Vo všeobecnosti platí, že business jet môže pristávať na širokých dráhach a na frekventovaných letiskách.
Je však zriedkavé vidieť súkromné lietadlo Phenom 300 alebo Falcon 7X pristávať na veľkom medzinárodnom letisku, ako je londýnske Heathrow alebo parížske Charles De Gaulle. A to z dobrého dôvodu: väčšina business jetov využíva letiská určené pre biznis letectvo. Napríklad parížske letisko Le Bourget je jedným z najväčších v Európe. Francúzsko je jednou z krajín s najväčším počtom malých letísk, ktoré umožňujú cestujúcim súkromným lietadlom dostať sa čo najbližšie k cieľovej destinácii. Vo Francúzsku je viac ako 400 letísk a aerodrómov, z ktorých 80 má colnú infraštruktúru. Nie všetky súkromné lietadlá však môžu lietať do každej destinácie. Najmä na letiskách ako Courchevel. Alebo na tých so zložitým prístupom, ako je St Tropez, aj keď ide o rovnaký typ lietadla.
Aké sú parametre prístupu na letisko alebo nie? Prečo jedno súkromné lietadlo môže pristáť v Courcheveli a iné nie, najmä ak ide o rovnaký typ lietadla? Aké výhody majú menšie letiská alebo letiská určené pre biznis letectvo a podľa akých kritérií sa vyberajú? A aké sú nevýhody medzinárodných letísk pre business aviation?
Zoznam je dlhý a tu je niekoľko vecí, ktoré treba mať na pamäti:
- dĺžka vzletovej a pristávacej dráhy a jej povrch (betónová, trávnatá alebo iná)
- pevnosť dráhy
- úroveň leteckej záchrannej a hasičskej služby (ARFF)
- otváracie hodiny a ich možné predĺženie
- prítomnosť colných orgánov (hraničná polícia PAF)
- Prítomnosť parafínovej stanice
- Či sú k dispozícii odmrazovacie zariadenia alebo nákladné vozidlá
Treba tiež rozlišovať medzi letmi verejnej osobnej dopravy (komerčné lety) a súkromnými dopravnými letmi s lietadlami súkromných vlastníkov, na ktoré sa nevzťahujú rovnaké požiadavky z hľadiska výkonnosti pri pristávaní a vzlietaní. Napríklad lietadlo Falcon 7X vlastníka bude môcť pristáť na vzletovej a pristávacej dráhe v La Mole St Tropez, zatiaľ čo v rámci verejnej osobnej dopravy je povolené pristávať len turbovrtuľové lietadlo PC12.
Napokon, napríklad na letiskách London City, Bolzano alebo Gstaad musí mať súkromné lietadlo kvalifikáciu a výkonnosť potvrdenú výrobcom a samozrejme, piloti musia mať aktuálnu kvalifikáciu pre tieto špecifické priblíženia.
V tomto článku naši odborníci na letectvo vysvetľujú, ako si vybrať správne letisko na cestu obchodným lietadlom.
Aké sú výhody letiska určeného pre biznis letectvo?
Výhody letísk určených pre súkromné lietadlá
Letiská určené pre súkromné lietadlá sú navrhnuté tak, aby spĺňali požiadavky používateľov súkromných lietadiel. Sú navštevované predovšetkým pre flexibilitu, pokoj a pohodlie, ktoré ponúkajú. Letiská ako Paríž Le Bourget, Londýn Luton, Viedeň-Schwechat, Rím Ciampino alebo Miláno Linate ponúkajú exkluzívny prístup pre súkromné lety:

- Ľahký prístup, často v blízkosti centra mesta
Vo Francúzsku je viac ako 400 letísk, ktoré sú ľahko dostupné z každého francúzskeho mesta. Navyše, vďaka svojej oveľa menšej veľkosti sú tieto letiská oveľa bližšie k mestám ako veľké letiská. Zo súkromného letiska môžete vzlietnuť do 15 minút po prílete.
