NEVÁHAJTE SI REZERVOVAŤ SVOJE LETY NA ZIMNÚ SEZÓNU!

Žiadosť o cenovú ponuku
Hľadajte lietadlo, mesto alebo informáciu…

Líder v prenájme súkromných jetov na celom svete

Ako zvládnuť jet lag v biznis letectve, vypočítať čas UTC a obmedziť jet lag?

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Pri lete, s výnimkou veľmi krátkych vzdialeností, často vzniká časový rozdiel medzi miestom odletu a príletu. Tento časový rozdiel má dva dôsledky: na jednej strane môže byť komplikované zorientovať sa a vypočítať čas a na druhej strane môže ovplyvniť vašu náladu a únavu. AEROAFFAIRES vám vysvetlí, ako sa časy počítajú v letectve a obchodnej leteckej doprave, a poskytne vám aj niekoľko tipov, ako obmedziť jet lag.

Rôzne názvy hodín

Hoci existuje niekoľko názvov hodín, niektoré z nich zodpovedajú tomu istému. Vo svete letectva sa používa niekoľko názvov:

  • GMT: Greenwichský stredný čas – ide o referenčný čas na greenwichskom poludníku v Anglicku, ktorý pretína hlavné mesto Londýn. Tento čas sa počíta podľa rotácie Zeme.
  • UTC: koordinovaný svetový čas – ide o univerzálny čas. Je medzinárodný a slúži ako referenčný čas na celom svete. Používa sa aj v letectve. Treba poznamenať, že UTC a GMT sú podobné.
  • Zulu čas: Zulu čas nie je v skutočnosti oficiálny, ale skôr termín používaný odborníkmi v letectve, napríklad pilotmi. Zodpovedá univerzálnemu času.
  • Čas TU: je to francúzsky názov pre univerzálny čas (TU), ale zodpovedá aj času UTC.

Ak to zhrnieme, v letectve sa univerzálne používa čas UTC.

Výpočet času UTC vo Francúzsku a na cestu

Vo Francúzsku počíta čas UTC Medzinárodný úrad pre váhy a miery (Bureau International des Poids et Mesures, BIPM). BIPM zhromažďuje merania a údaje z takmer 200 hodín umiestnených po celom Francúzsku v takmer 50 laboratóriách.

Keďže vo Francúzsku platí letný a zimný čas, tento sa mení v závislosti od ročného obdobia (t. j. o 1 alebo 2 hodiny).

V zimnom čase sa čas UTC vo Francúzsku počíta takto: Čas UTC = miestny čas vo Francúzsku – 1 h

V letnom čase sa čas UTC vo Francúzsku počíta takto: Čas UTC = miestny čas vo Francúzsku – 2h

Takže jednoduchý výpočet medzinárodného času vo Francúzsku poznáte, ale pri cestovaní vám dáme aj tip, aby ste sa nestratili.

Na vašich letenkách alebo v pokynoch k letu je často uvedený miestny čas v cieľovej destinácii (odlet alebo prílet). To sťažuje výpočet času letu alebo dokonca časového rozdielu.

Jednoducho povedané, miestny čas musíte prepočítať na čas UTC. Vyhľadajte časové pásma, ktoré zodpovedajú vašim destináciám, a vykonajte rovnaký výpočet ako v prípade Francúzska vyššie. Samozrejme, zmeňte index zodpovedajúci správnemu časovému pásmu.

Napríklad vaše lietadlo priletí do Sao Paula o 14:00. Časové pásmo uvádza, že Sao Paulo je v UTC-3h. Preto musíte k miestnemu času Sao Paula pripočítať 3 hodiny, aby ste získali čas UTC. Vaše lietadlo teda priletí do Sao Paula o 14:00 miestneho času, ale o 17:00 UTC času.

Niekoľko tipov, ako bojovať proti jet lagu

Foto: Unsplash

Pri cestovaní, najmä na diaľkových trasách, ktoré prechádzajú mnohými časovými pásmami, je niekedy ťažké vyhnúť sa povestnému jet lagu.

Existujú však techniky, ktoré môžete použiť na obmedzenie tohto vplyvu na váš organizmus. Ak máte veľký jet lag, je vhodné sa vopred pripraviť. V prvom rade si vypočítajte, koľko hodín budete mať po prílete jet-lagged a či to bude skôr alebo neskôr. Potom počas týždňa alebo niekoľkých dní pred odletom postupne upravte časy jedla a spánku tak, aby zodpovedali miestnemu času v cieľovej destinácii. Vaše telo sa tomu po prílete prispôsobí o to lepšie. Tesne pred cestou sa zdravo stravujte, pričom tesne pred odletom uprednostnite škrobové jedlo.

