„Dassault Aviation je francúzsky výrobca letectva. Tento priemyselný koncern vznikol v roku 1929. Založil ho Marcel Dassault. V rámci leteckého priemyslu sa špecializuje na leteckú dopravu a vyrába najmä vojenské lietadlá, ale aj súkromné tryskové lietadlá určené na obchodné letectvo.
Povieme vám všetko o histórii a úspechoch tejto francúzskej spoločnosti: od jej prvých lietadiel až po najnovší Falcon 10X.
Dassault Aviation, dnes:
Niekoľko čísel:
Dnes, Dassault Aviation, s obratom 7,2 miliardy eur v roku 2021, zamestnáva 12 371 pracovníkov. 75 % z nich pracuje vo Francúzsku.
Výrobca letectva oznamuje 2 100 Falcon a 1 000 bojových lietadiel v službe.
Spoločnosť sa umiestnila v rebríčku 2023 medzi 100 najviac sociálne zodpovednými spoločnosťami. (zdroj: Inštitút Statista)
Výrobca Falcon so záväzkom:
Spoločnosť sa angažuje na niekoľkých úrovniach:
- Klima a environmentálny záväzok: Dassault Aviation je súčasťou výboru pre ochranu životného prostredia OACI (Organizácia civilného letectva medzinárodného). V tejto súvislosti sa zaväzujú pracovať na dosiahnutí uhlíkovej neutrality do roku 2050. Výrobca letectva sa zaväzuje používať udržateľné palivá (SAF). Spoločnosť Dassault sa tiež zapája do výskumného programu Clean Sky, aby našla alternatívy na zníženie spotreby paliva.
- Spoločenský: výrobca lietadiel propaguje rovnosť príležitostí a rozmanitosť. Spoločnosť chce udržať svojich zamestnancov prostredníctvom atraktívneho a motivujúceho sociálneho modelu.
História Dassault Aviation
Dassault Aviation je odnož, ktorá patrí do skupiny Dassault (ako Dassault-Systèmes alebo Immobilière Dassault napríklad). Jeho zakladateľ, Marcel Dassault, sa pôvodne volal Marcel Ferdinand Bloch. Pre zaujímavosť, zmenil svoje priezvisko z “Bloch” na “Dassault” v roku 1949. Toto meno pochádzalo z kódu “chardasso,” ktorý používal jeho brat, generál počas odboja. Navyše, spoločnosť Dassault Aviation si tento názov osvojila až v roku 1990 (predtým sa volala AMD-BA).
PôvodDassault od roku 1918
- 1918 : na konci prvej svetovej vojny, Marcel Dassault (ešte vtedy nazývaný Bloch) zakladá SEA: Spoločnosť pre letecké štúdie. Vtedy robili dodaním 300 dvojmiestnych lietadiel (vojenské lietadlá) pre francúzske letectvo.
- 1930 : dochádza k zmene tímu a spoločne vytvárajú novú líniu lietadiel: bojové lietadlá pre francúzsku armádu.
- poštové trimotory
- ťažký bombardér
- lietadlo určené na transport, ktoré je štvormotorové,
- jednomiestny stíhač
Všetky tieto lietadlá sa volajú MB, za ktorými nasleduje číslo podľa modelu.
- 1938 : predtým, než sa ocitne pod nárazmi druhej svetovej vojny, Marcel Dassault zakladá novú továreň v Saint-Cloud v parížskom regióne. Táto továreň je dnes hlavným návrhárskym kanceláriou priemyselnej skupiny. V tejto továrni vytvorí vrtule, ako aj motory.
Príbeh Dassault Aviation pokračuje po druhej svetovej vojne
- 1945 : Tento rok znamená nové usporiadanie a expanziu tovární Marcela Dassaulta. Jedna továreň v Boulogne zmení názov na “Boulogne Avions Marcel Bloch” a továreň v Talence (Nová Akvitánia) sa nazýva rovnakým spôsobom. Nakoniec, jeho hlavná továreň v Saint-Cloud preberá rovnakú nomenklatúru, signál jednoty leteckej skupiny.
- 1947 : Nové letecké výtvory prichádzajú na svet, medzi ktorými je rodina Mystère-Étendard. Niektoré modely sa exportujú do Izraela a Indie. To sú prvé francúzske exporty v oblasti letectva.