Pre porovnanie, letisko Roissy Charles de Gaulle má celkovú rozlohu 33 km2. Parížske obchodné letisko Le Bourget má rozlohu len 5,5 km2.
Ich oveľa menšia rozloha tiež znamená, že nástup na palubu je po príchode na letisko oveľa rýchlejší.
- Súkromné terminály pre čakajúcich cestujúcich s FBO (Fixed Base Operators)
FBO sú súkromné terminály určené pre obchodnú leteckú dopravu. Tieto terminály sa nachádzajú najmä na vyhradených letiskách. Keď priletíte na letisko, ktoré pravidelne odbavuje súkromné lietadlá, pôjdete rovno do FBO. Hneď po prílete sa o vás a vašu batožinu postará prevádzkový personál.
Práve v týchto termináloch prebiehajú predletové colné kontroly. Tieto terminály prijímajú cestujúcich diskrétne a výlučne. To umožňuje rýchle kontroly, počas ktorých sa nestráca ani minúta.
Ak prídete skôr, v súkromných termináloch sa nachádzajú VIP salóniky, ktoré ponúkajú širokú škálu služieb. K dispozícii sú aj konferenčné miestnosti.
Chcete sa dozvedieť viac? Odporúčame vám tento článok o letiskách FBO.

- Vzlet a pristátie so slotmi len pre biznis lietadlá
Pokiaľ ide o vzlety a pristátia, letiská sú dokonale vybavené na odbavenie súkromných lietadiel. To znamená, že tieto fázy letu sa môžu uskutočniť za čo najlepších podmienok a čo najrýchlejšie.
Obmedzenia malých letísk a letísk
Na druhej strane je tiež dôležité vedieť, že nie všetky malé letiská sú schopné prijať všetky súkromné lietadlá. Existuje mnoho selektívnych kritérií na výber správneho letiska pre vašu cestu.
- Technické parametre a limity verejnej osobnej dopravy
Niektoré letiská majú špecifické technické požiadavky, ktoré určujú, ktorí piloti a lietadlá na ne môžu vstúpiť.
Patrí medzi ne dĺžka vzletovej a pristávacej dráhy a poveternostné podmienky. V skutočnosti na ne môžu vstúpiť len niektoré lietadlá, napríklad turbovrtuľové. Letisko Saint Tropezmá krátku vzletovú a pristávaciu dráhu s dĺžkou 1 100 metrov. To znamená, že na ňom môžu pristáť len lietadlá, ako napríklad Pilatus PC12, ktoré využívajú verejnú dopravu. Ak sa chcete dozvedieť viac, pozrite si rozdiely medzi verejnou osobnou dopravou a vlastnou leteckou dopravou.
Problém môže predstavovať aj povrch dráhy. Niektoré vzletové a pristávacie dráhy sú len trávnaté. Nemajte obavy, existujú lietadlá, ktoré sa dokážu prispôsobiť týmto dráham. Lietadlá Pilatus PC24 alebo P68 zo stránky Vulcanair môžu pristávať na týchto dráhach.
Napokon, existujú niektoré altiporty (letiská vo veľkých výškach), ako napríklad Courchevel, ktoré sú notoricky známe svojou ťažkou dostupnosťou. Len málo lietadiel tam dokáže pristáť, pretože dráha je strmá a krátka (500 metrov). Na týchto letiskách môže pristáť len veľmi málo lietadiel. Napríklad lietadlo AVIATOR TP 600 môže pristáť na letisku Courchevel.
Okrem toho si poveternostné podmienky môžu vyžadovať, aby bol pilot kvalifikovaný pre pravidlá letu za viditeľnosti (VFR). Keď je počasie rozmarné, lietanie a najmä pristávanie podľa prístrojov (IFR) je skutočne nemožné. Keď využijete služby poisťovacieho makléra, preverí tieto kritériá pre pilotov a lietadlá.

