NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Lietadlo SkyDrive na výstave Osaka World Expo 2025

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

9. apríla 2025 sa nad areálomsvetovej výstavy Expo v Osake ticho vznesie do vzduchu lietadlo s futuristickými líniami. Tri sedadlá, elektrické rotory, kokpit navrhnutý v spolupráci so spoločnosťou Thales: toto nie je model, ale prototyp v reálnom lete od spoločnosti SkyDrive, jedného z najsľubnejších hráčov na rozvíjajúcom sa trhu s lietadlami eVTOL(elektrické lietadlá s vertikálnym vzletom a pristátím).

Tento let nie je reklamným trikom. Ide o svetovú premiéru: verejnú demonštráciu trojmiestneho eVTOL, pilotovanú v rámci významných inštitúcií, s výslovnou podporou japonskej vlády a technologickou podporou popredného európskeho výrobcuavioniky. Je stelesnením jasnej ambície: urobiť z Japonska jedného z lídrov v oblasti bezuhlíkovej mestskej leteckej mobility.

Pre informovaných pozorovateľov leteckej dopravy je to kľúčový moment. Už to nie je len o projektoch, 3D vizualizáciách alebo konceptoch. Ide o zmenu paradigmy, ktorá naberá na obrátkach: o tichú, čistú, ultralokalizovanú leteckú dopravu, ktorá dokáže spojiť letiskový terminál s mestským heliportom v priebehu niekoľkých minút bez priamych emisií CO₂. Toto riešenie je o to strategickejšie v čase, keď sa veľké metropoly snažia odľahčiť preťažené pozemné trasy a ekologizovať svoje politiky mobility.

Spoločnosť SkyDrive nie je v tejto medzere osamotená. Jeho schopnosť spojiť inovácie, priemyselnú spoluprácu a verejnú podporu z neho však robí ideálnu prípadovú štúdiu pre každého, kto sa zaujíma o vývoj leteckej dopravy – či už mestskej, regionálnej alebo podnikovej.

Na stránke AEROAFFAIRES, sledujeme vývoj nových foriem leteckej dopravy už niekoľko rokov. Nielen preto, že predznamenávajú letectvo budúcnosti, ale aj preto, že sú pokračovaním nášho súčasného poslania: ponúkať našim zákazníkom – manažérom, VIP osobám, projektovým tímom – spoľahlivé, rýchle a prispôsobené riešenia leteckej dopravy, či už vo forme súkromných lietadiel,vrtuľníkov alebo v budúcnostieVTOL.

V tomto článku urobíme krok späť a dôkladne sa pozrieme na to, čo SkyDrive skutočne znamená pre biznis letectvo a globálny letecký ekosystém. Za veľkolepým obrazom vertikálneho vzletu sa skrýva trh, ktorý sa vytvára, obchodné modely, ktoré treba zdokonaliť, a prísľub, ktorý treba dodržať: prísľub čistejšej, agilnejšej a inteligentnejšej leteckej dopravy.

SkyDrive, japonský priekopník mestskej leteckej mobility

Spoločnosť SkyDrive založila skupina dobrovoľných inžinierov známa ako Cartivator. Ich ambíciou bolo ešte v roku 2012 navrhnúť lietajúce vozidlo. Nie sci-fi utópiu, ale reálnu alternatívu k mestským dopravným zápcham s praktickým využitím v každodennej doprave. V roku 2018 projekt nabral strategický smer: oficiálne bola založená spoločnosť SkyDrive Inc. s úlohou vyvinúť elektrické vozidlo eVTOL s vertikálnym vzletom a pristátím.

Japonská základňa, medzinárodné financovanie

SkyDrive od začiatku ťažil zo záujmu japonského súkromného sektora. Skupiny ako Toyota, NEC a Fujitsu poskytli technickú, priemyselnú a finančnú podporu. Japonská vláda prostredníctvom agentúr ako METI a MLIT uľahčuje experimentovanie a prispieva k rozvoju špecializovaného regulačného rámca. V roku 2020 SkyDrive úspešne absolvoval svoj prvý skúšobný let s posádkou, čím pripravil pôdu pre rozsiahlejšie verejné demonštrácie.