Počas letu sa potom vyhýbajte kofeínovým alebo dokonca perlivým nápojom. Dôležité je tiež piť veľa vody a zostať hydratovaný. Zbaľte si pohodlné oblečenie a všetky doplnky, ktoré potrebujete na cestu lietadlom: štuple do uší, malý vankúš, hrubé ponožky, deku, občerstvenie, zábavu atď

Aby bola vaša cesta čo najpríjemnejšia, tu sú naše tipy na prekonanie strachu z lietania.

Ak váš let prebieha v noci, snažte sa čo najviac vyspať. Ak je váš let počas dňa, odporúča sa len krátke zdriemnutie.

Po prílete sa pokúste dostať do správneho rytmu, čo sa týka jedla aj spánku. Samozrejme, ak máte veľký jet lag, môžete si krátko zdriemnuť a občerstviť sa, ale čo najrýchlejšie sa nastavte na miestny čas.

Vedeli ste, že?

Je dokázané, že ľudia reagujú na jet lag rozdielne v závislosti od toho, či cestujú na východ alebo na západ. A skutočne, všetko sa odvíja od nášho mozgu, v hypotalame. Práve tu sa nachádzajú vaše „vnútorné hodiny“. V skutočnosti sú to práve ony, ktoré sa pri zmene času prevrátia naruby.

Keďže cyklus našich vnútorných hodín je 24 hodín, je jednoduchšie cestovať na západ a predĺžiť si deň tým, že zostanete na dennom svetle, ako si skrátiť deň cestovaním na východ, kde noc prichádza skôr.

Michelle Girvanová, fyzička z Marylandskej univerzity v USA

Časové rozdiely už pre vás nemajú žiadne tajomstvo! Na stránke AEROAFFAIRES, sme vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni vrátane víkendov a sviatkov. Na vašu žiadosť o cenovú ponuku reagujeme rýchlo online alebo telefonicky na čísle +33 (0)1 44 09 91 82 / CH +41 22 355 06 24.

  • Ako fungujú časové pásma v obchodnom letectve?

    V obchodnej leteckej doprave sa časové pásma riadia veľmi presne, aby sa zabezpečila koordinácia medzi rôznymi účastníkmi (piloti, riadiaci letovej prevádzky, letecké spoločnosti).

    Na rozdiel od komerčných letov, kde sú časové rozvrhy pevne stanovené, súkromné lietadlá ponúkajú flexibilitu, ktorá môže ovplyvniť riadenie času. Napríklad let môže vzlietnuť v čase UTC, ale pristáť podľa miestneho času, čo si vyžaduje prispôsobenie v reálnom čase.

    Posádky lietadiel používajú špecializované nástroje na predvídanie týchto zmien a predchádzanie chybám v plánovaní.

  • Prečo sa v letectve používa UTC viac ako GMT?

    Hoci sa GMT (greenwichský stredný čas) a UTC (univerzálny koordinovaný čas) často považujú za rovnocenné, v letectve sa uprednostňuje UTC pre jeho vedeckú presnosť.

    GMT je založený na rotácii Zeme, ktorá sa môže mierne meniť, zatiaľ čo UTC je regulovaný atómovými hodinami, ktoré poskytujú mimoriadne stabilný referenčný čas. Táto presnosť je dôležitá pre leteckú navigáciu, synchronizáciu palubných systémov a komunikáciu medzi lietadlami a riadiacimi vežami.

  • Ako piloti zvládajú zmeny času počas letu?

    Piloti dodržiavajú prísne protokoly, aby sa prispôsobili zmenám časových pásiem. Používajú hlavne UTC, aby sa vyhli akýmkoľvek zmätkom, najmä počas rádiovej komunikácie.

    Letové plány vždy obsahujú časy odletu a príletu v UTC a potom v miestnom čase. V kabíne lietadla môže posádka postupne upravovať časy jedla a odpočinku, aby sa minimalizoval vplyv jet lagu na cestujúcich.

  • Existujú nejaké nástroje na jednoduchý výpočet UTC počas cestovania?

    Áno, existuje niekoľko online aplikácií a nástrojov, ktoré umožňujú okamžitý prevod miestneho času na UTC, napríklad prevodníky časových pásiem alebo aplikácie určené pre letectvo (napr. FlightAware, Jeppesen).

