námestie Concorde, ako napríklad v rokoch 1913 alebo 1930).
Ako ste si teda všimli, letecká skupina Dassault pôsobí v rôznych oblastiach a priemysloch. Zahŕňa leteckú činnosť v civilnom a vojenskom sektore, ale aj v kozmonautike.
Kozmická činnosť Dassault Aviation
Francúzska spoločnosť spravuje činnosť v oblasti vytvárania vesmírnych vozidiel, ale aj pyrotechnických misií. 3 vesmírne vozidlá, ktoré boli vytvorené, majú rôzne ciele.
Predovšetkým chcú preskúmať možnosť dopravy, aby mohli vypustiť satelit na nízku orbitu. To, najmä prostredníctvom vzdušného vypustenia.
Ďalšie aspekty, ako aerodynamika a termodynamika, sú skúmané na už existujúcich raketoplánoch vo vesmíre.
V oblasti pyrotechnických aktivít je Dassault Aviation skutočným dodávateľom letectva. Vyrába množstvo náhradných dielov, ako aj systémy a zariadenia určené pre lietadlá. Okrem toho, po úspešných testovacích fázach, sú tieto realizácie využívané na satelitoch, napríklad. Ale sú tiež na nosičoch ako Vega alebo Ariane, a dokonca aj na nosičoch mimo Európy.
Vojenská letecká činnosť Dassault Aviation
Rafale, dvojmotorové bojové lietadlo
Zaviazaný pre národnú obranu so svojimi leteckými programami, letecký výrobca už dlho vyrába svoje emblematicstíhačky: Rafale Dassault.
Tento skvost vojenského letectva vykonal svoj prvý operačný let v roku 1986. Tento vojenský stroj je výnimočný a môže vykonávať viacero úloh súčasne, všetko počas jedného letu. Je schopný, napríklad, vykonávať obranné misie, zatiaľ čo vykonáva vzdušnú rozviedku, ale aj povrchové útoky. Piloti nemajú právo na chybu. To platí, keď vzlietajú z lietadlovej lode, ktorej dráha je veľmi krátka. Našťastie lietadlo má ejection seats.
Skutočná policajná sila vzduchu v prípade konfliktu, Rafale potvrdzuje svoju charakteristiku prežitia a neviditeľnosti za každých okolností. Okrem toho disponuje nástrojmi na sebaobranu a rozšírenou škálou zbraní, ktoré sú nevyhnutné v rizikových oblastiach. Je to elita francúzskej stíhačky.
Nakoniec sa výkony tohto vojenského lietadla prejavujú aj na nadzvukovej rýchlosti, ktorú Rafale dosahuje. S maximálnou rýchlosťou 2223 km/h, čo je Mach 1,8.
Dassault a jeho podpora vojenskej činnosti
Je to misia, ktorú letecký výrobca vykonáva v oblasti obrany. Skutočne, poskytuje pomoc v rôznych aspektoch, či už logistických alebo technických.
Ich sledovanie akcií sa vykonáva na približne 1000 vojenských lietadlách, ktoré pôsobia v rámci francúzskeho letectva, ale aj v zahraničí. Dassault sa zaväzuje podporovať zariadenia počas ich životnosti, ktorá je približne 40 rokov. Spoločnosť podporuje rôzne typy dodaných lietadiel, ako sú:
Rafale
Alpha Jets (lietadlá Patrouille de France)
rôzne modely z rodiny Mirage
Program Neuron
Francúzska spoločnosť spravuje od roku 2006 program Neuron (nEUROn).
Tento program je európsky program zameraný na vytvorenie vojenského lietadla, ktoré by neobsahovalo žiadneho pilota ani posádku. Jeho prvé ciele sú založené predovšetkým na inovačných a technologických výzvach.
V súčasnosti sa letecký výrobca snaží potvrdiť leteckú technológiu zavedenú na ovládanie a aktiváciu autonómneho vojenského lietadla bez osádky.
Viaceré ciele už boli dosiahnuté počas demonštračných letov. Medzi inými, lietadlo je schopné samostatne vykonávať hodnotenie hrozieb ako na zemi, tak aj vo vzduchu, ako aj lokalizáciu, atď.
