Aký je rozdiel medzi letom vo verejnej alebo súkromnej doprave?

Prenájom súkromných tryskových lietadiel
od roku 1991

20 000
dostupné zariadenia

45 000
zaručených letov

120 000+
cestujúcich

4,9/5
spokojnosť zákazníka

100%
Kompensácia uhlíka

Keď vo Francúzsku a v Európe vidíte lietadlo križujúce oblohu, ide buď o let podliehajúci verejným, alebo súkromným dopravným predpisom. Aký to má vplyv na váš let súkromným lietadlom?

Podľačlánku L330-1 francúzskeho zákona o civilnom letectve je verejná doprava (TP) alebo verejná osobná doprava (TPP) predaj letov lietadlami cestujúcim.ide o lety, za ktoré cestujúci platia a spoločnosti dosahujú zisk. Či už ide o nákladnú alebo osobnú dopravu, lietadlo musí mať certifikát verejnej dopravy, aby mohlo predávať lety. Tento právny režim zabezpečuje väčšiu bezpečnosť cestujúcich.

Photo équipe AEROAFFAIRES derrière un hélicoptère ouvert

Zákon o civilnom letectve výslovne nedefinuje súkromnú dopravu. Uvádza sa v ňom, že tieto dve koncepcie dopravy sú protikladné. Je zakázané žiadať finančnú odmenu za let súkromnej dopravy, v takom prípade sa označuje ako nezákonná verejná doprava (IPT). Služba leteckej dopravy sa musí ponúkať bezplatne alebo sa musí podieľať len na nákladoch spojených s letom.

Spoločnosť AEROAFFAIRES ako sprostredkovateľ leteckej dopravy ponúka lety len s leteckými prevádzkovateľmi v rámci systému verejnej osobnej dopravy.

V tomto článku naši odborníci na leteckú dopravu vysvetľujú rozdiel medzi verejnou a súkromnou dopravou a preberajú najčastejšie kladené otázky týkajúce sa nelegálnej osobnej dopravy.

Lietanie vo verejnej doprave: kontrolované bezpečnostné predpisy

Obchodná letecká doprava podlieha rovnakým postupom a bezpečnostným normám ako veľké letecké spoločnosti, ako sú American Airlines a Air France.

Na celom svete sú za dohľad nad bezpečnosťou civilného letectva zodpovedné dva orgány: Federálny letecký úrad (FAA) aEurópska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA).

Zdravotné prehliadky pilotov

Piloti musia každý rok absolvovať lekárske testy. Po dosiahnutí veku 40 rokov sa test vykonáva každých šesť mesiacov, t. j. dvakrát ročne. Od veku 65 rokov už piloti nesmú vykonávať svoje povolanie. Počas lekárskej prehliadky letecký lekár skontroluje váš celkový zdravotný stav. Piloti tiež absolvujú test moču, elektrokardiogram, krvný test, test pľúcnych funkcií, audiogram, ORL vyšetrenie a očné vyšetrenie. Ak lekár nepotvrdí splnenie kritérií, môže v závislosti od anomálie dočasne alebo natrvalo odobrať pilotný preukaz.

controle medical
Prísna údržba lietadla

Súkromné lietadlá nemôžu absolvovať údržbu v žiadnej štruktúre. Lietadlá musia byť udržiavané v zariadení schválenom ich výrobcom a príslušným orgánom v krajine, v ktorej sú registrované. Vo Francúzsku je to DGAC. V závislosti od jeho použitia existujú 4 úrovne údržby, od A po D. Úrovne A a B zodpovedajú lietadlu bez anomálií. Údržba sa vykonáva pred každým letom a po ňom. Úrovne C a D sú naopak dôkladnejšie a vyžadujú si znehybnenie lietadla na dlhší čas, aby sa skontroloval každý detail. Po určitom čase technici vymenia súčiastky. Diely sa menia bez ohľadu na ich stav.

Hodnotenie vedomostí pilotov

Raz ročne sa piloti podrobujú testom technických znalostí o prostredí na simulátore. Tieto testy pod dohľadom inštruktorov majú za cieľ preveriť znalosti pilota o jeho prostredí. Otázky sa spravidla týkajú špecifických vlastností lietadiel, letových situácií alebo konkrétnych letísk.

Équipage à bord d'un jet privé : deux pilotes en préparation de vol
Poistenie lietadiel a cestujúcich

Letecké spoločnosti ponúkané spoločnosťou AEROAFFAIRES poisťujú lety. V závislosti od radu lietadiel sa poistná zmluva vzťahuje na sumy od 10 do 500 miliónov USD. S cieľom ponúknuť našim zákazníkom čo najlepšie záruky pridáva AEROAFFAIRES poistné krytie vo výške 20 mil.