Spoločnosť rýchlo získala niekoľko kôl financovania v celkovej výške viac ako 100 miliónov dolárov, čo jej umožnilo priemyselne rozvinúť svoj vývoj. Svoje sídlo zriadila v meste Toyota, ktoré je silným symbolom jej prepojenia s automobilovým svetom – a jej túžby demokratizovať leteckú mobilitu rovnakým spôsobom, ako to svojho času urobil automobil.

SD-05: lietadlo určené pre mestské prostredie

Srdcom projektu SkyDrive je model SD-05. Kompaktné lietadlo eVTOL so 100 % elektrickým pohonom, určené na prepravu dvoch cestujúcich a pilota na krátke vzdialenosti (približne 10 až 15 km v súčasnej verzii, s cieľom časom prekonať vzdialenosť 40 km). Je vybavený dvanástimi rotormi rozloženými na ôsmich ramenách, čo je konfigurácia, ktorá maximalizuje stabilitu počas letu a poskytuje bezpečnú redundanciu v prípade čiastočnej poruchy.

Nenáročná kabína sa zameriava na ergonómiu a viditeľnosť. Kokpit obsahuje avionický systém vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Thales, ktorý spája intuitívnosť pre pilota s pokročilou ochranou proti kybernetickým útokom.Hluková stopa SD-05 je menšia ako u ľahkého vrtuľníka, čo z neho robí prirodzeného kandidáta na integráciu do hustého mestského prostredia.

Jasná vízia do roku 2025

SkyDrive sa neuspokojí s prototypmi. Cieľom spoločnosti je od roku 2025 masovo uviesť svoj SD-05 na trh, pričom prioritou je japonský trh, najmä Osaka, ktorá plánuje zriadiť linky eVTOL počas svetovej výstavy Expo. Cieľom je demonštrovať životaschopnosť elektrickej leteckej dopravy v reálnych podmienkach, verejnosti a rozhodovacím orgánom.

Ide o súčasť širšej japonskej národnej stratégie pod vedením ministerstva pôdohospodárstva, infraštruktúry, dopravy a cestovného ruchu (MLIT), ktorej cieľom je urobiť z Japonska testovaciu základňu a svetového lídra v oblasti pokročilej leteckej mobility (AAM).

Skydrive maquette

Demonštračný let v Osake: bod obratu pre elektrické letectvo

Dňa 9. apríla 2025, len niekoľko týždňov pred oficiálnym otvorením výstavy Expo 2025 v Osake, spoločnosť SkyDrive urobila to, na čo sa odvážilo len málo hráčov v oblasti eVTOL: dokonale vykonaný verejný let s posádkou nad významným miestom za prítomnosti predstaviteľov japonskej vlády, medzinárodných leteckých hráčov a odborných novinárov. Odkaz je jasný: SD-05 je pripravený vstúpiť do reálneho života.

Bezprecedentná trojmiestna konfigurácia

Na rozdiel od mnohých svojich konkurentov, ktorí sú stále vo fáze statického prototypu alebo automatického letu, SkyDrive predstavuje pilotované lietadlo s dvoma pasažiermi na palube. Táto trojmiestna konfigurácia – na trhu eVTOL stále zriedkavá – otvára možnosti konkrétneho využitia vo VIP doprave alebo prémiových mestských kyvadlových linkách na pomedzí biznis letectva a novej mobility.

Let trval približne desať minút v stabilizovanej výške 30 metrov v bezpečnom perimetri v parku Yumeshima, ktorý je súčasťou výstaviska Expo. Zábery zo štartu, stability počas letu a riadeného pristátia boli vysielané do celého sveta a široko o nich informovali odborné médiá a pozorovatelia leteckého priemyslu.

