Vedeli ste, že životnosť súkromného lietadla je 50 rokov? Každý rok je vyradených najmenej 200 komerčných lietadiel. Odhaduje sa, že do roku 2030 bude musieť byť na celom svete recyklovaných viac ako 20 000 súkromných lietadiel. Ako teda recyklovať súkromné lietadlo? Kto sa postará o demontáž? Čo sa deje so súčiastkami? Koľko stojí recyklácia súkromného lietadla?
To sú len niektoré z otázok, na ktoré AEROAFFAIRES odpovedá v tomto článku o recyklácii súkromného lietadla.
Recyklácia lietadiel: niekoľko údajov
Vedeli ste, že :
- 92 % lietadla sa dá recyklovať.
- 10 % lietadla sa premení na drahé kovy (titán, oceľ, hliník)
- recyklovaný letecký motor z „druhej ruky“ môže stáť až 3 milióny EUR.
- 1 000 súčiastok možno recyklovať a vrátiť do obehu.
- len 13 % častí lietadiel predstavuje odpad, ktorý sa nedá opätovne použiť.
- že z veľkého diaľkového lietadla možno vyrobiť až 5 000 plechoviek.
Recyklácia súkromného lietadla: jednotlivé fázy
Približne 90 % lietadla sa recykluje. Aké sú teda jednotlivé fázy recyklácie lietadla? To vám teraz vysvetlíme.
Prvým krokom je presun lietadla na miesto demontáže: buď v Tarbes, alebo v Châteauroux.
Potom odborníci odstránia motor, kľúčový komponent lietadla s vysokou pridanou hodnotou.
Potom nasleduje operácia „ekologizácie prístroja„. Tá zahŕňa demontáž a rozrezanie prístroja.
V tejto fáze odborníci vyprázdnia zo spotrebiča kvapaliny a úplne ho zbavia komponentov. Odstránia sa všetky súčasti lietadla: sedadlá, kokpit, prístroje, okná a koberce.
Lietadlo sa tiež úplne zbaví „kvapalín“: olejov, benzínu, hydraulických a elektrických obvodov.
Komponenty spojené s nebezpečnými materiálmi sa zverujú spoločnostiam s odbornými znalosťami na ich spracovanie.
Rozrezanie spotrebiča, ktoré je konečnou fázou, trvá minimálne 6 týždňov a recyklácia celého spotrebiča viac ako 3 mesiace.
Kto recykluje súkromné lietadlá?
Letiská a spoločnosti, ktoré sa zaoberajú demontážou lietadiel:
Dve letiská sú vo svete recyklácie súkromných lietadiel a lietadiel všeobecne dobre známe. Uskutočňujú sa na nich demontáže a recyklácie lietadiel. Sú to letiská Tarbes a Châteauroux.
Vedúcou spoločnosťou na trhu recyklácie lietadiel je Tarmac Aerosave. Je to dcérska spoločnosť spoločností Airbus, Safran a Suez. Spoločnosť Tarmac Aerosave uskladňuje 20 % európskych lietadiel, ktoré sú mobilizované z dôvodu ukončenia ich životnosti, a zároveň sa recyklujú.
Začínajúca spoločnosť AC Dismantling: nový hráč na trhu recyklácie súkromných lietadiel.
Za týmto inovatívnym projektom, ktorý ide úplne s dobou, stojí Anthony Chamarty. Jeho cieľom je? Poskytnúť leteckým spoločnostiam riešenie na likvidáciu súkromných lietadiel, ktoré už nie sú v prevádzke, a recyklovať a niekedy dať druhý život náhradným dielom lietadiel: sedadlám, galériám, materiálom, kokpitom a motorom. Cieľom tejto ambicióznej spoločnosti je stať sa „šrotoviskom“ pre súkromné lietadlá.
Koľko stojí recyklácia súkromného lietadla?
Odhadované náklady na recykláciu lietadla v Európe sú 150 000 EUR. Tieto vysoké náklady sú odôvodnené nákladmi na kvalifikovanú pracovnú silu. Práve skladovanie vyradených lietadiel je pre spoločnosti v sektore recyklácie najziskovejšie.
Koľko stojí recyklácia súkromného lietadla?
Odhaduje sa, že demontované lietadlo má hodnotu 10 % svojej novej nákupnej ceny.
Cena sa líši podľa ceny surovín a druhotných materiálov.
Čo sa deje so súčasťami súkromného lietadla po recyklácii?
Mnohé diely budú mať druhý život. Recyklované diely sú :
- káble
- plastové diely
- motory
- trup, krídla, krídla a motory
- Náhradné diely: okná, sklá, bezpečnostné dvere, letové ovládacie prvky, čierne skrinky, palubné počítače.
- časti obsahujúce nebezpečné materiály: batérie, azbest, hasiace prístroje atď
Svet interiérovej výzdoby má o bunkre veľký záujem. Mnohé plastové komponenty sa budú používať v textilnom priemysle.
Recyklácia lietadiel: neregulovaný trh
V súčasnosti sa trh s recykláciou lietadiel, hoci je na vzostupe, snaží regulovať. Výsledkom je, že niekedy vidíme miestnych obchodníkov so šrotom, ako demontujú lietadlo na konci pristávacej dráhy pomocou nešpecifikovaných a neselektívnych metód. Nevykonáva sa žiadne triedenie ani recyklácia. Ide o prevádzku „leteckého šrotoviska“, aká sa vyskytuje vo svete automobilov.
Preto medzinárodné združenie pre recykláciu AFRA pracuje na regulácii tohto odvetvia definovaním kódexu správnej praxe. Ten zabezpečí, že použité diely budú riadne kontrolované a vysledovateľné. Cieľom regulácie tejto činnosti je tiež zabezpečiť, aby sa prihliadalo na životné prostredie.
Recyklácia lietadiel je dlhý a nákladný proces, ktorý je však pre životné prostredie nevyhnutný. Triedenie a poskytnutie druhého života súčiastkam lietadiel, či už komerčných alebo súkromných, sú základnými krokmi pri riešení environmentálnych výziev. Toto odvetvie sa bude v nasledujúcich rokoch vyvíjať tak, aby sa stalo dôležitou integrovanou etapou životného cyklu lietadla.