- Administratívne a colné obmedzenia
Vo Francúzsku nemajú všetky letiská potrebné povolenia na opustenie schengenského priestoru. Iba letiská s hraničnými priechodmi (PPF) sú oprávnené vzlietnuť na lety určené na opustenie schengenského priestoru. Francúzsko má celkovo 72 letísk s PPF. Keď si rezervujete let a oznámite nám svoju cieľovú destináciu, rozhodneme, či vám povolíme alebo nepovolíme vzlietnuť z letiska s hraničným priechodom. Pri letoch v rámci 26 krajín schengenského priestoru môžu prijímať cestujúcich všetky francúzske letiská.
Potom, ako certifikovaný let verejnej dopravy, v závislosti od počtu cestujúcich a lietadla, existujú bezpečnostné predpoklady. Predovšetkým musí byť na letisku prítomný určitý počet osôb. Táto fyzická a ľudská prítomnosť závisí od stupňa klasifikácie lietadla. Úroveň lietadla závisí od jeho veľkosti a trupu. Ak pristáva lietadlo úrovne 5, musí byť na mieste prítomný ochranný systém úrovne 5. Ak očakávaná úroveň ochrany nie je prítomná, súkromné lietadlo nemôže na danom letisku pristáť.
Napokon, niektoré letiská sú otvorené len cez deň a nie sú oprávnené prijímať cestujúcich v noci. Naši odborníci na letectvo vám opäť navrhnú len letiská, ktoré sú pre vás vhodné.
Môže súkromné lietadlo priletieť na medzinárodné letisko?
Odpoveď je áno, súkromné lietadlo má právo pristáť na medzinárodnom letisku. Je však zriedkavé vidieť Citation Mustang pristávať na londýnskom letisku Heathrow. Tu je teda uvedený postup, ako prebieha let súkromného lietadla z komerčného letiska. Uvidíte rozdiely medzi medzinárodným letiskom a letiskom určeným pre súkromné letectvo. Pochopíte tiež, prečo je výhodnejšie vzlietnuť zo súkromného letiska súkromným lietadlom.

Nedostatok rýchleho prístupu
Medzinárodné letiská sú veľmi rušné miesta. Ak sa tam chcete dostať autom, najlepšie je prísť tam skôr. Na cestách je často veľa ľudí, vzhľadom na množstvo cestujúcich, čo môže spôsobiť meškanie. Čas, ktorý si cestujúci súkromným lietadlom nemôžu dovoliť stratiť. Navyše, vzhľadom na veľkosť letiska dochádza k strate času. Aby ste sa dostali k správnemu terminálu, musíte si najprv nájsť cestu cez davy ľudí. A napokon, veľký počet cestujúcich využívajúcich tieto letiská nie je zárukou zdravotnej bezpečnosti. Na druhej strane menšie letiská posilňujú odporúčané zdravotné protokoly.
Ťažkopádne administratívne postupy
Pri cestovaní lietadlom je potrebné prejsť administratívnymi kontrolami, ktoré vykonávajú miestni colníci. Na bežnom letisku môžu byť tieto kontroly zdĺhavé a dokonca únavné. Pred príchodom do terminálov sa medzi vami a kontrolami môžu tvoriť dlhé rady. Ak však cestujete cez malé letisko, tieto kontroly sú rýchlejšie, takže si môžete byť istí čo najrýchlejším nástupom do lietadla. Po prílete sú hraničné kontroly na letisku určenom pre obchodné lety tiež rýchlejšie a menej obmedzujúce.
Prednosť pri štarte majú lety komerčných leteckých spoločností
Ak ste niekedy leteli komerčnou leteckou spoločnosťou, viete, že čakanie medzi nástupom do lietadla a vzletom môže byť dlhé. Súkromné lietadlo nikdy nebude mať prednosť pred komerčným lietadlom. Na letisku, ako je Roissy Charles de Gaulle v Paríži, ktoré denne odbaví 1 300 lietadiel, s výnimkou zdravotných kríz, môže byť čakanie na štart dlhé. Vzhľadom na to, že väčšina letov súkromným lietadlom trvá od jednej do troch hodín, každá minúta je vzácna. Najmä ak k tomu pripočítame faktor ceny: súkromné lietadlo sa prenajíma na hodinu.