Strategická technologická spolupráca so spoločnosťou Thales

Francúzska skupina Thales ako kľúčový partner projektu dodalapalubnú avioniku lietadla SD-05. Táto voľba nie je bezvýznamná. Integráciou technológií pochádzajúcich z komerčného a vojenského letectva SkyDrive zabezpečuje, že spĺňa najnáročnejšie bezpečnostné normy. Systém zahŕňa najmä rozhranie asistovanej pilotáže, navigáciu využívajúcu syntézu údajov zo senzorov a palubnú kybernetickú bezpečnosť, čo sú všetko oblasti, v ktorých má spoločnosť Thales historický náskok.

Toto partnerstvo je tiež stelesnením základného trendu: vzostupaliancií medzi mladými výrobcami eVTOL a etablovanými hráčmi v leteckom priemysle. Už to nie je len otázka agility alebo inovácie, ale aj technologickej dôveryhodnosti, ktorá je nevyhnutná na presvedčenie regulačných orgánov, finančníkov a v konečnom dôsledku aj koncových zákazníkov.

Demonštrácia vnímaná ako politický míľnik

Let lietadla SD-05 v Osake nebol ojedinelým prevratom. Je súčasťou plánu podporovaného japonskými orgánmi, ktoré považujúpokročilú leteckú mobilitu (AAM) za strategickú páku. Ministerstvo dopravy v koordinácii s MLIT aktívne presadzuje rozvoj vertiportov, vypracovanie technických noriem a vytvorenie osobitného režimu povoľovania eVTOL.

Tým, že sa Japonsko rozhodlo zaradiť SkyDrive medzi hlavné body výstavy Expo 2025, vysiela jasný signál: eVTOL je prioritnou národnou technológiou. Je to tiež spôsob, ako pripraviť verejnú mienku tým, že sa zviditeľní, upokojí a sprístupní inovácia, ktorá je stále vnímaná ako vzdialená.

Aeronef SkyDrive
Foto: CNet Japan.

Globálny trh v turbulencii: ako si stojí SkyDrive vo vzťahu k Lilium, Volocopter, Archer a Joby?

Vývoj eVTOL sa neobmedzuje len na Japonsko. Na celom svete prebieha viac ako sto projektov, ktoré vedú začínajúce podniky financované rizikovým kapitálom aj tradičné letecké giganty. Spomedzi nich dominuje niekoľko mien, ktoré sú v centre pozornosti médií a získavania finančných prostriedkov: Lilium (Nemecko), Volocopter (Nemecko), Joby Aviation (USA), Archer Aviation (USA) – každý s odlišným prístupom.

SkyDrive vyčnieva z davu vďaka svojmu mestskému, kompaktnému a pragmatickému umiestneniu, ale aj preto, že sa pred medzinárodnou expanziou rozhodol zamerať na štruktúrovaný národný trh. Tam, kde ostatní komunikujú pred schválením, SkyDrive testuje, zabezpečuje a potom demonštruje.

Technické porovnanie: autonómia, kapacita, infraštruktúra

VýrobcaModelKapacitaCieľový dosahMax. rýchlosťPohonCieľová certifikácia
SkyDriveSD-051 pilot + 2 osoby~15 km (cieľ 40 km)~100 km/hElektrickýJaponsko (MLIT)
Joby AviationJoby S44 osoby + 1 pilot~240 km~320 km/hElektrickýFAA (USA)
LiliumLilium Jet6 osôb~250 km~280 km/hElektrický ťahEASA (EÚ)
VolocopterVoloCity1 osoba + 1 pilot~35 km~110 km/hMultirotorEASA (EÚ)
ArcherMidnight4 osoby + 1 pilot~160 km~240 km/hElektrickýFAA (USA)

SkyDrive nie je – zatiaľ – zameraný na dlhé vzdialenosti alebo vysoké cestovné rýchlosti. Jeho stratégia je založená na dopĺňaní pozemnej dopravy, najmä v japonských metropolitných oblastiach, kde je železničná infraštruktúra nasýtená a hustota osídlenia sťažuje pridávanie nových pozemných trás.Efektivita na krátkych trasách v kombinácii so zjednodušenou údržbou je jej hlavnou ekonomickou pákou.

