V každej kríze sa vytvárajú príležitosti. To je heslo pre súkromnú leteckú dopravu v roku 2020. Kríza COVID 19, ktorá uzemnila komerčné letecké spoločnosti, otvorila dvere biznis letectvu.
Leto 2020 pre súkromnú leteckú dopravu zaznamenalo čísla blízke číslam z roku 2019. Podľa Európskej asociácie obchodného letectva (EBAA) v lete 2020 súkromné lietadlá predstavovali 20 % leteckej dopravy. Pre porovnanie, v rovnakom období roku 2019 predstavovali súkromné lety 8 % letov v Európe.
Dôvody sú dva: po prvé, mimoriadne obmedzená ponuka komerčnej leteckej dopravy. Podľa článku uverejneného na odbornom blogu AEROBERNIE komerčná letecká doprava utrpela celosvetovo 60 % úbytok cestujúcich.
Okrem súčasnej krízy prechádza súkromná letecká doprava veľkou transformáciou. Kríza spôsobená koronavírusom prevrátila svet leteckej dopravy naruby a jednoznačne pôsobí ako spúšťač nového smerovania v oblasti obchodnej leteckej dopravy. V kombinácii s novými technológiami a súčasnými problémami, ako je napríklad ekológia, táto kríza spúšťa revolúciu v trendoch spotreby súkromných lietadiel.
Vďaka skúsenostiam našich expertov na letectvo preto AEROAFFAIRES odhaľuje 10 trendov v súkromnom letectve na rok 2021.
1 – Kabína obchodného lietadla: chránené prostredie proti šíreniu koronavírusu
Súkromná letecká doprava má pokročilejšie zdravotné protokoly ako vládne odporúčania. Je preto pre spoločnosti zárukou bezpečnosti. Vzhľadom na menší počet služobných ciest spoločnosti uprednostňujú zabezpečenie toho, aby ich zamestnanci cestovali v lepších podmienkach a vyhli sa akejkoľvek nákaze.
Preto od zdravotnej krízy a európskych obmedzení spoločnosti čoraz častejšie cestujú súkromným lietadlom. Pre mnohé spoločnosti to znamená, že môžu zaručiť väčšiu zdravotnú bezpečnosť svojich cestujúcich zamestnancov. Cestujúci sa v súčasnosti obávajú veľkých a rušných medzinárodných letísk, ako je napríklad Roissy Charles de Gaulle v Paríži. Tieto veľké dopravné uzly, ktoré združujú eklektické obyvateľstvo, nie sú upokojujúce pre cestujúcich, ktorí sa snažia vyhnúť davom a rušným miestam podporujúcim šírenie vírusu.
2 – Pokles kapacity komerčných leteckých spoločností núti cestujúcich obrátiť sa na obchodnú leteckú dopravu
Napriek obmedzeniam sú mnohí cestujúci nútení cestovať. Patria medzi nich podnikatelia aj súkromné osoby, ktoré musia cestovať. Všetci títo cestujúci sú obeťami 60 % poklesu leteckej dopravy komerčných leteckých spoločností v roku 2020, ako predpovedá Le Monde.
Napriek poklesu ponuky sú niektorí cestujúci stále nútení cestovať. Pokles ponuky spolu s odhadovaným návratom komerčných leteckých spoločností k normálu do roku 2024 podľa IATA. Obchodní cestujúci, ktorí boli zvyknutí lietať biznis triedou kvôli pohodliu a jednoduchosti práce v nej, sa teraz obracajú na súkromné lietadlá. Tieto lietadlá zvyšujú výhody cestovania v biznis triede.
3 – Zmeny v cestovných zvyklostiach, ktoré priniesla práca na diaľku, podnecujú cestujúcich, aby hľadali súkromnú leteckú dopravu na uspokojenie svojich potrieb.
COVID19 zaviedol teleprácu ako nikdy predtým. Riaditelia spoločností začali postupne pracovať zo svojich druhých domovov. Tieto druhé domovy sa často nachádzajú ďaleko od sídla spoločnosti. Takže keď sa tam riadiaci pracovníci potrebujú dostať, najjednoduchším spôsobom je použiť súkromné lietadlo.
Vďaka 300 letiskám roztrúseným po celom Francúzsku je možné rýchlo spojiť vzdialené miesto s veľkými mestami. Ak bude trend telepráce pokračovať, súkromné lietadlá bude využívať čoraz viac podnikateľov. Do roku 2021 budú tieto lietadlá využívať na lety medzi sídlom svojej spoločnosti a dovolenkovým domovom.
4 – Rezervácie súkromných lietadiel na poslednú chvíľu v dôsledku zdravotných obmedzení a uzavretia hraníc
Mnohí ľudia nevítajú rôzne obmedzenia. Mnoho ľudí chce čo najrýchlejšie opustiť krajinu.
Posledný prípad sa datuje do týždňa od 20. decembra 2020. V tom týždni Spojené kráľovstvo oznámilo nové uzavretie z dôvodu výskytu variantu COVID 19. Toto oznámenie vyvolalo vlnu paniky. Zahraniční obyvatelia Spojeného kráľovstva v obave z rovnako prísneho uzavretia hraníc ako v marci 2020 robili všetko pre to, aby sa vrátili domov.
Organizácie, ako napríklad AEROAFFAIRES, zaznamenali prudký nárast žiadostí o repatriáciu zo Spojeného kráľovstva.
5 – Rastúca popularita veľmi ľahkých lietadiel v dôsledku nárastu počtu letov v rámci Európy
Malé súkromné lietadlá, ako napríklad Honda Jet alebo Phenom 100, sa čoraz častejšie prenajímajú. Ak sú tieto lietadlá žiadané, nie je to kvôli ich dizajnu alebo komfortu. Hlavným dôvodom je, že v čase pandémie je väčšina letov vnútroeurópskych. Takže tento rad lietadiel s priemerným doletom 2 hodiny poskytuje efektívne spojenia medzi európskymi krajinami za veľmi výhodné ceny, ktoré niekedy konkurujú cenám v biznis triede.
V rovnakom duchu efektívnosti pre cestujúcich sú tieto súkromné lietadlá ekonomickejšie ako lietadlá strednej triedy, napríklad Citation Longitude.