Tento projekt sa vyvíja v priebehu času a snaží sa rozšíriť svoje technologické kompetencie, aby toto autonómne vojenské lietadlo bolo na čele inovácií.
Falcony s viacerými misiami
Nazývajú sa Falcony s viacerými misiami, pretože môžu byť vyžadované ako pre vojenské misie, tak aj pre civilné funkcie. Tieto lietadlá majú dlhý dolet.
V tejto kategórii nájdete:
Falcon-Marine
Falcon 2000MRA
Falcon 900MPA
Tieto lietadlá majú široké trupové konštrukcie. Možnosti pre rôzne úpravy, ako aj prispôsobenie sa všetkým typom misií sa tak robia optimálnejšie. Ch každý stroj sa prispôsobuje a plní rôzne misie, ako sú:
sledovanie
preprava vojenského materiálu
námorné zásahy
ťahanie
zdravotné evakuácie
Civilná letecká činnosť Dassault Aviation
Rodina Falcon
Keď počujete názov Falcon, určite sa stretávate s rodinou civilných lietadiel určených pre obchodné letectvo. Nie, nenájdete žiadne komerčné lietadlo od Dassault. Už viac ako päťdesiat rokov, táto výroba lietadiel pre obchodné účely spĺňa mnohé kritériá a ponúka široký sortiment v oblasti prepravy. Táto rodina obchodných tryskových lietadiel patrí medzi lídrov v oblasti doletu veľkých kabín.
Niekoľko kľúčových čísel Dassault Falcon:
Veľká rodina Falcon je zárukou kvality a bezpečnosti, ktorých povesť je na trhu letectva už známa. Tieto čísla to dokazujú:
2500: to je počet lietadiel Falcon v prevádzke dnes.
80: predstavuje počet krajín na svete, ktoré majú tryskové lietadlo Falcon.
16 miliónov: to sú nahromadené letové hodiny pre 2500 Falcon (pre informáciu, to predstavuje takmer 8 mesiacov nonstop letu na jedno lietadlo!)
Na údržbu všetkých týchto strojov nie je nič lepšie ako Falcon Dassault Service, jedno z najdôležitejších údržbových stredísk nachádzajúce sa v Paríži Le Bourget. Nič lepšie, ako sa vydať na salón Le Bourget, aby ste to videli na vlastné oči.
Spoločné znaky a výhody rôznych Falconov
Rodina Falcon má významnú výhodu, pretože využíva akvizície uskutočnené na vojenských lietadlách, ktoré Dassault vyrábal predtým.
Privátne tryskové lietadlá s vysokou úrovňou technologických inovácií
Skutočne, to predstavuje významný pokrok v oblasti technologických inovácií. Tieto evolúcie sú najvýraznejšie najmä na systémoch prítomných v kokpite, ale aj na aerodynamike obchodných lietadiel alebo na zlepšení kvality letu.
Letadlá Dassault Falcon emitujú menej CO²
Okrem toho, s cieľom znížiť emisie CO2, všetky obchodné tryskové lietadlá Falcon certifikujú, že spotrebujú v priemere o 30 až 50% menej ako ich konkurenti. Lietadlá Falcon Dassault sú teda jednými z najmenej znečisťujúcich lietadiel (s najnižšími emisiami CO2) na trhu obchodného letectva.
Privátne tryskové lietadlá Falcon majú rozpoznateľný dizajn a komfort
Okrem výkonu, je to aj estetika, funkčnosť a dizajn, v ktorých Falcon vyniká. V skutočnosti kabíny týchto súkromných lietadiel ponúkajú výrazný a pozoruhodný komfort.
Pozorujeme konštantnú adaptáciu Dassault Aviation na ponúkanie a obnovovanie svojich interiérov, aby vyhovovali najnáročnejším potrebám. To je, napríklad, prípad Falcon 8X, ktorého kabína bola prepracovaná a znovu vynájdená 5 rokov po jeho prvom uvedení do prevádzky.
Flotila obchodných lietadiel Falcon od Dassault Aviation
Pozývame vás, aby ste si na konci tohto článku prečítali viac informácií a technických detailov o rôznych lietadlách rodiny Falcon. Ale tu je už predstavenie flotily obchodných tryskových lietadiel Dassault.