Meniaci sa konkurenčný ekosystém

Niektorí konkurenti postupujú rýchlo vpred, ale so značnými rizikami. Spoločnosti Joby a Archer, kótované na burze Nasdaq prostredníctvom SPAC, zaznamenali prudké výkyvy v ocenení. Spoločnosť Lilium napriek svojej inovatívnej technológii vektorového ťahu znížila svoje výrobné ambície. Volocopter, podporovaný spoločnosťou Daimler, chce spustiť svoju prvú komerčnú službu v Paríži počas olympijských hier v roku 2024, ale stále sa zameriava na veľmi obmedzené trasy.

V tomto kontexte je SkyDrive vážnym outsiderom: menej veľkolepým, ale dôslednejším. Jeho spolupráca so spoločnosťou Thales, národná stratégia riadená štátom a zameranie na jednoduchý, certifikovateľný produkt mu dodávajú priemyselnú hĺbku, ktorú u jeho konkurentov nie vždy nájdeme.

Najskôr ázijské ambície, ale signály smerom k Európe

SkyDrive sa zameriava predovšetkým na najväčšie ázijské metropoly Tokio, Osaka, Soul a Singapur, kde je mestská preťaženosť a technofilná verejnosť, ktorá ľahko akceptuje eVTOL. Partnerstvo so spoločnosťou Thales a nedávne výmeny s európskymi letiskami (najmä s letiskami v Zürichu a Nice) však naznačujú ochotu otvoriť saEurópe – za predpokladu harmonizácie certifikačných noriem.

Výrobca v skutočnosti uviedol, že by nakoniec rád získal dvojitú certifikáciu MLIT/EASA, ktorá by umožnila interoperabilitu so západnými trhmi. Ide o zriedkavý, ale strategický krok v odvetví, kde regulačné uznanie rozhoduje o všetkom.

Skydrive over sea

Regulačné, infraštruktúrne a spoločenské výzvy

Vývoj eVTOL je len začiatok. Lietanie s ním v hustom mestskom prostredí, v súlade s predpismi a s cestujúcimi na palube je ďalšia vec. Pokročilá letecká mobilita (AAM) nebude len otázkou lietadla, ale ajekosystému: noriem, infraštruktúry, koordinácie dopravy, akceptácie zo strany verejnosti.

Certifikácia: skutočná prekážka

Žiadny eVTOL nemôže vstúpiť do komerčnej prevádzky bez úplnej certifikácie. Keďže neexistujú jednotné medzinárodné normy, výrobcovia sa musia vysporiadať s regulačnými orgánmi s rôznymi prístupmi:

  • MLIT (Japonsko): predstih v oblasti mestských scenárov, spolupráca s výrobcami.

  • EASA (Európa): priekopník v rámci eVTOL s jasným certifikačným programom.

  • FAA (Spojené štáty): opatrný, náročný, často pomaly vydávajúci rozhodnutia.

SkyDrive sa rozhodol začať s národnou certifikáciou (MLIT), pričom využil politickú podporu Japonska. Na rozšírenie svojej činnosti však bude nevyhnutná certifikácia EASA alebo bilaterálna certifikácia, najmä ak sa spoločnosť zameria na európske trhy alebo medzinárodných partnerov.