Okrem toho, v tomto období Mystère II, vytvorené výrobcom lietadiel, sa stáva prvým lietadlom, ktoré prekoná zvukovú bariéru. To vzbudilo zvedavosť, pretože Spojené štáty (po dohode s NATO) vykonávajú objednávku na viac ako 220 lietadiel.
- Medzi 1949 a 1952 : nové továrne otvárajú, najmä v Mérignac (Nová Akvitánia), ale aj vo Villaroche (Île-de-France).
- 1955 : Marcel Dassault považuje za dobré sústrediť všetky svoje spoločnosti na tú v Saint-Cloud, ktorej manažérom bude Benno Claude Vallières.
- 1956 : Rodina lietadiel Mirage sa postupne uvádza do prevádzky a zvyšuje svoje exporty. Tieto lietadlá sú skutočnými pokrokmi v oblasti letectva a inžinierstva. Mirage III potom dosahuje nadzvukovú rýchlosť 2 Mach.
Dassault Aviation vstupuje na trh obchodného letectva
- 1960 : Toto je začiatok dodávok civilných lietadiel. Vznikajú z technológií implementovaných na vojenských lietadlách, Mystère-Falcon prichádza na trh. Je to prvé tryskové lietadlo dvojmotorové od Dassaulta. Rýchlo získa americký trh, pretože americké letecké spoločnosti ako “Pan Am” sa ponáhľajú objednať si tieto zariadenia.
- 1971 : Po nadobudnutí spoločnosti Bréguet Aviation spoločnosť Dassault rozširuje svoju činnosť na niekoľko vývojových programov vojenských lietadiel, ako sú:
- lietadlá pre námornú patrolu
- Alpha Jet (lietadlá Patrouille de France)
- bojové lietadlá ako Mirage 2000, ktoré zahŕňa skutočné technológie na vysokej úrovni.
- 1974 : To je v Spojených štátoch, v Little Rock v Arkansasu, kde sa otvára továreň Dassault Falcon Jet. Táto továreň je úplne venovaná rodine tryskových lietadiel Falcon.
Nástup spoločnosti
- Apríl 1986 : Marcel Dassault zomiera a zanecháva ako dediča Sergea Dassaulta, svojho syna, ktorý vtedy preberá vedenie svojej spoločnosti.
- 1987 – 1996 : Po dobu desiatich rokov, čelí celosvetovému poklesu leteckého sektora, spoločnosť Dassault sa žiaľ musí reštrukturalizovať a znižovať svoj personál. V týchto rokoch muselo opustiť spoločnosť takmer 60 % zamestnancov.
- 1993 a 1995 : respektíve to sú prvé lety Falcon 2000 a Falcon 900EX.
- 1999 : Dôležitý dátum, pretože Dassault Aviation, špecialista na vojenské letectvo, zaznamenáva obrat dosahujúci 68% v oblasti civilného letectva.
Príchod a využitie počítačov pri výrobe lietadiel Dassault
- 2000 : Serge Dassault opúšťa svoju pozíciu generálneho riaditeľa, Charles Edelstenne ho nasleduje.
- 2000 – 2015 : Technologický pokrok s príchodom informatiky umožňuje výrobcovi modelovať ich makety priamo virtuálne. To umožňuje súbežnú prácu tímov, a teda značný prínos času a zvýšenie produktivity. V tomto období (v roku 2005) sa prototyp Falcon 7X, tri-motorový, vyrába a stáva sa priamo prevádzkovým, bez potrebných zmien.
- 2013 : Eric Trappier sa stáva novým (a súčasným) generálnym riaditeľom Dassault Aviation.
- 2016 : Dassault Falcon 8X vykonáva svoj prvý let na trhu obchodného letectva. Zároveň, Rafale, bojové lietadlo, sa exportuje a predáva po celom svete. Symbol leteckého boja. 36 Rafalov bolo dodaných a ich pristátie sa uskutočnilo v Indii v tom istom roku.
- 2021 : Falcon 6X vzlietne po prvý raz (po zrušení projektu Falcon 5X). Tento rok je taktiež poznačený impozantným obratom 3,1 miliardy eur, ktorý bol dosiahnutý najmä množstvom dodávok Rafale. V júni 2021, Dassault Aviation predstavuje Falcon 10X.
- 2025 : Ako spoločnosť oznámila, v roku 2025 dúfame, že na trhu uvidíme príchod Falcon 10X.
