
Je obchodná letecká doprava zlučiteľná s ekologickou transformáciou?
Dôkazy sú jasné: zajtra už nebudeme cestovať tak ako dnes. V dôsledku ekologickej transformácie sa menia modely spotreby v obchodnej leteckej doprave a objavujú sa nové ambície. Objavujú sa technologické pokusy o vývoj lietadiel, ktoré sú nielen efektívnejšie, ale aj udržateľnejšie a oveľa menej znečisťujúce. Sme svedkami dekarbonizácie oblohy, čo je spoločná výzva pre letecké spoločnosti, ktoré sú čoraz úspornejšie.
V tomto článku sa AEROAFFAIRES pozrie na spotrebu paliva súkromného lietadla, na pokroky dosiahnuté v oblasti udržateľnosti a na konkrétne riešenia, ktoré formujú budúcnosť leteckej dopravy.
Súkromné lietadlo: priateľ alebo nepriateľ klímy?
Je samozrejmé, že v posledných rokoch došlo k skutočnému nárastu ekologického povedomia. Viac ako kedykoľvek predtým sa spôsoby dopravy spochybňujú, prehodnocujú a optimalizujú s cieľom znížiť povestnú „uhlíkovú stopu“.
Obchodná letecká doprava nie je výnimkou a mnohí sú skeptickí, pokiaľ ide o súvislosť medzi touto disciplínou a ekológiou.
Nie je to prekvapujúce, keď si rozoberieme cenu letenky a náklady na palivo tvoria štvrtinu z nej. Podľa skupiny expertov OSN pre klímu 5 % emisií CO2 pochádza z leteckej dopravy a obchodná letecká doprava tvorí 8 % tejto dopravy.
Účastníci leteckého sektora preto musia zdvojnásobiť svoje úsilie o inováciu, mobilizáciu a vynovenie ekologicky zodpovedného spôsobu dopravy.
Koľko paliva v skutočnosti spotrebuje lietadlo?
Je ťažké dať jednotnú odpoveď na otázku „koľko paliva spotrebuje lietadlo“, pretože spotreba paliva závisí od mnohých parametrov. Každý model lietadla sa správa inak v závislosti od jeho konštrukcie, poslania a letových podmienok.
Medzi hlavné faktory ovplyvňujúce spotrebu paliva lietadla patria
- Typ lietadla (na krátke, stredné alebo dlhé trate) ;
- Poskytovaná služba (počet prepravených cestujúcich alebo náklad v tonách);
- Vzdialenosť letu (čím kratší let, tým náročnejšia na palivo je fáza vzletu);
- Cestovná rýchlosť a výška letu;
- Poveternostné podmienky a podmienky leteckej prevádzky (čakanie na zemi alebo počas letu);
- Vzletová hmotnosť, ktorá zahŕňa cestujúcich, batožinu, náklad a palivo.
Vezmime si príklad diaľkového lietadla, ako je Airbus A350. Pri 800-kilometrovom lete so vzletovou hmotnosťou približne 245 ton spotrebuje toto lietadlo približne 48 ton paliva, teda takmer 60 000 litrov parafínu.
To predstavuje priemernú spotrebu 75 litrov na jeden kilometer, ktorá sa rozdelí na niekoľko stoviek cestujúcich.
Významný pokrok smerom k udržateľnejšej leteckej doprave
1. Zvyšovanie úspor energie
Výrobcovia lietadiel sa už niekoľko rokov snažia znížiť emisie C02 spôsobené leteckou dopravou. Spoločnosti ako AirBus a Boeing oprávnene investujú do úspornejších modelov, ako sú Airbus 220 a Boeing 787.
V roku 2010 spoločnosť Airbus dokonca uviedla na trh rad lietadiel „Neo“, čo je skratka pre „new engine option“, ktoré sú určené na zmiernenie tohto problému. Ide o prepracovanie konštrukcie lietadla so štíhlejšími krídlami a výberom ľahkých materiálov, ako sú uhlíkový kompozit, titán a hliník.