Pre informáciu, na letisku Le Bourget v Paríži sa denne uskutoční 150 letov. To je desaťkrát menej ako jeho medzinárodný náprotivok. Tento nižší počet letov znamená, že štart z letiska je veľmi rýchly.
Proces pristátia súkromného lietadla na veľkom medzinárodnom letisku nie je priaznivý
- Pristátie
Keď má súkromné lietadlo pristáť na ploche medzinárodného letiska, musí sa prispôsobiť spôsobu pristávania dopravných lietadiel. Je to preto, aby nenarušilo pristávacie plány riadiacej veže, ktorá riadi prílety.
Hoci sú oba typy lietadiel rovnako rýchle, súkromné lietadlo je zvyčajne pri pristávaní pomalšie ako dopravné lietadlo. Aby sa teda súkromné lietadlá prispôsobili organizácii medzinárodného letiska, musia pristávať rýchlejšie ako na letisku, ktoré je pre ne určené.
Toto zvýšenie rýchlosti malého lietadla znamená, po prvé, že pilot je skúsenejší. Po druhé, vyššia rýchlosť pristátia súkromného lietadla vedie k nepríjemnostiam, ktoré znižujú požadovaný komfort v týchto lietadlách.
- Prílet na pristávaciu dráhu
Po pristátí na dráhe sa pristávacia procedúra nekončí. Na zemi musí súkromné lietadlo čo najrýchlejšie uvoľniť dráhu. S rizikom, že zmešká pristávací slot pre ďalšie lietadlo. Súkromné lietadlo teda musí na zemi opäť zrýchliť, aby sa dostalo na svoje miesto. Zvýšenie pozemnej rýchlosti má opäť za následok neželané zníženie komfortu. Navyše medzinárodné letiská sú obrovské, takže sa musíte zorientovať, aby ste sa dostali na svoje miesto. Je známe, že piloti súkromných lietadiel, ktorí nie sú na tieto letiská zvyknutí, sa medzi všetkými lietadlami strácajú.
Tento čas strávený v bludisku vzletových a pristávacích dráh môže spôsobiť meškanie cestujúcich obchodného lietadla.
Napokon, na letisku určenom pre súkromné lietadlá, s menšou štruktúrou, v rozsahu lietadla. Biznis tryskáče nestrácajú čas na vzletových a pristávacích dráhach.
- Parkovanie a údržba lietadiel
Po skončení fázy pristátia sa lietadlo musí zaparkovať. Väčšina veľkých letísk nemá vhodné parkovacie miesta pre súkromné lietadlá. Súkromné lietadlo tak skončí v hangári ďaleko od terminálov, ďaleko od miesta, kde budú ďalší cestujúci.
Navyše je potrebné priviezť určité nástroje, aby sa zabezpečila dokonalá údržba lietadla. Tento dodatočne strávený čas je možno o jeden let menej, ktorý by mohlo zabezpečiť business jet.
A napokon, na medzinárodnom letisku sú náklady na parkovanie súkromných lietadiel vyššie ako v prípade dopravných lietadiel. Tieto dodatočné náklady znáša nájomca lietadla. Preto na stránke AEROAFFAIRES vždy odporúčame lietať z menšieho letiska. Ušetríte čas, budete mať väčšie pohodlie a využijete výhodnejšiu cenu letenky.
Obchodné alebo medzinárodné letisko pre súkromné lietadlo, čo by ste si mali vybrať?
Ak máte špeciálne požiadavky alebo ak naozaj chcete cestovať súkromným lietadlom z medzinárodného letiska, je to samozrejme možné. Podmienky však nie sú rovnaké na malom letisku.
Na druhej strane, aj na medzinárodnom letisku je možné priviesť prevádzkového agenta. Ten sa o všetko postará za vás, kým nenastúpite do súkromného lietadla.
Chcete sa dozvedieť viac?
Neváhajte a navštívte našu online ponuku, aby ste získali odhad ceny pre váš súkromný let za 2 hodiny, alebo nás kontaktujte na čísle +33 (0) 1 44 09 91 82.