NEZABUDNITE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA LETNÚ SEZÓNU!

Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Lietadlá na vodíkový pohon: budúcnosť udržateľného letectva?

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Do roku 2050 sa obchodná letecká doprava a letecká doprava vo všeobecnosti bude usilovať o uhlíkovú neutralitu. V rámci tohto smerovania k udržateľnej leteckej doprave sa pripravuje viacero riešení, ako napríklad používanie biopalív SAF alebo elektrických lietadiel a modelov, ako sú Volocopter, elektrické lietadlo Alice alebo CityAirBus. Viacerí výrobcovia lietadiel však pracujú na ďalšej alternatíve: lietadlách na vodíkový pohon. AEROAFFAIRES predstavuje toto alternatívne riešenie pre bezemisné letectvo.

Čo je to vodík?

Dekarbonizácia leteckého sektora je cieľom výrobcov lietadiel do roku 2050. Vodík je dlhodobé riešenie, ktoré sa v súčasnosti skúma. Čo je to však vodík? Aké sú jeho výhody?

Vodík je jedným z dvoch prvkov, ktoré tvoria vodu. Zároveň je to najľahší prvok na Zemi (súčasť periodickej tabuľky prvkov). Nachádza sa vo vodných nádržiach, jazerách, oceánoch a dokonca aj v atmosfére.

Ako funguje? Vodík sa spaľuje v plynových turbínach motorov v spaľovacích komorách. Potom sa vďaka palivovému článku uvoľnená energia mení na elektrickú energiu, ktorá potom poháňa motor.

Vo vnútri lietadla sa vodík môže skladovať v plynnej alebo kvapalnej forme pri teplote -235 stupňov. Keďže má nižšiu hustotu ako súčasný parafín, konštrukcie lietadiel sa môžu v budúcnosti upraviť. A napokon, vodík neznečisťuje životné prostredie, pretože emisie, ktoré produkuje, sú len vodná para, takže je to príležitosť, ktorú môžeme využiť na dosiahnutie nulových emisií do roku 2050.

Rôzne projekty lietadiel a súkromných lietadiel na vodíkový pohon

Mnohí odborníci vo svete letectva sa zaoberajú touto alternatívou k používaniu parafínu. Vzhľadom na to, že udržateľné letectvo je na programe dňa, vyvíja sa množstvo projektov. Nedávno napríklad spoločnosti GE Aviation a Safran spojili svoje sily s portálom Airbus, aby otestovali motor poháňaný vodíkom. A spoločnosť Beyond Aerospace so sídlom v Toulouse, založená v roku 2020, plánuje po nedávnom získaní finančných prostriedkov vytvoriť súkromné lietadlo na vodíkový pohon.

AEROAFFAIRES viac informácií o ďalších vodíkových projektoch v leteckom sektore.

Airbus a jeho program lietadiel ZEROe

Airbus airbus v súčasnosti spolupracuje s niekoľkými výrobcami motorov, ktorými chce vybaviť svoje lietadlá. Pratt & Whitney, CFM International, Safran a General Electric. Airbus postupne odhaľuje plány na lietadlá poháňané vodíkom. Najmä so svojimi 3 rôznymi koncepciami s názvom ZEROe, čo znamená nulové emisie. Výrobca lietadiel dúfa, že do roku 2035 budú vo vzduchu lietadlá plne poháňané vodíkom s nulovými emisiami CO2.

Stránka Airbus je v súčasnosti v testovacej fáze na lietadle A380. V období do roku 2025 výrobca lietadiel nastavuje systém, ktorý bude poháňať jeden zo 4 motorov lietadla vodíkom. Momentálne je A380 na skúšobnej ploche vybavený 5. motorom, ktorý poháňa vodík. v blízkosti a v zadnej časti lietadla sú umiestnené 4 nádrže s celkovým množstvom 400 kg vodíka, ktoré dodávajú kvapalný vodík do testovaného motora. Podľa výrobcu lietadla projekt„definuje špecifikácie vodíkového pohonného systému, dohliada na letové skúšky a poskytne lietadlu A380 skúšobnú plochu na testovanie vodíkového motora v cestovnej fáze„. Ostatné 4 motory umiestnené pod krídlami budú počas fáz testovania vodíkového motora naďalej normálne fungovať.

A320neo ProjetZEROe
Foto: Airbus

Spoločnosť Pratt & Whitney a jej vodíkový motor

Nie je to tak dávno, čo sa americký výrobca motorov zaoberal vodíkom. V skutočnosti už v roku 1957 upozornil na možnosť vytvorenia lietadla na vodíkový pohon. Americká spoločnosť bola jednou z prvých, ktoré začali využívať toto odvetvie a testovať možnosti, ktoré vodík ponúka.

K dnešnému dňu spoločnosť Pratt & Whitney prezradila, že pracuje na novom vodíkovom motore, ktorý bude nakoniec poháňať lietadlá a súkromné tryskáče. Navyše táto letecká spoločnosť už spolupracuje s výrobcami lietadiel, najmä s Airbus. Tá dodáva približne 35 % motorov pre model Airbus A320 Neo, ako aj všetky motory pre model A220 tohto výrobcu. Myšlienkou spoločnosti Pratt & Whitney bolo skonštruovať motor schopný používať kvapalný vodík, ktorý by nahradil pôvodne používaný parafín. Aby sa posunula o krok ďalej, plánuje tiež rekuperovať vodnú paru, ktorá vzniká pri spaľovaní vodíka. Budúcnosť „nulových emisií“ je na ceste!

Partnerstvá na vybavenie letísk vodíkom

Letecké giganty sa už spájajú, aby ponúkli inštaláciu vodíka na letiskách. Je to prípad spoločností Air Liquide, Airbus a Vinci Airports, ktoré spojili svoje sily s cieľom uskutočniť prechod na udržateľnú leteckú dopravu. Oznámili desaťročný plán, ktorý má pomôcť letiskám a iným zariadeniam pri zásobovaní vodíkom. Prvým pilotným letiskom, ktoré bude môcť využívať výhody, je Lyon-Saint Exupéry. V roku 2023 dostane distribučné miesta vodíkového plynu. Spočiatku sa bude vodík používať na pohon pozemných zariadení, ako sú vozidlá na vzletovej a pristávacej dráhe a manipulačné stroje. Potom sa budú tieto distribučné miesta do roku 2030 využívať na zásobovanie lietadiel kvapalným vodíkom.

Na stránke AEROAFFAIRES, sme k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni vrátane víkendov a sviatkov. Na vašu žiadosť o cenovú ponuku reagujeme rýchlo online alebo telefonicky na +33 (0)1 44 09 91 82 / US +1845-373-3456.