Niektoré letecké spoločnosti prechádzajú na turbovrtuľové lietadlá, ktoré spotrebujú menej paliva. Súkromné lietadlá spotrebujú v priemere len 3,5 litra paliva na 10 kilometrov a na jedného cestujúceho. Ekologická špička“ sa preto presadzuje na trhu obchodnej leteckej dopravy s lietadlami, ktoré sú prestížne, ale málo znečisťujú životné prostredie.
2. Ekologické palivo pre leteckú dopravu
Ďalším významným vývojom je uvedenie nového typu leteckého paliva na trh. Na trh sa dostávajú prvé šarže certifikovaných biopalív vyrobených z lesného a poľnohospodárskeho odpadu, rastlinných olejov a repy.
Hoci sa táto možnosť už osvedčila v automobilovom sektore, má veľký potenciál aj pre lietadlá. Odhaduje sa, že tieto biopalivá môžu znížiť emisie CO2 až o 80 %, pretože ich môžu absorbovať rastliny.
V rámci programu Lab’line spustila spoločnosť AirFrance niekoľko letov Toulouse – Paríž s použitím lietadiel poháňaných biopalivami. Viaceré združenia, ako napríklad Združenie výrobcov všeobecného letectva (GAMA), tiež spojili svoje sily s cieľom vyvinúť udržateľné palivo, ktoré je ohľaduplnejšie k životnému prostrediu.
Niektoré príklady aktérov tejto koalície: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation a World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Ak vás zaujímajú títo výrobcovia lietadiel, prečítajte si náš článok o výrobcoch súkromných lietadiel.
3. Výzva vysokovýkonného lietadla s nulovými emisiami
V roku 2015 spoločnosť Eviation uviedla na trh svoje 9-miestne lietadlo „Alice“ s 2 členmi posádky, ktoré sľubuje dolet 1 000 km bez najmenších emisií škodlivín.
Elektrické lietadlo dokáže letieť aj cestovnou rýchlosťou 520 km/h a čas jeho dobíjania je o polovicu kratší ako čas používania. Toto lietadlo poháňajú tri vrtule s výkonom 260 kW a zdá sa, že ide o jedno z prvých životaschopných 100 % elektrických lietadiel.
Môžeme sa teda pýtať, či by sa táto technológia dala použiť aj na väčšie lietadlá. Odpoveď znie áno: je to ďalší veľký krok pre výrobcov lietadiel..
Elektrické súkromné lietadlá: budúce riešenie pre udržateľnejšie letectvo?
Podniková letecká doprava čelí rastúcim environmentálnym výzvam a skúma nové spôsoby znižovania svojej uhlíkovej stopy. Medzi nimi sú sľubnou alternatívou elektrické lietadlá a súkromné tryskáče. Tieto lietadlá, ktoré sú tiché, inovatívne a počas letu neznečisťujú životné prostredie, by mohli predstavovať budúcnosť ekologickejšieho letectva.
Tieto elektrické lietadlá, ktoré sú stále vo fáze vývoja, by sa mali postupne dostať na trh v priebehu nasledujúceho desaťročia. Ich zavedenie by mohlo zásadne zmeniť štandardy súkromnej leteckej dopravy a zosúladiť komfort, účinnosť a udržateľnosť.
Ak sa chcete dozvedieť viac o modeloch, ktoré sa v súčasnosti navrhujú, o technologickom pokroku a budúcich výzvach, prečítajte si náš článok venovaný elektrickým súkromným lietadlám a ekologicky zodpovednému letectvu.
aEROAFFAIRES: konkrétny záväzok voči životnému prostrediu
Keďže ekológia nie je obmedzenie, ale zodpovednosť, spoločnosť AEROAFFAIRES sa tiež zaviazala k ohľaduplnejšiemu prístupu k našej planéte.
Vďaka nášmu programu SkyCO2 sa 100 % emisií CO2 vyprodukovaných pri každom súkromnom lete kompenzuje podporou ochrany pralesov v Peru. So spoločnosťou AEROAFFAIRES si môžete rezervovať let za najlepšie ceny, v úplnom bezpečí a s veľmi malým vplyvom na životné prostredie.
Ak si chcete prenajať súkromné lietadlo, kontaktujte nás 24 hodín denne na čísle +33 (0) 1 44 09 91 82.