Verejné vystúpenie Dassault Aviation
Francúzske lietadláDassault majú dobrú povesť a už sa zúčastnili na mnohých verejných výstupoch. Na oslavy 14. júla sa za tie roky už takisto objavili:
- Dassault Mirage 2000
- Dassault Falcon 50
- Dassault Super-Etendard
- Dassault Rafale.
Sledujú sa každoročne prechádzať medzi kruhovým objazdom Champs Elysées a námestím Concorde. (Po niekoľko rokov sa táto parádna akcia mohla konať z námestia Invalides v Paríži smerom k námestiu Concorde, ako napríklad v roku 1913 alebo 1930).
Môžete si teda všimnúť, že letecká skupina Dassault pôsobí v niekoľkých oblastiach a odvetviach. Zaplňuje nielen leteckú činnosť v civilnej a vojenskej sfére, ale aj v kozmonautike.
Kozmická aktivita Dassault Aviation
Francúzska spoločnosť spravuje zároveň činnosť v kreovaní vesmírnych vozidiel, ako aj misie pyrotechniky. Tieto 3 vesmírne vozidla, ktoré boli vytvorené, majú rôzne ciele.
Predovšetkým chcú študovať možnosť transportu s cieľom spustiť na nízku orbitu satelit. To vďaka vzdušným štartom.
Ďalšie aspekty, ako aerodynamika a termodynamika, sú skúmané na lodiach, ktoré sú už vo vesmíre.
Na úrovni pyrotechnickej činnosti je Dassault Aviation skutočným leteckým dodávateľom. Vyrába množstvo náhradných dielov, ako aj systémy a zariadenia určené pre letúne. Okrem toho, po ukončení testov sú tieto výrobky využívané napríklad na satelitoch. Ale sú aj na nosičoch ako Vega alebo Ariane, a dokonca aj na nosičoch mimo Európy.
Vojenská letecká činnosť Dassault Aviation
Rafale, dvojmotorové bojové lietadlo
Zaviazané pre národnú obranu s týmito leteckými programami, výrobca lietadiel už dlhú dobu stavia svoje symbolické stíhačky: Rafale Dassault.
Tento skvost vojenského letectva uskutočnil svoj prvý operačný let v roku 1986. Tento vojenský letún je výnimočný a môže vykonávať viacero úloh súčasne počas jedného letu. Môže vykonávať napríklad obranné operácie, rovnako aj leteckú rozviedku, ako aj útoky na zem. Piloti nemajú právo na chybu. To platí, keď vzlietajú z lietadlovej lode, ktorej dráha je veľmi malá. Našťastie lietadlo má ejection seats.
Skutočná policajná sila vzduchu v prípade konfliktu, Rafale zdôrazňuje svoju charakteristiku prežitia a utajenia v každom čase. Navyše, disponuje nástrojmi na samoobran a tiež obohateným výberom zbraní, ktoré sú nevyhnutné v rizikových oblastiach. Je to elita francúzskej stíhačky.
Nakoniec, výkon tohto vojenského lietadla sa prejavuje aj na nadzvukovej rýchlosti, ktorú Rafale dosahuje. S maximálnou rýchlosťou 2223 km/h, alebo Mach 1,8.
Dassault a jej podpora vojenskej činnosti
Je to úloha, ktorú letecký výrobca vykonáva v oblasti obrany. V skutočnosti pomáha na viacerých úrovniach, či už logisticky alebo technicky.
Ich sledovanie akcií sa vykonáva na priblžne 1000 vojenských lietadiel, ktoré pôsobia v rámci francúzskeho letectva, ale aj v zahraničí. Dassault sa zaväzuje zabezpečiť údržbu strojov počas ich životnosti, ktorá je viac či menej 40 rokov. Spoločnosť podporuje rôzne typy dodaných lietadiel, ako sú:
- Rafale
- Alpha Jets (lietadlá Patrouille de France)
- rozličné modely z rodiny Mirage
Program Neuron
Francúzska spoločnosť spravuje od roku 2006 program Neuron (nEUROn).
Tento program je európsky program zameraný na vytvorenie vojenského lietadla, ktoré by nemalo pilota ani posádku. Jeho prvé ciele sa zameriavajú predovšetkým na inovačné a technologické výzvy.
V tejto chvíli sa výrobca lietadiel snaží potvrdiť leteckú technológiu implementovanú na ovládanie a aktiváciu autonómneho vojenského lietadla bez osádky.