6 – Ekologicky zodpovedné lety vďaka novým ekologickým iniciatívam
Zákazníci súkromných lietadiel venujú mimoriadnu pozornosť ekologickému vplyvu svojich súkromných letov. Je to trend, ktorý sa stále viac presadzuje. Mnohé spoločnosti chcú dosiahnuť efektívnosť súkromných lietadiel, ale bez toho, aby sa zhoršila environmentálna situácia.
Pri rezervácii obchodných letov preto spoločnosti venujú pozornosť spotrebe paliva lietadla, ktoré si chcú prenajať. Okrem toho letecký priemysel zavádza iniciatívy na kompenzáciu uhlíkovej stopy súkromných lietadiel. Jednou z takýchto iniciatív je program SkyCo2 AEROAFFAIRES. Cieľom tohto programu je kompenzovať uhlíkovú stopu letov tým, že sa pri každom lete venuje určitá suma na program zalesňovania.
7 – Obchodná letecká doprava, sektor, ktorý priťahuje začínajúce podniky, ktoré chcú do roku 2030 zabezpečiť 100 % elektrickú leteckú dopravu
V odvetví leteckej dopravy sa objavili noví hráči: začínajúce podniky. Ich cieľom je ísť v stopách automobilového a energetického priemyslu. Konečným cieľom týchto malých štruktúr je vyvinúť nové plne elektrické motorové systémy.
Medzi nimi je aj súkromné lietadlo Alice, 100 % elektrické súkromné lietadlo. Toto súkromné lietadlo, ktoré uviedol na trh začínajúci podnik EViation, má nulovú uhlíkovú stopu. Navyše jeho spotreba elektrickej energie ponúka jasnú výhodu: oveľa nižšie prevádzkové náklady. Náklady na hodinový let na palube tohto futuristického lietadla by boli 200 EUR. To je dosť na to, aby sa lietadlá Very Lights Jets stali ešte dostupnejšími.