Zvýšený výkon lietadla pri vzletoch a pristátiach

Keď lietadlo opúšťa továreň, má od výrobcu pridelené technické zručnosti, ktoré sú samozrejme výsledkom mnohých testov a letových hodín.

Na druhej strane sa zručnosti certifikovaných lietadiel verejnej dopravy vyvíjajú. Nie kvôli technickým úpravám. Je to skôr preto, že EASA znížila oficiálne technické požiadavky na lietadlá verejnej dopravy. Cieľom tohto prístupu je zaručiť veľmi vysokú úroveň bezpečnosti.

Aéroport olbia costa smeralda

V rámci tohto prístupu majú lietadlá certifikované pre verejnú dopravu, ktoré ponúkame, obmedzenia na pristátie:

  • Súkromné lietadlá musia byť schopné zastaviť do 60 % dĺžky letiskovej dráhy.
  • Turbovrtuľové lietadlá musia byť schopné zastaviť do 70 % dĺžky letiskovej dráhy.

V prípade zlého počasia alebo mokrej dráhy sa tieto obmedzenia zvyšujú o 15 % v dôsledku zníženej priľnavosti dráhy.

Ak lietadlá nemôžu pristáť v tejto vzdialenosti, nemôžu sa na dané letisko dostať verejnou dopravou. Vďaka väčšiemu manévrovaciemu priestoru majú turbovrtuľové lietadlá prístup na viac letísk.

Napríklad vzletová a pristávacia dráha v Saint-Tropez la Môle je prístupná len pre Pilatus PC12 vo verejnej doprave a pre Jet Mustang, ak to umožňujú poveternostné podmienky.to isté platí pre letiská Courchevel a Gstaad, ktoré majú veľmi krátke vzletové a pristávacie dráhy.

Certifikácia súkromnej dopravy alebo vlastné lety, menej pod dohľadom úradu civilného letectva

Súkromnú dopravnú certifikáciu získate po absolvovaní licencie súkromného pilota (alebo PPL). S touto licenciou môžete riadiť lietadlo. Súkromná dopravná certifikácia má svoje výhody aj nevýhody. Súkromná preprava obmedzuje činnosť pilota, ale zároveň ponúka väčšiu slobodu.

Európa zakazuje uvádzanie súkromných dopravných letov na trh. V takomto prípade ide o tzv. nelegálnu verejnú dopravu. Na druhej strane, ako súkromný dopravca máte právo pozvať svoju rodinu a priateľov, aby lietali s vami.

Cockpit Beechcraft 1900D

Je možné sa podeliť o náklady na let. V takomto prípade sa to nazýva spolulietanie. Existujú platformy, ktoré umožňujú vzájomný kontakt pilotov, lietadiel a cestujúcich. Tieto platformy však nemajú ATC ani verejnú dopravu a v prípade nehody nenesú zodpovednosť.

Lety prevádzkované ako súkromná doprava alebo súkromnými majiteľmi lietadiel majú prístup k oveľa väčšiemu počtu vzletových a pristávacích dráh a letísk. Mali by ste si však vopred skontrolovať poistnú zmluvu, aby ste si boli istí ponúkaným krytím. Pretože aj keď máte prístup k mnohým vzletovým a pristávacím dráham, nemusia byť všetky kryté poistnou zmluvou.

Ak si chcete prenajať lietadlo a jeho posádku, musíte si v záujme vlastnej bezpečnosti overiť niekoľko bodov. Predovšetkým si musíte overiť, či organizácia, ktorá vlastní súkromné lietadlo, má AOC. A či sú jej lietadlá certifikované na verejnú dopravu. Môžete si to overiť na čísle letového plánu (Tail Number), ktorý vám zašle váš sprostredkovateľ: letecké spoločnosti predkladajú letový plán Úradu civilného letectva, v ktorom uvádzajú typ prevádzkovaného letu. Na letovom pláne je písmenom uvedený typ letu:

G: Všeobecné letectvo (športové, obchodné atď.)
S: Pravidelná letecká doprava
N: Nepravidelná letecká doprava
M: Vojenský
X: Typ letu, ktorý nezodpovedá žiadnej z uvedených kategórií

Ak neoprávnený letecký prevádzkovateľ vykonáva let v režime verejnej dopravy, ide o nezákonnú osobnú dopravu. V prípade nehody nebudú cestujúcim hradené liečebné náklady ani finančná náhrada. Poisťovne si totiž automaticky stanovujú univerzálnu doložku, ktorá im umožňuje zbaviť sa akejkoľvek finančnej zodpovednosti v prípade nehody „nezákonného“ dopravcu.