Vertiporty, dobíjanie, údržba: budovanie infraštruktúry

EVTOL je tiež miestom odletu a príletu. A dnes sú vertiporty zriedkavé. Japonsko plánuje tucet miest v Osake pre Expo 2025, ale tie sú zatiaľ experimentálne. V Európe spoločnosti Groupe ADP a Volocopter testujú modulárne infraštruktúry v Pontoise a Paríž-Charles-de-Gaulle. Dubaj, Soul a Los Angeles skúmajú vertikálne uzly integrované do striech alebo nákupných centier.

K tomu sa pridáva potrebarýchlonabíjacej infraštruktúry, ultraľahkých údržbových staníc a systémov riadenia letovej prevádzky v malých výškach(UTM – Unmanned Traffic Management), ktoré sú schopné komunikovať s tradičným riadením letovej prevádzky a zároveň absorbovať hustejšiu a roztrieštenejšiu prevádzku.

Prijatie eVTOL: kultúrna a hluková výzva

Aj keď je eVTOL tichý, stále je to lietadlo v prostredí s posádkou. Ak chceme dúfať v masové prijatie, bude potrebné presvedčiť v troch bodoch:

  • Hluk: nižší ako pri vrtuľníku, ale stále počuteľný. SkyDrive sa snaží dosiahnuť hranicu 50 dB na 50 metrov, čo zodpovedá bežnému rozhovoru.

  • Bezpečnosť: redundancia systémov (rotory, batérie, softvér) bude pre verejnú komunikáciu kľúčová.

  • Dôvera: len málo ľudí je ochotných nastúpiť do malého elektrického lietadla v malej výške bez toho, aby boli predtým odhalení, uistení a sprevádzaní.

Mestá, ktoré budú hostiť prvé lety, budú preto musieť do svojho nasadenia zahrnúť vzdelávanie, rozumný dizajn a urbanistické plánovanie. Je to rovnako inžiniersky ako sociologický projekt.

Naliehavá potreba medzinárodnej koordinácie

Každý výrobca, každé mesto, každá krajina postupuje vpred vlastným tempom. Výsledkom je roztrieštená krajina. Ale eVTOL budú potrebovať interoperabilné normy: formáty batérií, konektory, letové protokoly, normy kybernetickej bezpečnosti… inak tento model zostane lokálny a izolovaný.

Iniciatívy existujú – GAMA, NASA AAM, EUROCAE – ale stále chýba silné nadnárodné riadenie. SkyDrive spojením s Thalesom ukazuje cestu k partnerstvu medzi začínajúcimi a etablovanými výrobcami na podporu tejto štandardizácie.

SkyDrive SD 05 flying over city

Záver: smerom k inteligentnejšej a udržateľnejšej oblohe?

Prelet lietadla SD-05 nad Osakou nie je len technickým výkonom. Je príznakom nenápadnej, ale hlbokej zmeny:letecká doprava vstupuje do novej fázy, v ktorej sa inovácie už nemerajú len rýchlosťou alebo doletom, ale schopnosťou znížiť ekologickú stopu, prispôsobiť sa mestským obmedzeniam a integrovať sa do prepojených ekosystémov.

SkyDrive, ktorý sa opiera o solídnych priemyselných partnerov a stratégiu zakorenenú v realite, ukazuje, že túto víziu je možné realizovať už dnes. Zameraním sa na triezvosť, bezpečnosť a certifikovateľnosť sa japonský výrobca riadi opačnou logikou, než je logika „technologickej šou“: ide o letectvo, ktoré je užitočné, konkrétne a pripravené na prijatie.

V najbližších rokoch eVTOL nenahradia súkromné lietadlá ani vrtuľníky s dlhým doletom. Otvoria však novú vrstvu mobility: mobilitu na krátke vzdialenosti, vnútromestské spojenia, spojenia medzi heliportom a letiskom, a to v diskrétnejšom, čistejšom a plynulejšom prostredí.

Pre odvetvie obchodnej leteckej dopravy je to vývoj, ktorý treba pozorne sledovať – nie ako hrozbu, ale ako strategický doplnok, ktorý treba integrovať do špičkového multimodálneho prístupu.