8 – Výrobcovia historických lietadiel prechádzajú na hybridné biznis lietadlá
Okrem malého sveta začínajúcich podnikov mnohí výrobcovia historických lietadiel, ako napríklad Embraer a Dassault Aviation, udávajú tón leteckému trhu tým, že si berú k srdcu ekologickú zodpovednosť. Medzi nimi je aj Airbus, ktorý vyvíja hybridné dopravné lietadlo.
Ďalej je tu známy výrobca Gulfstream, ktorý prepracúva dizajn svojich súkromných lietadiel na dlhé trate so zameraním na zníženie ich uhlíkovej stopy. Ich ďalšie lietadlo G700 má motory, ktoré spotrebujú menej parafínu. Navyše 30 % paliva lietadla sa vyrába z biopalív. Je to prvý krok leteckého priemyslu smerom k ekologizácii. Pokrok, ktorý sa už dosiahol, potvrdzuje, že trend ekologickej zodpovednosti je stanovený na rok 2021.
Pokrok spoločnosti Honeywell v oblasti avioniky v kokpite je rovnako sľubný. Vývojár letových prístrojov v súčasnosti vyvíja systémy určené na ekologickejšie lietanie. Tieto najnovšie prístroje dokážu optimalizovať letové parametre, ako je nadmorská výška a rýchlosť, s cieľom znížiť spotrebu paliva. Tento najnovší systém avioniky je na palube lietadla Falcon 6x.

9 – Nová zákaznícka základňa: meniace sa potreby súkromného letectva
Typológia požiadaviek na lety súkromným lietadlom sa počas pandémie úplne zmenila.
Podniková letecká doprava zaznamenala výrazný pokles skupinových a VIP letov. Pred touto bezprecedentnou krízou väčšinu letov súkromným lietadlom tvorili skupinové lety pre spoločnosti. Alebo príležitostné lety pre jednotlivcov. Hlavným dopytom po týchto letoch bola flexibilita, pohodlie a rýchlosť, ktoré súkromné lietadlo ponúka.
Teraz je dopyt po letoch na diplomatické lety. Aby sa cestujúci dostali do krajín s obmedzeným prístupom letecky, obracajú sa na súkromné lietadlá. Komerčná letecká doprava zastavila pravidelné lety do týchto krajín. Títo zákazníci sa teda obracajú na business aviation nie kvôli lietadlám. Ale pre tímy odborníkov na leteckú dopravu, ktorí dokážu svojich zákazníkov dopraviť kamkoľvek chcú.
Nakoniec, business aviation zabezpečuje v rámci leteckej dopravy aj lekárske lety. V súvislosti s koronavírusom sa tieto lety stali pravidelnou súčasťou súkromného letectva.

10 – Rozvoj leteckej nákladnej dopravy získava náskok pred námornou nákladnou dopravou
Podľa článku uverejneného v časopise L’Usine Nouvelle sa ceny námornej nákladnej dopravy v posledných mesiacoch štvornásobne zvýšili v dôsledku výrazného nárastu dopytu. Najmä v súvislosti s dovozom zdravotníckeho vybavenia z Číny do Európy.
Tento nárast cien neurýchľuje ponuku zo strany námorných prepravcov, zatiaľ čo zákazníci uprostred krízy naliehavo potrebujú riešenia. Takže aj keď to znamená, že budú musieť zaplatiť viac, zákazníci, ktorí využívajú nákladnú dopravu, radšej využívajú leteckú dopravu. Letecká nákladná doprava umožňuje prepraviť tovar z druhého konca sveta v priebehu jedného dňa nákladným lietadlom. Tento rozmach leteckej nákladnej dopravy bol obzvlášť viditeľný na vrchole krízy. Najmä v marci 2020, keď sa celý svet dožadoval masiek a zdravotníckeho materiálu.

Naši odborníci na leteckú dopravu sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni pre váš súkromný let na telefónnom čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhajte a využite našu online ponuku na získanie odhadu ceny vášho súkromného letu.