    Niektoré pripojené hodinky pre pilotov automaticky zobrazujú UTC, čo je veľmi praktické pri medzinárodných cestách. Súkromné letecké spoločnosti tiež často poskytujú konverzné tabuľky vo svojich letových dokumentoch.

  • Líši sa časový rozdiel v závislosti od typu lietadla?

    Nie, časové oneskorenie závisí výlučne od časových pásiem, ktoré sa križujú, a nie od lietadla. Keďže však súkromné lietadlá často lietajú vo väčších výškach a na priamejších trasách, môžu skrátiť trvanie letu, čo mierne obmedzuje vystavenie jet lagu. Okrem toho väčší komfort (priestrannejšie sedadlá, pretlaková kabína) pomáha lepšie sa vyrovnať s účinkami jet lagu.

  • Ktoré krajiny majú najzložitejšie časové rozdiely v leteckej doprave?

    Niektoré oblasti predstavujú osobitné výzvy, ako napríklad :

    • Rusko (11 časových pásiem s niekedy špecifickými miestnymi pravidlami).
    • Spojené štáty (4 hlavné časové pásma a Aljaška a Havaj).
    • Čína (jediné oficiálne časové pásmo napriek jej veľkosti, čo spôsobuje veľké rozdiely s miestnym slnečným časom).
    • Ostrovy v Tichom oceáne (niektoré z nich presahujú hranicu zmeny dátumu a pridávajú alebo uberajú celý deň).

    V týchto regiónoch musia byť posádky obzvlášť ostražité, aby sa vyhli chybám pri plánovaní.

  • Ako vplýva jet lag na posádky v biznis letectve?

    Posádky často zažívajú opakované časové rozdiely, ktoré môžu viesť k nahromadenej únave. Letecké spoločnosti na nápravu tohto stavu uplatňujú prísne pravidlá týkajúce sa doby odpočinku, niekedy prísnejšie ako pri komerčných letoch.

    Piloti tiež absolvujú školenie na zvládanie únavy, ktoré zahŕňa strategické techniky spánku a vhodnú stravu.

  • Dá sa v súkromnom lietadle úplne vyhnúť jet lagu?

    Nie je možné sa jej úplne vyhnúť, ale súkromné lietadlo ponúka výhody, ktoré ju minimalizujú:

    • Môžete si vybrať let v noci a spať na palube.
    • Individuálny komfort: Rovná posteľ, ľahké jedlá a pokojná atmosféra uľahčujú odpočinok.
    • Postupné prispôsobovanie: Posádka môže upraviť osvetlenie a teplotu tak, aby stimulovali alebo upokojovali v závislosti od dennej doby v cieľovej destinácii.
  • Prečo niektorí cestujúci pociťujú v súkromnom lietadle menší jet lag?

    Okrem pohodlia pomáha šetriť energiu aj absencia stresu spojeného s letiskovými formalitami a kratší čas čakania. Navyše možnosť zvoliť si vlastný cestovný poriadok znamená, že si pred príletom môžete lepšie zosynchronizovať svoj biologický rytmus.

  • Existujú nejaké inovácie na zníženie vplyvu jet lagu?

    Áno, niektoré špičkové kabíny sú teraz vybavené :

    • Svetelnú terapiu (osvetlenie simulujúce slnko na reguláciu cyklu spánok/bdenie).
    • Optimalizované ventilačné systémy (lepšie okysličenie na zníženie únavy).
    • Menu proti letovému oneskoreniu (bohaté na melatonín alebo tryptofán, ktoré ponúkajú niektoré stravovacie spoločnosti).

    Prebieha aj výskum cielených potravinových doplnkov a programov na spanie počas letu.

  • Ako si naplánovať cestu s niekoľkými medzipristátiami a rôznymi časovými pásmami?

    Riešením je organizácia:

    1. Každú zastávku uveďte s jej časovým pásmom (UTC a miestnym).
    2. Naplánujte vhodné prestávky (spánok, ak je miestna noc, aktívny pobyt, ak je deň).
    3. Používajte dvojzónové hodinky, aby ste mali prehľad o čase odchodu a príchodu.
    4. Počas medzipristátí sa ešte viac hydratujte, aby ste kompenzovali sucho v kabíne.
  • Má časový rozdiel vplyv na bezpečnosť letu?

    Nepriamo áno. Únava v leteckej doprave môže znížiť ostražitosť pilotov, a preto sú predpisy o čase letu a odpočinku také dôležité. Seriózne letecké spoločnosti vždy zahŕňajú do svojich letových poriadkov bezpečnostné rezervy, aby sa vyhli akémukoľvek riziku.