Vedeli ste, že existujú letiská, ktoré sú príkladné z hľadiska ekológie a ochrany životného prostredia? Existuje jedno letisko, ktoré sa odlišuje tým, že začleňuje životné prostredie do každej fázy svojho rozvoja. Je to letisko Baltra. Ekológia je v centre záujmu leteckého sektora. V nasledujúcich rokoch by tento dobrý žiak z hľadiska ekológie už nemal byť výnimkou. AEROAFFAIRES vysvetľuje, ako sa letisko Baltra stalo prvým 100 % ekologickým letiskom na svete.
Letisko Baltra: niekoľko kľúčových faktov.
Najzelenšie letisko na svete sa nachádza na ekvádorskomsúostroví Galapágy na ostrove Blatra.
Skutočný názov letiska je Seymour Airport.
Toto letisko, bývalá americká vojenská základňa, sa pôvodne počas druhej svetovej vojny používalo ako obranná základňa proti Japoncom.
Do roku 1985 bolo letisko Baltra jediným letiskom, ktoré obsluhovalo všetky galapágske ostrovy.
Letisko Seymour sa stalo prvým letiskom na svete, ktoré bolo označené ako „zelené letisko„. Stalo sa tak po celkovej prestavbe v roku 2012.
Náklady na práce a rekonštrukciu letiska sa odhadujú na 40 miliónov dolárov.
V marci 2013 sa uskutočnilo oficiálne otvorenie nového letiska na ostrove Baltra.
V roku 2014 mu USGBC (United States Green Building Council) udelila označenie „Leed Gold“, čím sa stalo najekologickejším letiskom na svete.
V súčasnosti má letisko Baltra lenjednu vzletovú a pristávaciu dráhu dlhú 2 400 m. Budovy s rozlohou 6 000 m² vítajú lietadlá z celého sveta. Ročne letisko využíva približne 400 000 cestujúcich.
Prečo je letisko Baltra stopercentne ekologické?
Na usporiadanie letiska sa použilo 100 % ekologických materiálov:
Letisko je celé postavené z recyklovaných alebo ekologických materiálov. Základom štruktúry letiska je drevo a vulkanický kameň. Výrobu energie na letisku zabezpečujú solárne panely a 3 veterné turbíny.
Letisko využíva svoje životné prostredie a využíva slnko a vietor na ostrove na výrobu obnoviteľnej energie.
Napokon, na výstavbu najekologickejšieho terminálu na svete bolo použitých 80 % opätovne použitých materiálov. Tieto materiály, najmä kameň a drevo, pochádzajú zo starých budov. Spracovaná a opätovne použitá voda z umývadiel a toaliet sa používa na zavlažovanie okolitej vegetácie.
Ide o 100 % ekologické letisko, ktoré berie ohľad na svoje životné prostredie a ekosystém:
Okrem energetickej a stavebnej výkonnosti sa letisko Baltra usiluje chrániť ekosystém, ktorý žije v blízkosti vzletových a pristávacích dráh a letiskovej činnosti. Špecializované tímy sú vyškolené v oblasti ochrany druhov. Keď sa leguán rozhodne prekročiť dráhu, pracovník dráhy ho získa späť a odnesie na miesto, kde môže prežiť.
Okrem toho sa podarilo opätovne vysadiť stovky druhov. Chránia ich všetci zamestnanci letiska.
Terminál bez klimatizácie.
Na letisku Baltra nie je v termináli klimatizácia. Z bezpečnostných dôvodov ju má len strojovňa. Klimatizačné systémy využívajú studenú morskú vodu získavanú z Tichého oceánu. Tým sa šetrí energia. Letisko sa rozhodlo postaviť svoju budovu bez klimatizácie. Ako teda udržať cestujúcich v chlade? Konštrukcia letiska bola navrhnutá tak, aby budova umožňovala priechod vetru a fungovala ako prirodzený klimatizačný systém.
Tento inovatívny projekt inicioval architekt, ktorý sa špecializuje na bioklímu. Navrhol budovu, ktorá získala ocenenie za svoj „100 % ekologický“ záväzok.
Je možné stavať zelené a 100 % ekologické letiská, pričom sa zachová výkonnosť letiskových činností. Letisko Baltra je toho dôkazom. Vyžaduje si to však know-how a rozpočet. Ak chcú letiská čeliť environmentálnym výzvam budúcnosti, budú sa musieť inšpirovať tým, čo sa už robí na Galapágoch. Celý sektor leteckej dopravy pracuje na tom, aby sa ekologické letiská stali normou.