V čase, keď sa do popredia dostávajú otázky životného prostredia, sa osobitná pozornosť venuje letectvu a obchodnej leteckej doprave. Letecká doprava sa na celosvetových emisiách CO2 podieľa 3 %. Podobne sa odhaduje, že v rokoch 2005 až 2019 sa emisie CO2 v obchodnej leteckej doprave zvýšili o 31 %. V snahe chrániť životné prostredie však letecký trh čoraz viac zavádza biopalivá, aby obmedzil ich vplyv na životné prostredie. Aké teda sú? Ako môže biznis letectvo udávať trend udržateľnejšej leteckej dopravy? AEROAFFAIRES sa pozrel na situáciu.
Čo sú biopalivá (SAF)?
Biopalivá, známe aj pod názvom SAF – Sustainable Aviation Fuels, sú udržateľnou alternatívou k používaniu parafínu v lietadlách. Vytvárajú sa z organických, nefosílnych materiálov, často z rastlinnej hmoty. Môžu sa získavať napríklad z poľnohospodárskeho odpadu alebo z rastlín, ako je slnečnica, či dokonca z lesných zvyškov.
Hoci Európska únia vyhlásila, že chce do roku 2050 dosiahnuť nulové emisie C02, uhlíková neutralita si bude vyžadovať používanie biopalív. V roku 2019 predstavovalo využívanie biopalív v leteckom sektore len 0,1 %, ale francúzska vláda plánuje toto číslo zvýšiť. V roku 2022 plánuje zvýšiť túto mieru na 1 %, potom na 2 % do roku 2025 a nakoniec na 5 % do roku 2030.
K dnešnému dňu sa biopalivá môžu používať v kombinácii s 50 % konvenčného parafínu. Motory lietadiel sú však spracované tak, aby mohli využívať 100 % biopalív.
Používanie biopalív by preto umožnilo výrazné zníženie emisií C02 v leteckej doprave o takmer 80 %.
Obchodná letecká doprava: páka pre udržateľnejšiu leteckú dopravu

Treba poznamenať, že náklady na biopalivá sú vyššie ako náklady na použitý základný parafín. To je prekážkou pre veľké komerčné letecké spoločnosti, pretože ich lietadlá sú väčšie a používajú viac parafínu. V prípade malých súkromných lietadiel je však cenový rozdiel menší a má menší vplyv na sektor obchodnej leteckej dopravy.
Okrem toho sa biopalivá zatiaľ nevyrábajú v dostatočnom množstve, aby pokryli všetky potreby leteckej dopravy. Dopyt po biopalivách však rýchlo rastie.
Navyše vieme, že v dôsledku zdravotnej krízy sa do popredia dostali ekologické otázky. V skutočnosti počas roka, keď boli komerčné letecké spoločnosti uzemnené, emisie CO2 klesli. Zároveň sa zdemokratizovala obchodná letecká doprava, aby sa nahradil nedostatok dodávok zo strany komerčných leteckých spoločností. Zavedenie biopalív je preto v sektore leteckej dopravy na požiadanie nevyhnutné. Keďže je jednoduchšie zaviesť tento typ spotreby, niet pochýb o tom, že obchodná letecká doprava bude pákou pre zodpovednejšie letectvo.
Projekty obchodnej leteckej dopravy na obmedzenie znečistenia
Zatiaľ čo vo Francúzsku sú biopalivami zásobované len letiská Paris Le Bourget a Clermont Ferrand, v priebehu roka budú vybavené aj ďalšie letiská.
Okrem biopalív sa však pripravujú aj ďalšie iniciatívy. Mnohé z týchto projektov zdôrazňujú využitie vodíka ako náhrady za tradičné palivo. Ide o najudržateľnejšie riešenie, ktoré existuje, ale je ešte len v štádiu plánovania. Airbus predpovedá, že spotrebiče na vodíkový pohon budú k dispozícii do roku 2035. My si budeme musieť ešte niekoľko rokov počkať.
Sme svedkami aj vzniku projektov elektrických lietadiel, ako sú Volocopter, CityAirBus a 100 % elektrické súkromné lietadlo Alice. Podobne aj tieto projekty uzreli svetlo sveta, ale v biznis letectve sa ich stále prevádzkuje a uvádza do prevádzky príliš málo. Najjednoduchším a okamžitým riešením sú biopalivá, ktoré už boli zavedené.
Samotné biopalivá budú predstavovať takmer 50 % cesty k uhlíkovej neutralite do roku 2050 v porovnaní s 35 % v prípade nových technológií. Biopalivá nepredstavujú technologickú výzvu. Súčasné lietadlá sú už certifikované na používanie 50 % udržateľných palív. Musíme však urýchliť rozvoj výrobného reťazca.
Hovorí Bruno Even, generálny riaditeľ spoločnosti Airbus Helicopters.
Na stránke AEROAFFAIRES sa venujeme životnému prostrediu a úzko spolupracujeme s partnermi a projektmi v oblasti biodiverzity. Vytvorili sme aj náš program Sky C02, ktorý kompenzuje emisie uhlíka zo všetkých našich letov podporou projektu odlesňovania.
Náš tím je k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni vrátane víkendov a sviatkov. Na vašu žiadosť o cenovú ponuku reagujeme rýchlo online alebo telefonicky na +33 (0)1 44 09 91 82 / US +1845-373-3456.