NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Lietajúce taxíky: blížiaca sa budúcnosť biznis letectva?

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Lietajúce taxíky sú snom každého fanúšika sci-fi. Letecký dopravný prostriedok, ktorý nepotrebuje dráhu, ale vzlietne vertikálne. Akési auto s vrtuľou, ktoré lieta nad mestom, jeho mrakodrapmi a dopravnými zápchami. Pre mnohých je táto inovácia utopickým snom, nie niečím pre blízku budúcnosť.

A predsa, za informovaným pohľadom širokej verejnosti sa svet mestskej mobility pripravuje na zmenu. Začínajúce podniky a výrobcovia lietadiel sa predháňajú v tom, kto bude prvým lietajúcim taxíkom, a hľadajú ideálne partnerstvá. Veľké mestá podpisujú zmluvy a pripravujú infraštruktúru, ktorá bude slúžiť týmto novým strojom. Dátum a miesto už boli oznámené: olympijské hry v Paríži v roku 2024. Valérie Pécresse (prezidentka regiónu Île de France) to oznámila denníku Le Parisien. Región Île de France dúfa, že službu uvedie na trh do roku 2030.

Ako tieto lietajúce taxíky pomôžu obchodným cestujúcim? Kto sú výrobcovia týchto lietajúcich taxíkov? Aká je budúcnosť mestskej mobility?

Týmto otázkam sa budeme venovať vďaka informovanému pohľadu našich leteckých expertov na tieto futuristické stroje.

Služobné letectvo vás čoskoro dopraví priamo do vašej kancelárie

Vo všeobecnosti sú si vyvinuté stroje podobné v spôsobe lietania, pristávania a vzlietania. Cieľom týchto strojov je lietať v malých výškach (do 600 metrov). Lietajúci taxík by mal preto pripomínať veľký dron s elektrickým systémom vertikálneho vzletu a pristátia (eVTOL). Má centrálnu kabínu s počtom cestujúcich, ktorý sa v jednotlivých modeloch líši, a vrtule obklopujúce túto kabínu. Práve vďaka týmto vlastnostiam sa lietajúce taxíky môžu používať na lety v mestských oblastiach.

Čoskoro bude možné lietať do Le Bourget na palube dlho očakávaného najnovšieho Falconu 6X. Váš lietajúci taxík na vás bude čakať na letiskovej ploche. Potom vás bez straty jedinej minúty odvezie do obchodnej štvrte La Défense len za 10 minút.

Kto sú hráči vyvíjajúci lietajúce taxíky?

Každý výrobca používa pri vývoji vzdušného vozidla svoje vlastné tajomstvá. Inžinieri sa potom snažia optimalizovať lietadlo z hľadiska rýchlosti, doletu a počtu cestujúcich.

Spomedzi všetkých začínajúcich firiem nás zaujali tri. Nemecká spoločnosť Volocopter, čínska spoločnosť EHang a americká spoločnosť Joby Aviation

  • Volocopter

Volocopter je nemecká spoločnosť založená v roku 2007. Jej cieľom je vyvinúť VoloCity. Ide o letecké taxi vyvinuté v súlade s bezpečnostnými normami Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). VoloCity môže prepravovať dvoch cestujúcich a ich príručnú batožinu. tento taxík bude niesť vzduchom 18 rotorov, ktoré poháňa 9 lítium-iónových batérií. Lietadlo dosiahne rýchlosť 135 km/h. Spoločnosť Volocopter pracuje aj na infraštruktúre pre tieto lietajúce taxíky, Voloports.

taxi volant volocopter
Photo: Tom Ziora – Postproduction: Wagnerchic
  • EHang

V roku 2014 vznikla v Číne spoločnosť EHang, ktorá sa špecializuje na leteckú mestskú dopravu. Vytvorili dva rôzne modely vzdušného taxíka. Ehang 184 a Ehang 216, tieto dva lietajúce taxíky sú bezpilotné. Prvý model mal jedno sedadlo a bol poháňaný 8 rotormi. Druhý model je ambicióznejší, dvojmiestny, poháňaný 16 rotormi a batériami. Model 216 má nakoniec dosiahnuť rýchlosť 130 km/h a dolet 16 km. Spoločnosť EHang spolupracuje s rakúskym výrobcom FACC AG na výrobe lietadla podľa európskych noriem.

Taxi volant Ehang
EHang 216 – od spoločnosti EHang
  • Joby Aviation

Joby Aviation je americká spoločnosť založená v roku 2009. Od predchádzajúcich dvoch spoločností sa líši tým, že má ambicióznejší projekt. Jej cieľom je vytvoriť lietadlo s doletom 240 km a maximálnou rýchlosťou 320 km/h. Lietadlo spoločnosti Joby by mohlo pojať 4 cestujúcich. Americká spoločnosť sa tak odlišuje od svojich konkurentov tým, že sa zameriava na viac než len mestskú dopravu. Lietadlo je poháňané batériami.

Spoločnosť Joby tiež získala spoločnosť UberElevation, rozvíjajúcu sa dcérsku leteckú spoločnosť experta na VTC. Táto akvizícia im umožní vyvinúť platformu na jednoduchšie vzájomné kontaktovanie sa ľudí.