Často kladené otázky týkajúce sa prepravy nelegálnych cestujúcich

Naši odborníci na leteckú dopravu vám môžu objasniť otázky, ktoré nám často kladú v súvislosti s prepravou nepovolených cestujúcich. Žiaľ, mnoho ľudí využíva vysoké ceny prenájmu súkromných lietadiel. Na tento účel ponúkajú služby, ktoré sa zdajú byť legitímne a nízkonákladové. V skutočnosti sú tieto služby nelegálne.

Tieto otázky vznikajú v súvislosti s legálnym letom:

Naši odborníci na leteckú dopravu sú vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni na telefónnom čísle +33 (0) 1 44 09 91 82. Neváhajte a využite našu online ponuku na získanie odhadu ceny vášho súkromného letu.

Potrebujete odhad ceny?

Čím sa vyznačuje kvalita služieb v biznis letectve?

Kvalita služieb v obchodnom letectve sa vyznačuje vysokými bezpečnostnými štandardmi, väčšou flexibilitou letových poriadkov, väčším komfortom ako u komerčných leteckých spoločností a individuálnym prístupom k zákazníkom.

Ako sa dodržiavajú bezpečnostné normy v obchodnom letectve?

Bezpečnostné štandardy v obchodnom letectve sa udržiavajú pravidelnými kontrolami lietadiel, profesionálnymi a skúsenými letovými posádkami, prísnymi bezpečnostnými protokolmi a neustálym školením členov posádky.

Ako business aviation ponúka zákazníkom personalizované služby?

Obchodné letectvo ponúka zákazníkom personalizované služby tým, že im umožňuje prispôsobiť si zážitok z cesty, ponúka služby concierge pri rezerváciách hotelov a áut, zabezpečuje transfery súkromnými autami na letisko a ponúka personalizované služby pre batožinu. Členovia posádky sú tiež vyškolení, aby cestujúcim ponúkali pozorné a individuálne služby.

Kto poskytuje poistenie?

Pri lete súkromným charterovým lietadlom je za zabezpečenie poistenia letu zodpovedná spoločnosť.

Ktorá organizácia je zodpovedná za údržbu lietadla?

Údržba lietadla sa musí vykonávať v zariadení schválenom výrobcom a DGAC.

Môžem riadiť lietadlo, ak mám pilotný preukaz?

Pri prenájme súkromného lietadla nie je oprávnený lietať nikto iný ako pilot pridružený k letu.

Kto platí za parkovanie, palivo a iné náklady?

Všetky náklady sú zahrnuté v konečnej cene letu. Jediné náklady, ktoré vám môžu byť účtované, sú náklady na odmrazovanie lietadla v prípade mínusových teplôt, a to podľa rozhodnutia kapitána letu. Po zaplatení letu vám nemôžu byť účtované poplatky za palivo alebo parkovné.

Ako môžem zaplatiť za let?

Platby v hotovosti sa neprijímajú. Povolené sú len bankové prevody a platby kreditnou kartou.

Je možné rezervovať si len jedno miesto na palube súkromného lietadla?

Keď si prenajímate súkromné lietadlo, prenajímate si ho celé. Sprostredkovateľ alebo spoločnosť vám nemôže účtovať poplatok za jedno miesto na palube súkromného lietadla. Keď sa tak stane, nazýva sa to skrytá preprava cestujúcich. Je to nezákonné.

Ako sa vykonávajú hraničné kontroly súkromných lietadiel?

Pri medzinárodnom cestovaní súkromným lietadlom neobchádzate hraničné kontroly. Ak chcete vo Francúzsku prekročiť hranice súkromným lietadlom, musíte vzlietnuť z letiska s hraničným priechodom (alebo PPF). Ak vás požiadajú, aby ste na let do zahraničia vzlietli z letiska, ktoré nemá PPF, prepravujete nelegálnych cestujúcich. PPF sú náhodne navštevované leteckými colníkmi.

Kto kontroluje, či sú poveternostné podmienky vhodné na let?

Kontrolná veža, kde sú piloti zodpovední za kontrolu poveternostných podmienok.

Ako si môžem byť istý, že lietadlo spĺňa súčasné bezpečnostné normy?

Keď je lietadlo certifikované pre verejnú dopravu, uplatňujú sa bezpečnostné normy. Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (alebo EASA) je zodpovedná za kontrolu lietadiel certifikovaných pre verejnú dopravu.