Falcon 900LX:
V línii Falcon 900, tento model je certifikovaný v roku 2010. S vyššou autonómiou ako jeho predchodcovia, toto obchodné tryskové lietadlo môže spojiť Moskvu s New Yorkom, alebo Peking s Parížom.
Tento trojmotorový prepravuje 6 pasažierov v neporovnateľnom komforte kabíny.
Falcon 2000 (modely S a XLS):
Po získaní certifikácie v roku 2013, tieto lietadlá patria medzi líderov v kategórii “Super Midsize jets”.
Schopné pojať medzi 8 a 12 pasažiermi, tieto lietadlá vykonávajú bez medzizastávky lety, napríklad z Paríža do Marrákeša. Majú dolet približne 6000 až 7000 km.
Falcon 7X:
Uvedené do prevádzky v roku 2005, dnes je v prevádzke už viac ako 270 Falcon 7X. S doletom viac ako 11000 km, toto obchodné lietadlo prepravuje až 14 pasažierov na dlhé vzdialenosti.
Luxusné privátne tryskové lietadlo, spájajúce rýchlosť a komfort, všetko je premyslené tak, aby ste mali príjemnú cestu.
Falcon 8X:
Uvedené do prevádzky v roku 2016, tento model práve prešiel obnovou svojho interiéru. Dassault Aviation tak potvrdzuje svoj záujem prispôsobiť sa a čo najlepšie vyhovieť potrebám svojich klientov. Falcon 8X môže cestovať na dlhú vzdialenosť takmer 12000 km. Na vás je let z Paríža do Hongkongu bez medzizastávky.
Falcon 6X:
Posledné lietadlo rodiny Falcon prišlo na trh v roku 2021 a vykonalo svoj prvý let.
Na čele technológie, stalo sa neprekonateľnou referenciou v oblasti obchodného letectva. Ponúka pokročilé verzie, najmä v oblasti ovládania letu. Rovnako vám ponúka dlhú cestu v úplnom komforte s kapacitou 16 osôb.
Falcon 10X:
Tento model bol oznámený na príchod v roku 2025. Falcon 10X, to je prísľub mnohých nových úspechov. Najpriestrannejšia kabína v obchodnom letectve, alebo dolet takmer 14000 km, to je to, čo toto súkromné lietadlo dosiahne o niekoľko rokov.
Hlavné výzvy a hodnoty Dassault Falcon v obchodnom letectve
S takmer 17 000 súkromnými tryskami v prevádzke na svete dnes, je dôležité sa vedieť presadiť. A to je to, čo Dassault robí, presadzovaním hodnôt vlastných obchodnému letectvu.
Flexibilita: Cestujte, kde chcete, kedy chcete! Obchodné letectvo sa prispôsobuje všetkým typom situácií a obmedzení.
Úspora času: podľa štúdií, v priemere sa ušetrí 2h30 na ceste súkromným tryskáčom (v porovnaní s komerčnými linkami). Táto úspora času dosahuje niekedy až 5 hodín. V svete, kde je čas peniazmi, niet pochýb, že obchodné letectvo je riešením. Dassault kladie dôraz na to, aby tieto lietadlá boli prevádzkové v minimálnom čase.
Optimálne pracovné prostredie: prečo ponúkať kabíny ešte dizajnovejšie, tichšie a prepojené? Pretože sú niekedy skutočnými pracovnými miestami. Uskutočniť stretnutie v súkromnom tryskáči? Je to úplne možné. Optimalizácia času je spojená s optimalizáciou a komfortom pasažierov v kabíne. Preto Dassault Aviation aktualizuje interiéry svojich súkromných tryskáčov (ako pre nedávno obnovený Falcon 8X).
Nástroj produktivity: ako bolo uvedené vyššie, v obchodnom letectve je čas cenný. Vďaka všetkému, čo súkromné tryskové lietadlá ponúkajú z hľadiska technológie a komfortu, niet pochýb, že koncentrácia a výkon sú zaručené.
V AEROAFFAIRES robíme všetko pre to, aby sme vám vybrali súkromné tryskové lietadlá, ktoré vám vyhovujú. Ak si prajete rezervovať svoj súkromný let na palube súkromného lietadla Dassault Aviation, kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, alebo vyplňte náš online formulár. Naši leteckí odborníci vám radi odpovedia na vašu požiadavku.