Taxi volant de Joby Aviation
Lietajúci taxík spoločnosti Joby Aviation

Okrem začínajúcich podnikov investujú do úplne nového sektora leteckej taxislužby aj veľké skupiny. Patrí medzi ne Airbus a spoločnosť Hyunadai, ktorá úzko spolupracuje so spoločnosťou Uber.

  • Airbus

Francúzsky výrobca lietadiel vyvíja letecké taxi podobné konceptom Volocopter a EHang. CityAirbus je lietajúci taxík s kabínou pre 4 cestujúcich. Jeho dolet by však bol len 15 minút pri rýchlosti 190 km/h.

Taxi volant de airbus
CityAirbus – De Airbus
  • Hyundai a Uber

Spoločnosti Hyundai a Uber pracujú na projekte lietajúceho taxíka. Na jednej strane so spoločnosťou Hyundai ako výrobcom. Na druhej strane so spoločnosťou Uber, ktorá je oboznámená s obrovskou logistikou spojenou so spotrebiteľmi. Ide o sľubné partnerstvo, v rámci ktorého chce Hyundai vytvoriť 4-miestne vozidlo so 100 % elektrickým pohonom schopné dosiahnuť rýchlosť až 289 km/h. Cieľom partnerstva je do roku 2023 priemyselne vyrobiť vozidlo s konštrukciou Skyport .

Uber volant
Hyundai prototyp lietadla taxislužby Uber

Cieľ: lietajúce taxíky v Paríži pre olympijské hry v roku 2024

Mesto Paríž dúfa, že sa mu podarí zviditeľniť olympijské hry v roku 2024 najmä vďaka lietajúcim taxíkom. Bola vyhlásená verejná súťaž, v rámci ktorej sa má spojiť tím spoločností v rôznych kategóriách. Výzva na predkladanie ponúk sa týkala týchto kategórií. Vozidlá, prevádzka, infraštruktúra, integrácia vzdušného priestoru a prijateľnosť. Ako vysvetľuje táto tlačová správa RATP. Tieto spoločnosti sa riadia novým sektorom vytvoreným pre túto príležitosť: sektorom „Mestská letecká mobilita“.

Cieľ je dvojaký, a to tak pre mesto, ako aj pre spoločnosti vybrané pre tento nový druh projektu. Olympijské hry sú udalosťou, ktorá ponúka celosvetové zviditeľnenie. Vybrané spoločnosti budú môcť svetu predstaviť svoje výrobky a služby. Mesto Paríž by vytvorením infraštruktúry tohto druhu potvrdilo svoju pozíciu svetového lídra.

Na zabezpečenie dlhodobej budúcnosti projektu sa podieľajú tieto orgány: francúzsky úrad pre civilné letectvo (DGAC), parížske letiská (ADP), RATP a Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA). Tieto subjekty sú presvedčené, že musia spolupracovať, aby mohli ponúknuť účinný a bezpečný model v dlhodobom horizonte.

Pokiaľ ide o dopravné prostriedky, hlavným vybraným hráčom je nemecká spoločnosť Volocopter, ktorá už so svojimi lietadlami lietala v Helsinkách a Dubaji. Airbus a jej lietajúci taxík sú tiež v hre. Hovoríme teda o európskom projekte. Ako uvádza France 3, vybranou testovacou oblasťou Ile-de-France je letisko Pontoise. Cieľom regiónu Ile-de-France je zabezpečiť spojenie medzi olympijskou dedinou v Saint-Denis a letiskom Roissy Charles de Gaulle. Vďaka lietajúcim taxíkom sa športovci budú môcť dostať do Saint-Denis za 10 až 15 minút za cenu 70 eur.

Kedy budú lietajúce taxíky k dispozícii širokej verejnosti?

Sektor „Mestskej leteckej mobility“ bol vytvorený s konečným cieľom ponúknuť tieto služby širokej verejnosti. RATP chce tieto služby uviesť na trh do roku 2030. Hlavnou cieľovou skupinou sú obchodní cestujúci. Služba bude poskytovať najmä spojenia z letísk do obchodných štvrtí, ako je La Défense.

Pokiaľ ide o širokú verejnosť, Catherine Guillouard (prezidentka RATP) zdôrazňuje, že „cieľom lietajúcich taxíkov nie je nahradiť RER, ale ponúknuť doplnkovú službu „.

Smart city podľa spoločnosti hyundai

Mestská mobilita preto čoskoro prejde revolúciou. Ako zdôrazňuje Franck Margain (prezident agentúry Choose Paris Region), Francúzsko sa chce stať hlavným hráčom v týchto inováciách.

„Úspech tejto výzvy na vyjadrenie záujmu, ktorú sme uskutočnili spolu so skupinou ADP a skupinou RATP, dokazuje medzinárodnú príťažlivosť Parížskeho regiónu a význam nášho regiónu pre rozvoj odvetví budúcnosti.

Mestská letecká mobilita čelí mnohým výzvam v oblasti legislatívy, integrácie a infraštruktúry.

Budú v hlavnom meste v roku 2030 kvitnúť altiporty na strechách staníc RER, ako tvrdí RATP? Vieme len to, že toto nové odvetvie je plné prekvapení! Pokračovanie..

Kým budeme čakať na príchod týchto lietajúcich taxíkov, naši odborníci na letectvo sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni na telefónnom čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhajte a využite našu online ponuku na získanie odhadu ceny vášho súkromného letu.