Viacero cieľov už bolo dosiahnutých počas demonstračných letov. Medzi inými, lietadlo je schopné nezávisle vyhodnotiť hrozby na zemi, ale aj vo vzduchu, ako aj rozpoznať, lokalizovať a podobne…
Tento projekt sa vyvíja v čase a snaží sa zvýšiť svoje technologické kompetencie, aby sa toto autonómne vojenské lietadlo stalo lídrom v inováciách.
Falcony s viacerými misiami
Nazývajú sa Falcony s viacerými misiami, pretože môžu byť mobilizované na vojenské misie, ale aj na civilné funkcie. Tieto lietadlá majú dlhý dolet.
V tejto kategórii nájdete:
- Falcony-Marine
- Falcon 2000MRA
- Falcon 900MPA
Tieto lietadlá majú široké trupové . Možnosti pre rôzne rozvrhnutia, ako aj prispôsobenie sa všetkým typom misií sú teda optimálnosťou. Clé lietadlo má svoje adaptácie a vykonáva rôzne misie, ako:
- sledovanie
- preprava vojenského materiálu
- námorné zásahy
- ťahanie
- záchranné evakuácie
Civilná letecká činnosť Dassault Aviation
Rodina Falcon
Keď počujete meno Falcon, istotne sa stretnete s rodinou civilných lietadiel určených na obchodné letectvo. Nie, u Dassaultu nenájdete žiadne línie. Už asi pol storočia, táto výroba lietadiel berie do úvahy mnohé kritériá a ponúka bohatý sortiment.”
Niekoľko kľúčových čísel Dassault Falcon:
Veľká rodina Falcon podpísala zároveň záruku kvality, bezpečnosti, na ktorú už nie je potrebné pripomínať na leteckom trhu. Tieto niektoré čísla to potvrdzujú:
- 2500 : toto je počet lietadiel Falcon v prevádzke dnes.
- 80 : predstavuje počet krajín na svete, ktoré vlastnia tryskové lietadlá Falcon.
- 16 miliónov : to je cestovné hodiny akumulované za 2500 Falcon (pre informáciu, to predstavuje takmer 8 mesiacov bez zastavenia na tryskovom lietadle!)
Na údržbu týchto strojov, niet lepšej možnosti ako Falcon Dassault Service, jeden z najdôležitejších údržbových centier nachádzajúcich sa v Paríži Le Bourget. Niet nad tým, že sa dostanete na salón pri Bourgete, aby ste to videli na vlastné oči.
Podobnosti a výhody rôznych Falconov
Rodina Falcon má výraznú výhodu, pretože má prospech z technológií zavedených na vojenských lietadlách, ktoré Dassault predtým vyrobil.
Privátne tryskáče s vysokou úrovňou technologických inovácií
Umožňuje to významný pokrok v oblasti technologických inovácií. Tieto pokroky sú významné najmä v systémoch v kokpite, ale tiež na úrovni aerodynamiky obchodných lietadiel alebo dokonca zlepšovania kvality letu.
Falcon Dassault emitujú menej CO²
Okrem toho, s cieľom znížiť emisie CO2, všetky tryskové lietadlá Falcon certifikujú priemerne spotrebovať o 30 až 50 % menej ako ich konkurenti. Falcon Dassault teda patrí medzi najmenej znečisťujúce lietadlá (s najnižšími emisiami CO2) na trhu obchodného letectva.
Privátne tryskové lietadlá Falcon majú rozpoznateľný dizajn a pohodlie
Okrem aspekty výkonu, je tiež estetika, funkčnost a dizajn, ktoré Falcon hrajú svoju úlohu. Odporúčame, že kabíny týchto súkromných lietadiel poskytujú významné a pozoruhodné pohodlie.
Pozorujeme konštantnú adaptáciu Dassault Aviation k ponuke a obnoveniu svojich interiérů, aby spĺňali najnáročnejšie potreby. Je to napríklad aj prípad Falconu 8X, ktorého kabína bola prepracovaná a reinventovaná 5 rokov po jeho prvom uvedení do prevádzky.
Flota obchodných lietadiel Falcon od Dassault Aviation
Pozývame vás objaviť na konci tohto článku viac informácií a technických detailov o rôznych lietadlách z rodiny Falcon. Ale tu je už prezentácia floty tryskových lietadiel Dassault.
Falcon 900LX :
V línii Falcon 900, toto je certifikované v roku 2010. S vyššou autonomiou ako jeho predchodcovia, toto obchodné tryskové lietadlo linkuje Moskvu s New Yorkom, a Paríž s Pekingom.
Tento tri-motor privádza 6 cestujúcich do nepopierateľného komfortu kabíny.
Falcon 2000 (modely S a XLS) :
Získali certifikáciu v roku 2013, tieto lietadlá sa radia medzi lídrov v kategórii “super stredné tryskové”.
Schopné privítať medzi 8 a 12 pasažierov, tieto lietadlá uvádzajú bez prestávky trajekty ako Paríž-Marrakech. Majú dolet okolo 6000 až 7000 km.
Falcon 7X :
Zavedené v roku 2005, momentálne máme viac než 270 Falcon 7X v prevádzke. S doletom viac než 11000 km, toto obchodné lietadlo vezie do 14 pasažierov na dlhé vzdialenosti.
Privátne tryskové lietadlo vysokej triedy, spájajúce rýchlosť a komfort, všetko je premyslené, aby ste mali príjemný let.
Falcon 8X :
Zavedené v roku 2016, toto lietadlo sa nedávno zmodernizovalo, pokiaľ ide o kabínu. Dassault Aviation tak potvrdzuje svoj záujem o prispôsobenie a čo najlepšie zodpovedanie potrebám svojich klientov. Falcon 8X môže cestovať na dlhú vzdialenosť takmer 12000 km. Na ceste do Paríža – Hongkong bez prestávky.
Kredit foto: Dassault Falcon
Falcon 6X :
Posledné lietadlo z rodiny Falcon dorazilo na trh v roku 2021 s jeho prvým letom.
Na vrchole technológie, stalo sa unikátnym odkazom v oblasti obchodného letectva. Ponúka pokročilé verzie, najmä pokiaľ ide o ovládanie letu. Rovnako ponúka dohľad na dlhé vzdialenosti v plnom komforte s kapacitou na palube na 16 osôb.
Kredit Foto: Dassault Aviation
Falcon 10X :
Toto bolo oznámené na príchod v roku 2025. Falcon 10X, to je prísľub množstva unikátnych výnimočností. Najpriestrannejšia kabína obchodného letectva alebo dolet takmer 14000 km, to je to, čo má toto súkromné lietadlo dosiahnuť za pár rokov.
Kredit Foto: Dassault Aviation
Hlavné výzvy a hodnoty Dassault Falcon v obchodnom letectve
S takmer 17 000 súkromnými tryskami v prevádzke po celom svete k dnešnému dňu, je dôležité sa dostatočne naznačiť. A, to, čo Dassault robí, je podporovať hodnoty vlastné obchodnému letu.
- Flexibilita : Cestovanie, kdekoľvek a kedykoľvek! Obchodné letectvo je prispôsobené všetkým typom situácií a obmedzení.
- Úspora času : podľa štúdií je priemerne 2,5 hodiny ušetrené na trase súkromným tryskáčom (v porovnaní s komerčnými letmi). Táto úspora času niekedy dosahuje aj 5 hodín. V svete, kde je čas peniaze, nie je pochýb, že obchodné letectvo je riešením. Dassault si kladie za cieľ, aby ich lietadlá boli prevádzkové minimalizovane.
- Optimálne pracovné prostredie : prečo ponúkať kabíny ešte dizajnérske, tichšie a pripojené? Pretože sú niekedy skutočnými pracoviskami. Uskutočniť stretnutie v súkromnom tryskáči? To je celkom možné. Optimalizácia času je spojená s optimalizáciou a komfortom pasažierov v kabíne. Preto Dassault Aviation obnovuje interiéry svojich súkromných tryskových lietadiel (ako pri nedávno obnovenom Falcon 8X).
- Nástroj produktivity : ako uvedené vyššie, v obchodnom letectve je čas cenný. Vďaka všetkému, čo súkromné tryskové lietadlá ponúkajú, pokiaľ ide o technológie a komfort, nie je pochýb, že sústredenie a výkon sú zaručené.
V AEROAFFAIRES robíme všetko pre to, aby sme vám vybrali vzdušné trysky, ktoré vám vyhovujú. Ak si chcete rezervovať svoj súkromný let na palube súkromného lietadla Dassault Aviation, kontaktujte nás na +33 (0) 1 44 09 91 82, alebo vyplňte náš online formulár. Naši leteckí odborníci vám radi odpovedia.„